وکیل برای زندانی

وکیل برای زندانی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکیل برای زندانی

وکیل برای زندانی

وکیل برای زندانی کیست؟ وکیل برای زندانی چه کارکردی دارد؟ بهترین وکیل برای زندانی کیست؟ از وکیل برای زندانی چه انتظاراتی می توانیم داشته باشیم؟ وکیل برای زندانی در چه حیطه ای کار می کند؟ چگونه می توانیم وکیل برای زندانی را پیدا کنیم؟ بهترین وکیل برای زندانی چه ویژگی هایی دارد؟ وکیل برای زندانی چه کمکی به زندانی می کند؟ یک زندانی چه نیازی به وکیل برای زندانی دارد؟ یک وکیل برای زندانی چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ وکیل برای زندانی چگونه می تواند در راستای احقاق حقوق موکلان خود قدم بردارد؟ آیا همه افراد می توانند از خدمات وکیل برای زندانی استفاده کنند؟ وکیل برای زندانی در چه شرایطی می تواند به افراد کمک کند تا از تضییع حقوق خود جلوگیری کنند؟ وکیل برای زندانی را باید از کجا پیدا کنیم؟ وکیل برای زندانی دارای چه تخصص های حرفه ای است؟

وکیل برای زندانی (6)
وکیل برای زندانی (6)

وکیل برای زندانی چه کارکردی دارد؟

وکیل برای زندانی وکیلی است که می تواند بر اساس قوانین از حقوق موکل خود دفاع کند. شاید برای شما سوال باشد که چرا یک زندانی به چنین وکیلی نیاز دارد؟ در واقع شاید برای بسیاری از ما وکیل تا زمان اعلام محکومیت و اجرای مجازات کارایی دارد. بعد از آن به نظر می رسد که دیگر وکیل کارایی خاصی نمی تواند داشته باشد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که بخش مهمی از قانون به حقوق زندانی و شرایط آن اشاره کرده است. بنابراین یک زندانی برای پیگیری حقوق خود مانند مرخصی، آزادی مشروط یا سایر حقوق خود می تواند از وکیل برای زندانی استفاده کند. جنبه دیگر کارایی وکیل برای زندانی را می توان زمانی دانست که زندانی بخواهد پرونده اش دوباره به جریان بیفتد و به نوعی دوباره وارد جریان دادرسی شود می تواند از وکیل برای زندانی استفاده کند. همچنین اگر زندانی بخواهد از امکاناتی مانند تخفیف در مجازات بهره بگیرد نیز می تواند از یک وکیل برای زندانی کمک بگیرد. همچنین زندانی یا خانواده او می توانند برای پیگیری امور مربوط به خود با یک وکیل برای زندانی مشورت کنند. در واقع می توان گفت که یک زندانی دقیقا در دل قانون قرار دارد. از این رو او بیش از هر کس دیگری می تواند نیازمند وکیل باشد. اما یک وکیل برای زندانی چگونه می تواند به این نیازها پاسخ دهد؟

برای این که بتوانیم به این پرسش پاسخ دهیم باید با مفاهیم مرتبط به کارکرد این وکیل آشنا شویم. مفاهیمی که همه آن ها در دل قانون هستند. بنابراین برای این که بتوانیم با کارکرد وکیل برای زندانی و ابزارهای قانونی او آشنا شویم باید بدانیم زبان قانون چیست و بر اساس چه الفبایی کار می کند. در واقع ما با شناخت این الفبا می توانیم به زبانی مشترک با قانون برسیم. بنابراین ما با بررسی آن دسته از الفبای مرتبط با کارکرد وکیل برای زندانی سعی می کنیم ابزارها و کارکردهای وکیل برای زندانی را بهتر درک کنیم.

وکیل برای زندانی به چه کسی گفته می شود؟

وکیل برای زندانی یک نوع وکیل پایه یک دادگستری است که می تواند در عرصه چنین پرونده هایی به خوبی فعالیت کند و شرایط نسبتا مطلوبی را در جریان پرونده های مربوط به زندانیان و محکومان حبس بوجود آورد. وکیل برای زندانی یکی از ان دسته وکلایی است که کاملا بر مفاد قانونی قانون مجازات تسلط دارد و می تواند آنها را به بهترین نحو ممکن مورد استفاده قرار دهد و با استناد بر انها برای دفاع از حقوق موکلان خود بهترین اقدامات را انجام دهد. اگر شما نیز جر ان دسته از افراد یهستید که احساس می کنید به وکیل برای زندانی نیاز دارید تا جریان پرونده های خود را به خوبی پیش ببرید به شما پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اصلی ترین و اساسی ترین نکات قانونی و حقوقی را در مورد وکیل برای زندانی به شما معرفی کنیم.

وکیل برای زندانی در سال های اخیر تعداد  زیادی از پرونده های مربوطه را مورد بررسی قرار داده است و آنها را به نحوی در جریان دادرسی مورد تحلیل قرار داده است تا افراد بتوانند به بهترین نحو ممکن از حقوق خود دفاع کنند. البته شما باید این موضوع را بدانید که هر وکیل متخصصی در حوزه توانایی ها و تخصص هایی که دارد باید بتواند مفاد قانونی مختلف را با زبانی ساده و گویا به موکلان خود توضیح دهد و این موضوع حتی در مورد وکیل تغییر نام نیز صدق می کند و انواع وکلا باید در حوزه اقدامات قانونی خود شرایط حقوقی دقیق را به موکلان خود انتقال دهند؛ چرا که مهم ترین مسئله ای که باعث ایجاد خسارت های مالی و معنوی به افراد می شود، عدم دانش کافی و مهارت های حقوقی است.

وکیل برای زندانی (7)
وکیل برای زندانی (7)

وکیل برای زندانی و توانایی های او

وکیل برای زندانی باید همانند بسیاری از دیگر وکلا دارای ویژگی های مختلفی باشد. همین موضوع باعث شده است تا به افراد توصیه کنیم که در مورد وکیل برای زندانی اطلاعات لازم را جمع اوری کنند؛ چرا که به هیچ عنوان نباید انتظار داشته باشند، تخصص های وکیل برای زندانی با دیگر وکلایی همچون وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری یکسان باشد. اگر شما جزو کسانی هستید که به وکیل برای زندانی نیاز دارید و نمی دانید که ویژگی های او به چه مواردی تقسیم می شود به موارد زیر دقت کنید تا در مورد خصوصیات وکیل برای زندانی اطلاعات لازم را بدست آورید:

وکیل برای زندانی باید دارای صبر و حوصله فراوان باشد. چرا که جریان دادرسی پرونده های مربوط به زندانی ها دارای پیچیدگی و گستردگی های نسبتا زیدی است و کاملا طبیعی است که نیاز به بررسی تخصصی توسط وکیل برای زندانی داشته باشد. وکیلی که دارای صبر و حوصله نباشد نمی تواند به خوبی در مورد جزئیات پرونده اطلاعات قانونی لازم را بدست آورید و شرایط مطلوبی را ایجاد کند.

وکیل برای زندانی باید بتواند با تکیه بر تجربیات خود، کوتاه ترین راه های قانونی را برای به نتیجه رساندن جریان پرونده ها پیدا کند. برای مثال یک وکیل مهریه از آنجایی که دارا یتجربیات متعددی است می تواند بهتر از دیگر وکلا پرونده های مربوط به مهریه را به نتجیه برساند و از اطاله دادرسی جلوگیری کند.

وکیل برای زندانی می تواند تمامی مدارکی را که باعث پیشبرد جریان پرونده می شوند را در مدت زمانی کوتاه تهیه کند و آنها را به محضر قانون ارائه دهد تا جریان دادرسی تسریع پیدا کند. از آنجایی که شرایط زندانیان در دوران حبس بیار سخت است به همین دلیل لازم است تا از فردی مانند وکیل برای زندانی کمک گرفت تا فرد سریعتر از این شرایط رهایی پیدا کند. وکیل برای زندانی می تواند از توانایی های خود به نفع متهان و محکومینی که دارای شرایط سختی هستند استفاده کند.

وکیل برای زندانی می تواند از راه های مختلفی مشاوره حقوقی به موکلان خود ارائه دهد. بنابراین شما می توانید از طریق وکیل تلفنی زندانی نیز پاسخ سوالات خود را پیدا کنید و شرایط نسبتا خوبی را بوجود آورید تا کمتر دچار خسارت شوید.

وکیل برای زندانی (12)
وکیل برای زندانی (12)

وکیل برای زندانی یک وکیل حقوقی یا کیفری؟

وکیل برای زندانی بر اساس کارکردی که دارد می توان یک وکیل کیفری یا حقوقی از نظر قانون محسوب شود. به نوعی می توانیم اینگونه بیان کنیم که بر اساس نیازی که شما دارید وکیل برای زندانی تصمیم می گیرد از یکی از ساختار های قانونی حقوقی و کیفری استفاده کند. بنابراین شناخت این ساختار و چارچوب قانونی می تواند کمک بزرگی به درک اهمیت و کارکرد وکیل برای زندانی برای ما باشد.

به طور کلی قانون ایران از دو ساختار کلی حقوقی و کیفری تشکیل شده است. به نوعی می توانیم اینگونه بیان کنیم که هر چیزی که در قانون وجود دارد و قانونگذار تحت عنوان قوانین مختلف آن را بیان کرده همه و همه در این دو ساختار تعریف می شود. شناخت این دو ساختار می تواند چارچوب های کلی که در قانون وجود دارد را به ما معرفی کند.

قانون حقوقی به این مسئله می پردازد که هر فرد در جامعه و در موقعیت های مختلف از چه حقوقی برخوردار است. به طور کلی قانون در بخش حقوقی چارچوب روابط انسان با سایر انسان ها و مفاهیم اجتماعی را تعریف می کند و نشان می دهد که هر فرد باید چه قوانین و محدودیت هایی را برای رسیدن به پاسخ نیازهای خودشان رعایت کنند. بنابراین حقوق هر فرد در جامعه در این بخش مشخص می شود و بیان می شود که هر فرد در موقعیت های مختلف مکانی یا زمانی باید چه حقوقی را رعایت این ساختاری است که وکلایی مانند وکیل خانواده بر اساس آن کارکرد خودشان را نشان می دهند.

اما قانون در بخش کیفری به مفهوم مهم جرم می پردازد. در واقع قانون در این بخش به این سوال پاسخ می دهد که چه افعالی را می توان جرم تلقی کرد و چگونه می توان این جرایم را اثبات کرد. بعد از آن قانون سعی کرده است متناسب با هر جرم مجازاتی تعیین کند و بر اساس اصولی این مجازات ها را اجرایی نماید. بنابراین همه چیز در بخش کیفری به مفهوم جرم و در ادامه به مفهوم مجازات ختم می شود. از این رو گفته می شود وکلایی مانند وکیل شکایت از پزشک وکیلی است که بر اساس قوانین کیفری توانایی اعلام جرم و شکایت کیفری را دارد.

حال بر اساس نوع نیاز موکل وکیل برای زندانی، این وکیل می داند که باید از کدام ساختار قانونی برای رسیدن به هدف مطلوب استفاده کند. اهمیت اصلی این موضوع در این است که عدم شناخت این دسته بندی مهم می تواند شما را وارد مسیری کند که هم وقت و هم سرمایه خودتان را بدون حصول نتیجه ای از دست دهید.

وکیل برای زندانی (11)
وکیل برای زندانی (11)

وکیل برای زندانی و نگاه به مفهوم جرم

وکیل برای زندانی اگر بخواهد پرونده زندانی را دوباره به جریان بیندازد و یا این که بخواهد برای او تخفیف در مجازات بگیرد و یا هر اقدامی که به نوعی به محکومیت و مجازات او مربوط است انجام دهد در واقع در ساختار کیفری قدم بر می دارد. همانطور که گفتیم همه چیز در این ساختار به مفهوم مهم جرم ختم می شود. بنابراین برای این که بدانیم وکیل برای زندانی برای این که بتواند از موکل خود به درستی دفاع کند و حقوق او را از قانون کیفری بگیرد چه ابزارهایی در اختیار دارد، بهتر است کمی بیشتر با مفهوم جرم آشنا شویم.

برای بسیاری از ما جرم مفهومی ساده و یکتایی دارد. در واقع جرم برای ما به معنی هر کاری خلاف قانون است. اما این تعریف نه کامل و نه صحیح است. در واقع جرم مفهومی است که بر اساس آن قانون کیفری این اجازه را پیدا می کند که بتواند به صورت مستقیم در زندگی، جان یا مال افراد تاثیر بگذارد. در واقع قانون کیفری حتی می تواند برای زنده ماندن یا نماندن افراد تصمیم گیری کند و همین موضوع اهمیت کارکرد وکلای این حوزه از جمله خود وکیل برای زندانی را به خوبی نشان می دهد. بنابراین می توان انتظار داشت که قانون در خصوص اثبات جرم حساسیت های بسیاری به خرج داده باشد.

به نوعی می توان گفت که قانون در بخش کیفری تنها زمانی یک فعل را جرم می داند که سه رکن مادی، معنوی و قانونی برای جرم به صورت همزمان اثبات شده باشد. قانون در رکن مادی به این سوال می خواهد پاسخ دهد که آیا فعل دارای آثار منفی قابل اثباتی است یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت باشد رکن مادی اثبات می شود. اما در رکن معنوی قانون گذار به این سوال می پردازد که آیا فاعل این فعل را به عمد و با نیت و آگاهی قبلی انجام داده است یا خیر؟ این سوالی است که عمدتا خود متهم باید به آن پاسخ دهد و اگر متهم آن را رد کند باید مدارک موجود در پرونده را مورد بررسی قرار داد. یک وکیل تصادفات به خوبی می داند که اگر تصادف عمدی باشد این فعل را می توان جرم دانست. این موضوع دقیقا همان رکن معنوی است. اما در رکن قانونی به این موضوع توجه می شود که آیا قانون در خصوص فعل مصداقی دارد و یا در خصوص آن صحبتی کرده است یا خیر. اگر ظرف قانونی مناسبی برای فعل وجود داشته باشد می توان گفت عملا این فعل جرم و فاعل آن مجرم است.

وکیل برای زندانی یا بازداشتی؟

وکیل برای زندانی با مفهومی به نام زندانی سر و کار دارد. در واقع زندانی از نظر قانون فردی است که بر اساس محکومیتی که دارد در حال گذراندن حبس خود است. به بیان ساده تر زندانی فردی مجرم از نظر قانون است، اما این مسئله در خصوص بازداشتی کاملا متفاوت است. در واقع بازداشتی کسی است که بنا به دلایل مختلف به صورت موقت بازداشت شده است. بازداشت شدن این فرد به معنی مجرم بودن او نیست. این فرد تنها به عنوان متهم در بازداشت است. اما آیا وکیل برای زندانی می تواند برای او کاری انجام دهد. بگذارید کمی بیشتر در این خصوص صحبت کنیم.

به طور کلی همانطور که بیان کردیم برای اثبات یک جرم باید سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان اثبات شود. نکته ای که وجود دارد این است که اساسا همیشه این ارکان یکباره اثبات نمی شود. در واقع دادگاه برای همین مسئله تشکیل می شود که سعی می کند این ارکان را اثبات کند. بنابراین ممکن است برای اثبات یک رکن چندین دادگاه طول بکشد. حال سوال اینجاست که با فرد متهم در طول این دادگاه ها باید چه رفتاری کرد؟ در واقع چالش اصلی این است که آیا این فرد باید آزاد باشد یا خیر؟

از نظر قانونی این فرد متهم محسوب می شود و هنوز جرمی برای او اثبات نشده است که بتوان او را محکوم و مجازات کرد و یا او را به حبس فرستاد. از طرف دیگر بر اساس قانون تامین این احتمال وجود دارد که متهم فرار کند. از این رو بر اساس این قانون این امکان تعریف شده است که شرایطی ایجاد شود تا متهم در دادگاه های بعدی حضور داشته باشد. بر اساس شرایط دادگاه و کیفیت جرم راه های تامین چندگانه ای پیش بینی شده است که بازداشت کردن متهم یکی از آنهاست. در واقع دادگاه با بازداشت فرد عملا امکان فرار او را از بین می برد. اما این فرد نیز از حقوقی برخوردار است. در واقع وکیل برای زندانی می تواند بر اساس قانون حقوق این فرد را از دادگاه و قانون بخواهد. به طور مثال از حقوق اولیه یک متهم این است که این فرد باید در جایی غیر از محکومین به حبس نگهداری شوند. به نوعی متهم نباید با مجرم در یکجا باشد. یک وکیل برای زندانی به خوبی این مسئله را می داند و سعی می کند بر اساس آن دست به اقدام بزند.

وکیل برای زندانی (5)
وکیل برای زندانی (5)

وکیل برای زندانی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

وکیل برای زندانی از مهمترین وکلا در حوزه کیفری و البته حقوقی محسوب می شود. در واقع برای بسیاری از افراد به خصوص مجرمین محکوم به حبس وکیل برای زندانی می تواند مهمتر از هر وکیلی از جمله وکیل تخلیه باشد. بنابراین انتخاب بهترین وکیل برای زندانی می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد. در واقع شما برای این که بتوانید بهترین نتیجه را بگیرد باید سراغ بهترین وکیل برای زندانی بروید. اما چه زمانی وکیل برای زندانی را یک وکیل مجرب می دانیم؟

به طور کلی می توانیم اینگونه بیان که در اولین گام شما باید بتوانید نیاز خودتان را کشف کنید. در  واقع شما باید بدانید که بهترین وکیل برای زندانی برای شما کسی است که بتواند نیاز شما را به درستی درک و رفع کند. همانطور که گفتیم وکیل برای زندانی بر اساس نیاز موکل خود در ساختارهای مختلفی از قانون فعالیت می کند. از این رو می توانیم اینگونه بیان کنیم که شما باید به کمک یک مشاوره حقوقی یا یک وکیل به طور دقیق نیاز قانونی خودتان را بسنجید. اما در گام بعدی بهتر است سراغ وکیل برای زندانی بروید که از نظر تخصص و تجربه در سطح خوبی قرار داشته باشد.

در واقع وکیل برای زندانی باید به قوانین حقوقی و کیفری مانند حقوق مدنی، قانون مجازات اسلامی و … آشنا باشد. همانطور که گفتیم یکی از ابزارهای مهم قانونی که در اختیار وکیل برای زندانی دارد قوانین بین المللی در خصوص حقوق زندانیان است. از این رو این وکیل برای زندانی باید بر تمامی این قوانین مسلط باشد تا بتواند کارایی خوبی از خود نشان دهد.

از طرف دیگر وکیل برای زندانی زمانی می تواند از تخصص خود به درستی استفاده کند که تجربه کافی در این حوزه داشته باشد. در واقع باید اینگونه بیان کنیم که وکیل برای زندانی به عنوان یک وکیل با تجربه می داند که در چه موقعیتی باید از چه ابزاری استفاده کند و چگونه از دانش خود در جهت حمایت از موکل خود بهره ببرد. استفاده از چنین وکیلی می تواند شما را سریع تر و ساده تر به هدفتان برساند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

وکیل برای زندانی (1)
وکیل برای زندانی (1)

وکیل برای زندانی و انواع مجازات

وکیل برای زندانی برای این که بتواند پرونده یک زندانی را دوباره به جریان بیندازد باید ببیند که آیا می تواند تغییری در یکی از ارکان جرم ایجاد کند یا خیر. به طور مثال مدرکی پیدا کرده باشد که بتواند نشان دهد عملا محکوم به عمد این کار را نکرده است و نمی توان او را مجرم خطاب کرد. بنابراین شناخت این ارکان به نوعی شناخت سه ابزار مهم و کاربردی وکیل برای زندانی بود. اما اگر وکیل برای زندانی بخواهد در خصوص محکومیت زندانی کاری انجام دهد. به طور مثال بخواهد برای او تخفیف بگیرد و یا کارهای این چنینی انجام دهد باید بداند که محکومیت او از چه نوعی است و آیا امکان چنین کاری برای او وجود دارد یا خیر؟ همچنین شناخت نوع مجازات در استفاده از برخی حقوق زندانی مانند مرخصی یا آزادی مشروط نیز تاثیرگذار است. بنابراین بیایید ببینیم چند نوع مجازات در قانون تعریف شده است و هر کدام چه ویژگی ها و شرایطی دارد.

به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که قانون ایران عمدتا بر اساس قوانین اسلامی و شرعی پایه گذاری شده است. اما در کنار این قوانین، قانون گذار خود نیز با توجه به گسترش جامعه و روابط قوانین دیگری را اضافه کرده است. از این رو کاملا می توانیم حدس بزنیم که در خصوص مجازات ها دو نوع رفتار قانونی وجود دارد.

نوع اول را مجازات حدی می دانیم. همانطور که گفتیم بخش مهمی از قانون ایران بر اساس قوانین شرعی تدوین شده است. از این رو کاملا طبیعی است که تعداد از جرایم و مجازات ها توسط اسلام مشخص شده باشد. این دسته از مجازات ها را مجازات حدی می دانیم. مسئله ای که وجود دارد این است که در خصوص مجازات حدی عملا وکیل برای زندانی و نه هیچکس دیگر نمی تواند کاری انجام دهد. این مجازات بر اساس قانون باید عینا اجرا شود و هیچ تغییری در آن جایز نیست.

اما آن دسته از مجازات هایی که توسط قانون گذار بر اساس کیفیت جرم، شدت جرم، شرایط جرم و شرایط اجتماعی تعیین می شود را مجازات تعزیری می گوییم. این نوع مجازات ها قابل تغییر، تخفیف و … است. بنابراین عمده کارکردی که می توانیم برای وکیل برای زندانی در نظر داشته باشیم در این حوزه است. به نوعی احتمال موفقیت وکیل برای زندانی در خصوص مجازات های تعزیری بسیار بیشتر از مجازات های حدی است. این نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

وکیل برای زندانی (4)
وکیل برای زندانی (4)

وکیل برای زندانی از جنبه حقوقی

وکیل برای زندانی به جز مسئله کیفری از نظر حقوقی نیز می تواند به زندانی کمک کند. در واقع مسئله مهمی که وجود دارد این است که زندانی هر قدر هم که مجرم باشد به عنوان یک انسان شناخته می شود. بنابراین باید از حقوق انسانی در زندان برخوردار باشد. همانطور که در بالاتر بیان کردیم قانون در بخش حقوقی به حقوق هر فرد در جامعه می پردازد. زندان نیز یکی از بخش های جامعه است و زندانی با وجود این که به عنوان یک مجرم شناخته می شود، اما به هر حال جزئی از افراد جامعه است. بنابراین حقوق خاص خودش را دارد. حال سوال اینجاست آیا این حقوق نادیده گرفته می شود؟ آیا وکیل برای زندانی می تواند کاری برای زندانی انجام دهد؟

پاسخ هر دو سوال می تواند مثبت باشد. در واقع همانطور که حقوق یک فرد در جامعه می تواند نادیده گرفته شود، در زندان نیز ممکن است چنین اتفاقی بیفتد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که فرد آزاد این امکان و توانایی را دارد که از مراجع قضایی استفاده کند اما این امکان برای زندانی به شکل محدود تری وجود دارد. در واقع شرایط خاصی برای این مسئله در نظر گرفته شده است. از این رو وکیل برای زندانی می تواند بر اساس قوانین مختلف حمایت از حقوق زندانیان از موکل خود در زندان دفاع کند. به طور مثال زندانی حق ملاقات را دارد مگر این که جرم او خاص باشد و یا اتفاقی در زندان رخ داده باشد که مانع استفاده او از این حق شود. اما در هر صورت وکیل برای زندانی می تواند بر اساس این دسته از قوانین از موکل خود دفاع کند.

بگذارید کمی ساده تر به این مسئله بپردازم. مسئله ای که وجود دارد این است که زندانی به عنوان یک انسان حق دارد که زندگی خوبی داشته باشد. در واقع زندانی تنها باید زندگی خود را در پشت میله ها برای مدتی مشخص سپری کند. به جز این هیچ تفاوتی با فرد آزاد نباشد داشته باشد. بنابراین هر نوع رفتار خلاف شرع یا خلاف قانون با زندانی می تواند به معنی پایمال کردن حقوق او باشد. به طور مثال در صورتی که زندانی دچار مشکل جسمی یا روانی شود مسئولان زندان موظف به انتقال او به بیمارستان هستد.

نکته مهم دیگر این است که زندانی درست مانند یک فرد آزاد می تواند در زندان قوانین را بشکند و خارج از نظم تعریف شده رفتار کند. در چنین شرایطی نیز وکیل برای زندانی می تواند به این مسئله رسیدگی کند تا کمترین جریمه برای او در نظر گرفته شود.

وکیل برای زندانی (10)
وکیل برای زندانی (10)

وکیل برای زندانی و قوانینی که حامی زندانی است

وکیل برای زندانی بر اساس قوانینی که برای زندانی وضع شده می تواند کارکرد خودش را نشان دهد. در واقع همانطور که یک وکیل طلاق بر اساس قوانین خانواده می تواند پیگیر حقوق موکل خود باشد وکیل برای زندانی نیز وکیلی برای جامعه زندان بر اساس مختص این جامعه محسوب می شود.  

اما مسئله بسیار مهمی در خصوص قوانین مربوط به زندانی وجود دارد. نکته ای که می تواند کارکرد وکیل برای زندانی را روشن تر کند این است که اساسا به جز قوانین ملی و داخلی برای زندانی، یک سری قوانین بین المللی برای حمایت از زندانی ها در رده های مختلف وجود دارد. در واقع مجامع بین المللی نسبت به حقوق زندانی ها حساس هستند و سعی می کنند قوانینی را وضع کنند که دولت یا حاکمیت را مجبور کند تا حقوق زندانی را در شرایط مختلف رعایت کند. اما چرا؟ در واقع چرا برای مجامع بین المللی مهم باشد که حاکمیت بر اساس چه قوانینی از زندانیان خود نگهداری می کند. این سوال بسیار مهمی است که می خواهیم به آن پاسخ دهیم.

مسئله مهمی که وجود دارد این است که زندانی در اختیار حکومت و سیستم قضایی است. در واقع این حاکمیت است که مشخص می کند چه رفتاری با زندانی داشته باشد و چگونه مجازات او را اجرا کند. به نوعی باید اینگونه گفت که ابزاری بالاتر از حاکمیت در قانون وجود ندارد که بتواند رفتار حاکمیت نسبت به زندانی ها را مدیریت کند و مانع از بروز رفتارهای غیر انسانی یا غیر قانونی شود. اینجاست که کارکرد قوانین بین المللی اهمیت پیدا می کند.

در واقع مجامع بین المللی این مسئله را به خوبی می دانند که قوانین هر جامعه توسط حاکمیت آن جامعه تعریف می شود بنابراین این دسته از قوانین قدرت مدیریت خود حاکمیت را نخواهد داشت. از این رو این مجامع با وضع قوانین مختلف سعی کرده اند با ایجاد ابزار و چارچوب حمایتی برای زندانی عملا مانع از آزادی عمل بیش از اندازه برای حاکمیت شود. هر جامعه و هر کشوری موظف به اجرای این قوانین است و در صورت تمرد از آن مشمول محدودیت ها و مجازات های خاص بین المللی می شوند. این دسته از قوانین مهمترین و کارآمدترین ابزار وکیل برای زندانی محسوب می شود. بنابراین نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که وکیل برای زندانی بر اساس این دسته از قوانین در مواقع خاص می تواند نسبت به احقاق حقوق موکل خود اقدام کند و این نکته بسیار مهمی در خصوص کارکرد وکیل برای زندانی محسوب می شود.

وکیل برای زندانی (8)
وکیل برای زندانی (8)

وکیل برای زندانی و نقش مشاوره ای او

وکیل برای زندانی به جز این که می تواند در مسیرهای قضایی از موکل خود تحت عنوان زندانی دفاع کند می تواند نقش مهمتری نیز داشته باشد. در واقع شاید در کشورهایی مانند ایران نقش وکیل عمدتا محدود به مسیرهای قضایی و دولتی است. اما این تنها نقشی نیست که می توانیم برای چنین وکلایی مانند یک وکیل طلاق توافقی در نظر داشته باشیم.

بگذارید کمی بنیادی تر به این مسئله نگاه کنیم. قانون یک مفهوم لازم الاجرا  در جامعه شناخته می شود. در واقع هر فرد در جامعه باید نسبت به قوانین آشنایی کاملی داشته باشد و بداند که در هر موقعیتی چه حقوقی دارد و چه حقوقی را باید رعایت کند. شناخت این قوانین می تواند زندگی در اجتماع را ساده تر و ممکن تر کند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که عملا قوانین بسیار سخت و مبهم هستند و این داستانی است که در تمامی جوامع دنیا وجود دارد. در واقع از طرفی باید قوانین را بدانیم و از طرف دیگر فهم این قوانین به اندازه ای سخت و پیچیده است که عملا چنین کاری امکان پذیر نیست. این مسئله باعث می شود که تعارض های بسیاری در جامعه ایجاد شود. در واقع وقتی افراد به سبب سختی و پیچیدگی قوانین نمی توانند آن را درک کنند مسلما نمی توانند به آن عمل کنند و این مهمترین دلیلی بروز تعارض های مختلف قانونی در جامعه است.

اما جوامع سطح اول جهان این مسئله را توانسته اند با یک راه حل نسبتا ساده حل کنند. در چنین جوامعی وکلا پیش از هر چیزی به عنوان مترجمان قوانین شناخته می شوند. در واقع در این چنین جوامعی وکیل به عنوان مشاوره در جامعه حضور دارد و افراد یاد گرفته اند که پیش از هر اقدامی با یک وکیل مشورت کنند. همین موضوع را می توان برای وکیل برای زندانی نیز بیان کرد.

در واقع خانواده زندانی یا خود زندانی باید بدانند که از حقوق خاصی برخوردار هستند و برای استفاده از این حقوق مسیرهای خاصی وجود دارد. همه این اطلاعات و دانش را شما می توانید از یک وکیل برای زندانی پرس و جو کنید. در واقع وکیل برای زندانی تحت عنوان مشاوره می تواند به این افراد نشان دهد که نیاز واقعی قانونی آن ها چیست و چه راهی برای پاسخ به آن وجود دارد. در واقع زمانی که شما پیش از هر اقدامی از یک وکیل به عنوان مشاوره استفاده می کنید می توانید در مدیریت هزینه های آتی خود برنامه ریزی داشته باشید و این کارکردی مهم برای وکیل برای زندانی می تواند محسوب شود.

وکیل برای زندانی (3)
وکیل برای زندانی (3)

وکیل برای زندانی و صدور رای وحدت رویه در این حوزه

وکیل برای زندانی باید در مورد تمامی قوانین و مسائل مربوط به پرونده های زندانی ها و آرای وحدت رویه اطلاعات لازم را داشته باشد و در مورد آنها اطلاعات کاملی در دست داشته باید. وکیل برای زندانی می تواند در تمامی جلسات مربوط به زندانی ها و پرونده های آنها حضور داشته باشد. در مورد یکی از آرای وحدت رویه که توسط وکیل برای زندانی  مورد بررسی قرار می گیرد توضیح می دهیم تا شما نیز اطلاعات دقیقی در مورد آنها بدست آورید.

بر اساس گفته وکیل برای زندانی، موضوع پرونده آن است كه آيا براساس قوانين جاري، محكومان به حبس ابد حق بهره‌مندي از نهاد ارفاقي آزادي مشروط را دارند يا نه؟ شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامي كرمان با اين استدلال كه «اولاً، با تصويب ماده 58 قانون مجازات اسلامي، تبصره يك ماده واحده قانون راجع به آزادي مشروط زندانیان مصوّب 1337 نسخ گردیده و ثانياً، هر چند كه مجازات حبس ابد مجازات درجه يك محسوب مي‌شود.  اختلاف دو شعبه در حقيقت آن است كه آيا ماده واحده قانون راجع به آزادي مشروط زندانيان مصوّب 1337 همچنان به قوت خود باقي است يا با تصويب قانون مجازات اسلامي نسخ شده به نظر مي‌رسد استنباط شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامي كرمان اقرب به صواب است زيرا در همه نظام‌هاي قضايي دنيا اين بحث در خصوص آزادي مشروط مطرح است كه آيا نهاد ارفاقی آزادي مشروط مخصوص محكومان به حبس مدت‌دار است يا محكومان به حبس بدون مدت نيز مي‌توانند از اين نهاد ارفاقی بهره‌مند شوند؟ مقررات مربوط به آزادي مشروط در قانون مجازات عمومي 1304 پيش‌بيني نشده بود و در سال 1337 به موجب ماده واحده قانون راجع به آزادي مشروط زندانيان براي اولين بار وارد نظام قانونگذاري ما شد.

وکیل برای زندانی (9)
وکیل برای زندانی (9)

وکیل برای زندانی و بررسی شرایط جزیی رای وحدت رویه

وکیل برای زندانی به صورت جزیی و بیار دقی می تواند جریانان چنین پرونده هایی را در جلسات مشاوره حقوقی مورد بررسی قرار دهد و آنها را به بهترین نحو ممکن به نتیجه برسند. با توجه به حضور وکیل برای زندانی در جریان پرونده بر همين اساس بعضي‌ها تصور كرده‌اند كه ماده واحده مذكور همچنان به قوت خود باقي است به نظر مي‌رسد در نسخ شدن ماده واحده مذكور نبايد ترديد كرد زيرا اولاً در سال 1361 وقتي كه قانونگذار همه محتواي ماده واحده مذكور را در قانون مجازات اسلامي جاي داد و به بهره‌مندي محكومان به حبس ابد هيچ اشاره‌اي نكرده است به معناي عدول از نظريه «بهره‌مندي همه محكومان به حبس اعم از مدت‌دار و بدون مدت از نهاد آزادي مشروط» و پذيرش نظريه مقابل مبني بر «بهره‌مندي فقط محكومان به حبس مدت‌دار از نهاد آزادي مشروط نه همه محكومان به حبس» مي‌باشد.

نظر به اينكه از قانون مجازات اسلامي مصوّب سال 1392 در فصل هشتم راجع به آزادي مشروط محکومان به حبس، جواز آزادي مشروط محکومان به حبس دايم، استفاده نمي‌شود بنابراين با لحاظ حكم مقرر در ماده 728 همان قانون نسبت به اين قبيل محكومان «قانون آزادي مشروط زندانيان مصوّب سال 1337» قابل اعمال و اجرا نيست. بر اين اساس رأي شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامي كرمان كه متضمن این معناست به اكثريت آراء صحيح و منطبق با موازين قانوني تشخيص مي‌گردد. اين راي طبق ماده 471 قانون آيين دادرسي كيفري براي شعب ديوان‌عالي كشور، دادگاه‌ها و ساير مراجع اعم از قضايي و غير آن لازم‌الاتباع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×