وکیل امور سهام

وکیل امور سهام (12)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکیل امور سهام

وکیل امور سهام

وکیل امور سهام کیست؟ بهترین وکیل امور سهام چه کسی است؟ وکیل امور سهام چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ وکیل امور سهام چه کارکردی دارد؟ چه انتظاراتی می توانیم از یک وکیل امور سهام داشته باشیم؟ حوزه کاری وکیل امور سهام چیست؟ وکیل امور سهام در کدام بخش از قانون فعالیت می کند؟ بهترین وکیل امور سهام چه خصوصیاتی دارد؟ از کجا می توانیم بهترین وکیل امور سهام را پیدا کنیم؟ وکیل امور سهام در چه موارد یمی تواند به افراد کمک کند؟ وکیل امور سهام می تواند به چه کسانی خدمات حقوقی ارائه دهد؟ آیا شما نیز تاکنون به وکیل امور سهام مراجعه کرده اید؟ بهترین وکیل امور سهام را باید از کجا پیدا کنیم؟ در مورد تخصص های وکیل امور سهام چیزی می دانید؟

وکیل امور سهام یکی از انواع وکلای قانون تجارت محسوب می شود. در واقع به صورت کلی اگر بخواهیم بیان کنیم وکیل امور سهام وکیلی است که با امور مربوط به سهام شرکت ها در انواع مختلف رو به روست. از این رو علاوه بر دعوی های مربوط به سهام می توان در تعیین سهام، مبلغ سهام و نوع سهام نیز از وکیل امور سهام استفاده کرد. اما بیایید کمی بیشتر با کارکرد و مفهوم وکیل امور سهام آشنا شویم.

وکیل امور سهام و آشنایی با زبان قانون

وکیل امور سهام چه کارکردی می تواند داشته باشد و ما چه انتظاراتی از این وکیل می توانیم داشته باشیم؟ برای پاسخ به این دست از پرسش ها باید با مفاهیم مهم قانونی از جمله مفهوم سهام آشنا شویم تا بر اساس آن بدانیم که وکیل امور سهام بر اساس چه مفاهیم قانونی کار می کند. وکیل امور سهام در جامعه امروز ما نقش اساسی و بسیار مهمی دارد و باید در مورد او اطلاعات دقیقی بدست آورد تا بتوان از حقوق خود در بورس و بازار سهام دفاع کرد.

اما برای درک این دست از مفاهیم قانونی باید با زبان قانون آشنا باشیم. در واقع قانون امروز به عنوان یک زبان کاملا مجزا و مستقل محسوب می شود. بنابراین می توانیم انتظار داشته باشیم که زبان قانون درست مانند هر زبان دیگری از اساس و الفبای خاصی تشکیل شده باشد. از این رو ما در ادامه قصد داریم زبان قانون را بر اساس الفبای آن بشناسیم. در واقع بدون شناخت این زبان امکان فهم و درک مفاهیم قانونی مهمی مانند وکیل امور سهام و مفاهیم وابسته به آن وجود ندارد. از این رو در ادامه با الفبای قانون آشنا خواهیم شد تا بتوانیم به یک زبان مشترک با قانون برسیم. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا ما در این مقاله این فرصت و توان را نداریم که بتوانیم به صورت کامل تمامی الفبای ساخت زبان قانون را مورد بررسی قرار دهیم. از این رو در ادامه تنها به آن دسته از مفاهیم می پردازیم که به صورت مستقیم با مفهوم و کارکرد وکیل امور سهام مرتبط است.

وکیل امور سهام (9)
وکیل امور سهام (9)

وکیل امور سهام را بشناسید.

وکیل امور سهام یک وکیل پایه یک دادگستری به حساب می آید که دارای اطلاعات حقوقی کافی در مورد مسائل مختلف است و می تواند انواع پرونده هایی را که مربوط به امور سهام هستند را در مدت زمانی کوتاه آماده کند و به بهترین نحو ممکن آنها را مورد بررسی قرار دهد تا افراد مختلفی که به این فرد متخصص و حرفه ای مرجعه می کنند بتواننند بهترین نتیجه رغا در جریانپروندهها یخود بدست اورند. وکیل امور سهام یک وکیل حرفه ای است که با بسیاری دیگر از وکلای دیگر تفاوت دارد و میتواند اقدامات گسترده و بیار مناسبی را در جهت اهداف موکل خود انجام دهد. شما باید بدانید که اقدامات و ویژگی های وکیل امور سهام

 با دیگر افرادی مانند وکیل تغییر نام کاما متفاوت است و راستای حقوقی اقدامات آنها نیز با یکدیگر فرق دارد پس نباید انتظار داشته باشیم که همه این وکلا بتوانند برای انجام یک هدف کلی اقدامات مشابه را انجام دهند و تخصص ها و ویژگی های یکسانی داشته باشند. جالب است بدانید که در هر حوزه حقوقی امروزه دیگر تمامی تخصص ها و مهارت ها به صورت کاملا متمایز و در شاخه های مختلفی ارائه می گردند. برای مثال در حوزه خانواده، وکیل طلاق توافقی جایگاه ویژه ای دارد و تنها می تواند در محدوده همین پرونده ها فعالیت کند و بهترین نتایج را بدست آورد. پس کاملا طبیعی است که وکیل امور سهام نیز دارای تخصص نسبتا متفاوتی با وکیل بورس و اوراق بهادار باشد، همانطور که یک وکیل ملکی باید اطلاعات دقیقی در مورد قوانین مربوط به حوزه املاک و اسناد داشته باشد.

در حالت کلی اگر شما نیز جز کسانی هستید که می خواهید اطلاعات خود را در مورد وکیل امور سهام گسترش دهید و بدانید که این وکیل متخصص و حرفه ای چگونه می تواند در جریان دادرسی پرونده های مختلف حضور یابد و مزایای سپردن پرونده های خود به رچیست به شما توصیه می کنیم که رد ادامه متن با ما همراه باشید تا تمامی جزییاتی را که باید در مورد وکیل امور سهام بدانید را به شما معرفی کنیم. وکیل امور سهام امروزه می تواند کاربرد های مختلفی داشته باشد و شرایط بسیاری از پرونده های مختلف را در کوتاه ترین مان ممکن به نتیجه برساند. کسانی که بتوانند در مورد ویژگی ها و تخصص های وکیل امور سهام اطلاع پیدا کنند می توانند به راحتی جریان پرونده های خود را به بهترین و متخصص ترین وکیل امور سهام در تهران بسپارند و هیچ ننگرانی بابت امور دادزسی ان نداشته باشند.

وکیل امور سهام (1)
وکیل امور سهام (1)

وکیل امور سهام و ویژگی ها و تخصص های او

وکیل امور سهام باید ویژگی ها و تخصص های مختلفی داشته باشد تا بتوانیم به او اعتماد کنیم و شرایط پرونده های خود را به او واگذار کنیم. هنگامی که بتوانیم ویژگی ها و تخصص های وکیل امور سهام را تشخیص دهیم به راحتی می توانیم امور پرونده ها خود را نیز با خیال راحت بدون هیچگونه درگیری به او واگذار کنیم. مسئله ای که کاملا برای تمامی ما واضح است آن است که نمی توان در حالت کلی پرونده های مربوط به امور سهام را به وکلای دیگری همچون وکیل تصادفات ارجا داد، چرا که این وکیل حرفهای و متخصص دارای تجربه کافی در زمینه پرونده های مربوط به تصادفات است و در مورد این مباحث قانونی اطلاعات دقیق تری دارد. به چند مورد از ویژگی های وکیل امور سهام دقت کنید:

وکیل امور سهام این توانایی را دارد تا در مدت زمانی کوتاه تمامی پرونده های مربوط به حوزه بورس و اوراق بهادار را به نتیجه برساند و آن ها را به بهترین نحو ممکن مورد بررسی و پیگیری قرار دهد. افرادی که در مورد وکیل امور سهام اطلاعی ندارند در مورد تواناییهای او نیز اطلاعات دقیقی ندارند و همینن موضوع باعث میشود که جریان دادرسی پرونده های انان با مشکل مواجه شود و نتوانند شرایط نسبتا خوبی را رد پرونده های خود تجربه کنند. وکیل امور سهام بهترین و متخصص ترین کسی است که می تواند اقدامات حقوقی و قانونی مناسبی را در جهت پیشبرد اهداف و منافع موکلان خود انجام دهد و از تضییع حقوق قانونی انها جلوگیری کند.

وکیل امور سهام (1)
وکیل امور سهام (1)

وکیل امور سهام چه توانایی هایی دارد؟

وکیل امور سهام دارای توانایی های متعددی است. یکی از بهترین و حرفه ای ترین توانایی های وکیل امور سهام آن است که  بتواند اسناد و مدارک مختلف در جهت پیشبرد حقوق و منافع موکلان خود را در مدت زمانی کوتاه آماده کند و آنها را به مراجع قضایی ذیصلاح برای تکمیل جریا پرونده و تسریع روند حقوقی آن ارائه دهد. کسانی که با وکیل امور سهام آشنایی دارند این موضوع را به خوبی می دانند که این فرد حرفه ای از تمامی چارچوب های قانونی لازم برای حل و فصل پرونده های مختلف اطلاع دارد و می تواند به بهترین نحو ممکن این چارچوب های حقوقی را رد حین تنظیم سند رعایت کند.

وکیل امور سهام دارای تخصص نسبتا متمایزی بهنام فن مذاکره است و با تکیه بر همین دانش حقوقی می تواند جریان اسناد حقوقی و پرونده های مختلف را در دادگاه ها مورد بررسی قرار دهد و از حقوق موکلان خود دفاع کند. یک وکیل حرفه ای و متخصص حتی یک وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری نیز باید بتواند با تکیه بر قدرت بیان خود در دادگاه ها و دیگر مراجع قضائی حضور یابد  از حقوق و اهداف موکلان خود دفاع کند. وکیل امور سهام بر اساس تجربیاتی که دارد می تواند بهترین و حرفه ای ترین اقدامات قانونی را رد کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهد.

وکیل امور سهام (8)
وکیل امور سهام (8)

وکیل امور سهام و مشاوره حقوقی با او

وکیل امور سهام می تواند به پرسش های ذهنی افراد مختلفی که در مورد پرونده های مربوط به سهام و بورس آشنایی ندارند پاسخ دهد و راهنمایی های لازم را در جهت پیشبرد اهداف انها انجام دهد. برخی از افراد به اشتباه با خود تصور می کننند برای انکه از تخصص و مشاوره حقوقی با وکیل امور سهام استفاده کنند لازم است تا حتما برای انعقاد قرارداد وکالت با او اقدام کرده باشند اما این تصور کاملا اشتباه است و حقیقت ندارد؛ امروزه همه افراد حتی کسانی که برای انعقاد قرارداد وکالت با وکیل امور سهام اقدام نکرده اند هم می توانند برای یافتن پاسخ سوالات حقوقی خود به وکیل امور سهام مراجعه کنند و از او کمک بگیرند. اگر شما جزو کسانی هستید که می خواهید در مورد وکیل امور سهام اطلاعات کافی پیدا کنید بهتر است جریان پرونده خود را با او رد میان بگذارید تا از توانایی های او در جهت حل مسائل پرونده خود بهره مند شوید.

امروزه بسیاری از وکلای متخصص همانند وکیل شکایت از پزشک می توانند جریان دادرسی پرونده های مختلف به همراه خدمات مشاوره ای به موکلان خود ارائه دهند و به انها کمک کنند تا در مدت زمانی کوتاه برای جلوگیری از تضییع حقوق خود در مراحل دادرسی اقدام کنند. ار شما نیز جزو کسانی هستید که در مورد وکیل امور سهام اطلاعات دقیقی ندارید به ما پیشنهاد می کنیم که در ابتدا در جلسات مشاوره حقوقی با وکیل امور سهام شرکت کنید تا در مورد توانایی ها و میزان تسلط او به مباحث قانونی اطلاع پیدا کنید و بتوانید جریان پرونده خود را مورد حل و فصل قرار دهید.

وکیل امور سهام می تواند حتی به کسانی که نمی تواند به دفتر مشاوره حقوقی مراجعه کنند هم کمک کند تا از طریق مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین به سوالات خود و پاسخ آنها دسترسی پیدا کنند. امروزه مشاوره حقوقی غیر حضوری با وکیل امور سهام نیز دارای طرفداران بیغار زیادی است و افراد متعددی می توانند به راحتی با وکیل امور سهام تماس بگیرد و سوالات خود را بپرسند.

گروه حقوقی وکلای پارسا یکی از بهترین و متخصص ترین گروه های حقوقی است که می تواند تمامی اطلاعات قانونی لازم در مورد وکیل امور سهام را در اختیار متقاضیان قرار دهد و به آنها کمک کند تا بهترین وکیل امور سهام در تهران را بدون فوت وقت در کوتاه ترین زمان ممکن پیدا کنند و از او کمک بگیرند. همه مردم می توانند بدون محدودیت زمانی و مکانی برای مشاوره حقوقی با وکیل امور سهام از طریق گروه وکلای پارسا اقدام کنند.

وکیل امور سهام (10)
وکیل امور سهام (10)

وکیل امور سهام یک وکیل حقوقی است.

وکیل امور سهام را از نظر قانونی می توان یک وکیل حقوقی دانست. در واقع باید اینگونه گفت که وکیل امور سهام بر اساس ساخت حقوقی قانون کار می کند. بنابراین شناخت مفهوم حقوقی می تواند چارچوب کلی کاری وکیل امور سهام را به ما نشان دهد. به نوعی می خواهیم بدانیم که وکیل امور سهام به عنوان وکیلی که در حوزه حقوقی فعالیت می کند با یک وکیل کیفری چه تفاوت های کارکردی دارد. این مسئله می تواند چارچوب های کاری این وکیل را به ما نشان دهد.

به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که قانون از دو بخش عمده حقوقی و کیفری تشکیل شده است. به نوعی می توانیم اینگونه بیان کنیم که هر چیزی که قانون گذار در زمینه های مختلف بیان کرده همه و همه تحت عنوان دو گروه بزرگ قانونی یعنی حقوقی و کیفری مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین وکیل امور سهام یا باید در حوزه حقوقی و یا در حوزه کیفری فعالیت کند. راه سوم دیگری وجود ندارد. همانطور که گفتیم وکیل امور سهام را یک وکیل حقوقی می دانیم.

حقوقی به آن بخش از قانون گفته می شود در آن قانون گذار چارچوب ها و ساختارهای کلی روابط را مشخص می کند. در واقع در این بخش از قانون تعیین می شود که روابط باید به چه شکلی طراحی شود. در زبان دیگر قانون در بخش حقوقی مشخص می کند که هر فرد در جامعه از چه حقوقی در موقعیت های مختلفی برخوردار است و چه حقوقی را باید رعایت کند. این چارچوبی است که از وکلای مانند وکیل طلاق انتظار می رود بر اساس آن عمل کنند.

اما قانون در بخش کیفری به مفهوم مهم جرم می پردازد. در واقع در این بخش از قانون مشخص می شود که چه افعالی جرم است، چه مجازاتی باید برای آن در نظر گرفته شود و این مجازات چگونه باید اجرایی گردد. این مهمترین کاری است که یک وکیل این حوزه مانند وکیل شکایت از پزشک انجام می دهد. با توجه به این تعاریفی که بیان کردیم می توانیم اینگونه بگوییم که اساسا وکیل امور سهام به صورت کلی در تعیین چارچوب ها و قوانین مربوط به سهام فعال است و می داند که چگونه این قوانین در موقعیت های مختلف باید در این خصوص اجرایی شود و راه اجرایی شدن آن چیست. این چارچوب کلی است که می توانیم برای کارکرد وکیل امور سهام در نظر داشته باشیم.

وکیل امور سهام (6)
وکیل امور سهام (6)

وکیل امور سهام و مفهوم سهم

وکیل امور سهام با یکی از مهمترین مفاهیم قانون تجاری و البته با یکی از مهمترین مفاهیم اقتصادی سروکار دارد. در واقع وکیل امور سهام باید بداند سهم چیست و در قانون چه تعریفی برای آن وجود دارد. این فهم اگر به درستی انجام میشود می تواند درک کرد که عملا یک وکیل امور سهام چه کاربردهایی می تواند داشته باشد و در چه مواردی می توانیم از آن استفاده کنیم.

قانون گذار در ماده 24 قانون تجارت سعی کرده است تعریفی دقیق از سهم ارائه دهد. سهم در قانون به عنوان بخشی از سرمایه شرکت سهامی است. بر اساس سهم مشخص میشود که میزان مشارکت، تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت مذکور چگونه است. همچنین قانون در این ماده اجازه معامله سهم را صادر کرده است. بنابراین صاحب سهم می توان نسبت به فروش آن اقدام کند. نکته مهم دیگری که در ماده 24 قانون تجارت بیان شده است که ورقه سهام به عنوان یک سند معرفی شده است. این سند نشان دهنده تعداد سهامی است که فرد در شرکت صاحب آن محسوب می شود.

در این تعریف چند نکته و تعریف بسیار مهم وجود دارد که می تواند در کارکرد وکیل امور سهام تاثیرگذار باشد. اولین مفهومی سهم مربوط به شرکت های سهامی است. نکته دوم این است که سهم مشخص کننده مشارکت، تعهدات و منافع صاحب آن است. نکته سوم این است که ورقه سهام یک سند محسوب می شود و این سند قابل خرید و فروش را دارد.

بنابراین ما با درک این سه بخش می توانیم سهم را به خوبی درک کنیم و بر اساس آن می توانیم کارکرد وکیل امور سهام را متوجه شویم. به جز این ها بر اساس همین ماده قانونی سهام می تواند با نام یا بی نام باشد. یعنی سهم می تواند تحت عنوان نام صاحب سهم باشد یا نباشد. در هر دو صورت سهم حالت قانونی خودش را دارد. نکته مهم دیگری که به عنوان تبصره در این قانون بیان شده این است که برخی از انواع سهام بر اساس شرایط قانونی دارای مزایای خاصی هستند. به طور مثال ممکن است معاف از مالیات باشد. به این نوع از سهام سهام ممتاز گفته می شود.

بنابراین همانطور که می بینید قانون گذار در این ماده قانونی به طور کامل سهم را تعریف کرده است و شرایط خاص و مشخصی برای آن مشخص کرده است. فهم درست این ماده قانونی می تواند ما را در مسیر درستی از درک کارکرد وکیل امور سهام قرار دهد.

وکیل امور سهام (5)
وکیل امور سهام (5)

وکیل امور سهام و مفهوم یک شرکت سهامی

وکیل امور سهام وکیلی است که با سهام سروکار دارد و سهام مفهومی است که به صورت مستقیم مربوط به مفهوم شرکت های سهامی است. از این رو برای درک درست مفهوم و اهمیت عملکرد وکیل امور سهام باید بدانیم که قانون چه شرکتی را یک شرکت سهامی می داند.

قانونگذار در ماده یک قانون تجاری شرکت سهامی را شرکتی معرفی کرده است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده باشد. بگذارید با یک مثال این مفهوم مهم قانونی و البته اقتصادی را توضیح دهیم. فرض کنید که سرمایه یک شرکت تجاری در ابتدای مسیر 10 هزار تومان باشد. این شرکت اگر بخواهد تحت یک شرکت سهامی معرفی شود در اولین گام باید مشخص کند که هر سهم قانونی آن چه ارزشی دارد. به طور معمول و قانونی ارزش اسمی هر سهم 100 تومان در نظر گرفته می شود. البته این تنها ارزش اسمی است و یک وکیل امور سهام به خوبی می داند که ارزش واقعی هر سهم چگونه مشخص می شود. اما اگر بر اساس ارزش اسمی بخواهیم بیان کنیم هر سهم 100 تومان  و سرمایه کل 10 هزار تومان است. بنابراین این شرکت 100 واحد سهم دارد.

حال بر اساس قانون، اگر بخشی از این سهام به مردم فروخته شود به این شرکت سهامی عام گفته می شود. یعنی مردم عادی نیز با خرید این سهم می توانند از منافع این شرکت بهره مند شوند. البته با توجه به این که عمده سهام در اختیار موسسین شرکت قرار دارد همچنان تصمیم گیری ها با آن ها خواهد بود. اما اگر سهام در اختیار موسسین بماند و این سهام به مردم فروخته نشود به آن سهامی خاص گفته می شود. هر کدام از این شرکت های سهامی قوانین مربوط به خودشان را دارند. قوانینی که یک وکیل امور سهام به خوبی به آن ها آگاه است و بر اساس آن است که می تواند کارایی خودش را نشان دهد. در واقع یک وکیل با تجربه در این حوزه به خوبی می داند که برای این که بتواند در امور سهام کارایی لازم را داشته باشد باید همواره نگاهی به قوانین شرکت های سهامی بیاندازد.

نکته مهمی که در خصوص شرکت های سهامی وجود دارد این است که بر اساس ماده دو قانون اصلاحی تجاری ایران شرکت های سهامی به عنوان شرکت های تجاری و بازرگانی شناخته می شود. این در حالی است که ممکن است موضوع عملیات شرکت مذکور تجاری یا بازرگانی نباشد. این مسئله می تواند در خصوص دیدگاه قانون و اجرایی شدن قانون می تواند اهمیت بالایی داشته باشد.

وکیل امور سهام (2)
وکیل امور سهام (2)

وکیل امور سهام و دسترسی های سهامدار

وکیل امور سهام علاوه بر مفهوم شرکت و مفهوم کلی سهم، با گروه دیگری از مفاهیم به نام سهامدار سر و کار دارد. در واقع سر دیگر مفهوم سهام و شرکت های سهامی، سهامدار است. همانطور که در ابتدا بیان کردیم قانونگذار در ماده 24 قانون تجارت به خوبی عنوان کرده است که سهام سه ویژگی مشارکت، تعهد و بهره مندی از از منافع را برای سهامدار به همراه دارد. این نکته بسیار مهمی است که می خواهیم در اینجا کمی در خصوص آن صحبت کنیم.

وکیل امور سهام به عنوان یک وکیل مجرب به خوبی می داند که اساسا یک سهامدار به عنوان صاحب سهم شناخته می شود. بنابراین حق نقل و انتقال سهم و سایر امور مربوط به این سهام را در اختیار دارد. این فرد بر اساس سهامی که در اختیار دارد می تواند در امور شرکت مشارکت کند و از منافع آن که می تواند سود مالی نیز جزئی از آن باشد بهره مند شود. نکته مهم دیگر این است که داشتن سهام یک شرکت سهامی بدین معنی است که شما هم در این شرکت تعهد دارید. تعهد به شکل عملی برای سهامی عام بدین معنی است که شما به عنوان سهامدار در ضرر شرکت نیز شریک خواهید بود. اما بگذارید کمی بهتر این موضوع را تعریف کنیم و بیشتر با کارکرد وکیل امور سهام آشنا شویم.

به طور کلی نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که تعداد سهام مشخص کننده قدرت مشارکت، درصد منافع و تعهدات است. بنابراین هر قدر میزان سهام بالاتر باشد مشارکت فرد در شرکت بیشتر و مهمتر می شود و البته از منافع بیشتری نیز برخوردار میشود. همچنین تعهدات بالاتری نسبت به یک سهامدار عام خواهد داشت. به طور مثال این فرد به عنوان یک شخص حقوقی نیز شناخته می شود و در مواقعی باید به قانون و دادگاه در خصوص تعهداتی که در این شرکت دارد پاسخگو باشد.

نکته دیگری که باید بدانید این است که شما با داشتن یک سهم همچنان از سه ویژگی تعهد، مشارکت و منافع برخوردار هستید. در واقع کم بودن سهم به معنی حذف هیچکدام از این پایه ها نیست. اما مسلما به اندازه سهمی که در اختیار دارید می توانید از هر کدام از این موارد بهره مند شوید. در خصوص کارکرد وکیل امور سهام باید گفت که این وکیل بر اساس این عنصر اصلی سعی می کند از موکل خود در دادگاه دفاع کند و حقوق موکل خود را بگیرد. این مسئله مهمی است که به خوبی می تواند بخش مهمی از کارکرد وکیل امور سهام را به ما نشان دهد.

وکیل امور سهام (4)
وکیل امور سهام (4)

وکیل امور سهام و مفهوم سند

وکیل امور سهام در کنار همه مفاهیمی که بیان کردیم با مفهوم مهم سند نیز سر و کار دارد. یک بار دیگر به ماده 24 قانون تجارت بازگردیم. در این ماده قانونی بیان شده است که ورقه سهام به عنوان یک سند شناخته می شود. این جمله شاید برای بسیاری از ما عادی باشد اما برای انواع وکلا مانند یک وکیل خانواده نکته عادی نیست. در واقع این عنوان سند است که این جمله را برای ما خاص و مهم می کند.

سند را می توان یکی از مهمترین عناصر قانونی بدانیم. در واقع به واقع سند است که افراد در جامعه نقش های مختلفی می گیرند. به واسطه سند مالکیت یک فرد را مالک و به واسطه سند ازدواج یک فرد را همسر می نامیم. بنابراین اسناد به نوعی مشخص کننده یک واقعیت یا حقیقت یا یک رفتار در جامعه محسوب می شود. از این رو کاملا می توان حدس زد که سند برای قانون تا چه اندازه می تواند مهم و تاثیرگذار باشد. در واقع علاوه بر وکیل امور سهام یک وکیل الزام به تنظیم سند رسمی نیز به خوبی این اهمیت را درک می کند.

اما سند در قانون به دو نوع رسمی و غیر رسمی تقسیم می شود. اگر یک سند بر اساس قوانین و در حضور نماینده رسمی قانون ( لیست این نمایندگان در قانون آورده شده است ) تدوین و ثبت شود به آن سند رسمی گفته می شود. سند رسمی از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است و در مسیرهای قضایی و دولتی از آن استفاده می شود. اما هر سندی که رسمی نباشد به عنوان یک سند عادی یا غیر رسمی شناخته می شود. به طور مثال یک قولنامه، یک سند خطی، یک وکالت نامه و … را می توان سند غیر رسمی یا ساده دانست. توجه داشته باشید که اسناد ساده نیز از وجهات قانونی برخوردار هستند اما اعتبار قانونی یک سندر رسمی را ندارد. این نکته بسیار مهمی است که باید در خصوص اسناد بدانید.

حال به نظر شما ورقه سهام را می توان به عنوان سند رسمی بدانیم یا یک سند غیر رسمی؟ معمولا ورقه سهام در حضور نماینده مشخص قانون صادر نمی شود. از این رو می توان گفت که این سند در حالت عمومی و کلی غیر رسمی و ساده محسوب می شود. اما شما می توانید برای اطمینان بیشتر ورقه سهام را به شکل یک سند رسمی در دفترخانه ها ثبت کنید. بدین ترتیب ورقه سند شما تحت عنوان یک سند رسمی شناخته می شود. این ها نکاتی است یک وکیل ابطال سند نیز به خوبی بر آن ها آگاه است.

وکیل امور سهام (7)
وکیل امور سهام (7)

وکیل امور سهام و جرایم و مجازاتها

وکیل امور سهام درمورد تمامی مجازات ها و قوانین مربوط به جرایم در حوزه بورس اطلاع ارد. به چند مورد از این موارد اشاره می کنیم تا اطلاعات دقیق ترید در مورد وکیل امور سهام پیدا کنید:

اشخاص زیر به حبس تعزیری از سه ماه تا یکسال یا به جزای نقدی معادل دو تا پنج برابر سود بدست آمده یا زیان متحمل نشده یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد: هر شخصی که اطلاعات نهانی مربوط به اوراق بهادار موضوع این قانون را که حسب وظیفه در اختیار وی قرار گرفته به نحوی از انحاء به ضرر دیگران یا به نفع خود یا به نفع اشخاصی که از طرف آنها به هر عنوان نمایندگی داشته باشند، قبل از انتشار عمومی، مورد استفاده قرار دهد و یا موجبات افشاء و انتشار آنها را در غیر موارد مقرر فراهم نماید. هر شخصی که با استفاده از اطلاعات نهانی به معاملات اوراق بهادار مبادرت نماید. هر شخصی که اقدامات وی نوعا منجر به ایجاد ظاهری گمراه کننده از روند معاملات اوراق بهادار یا ایجاد قیمتهای کاذب و یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار شود.  هر شخصی که بدون رعایت مقررات این قانون اقدام به انتشار آگهی یا اعلامیه پذیره‌نویسی به منظور عرضه عمومی اوراق بهادار نماید.

 اشخاص زیر به عنوان اشخاص دارای اطلاعات نهانی شرکت شناخته می‌شوند: مدیران شرکت شامل اعضای هیئت مدیره، هیات عامل، مدیر عامل و معاونان آنان. بازرسان، مشاوران، حسابداران، حسابرسان و وکلای شرکت. سهامدارانی که به تنهایی و یا به همراه افراد تحت تکفل خود، بیش از ده درصد (۱۰%) سهام شرکت را در اختیار دارند یا نمایندگان آنان. مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره و مدیران ذی‌ربط یا نمایندگان شرکت‌های مادر (هلدینگ) که مالک حداقل ده درصد (۱۰%) سهام یا دارای حداقل یک عضو در هیات مدیره شرکت سرمایه پذیر باشند. سایر اشخاصی که با توجه به وظایف، اختیارات و یا موقعیت خود به اطلاعات نهانی دسترسی دارند.

اشخاصی که اطلاعات خلاف واقع یا مستندات جعلی را به سازمان و یا بورس ارائه نمایند یا تصدیق کنند و یا اطلاعات، اسناد و یا مدارک جعلی را در تهیه گزارشهای موضوع این قانون مورد استفاده قرار دهند، حسب مورد به مجازاتهای مقرر در قانون مجازات اسلامی  محکوم خواهند شد.

وکیل امور سهام (3)
وکیل امور سهام (3)

مجازات های دیگر حوزه بورس را به کمک وکیل امور سهام بشناسید:

اشخاص زیر به حبس تعزیری از یک ماه تا شش ماه یا جزای نقدی معادل یک تا سه برابر سود بدست آمده یا زیان متحمل نشده یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد: هر شخصی که بدون رعایت مقررات این قانون تحت هر عنوان به فعالیت‌هایی از قبیل کارگزاری، کارگزار / معامله‌گری، یا بازارگردانی که مستلزم اخذ مجوز است مبادرت نماید یا خود را تحت هر یک از عناوین مزبور معرفی کند.  هر شخصی که به موجب این قانون مکلف به ارائه تمام یا قسمتی از اطلاعات، اسناد و یا مدارک مهم به سازمان و یا بورس مربوط بوده و از انجام آن خودداری کند.  هر شخصی که مسئول تهیه اسناد، مدارک، اطلاعات، بیانیه ثبت یا اعلامیه پذیره‌نویسی و امثال آنها جهت ارائه به سازمان می‌باشد و نیز هر شخصی که مسئولیت بررسی و اظهار نظر یا تهیه گزارش مالی، فنی یا اقتصادی یا هرگونه تصدیق مستندات و اطلاعات مذکور را بر عهده دارد و در اجرای وظایف محوله از مقررات این قانون تخلف نماید.  هر شخصی که عالما و عامدا هرگونه اطلاعات، اسناد، مدارک یا گزارشهای خلاف واقع مربوط به اوراق بهادار را به هر نحو مورد سوء استفاده قرار دهد.

کارگزار، کارگزار / معامله‌گر یا بازارگردانی که اوراق بهادار و وجوهی را که برای انجام معامله به وی سپرده شده و وی موظف به نگهداری آن در حسابهای جداگانه است، بر خلاف مقررات و به نفع خود یا دیگران مورد استفاده قرار دهد، به مجازاتهای مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.

در صورت ارتکاب تخلفات مندرج در این قانون توسط اشخاص حقوقی، مجازاتهای پیش بینی شده بر حسب مورد درباره آن دسته از اشخاص حقیقی اعمال می‌شود که از طرف اشخاص حقوقی یاد شده، مسئولیت تصمیم گیری را بر عهده داشته‌اند.

کارگزاران، کارگزار / معامله‌گران، بازار گردانان، مشاوران سرمایه‌گذاری و سایر تشکل‌های مشابه ملزمند طبق دستورالعملی که توسط سازمان تنظیم و ابلاغ می‌شود، گزارشهای لازم را تهیه و به مراجع ذی‌ربط تسلیم نمایند.

وکیل امور سهام و اطلاع رسانی در بازارهای اولیه و ثانویه

وکیل امور سهام می تواند به شما کمک کند تا در مورد اطلاع رسانی بازارهای بورسی آگاهی پیدا کنید. سازمان موظف است ترتیبی اتخاذ نماید تا مجموعه اطلاعاتی که در فرآیند ثبت اوراق بهادار بدست می‌آورد، حداکثر ظرف مدت پانزده روز طبق آئین نامه مربوطه در دسترس عموم قرار گیرد. سازمان موظف است بورس‌ها، ناشران اوراق بهادار، کارگزاران، معامله‌گران، بازار گردانان، مشاوران سرمایه‌گذاری و کلیه تشکل‌های فعال در بازار سرمایه را ملزم نماید تا بر اساس استانداردهای حسابداری و حسابرسی ملی کشور، اطلاعات جامع فعالیت خود را انتشار دهند.

ناشر اوراق بهادار موظف است صورت‌های مالی را طبق مقررات قانونی، استانداردهای حسابداری و گزارش‌دهی مالی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی که توسط سازمان ابلاغ می‌شود، تهیه کند. ناشر، شرکت تأمین سرمایه، حسابرس و ارزش یابان و مشاوران حقوقی ناشر، مسئول جبران خسارات وارده به سرمایه گذارانی هستند که در اثر قصور، تقصیر، تخلف و یا به دلیل ارائه اطلاعات ناقص و خلاف واقع در عرضه اولیه که ناشی از فعل یا ترک فعل آنها باشد، متضرر گردیده‌اند.

خسارت‌دیدگان موضوع این ماده می‌توانند حداکثر ظرف مدت یکسال پس از تاریخ کشف تخلف به هیات مدیره بورس یا هیأت داوری شکایت کنند، مشروط بر اینکه بیش از سه سال از عرضه عمومی توسط ناشر نگذشته باشد. فقط اشخاصی که اوراق بهادار ناشر موضوع این ماده را قبل از کشف و اعلام تخلف خریده باشند، مجاز به ادعای خسارت می‌باشند.

سازمان مکلف است مستندات و مدارک مربوط به جرایم موضوع این قانون را گردآوری کرده و به مراجع قضایی ذی‌صلاح اعلام نموده و حسب مورد موضوع را به عنوان شاکی پیگیری نماید. چنانچه در اثر جرایم مذکور ضرر و زیانی متوجه سایر اشخاص شده باشد، زیاندیده می‌تواند برای جبران آن به مراجع قانونی مراجعه نموده و وفق مقررات، دادخواست ضرر و زیان تسلیم نماید.

در صورتیکه کارگزار، کارگزار / معامله‌گر، بازار گردان، مشاور سرمایه‌گذاری و سایر تشکل‌های مشابه درخواست کناره گیری موقت یا دائم از فعالیت خود را داشته باشند، مراتب را به سازمان، کانون و نیز به بورس مربوط اعلام نموده و مجوز فعالیت خود را نزد کانون تودیع می‌نمایند. تضمینات و وثایق مربوط تا تعیین تکلیف معاملات انجام شده و سایر تعهدات آنها به قوت خود باقی خواهد ماند. قسمت اخیر این ماده نسبت به کارگزاران، کارگزار / معامله‌گران، بازار گردانان، مشاوران سرمایه‌گذاری و سایر تشکل‌های مشابه که عضویت آنها بر اساساین قانون تعلیق یا لغو می‌شود، نیز مجری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×