هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (14)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل چقدر است؟ چگونه هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل تعیین می شود؟ چرا باید هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل پرداخت کنیم؟ مهمترین فاکتورهای هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل چیست؟ چه عناصری در تعیین هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل دخیل هستند؟ در ازای پرداخت هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل چه کارکرد هایی از او می توانیم انتظار داشته باشیم؟ هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل در چه حوزه ای از قانون انجام می شود؟ هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل مقرون به صرفه است؟ آیا می توان هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل را اقتصادی دانست؟

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل یکی از مهمترین هزینه هایی است که هر فرد می تواند انجام دهد. در واقع با توجه به کسرت بالای قراردادها در جامعه می توان حدس زد که بسیاری از افراد جامعه رابطه نزدیکی با مفهوم قرارداد دارند. همچنین با توجه به تعداد کسانی که در زندان ها به سر می برند و یا مال آن از دست رفته می توان حدس زد که اساسا هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل یک هزینه ضروری محسوب می شود.

بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم. به طور کلی می توانیم اینگونه بگوییم که قرارداد مفهومی است که بر اساس آن طرفین تعهداتی را نسبت به یک دیگر قبول می کنند. حال اگر این تعهدات به درستی اجرا نشود قانون می تواند به میان بیاید. در واقع هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل مفهومی است که شما به واسطه آن می توانید از این تعارضات قانونی و مسیرهای عجیب و غریب آن فرار کنید. مسئله ای که وجود دارد این است که اساسا هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل یک مفهوم عمومی محسوب می شود که معمولا بر اساس عرف قابل تشخیص است. اما نکته ای که وجود دارد این است که فاکتورهای بسیاری در این خصوص تاثیر گذار است. از این رو برای این که بدانیم هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل چگونه تعیین می شود باید این فاکتورها را ببینیم و بشناسیم. نکته ای که وجود دارد این است که تمام این فاکتورها از مفاهیم قانونی است. از این رو ابتدا ما باید برخی از مفاهیم قانونی را مورد بررسی قرار دهیم و با آن ها آشنا شویم. این نیز مستلزم این است که ما با زبان قانون و الفبای آن آشنا شویم. بنابراین ما در ادامه به آن دسته از الفبای قانون می پردازیم که به صورت مستقیم با مفهوم هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل مرتبط است.

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل و فاکتورهای تعیین کننده

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل به مسائل مختلفی بستگی دارد که بسیاری از افراد در مورد آن بی اطلاع هستند و نمی دانند که چگونه چنین هزینه هایی براورد می شوند. هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل را می توان از راه های مختلفی مشخص کرد اما مسئله مهمی که وجود دارد آن است که برخی از افراد به دلیل ناآگاهی و عدم اطلاعات کافی نمی دانند که چگونه باید هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل را مشخص کنند و به همین دلیل هم به صورت ناخواسته با افرادی روبرو می شوند که ممکن است در این حوه اطلاعات نادرستی را به آنها ارائه دهند و باعث شوند تا افراد نتوانند وکیل مناسب با جریان پرونده خود را انتخاب کنند  از او کمک بگیرند.

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل بیشتر از هرچیزی به میزان تخصص و مهارت یک وکیل ارتباط دارد. برای مثال وکیلی که می تواند یک قرارداد را در مدت زمانی کوتاه تهیه کند و جریان آن را به نحوی در چارچوب های قانونی ایجاد کند که افراد مختلف نتوانند به راحتی باعث ایجاد خلا قانونی در جریان آن شوند می تواند از بوجود امدن اسیب ها  خسارات جدی بیار زیادی جلوگیری کند و همین موضوع باعث می شود تا بتوانیم بگوییم که معیار بالا بودن هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل معمولا با میزان تخصص و مهارت هایی که دارد ارتباط مستقیمی دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت. از طرفی دیگر نیز ممکن است برخی از وکیل پایه یک دادگستری در جامعه ما حضور داشته باشند که نتوانند در مدت زمانی کوتاه قرارداد های مختلف را با کیفیت تنظیم کنند اما قادر به ایجاد شرایط نسبتا مساعدی برای موکلان خود باشند و هزینه نسبتا متعادلی را نیز متعاقبا دریافت کنند. در چنین شرایطی باید در نظر داشته باشید بر اساس نوع پرونده و مشکل اساسی که باان روبرو هستید به راحتی می توانید هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل را مشخص کنید.

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (12)
هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (12)

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل و دیگر فاکتورهای مهم آن

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل  از فاکتورهای مختلفی تبعیت می کند. از دیگر عواملی که باید در مورد هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل به آن دقت داشته باشیم، نوع و جریان قرارداد مربوطه است. مسلما قراردادی که دارای ابعاد گسترده ای است  جریانات مختلفی را در بر می گیرد، شرایط تنظیم آن نیز بسیار سختتر و پیچیده تر است و می توان گفت که هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل در چنین مواردی نیز بیشتر تلقی می گردد. بنابراین به تمامی افرادی که می خواهند برای هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل اقدام کنند و در مورد آن اطلاعات لازم را بدست آورند توصیه می کنیم که در ابتدا موضوع پرونده خود را مشخص کنند و در مورد نوع قراردادی که با ان روبرو هستند اطلاعات لازم را کسب کنند تا در هنگام روبرو شدن با هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل دچار بهت و شگفتی نشوید.

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل و انتظاری که از یک وکیل وجود دارد.

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل زمانی به خوبی درک می شود که بدانیم اساسا چرا باید از یک وکیل در این حوزه کمک بگیریم. در واقع سوال اصلی این است که کارکرد اصلی وکیل در این بین چیست؟ در واقع هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل بر اساس این موضوع معنا پیدا می کند که یک وکیل قرار است قراردادی را برای ما تنظیم کند. حال سوال اول و مهم این است که چرا یک وکیل باید این کار را بکند؟ در واقع چرا ما در قانون و جامعه نیاز به انواع وکلا مانند یک وکیل ملکی داریم و چرا باید هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل را پرداخت کنیم؟

بگذارید اینگونه بیان کنیم. در واقع مسئله اصلی که وجود دارد این است که قانون ذاتا بر اساس روابط انسان ها با یک دیگر و سایر مفاهیم اجتماعی طراحی می شود. بنابراین پیچیدگی قوانین مربوط به پیچیدگی روابط در عصر حاضر است. روزگاری روابط محدود به یک یا چند قبیله بود اما امروز انسان ها می توانند بی واسطه از سراسر دنیا با یک دیگر وارد ارتباط نزدیک شوند و این یعنی قانون باید بتواند این دسته از روابط را در کنار هزاران نوع رابطه دیگر تعریف و مدیریت کند.

در واقع قانون موظف است که بتواند چارچوب روابط را تعیین کند. از این رو هر فرد در جامعه باید بر اساس موقعیتی که قرار دارد قانون را بداند و از آن استفاده کند. اما ابهامات و سختی هایی که قانون دارد اساسا این امکان را به فرد نمی دهد که بتواند به سادگی قانون را متوجه شود و حتی آن را بخواند. اینجاست که وکیل وارد کار می شود. در واقع وکیل یک نوع مترجم قانون در جامعه شناخته می شود. در واقع این وکیل می داند که قانون با چه زبانی صحبت می کند و در هر موقعیتی چه استفاده هایی از قانون می توان انجام داد. شاید برای شما جالب باشد بدانید که درصد بالایی از تعارضات ایجاد شده در دستگاه قضایی بر اساس عدم فهم و دانش کامل بر قوانین بوده است. در زبان ساده تر اگر فردی هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل را پرداخت می کرد عملا  از مسیرهای قضایی و قانونی تا حد زیادی فاصله می گیرد. این موضوع علاوه بر این که به نفع فرد بوده، به نفع اجتماع نیز خواهد بود. در واقع با کاهش تعارضات قانونی عملا بار مالی و روانی بسیاری از حاکمیت، دستگاه قضا و جامعه برداشته می شود. حال می دانیم که چرا به یک وکیل در امور مختلف نیاز داریم. وکیلی مانند یک وکیل خانواده.

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (8)
هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (8)

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل و حقوقی بودن این مفهوم

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل یک مفهوم حقوقی از نظر قانون محسوب می شود. در واقع قرارداد و تنظیم آن یک بخش از قانون حقوقی شناخته می شود. از این رو کاملا طبیعی است که هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل نیز خود به خود یک مفهوم حقوقی قلمداد شود. اما این سخن به چه معنی است؟ در واقع یک مفهوم حقوقی با یک مفهوم کیفری چه تفاوت هایی دارد؟ این مفاهیم در خصوص کارکرد وکلا نیز تاثیر گذار است. در واقع یک وکیل حقوقی با یک وکیل در حوزه کیفری تفاوت های خاصی دارد و از ساختار های جداگانه ای پیروی می کنند.

بگذارید کمی ساده تر این مفهوم را مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی قانون ایران از دو بخش حقوقی و کیفری ساخته شده است. به نوعی می توانیم اینگونه بیان کنیم که قانون ایران بر اساس دو ساختار حقوقی و کیفری طراحی شده است. بنابراین در کنار وکلای حوزه حقوقی از وکیل کیفری نیز استفاده می شود. بنابراین هر چیزی که شما از قانون می شنوید و یا در قانون می بینید همه و همه بر اساس این دو مفهوم بسیار بزرگ و کلی طراحی شده است. بنابراین همه چیز در قانون حقوقی یا کیفری است.

حقوقی در واقع آن بخش از قانون است که سعی می کند نشان دهد که جامعه باید از چه چارچوب هایی در چه موقعیت هایی تبعیت کند. در واقع قانون در این بخش حقوق هر فرد را مشخص کرده و نشان می دهد که چگونه می تواند به این حقوق دست پیدا کند. از طرف دیگر قانون در این بخش مشخص می کند که هر فرد چه حقوقی را در موقعیت های مختلف باید رعایت کند و در صورت عدم رعایت این حقوق با جریمه رو به رو خواهد شد. این نکته ای است که یک وکیل در حوزه حقوقی مانند یک وکیل طلاق به خوبی به آن آشناست.

اما قانون در بخش کیفری به مفهوم بسیار مهم جرم می پردازد. در واقع در این بخش از قانون مشخص می شود که چه افعالی جرم است و چگونه می توان این جرایم را اثبات کرد. در واقع با اثبات جرم نوبت بخش دوم قوانین کیفری یعنی مجازات می شود. این ها همه کارهایی است که از یک وکیل در حوزه کیفری مانند وکیل شکایت از پزشک انتظار می رود که بتواند برای موکلین خود انجام دهد. حال متوجه می شویم که مفهوم ” هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل ” در کدام حوزه قانونی بیان شده و چه هدفی را می تواند دنبال کند.

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (4)
هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (4)

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل و مفهوم مهم قرارداد

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل یک مفهوم حقوقی شناخته شد. بنابراین از قوانین و چارچوب های کلی دنیای حقوقی استفاده می کند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که همه مفاهیم حقوقی از این ساختار کلی و چارچوب بسیار بزرگ پیروی می کنند. به طور مثال یک وکیل تغییر نام نیز از همین مفهوم استفاده می کند. بنابراین برای این که بتوانیم به طور کلی به فاکتوری عملی و منطقی تر برسیم باید با مفهوم جزئی تر از قوانین حقوقی آشنا شویم. مفهوم بسیار مهم قرارداد همان چیزی است که باعث می شود ما بدانیم اساسا از یک وکیل چه انتظاراتی می توانیم داشته باشیم. یادتان باشد که مفهوم قرارداد یک بخش بسیار بزرگ در دنیای قانون محسوب می شود. اگر می خواهیم بدانیم هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل به چه فاکتورهایی وابسته است باید بدانیم که قرارداد چیست و چه اعتباری در قانون دارد.

به طور کلی قرارداد بر اساس یک هدف مشخص بین طرفین تدوین و امضا می شود. در این قرارداد طرفین برای رسیدن به هدفی که دارند تعهداتی را نسبت به یکدیگر و نسبت به قرارداد متقبل می شوند. نکته بسیار مهمی که در این بین وجود دارد و می تواند در خصوص تعیین هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل نیز بسیار تاثیرگذار باشد این است که اساسا با امضای یک قرارداد اجرای تعهدات آن از نظر قانونی الزام آور است و فرد بدون دلیل امکان سرپیچی از آن را ندارد.

بگذارید ساده تر توضیح دهیم. قرارداد به نوعی سعی می کند روابط انسان ها را تنظیم کند. اگر به خوبی به اطراف خودتان نگاه کنید هر نوع رابطه ای که انسان در جامعه برقرار می کند خواسته یا ناخواسته، پنهان یا آشکار بر اساس یک قرارداد است. شما با خرید از یک سوپر مارکت عملا در حال عمل به یک قرارداد نانوشته هستید. بر اساس این قرارداد شما تعهد دارید در قبال محصول تحویل گرفته شده هزینه آن را پرداخت کنید. اما برخی دیگر از قراردادها کاملا آشکار هستند. به طور مثال شما برای خرید و فروش ملک باید قراردادی تنظیم کنید تا بر اساس این قرارداد امکان انتقال سند ایجاد شود. بنابراین همانطور که می بینید قرارداد در تمامی روابط انسان در جامعه رسوخ پیدا کرده و همین موضوع می تواند تا حدودی هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل را برای ما توجیه کند.

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (1)
هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (1)

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل و انواع قراردادها

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. همانطور که گفتیم قرارداد مهمترین این فاکتورهای را تشکیل می دهد. اما قرارداد یک مفهوم بسیار گسترده است و به سادگی نمی توان بر اساس آن هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل را تشخیص داد. در واقع قرارداد در قانون ایران به دو نوع لازم و جایز تقسیم بندی شده است. این که قرارداد مورد نظر شما در کدام دسته قرار بگیرد می تواند در خصوص هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل تغییراتی ایجاد کند.

به طور کلی قرارداد های جایز قرارداد هایی هستند که برای انحلال یا انعقاد آن شرایط خاص قانونی در نظر گرفته نشده است. در واقع می توانیم اینگونه بیان کنیم که طرفین در قرارداد های جایز می توانند بدون در نظر گرفتن هیچ پیش شرط قانونی و بدون هیچ پیگرد قانونی اقدام به انحلال قرارداد کنند. یکی از رایج ترین انواع قراردادهای جایز قرارداد وکالت است. در واقع در این قرارداد موکل می تواند در هر موقعیت زمانی و مکانی وکیل خود را بی هیچ پیش شرطی عزل کند. مگر این که در این قرارداد به صورت خودخواسته شرایطی درج شده باشد که مانع از این اتفاق شود. احتمالا می توانید حدس بزنید که چندان قراردادهای مهمی بر اساس قرارداد جایز تنظیم و اجرایی نمی شود. از این رو نمی توان هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل برای این قراردادها را چندان بالا دانست.

اما جامعه نیاز به قراردادهایی دارد که امکان انحلال آن در هر شرایطی وجود نداشته باشد. در واقع قرارداد باید به نحوی باشد که احتمال رسیدن به اهداف را فراهم کند. از این رو قراردادهای لازم در قانون تعریف شده است. این قرارداد ها تحت هیچ شرایط زمانی یا مکانی امکان انحلال ندارند مگر این که قانون این اجازه در برخی حالات خاص داده باشد. بنابراین عملا اجرا به این قرارداد لازم است و طرفین نمی توانند به صورت یک طرفه آن را منحل کنند. نکته ای که وجود دارد این است که اگر طرفین بدون رعایت شرایط قانونی دست به چنین کاری زده باشند اساسا مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند و این قانون است که سعی می کند با آن ها رو به رو شود. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص قراردادهای لازم باید به آن اشاره می کردیم. همانطور که می توانیم حدس بزنیم هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل در خصوص این قراردادها عمدتا صدق می کند. نکته دیگری که باید بدانید این است که بسیاری از قراردادهای مهم اجتماعی از جمله قرارداد ازدواج نیز یک قرارداد لازم تلقی می شود. این موضوعی است که یک وکیل طلاق توافقی به خوبی آن را می داند.

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (10)
هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (10)

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل و شرایط انحلال یک قرارداد لازم

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل عمدتا برای قراردادهای لازم تعیین می شود. در واقع همانطور که گفتیم اصلی ترین قراردادها در جامعه همان قراردادهای لازم است، بنابراین سر و کار وکیل در این حوزه نیز عمدتا با قراردادهای لازم خواهد بود. از این رو برای این که بدانیم هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل چگونه تعیین می شود و به چه فاکتورهایی وابسته است بهتر است با شرایط انحلال یک قرارداد لازم آشنا شویم.

به طور کلی قانون تنها در چهار حالت امکان انحلال یک قرارداد لازم را فراهم کرده است. در واقع می توانیم اینگونه بیان کنیم که زمانی امکان انحلال یک قرارداد لازم ایجاد می شود که یکی از چهار حالت انحلال قرارداد، انفساخ قرارداد، فسخ قرارداد و اقاله پیش بیاید. در واقع در صورتی که یکی از این چهار حالت برای قرارداد ایجاد شود عملا می توان گفت که امکان انحلال قرارداد ایجاد می شود. یکی از عوامل تعیین کننده در هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل این است که اساسا این قرارداد باید به نوعی تدوین شود که کمتر امکان استفاده از این  حالت برای طرفین ایجاد شود. انفساخ قرارداد بدین معنی است که شرایطی ایجاد شود که خارج از اختیارات و قدرت طرفین باشد. به طور مثال یک وکیل پایه یک دادگستری به خوبی می داند که قرارداد ازدواج از نوع قرارداد لازم است. این قرارداد با مرگ یکی از طرفین یا به جنون کشیده شدن آن ها منحل می شود. به این شرایط انفساخ گفته می شود.

فسخ قرارداد نیز شرایطی گفته می شود که یکی از طرفین قرارداد بر اساس خیاراتی که دارد این امکان را پیدا می کند که در شرایطی قرارداد را منحل کند. به طور مثال در خرید و فروش ملک فروشنده شرط می کند در صورتی که هزینه ملک تا تاریخ مشخصی پرداخت نشود معامله فسخ و قرارداد منحل می شود. این بند در واقع همان اختیاری است که باعث ایجاد فسخ در قرارداد می شود. اقاله نیز به حالتی گفته می شود که طرفین بر اساس قانون و بر اساس شرایطی که دارند نسبت به انحلال قرارداد مادر یا بخشی از آن اقدام می کنند. در واقع اقاله خود یک قرارداد لازم است که در آن برای انحلال قرارداد مادر تصمیم گیری می شود. یادتان باشد که در خصوص برخی از قرارداد ها از جمله خود قرارداد اقاله و قرارداد ازدواج امکان استفاده از اقاله وجود ندارد. این نکته بسیار مهمی بود که باید به آن در این مقاله اشاره می شد.

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (9)
هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (9)

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل و ابطال یک قرارداد

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می شود. شرایط انحلال قرارداد لازم یکی از این فاکتورها بود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که اساسا در بین شرایط انحلال مهمترین این شرایط همان ابطال قرارداد است. در واقع این مسئله عمدتا برای تعیین هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل بسیار مهم است. اما چرا؟

ابطال قرارداد زمانی ایجاد می شود که ثابت شود قرارداد بر اساس شرایط صحت قانونی تدوین نشده و یا در آن شرایط شرعی رعایت نشده است. این نکته بسیار مهم باعث می شود که عملا ابطال قرارداد ایجاد شود و بر اساس همین مسئله نتایج حاصل از این قرارداد نیز باطل اعلام می شود. به طور مثال اگر سندی بر اساس این سند صادر شده باشد دادگاه دستور ابطال آن سند را صادر می کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که در چه شرایطی یک قرارداد باطل اعلام می شود؟ این موضوع می تواند تا حد زیادی به درک و تعیین هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل به ما کمک کند. به نوعی هر قرارداد از یک سری شرایط عمومی و اختصاصی بهره می برد. قانون نیز بر اساس همین شرایط عمومی و اختصاصی به این قرارداد نگاه می کند.

بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم. همه انواع قراردادها در قانون ایران از یک سری اصول عمومی پیروی می کنند. به طور مثال یک قرارداد باید بر اساس موضوع خاص و مشخص باشد و در آن ابهامی از این نظر نباشد و یا این که موضوع قرارداد اساسا نباید بر خلاف موازین اسلامی و قانونی باشد. به طور مثال انعقاد قراردادی در خصوص خرید و فروش مشروب عملا باطل است و هیچ اعتبار قانونی ندارد. این ها از مهمترین شرایط عمومی انعقاد قرارداد محسوب می شود. بنابراین کمترین کارکردی که در قابل پرداخت هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل می توانیم از یک وکیل انتظار داشته باشیم این است که بتواند بر اساس این شرایط قانونی بهترین قرارداد را برای ما تنظیم کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. اما در خصوص شرایط اختصاصی هر قرارداد نیز باید گفت که در قانون برای انواع قرارداد ها شرایط خاصی در نظر گرفته شده است. در واقع شما نمی توانید یک قرارداد ازدواج را در کنار یک قرارداد خرید و فروش قرار دهید و آن ها را با یکدیگر مقایسه نمایید. این نکته ای است که هر وکیلی مانند وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری نیز آن را به خوبی می داند.

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (2)
هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (2)

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل و شرایط صحت قرارداد

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل عمدتا بر اساس نوع قرارداد و شرایطی که در آن وجود دارد تعیین می شود. همانطور که گفتیم هر قرارداد شرایط صحت عمومی و اختصاصی دارد که وکیل تنظیم قرارداد باید بتواند بر اساس آن اقدام به تدوین قرارداد کند. پیش از آن که بخواهیم به نکته ای اشاره کنیم باید بگوییم که قرارداد مفهومی است که تقریبا همه وکلا به نوعی با آن درگیر هستند. وکیلی مانند یک وکیل تخلیه نیز به خوبی می داند که باید بر اساس قرارداد کارکرد خودش را نشان دهد. همه این موارد نشان می دهد که تا چه اندازه کارکرد این وکیل و هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل می تواند مهم باشد.

اما از شرایط مهم صحت هر قراردادی اهلیت طرفین است. در واقع شما هیچ قراردادی را نمی توانید پیدا کنید که در آن اهلیت طرفین به عنوان شرط اصلی در نظر گرفته نشده باشد. اما اهلیت از نظر قانون به چه معنی است؟ به طور کلی قانون اهلیت را بر اساس سه شرط عقل، بلوغ و رشد می سنجد. به نوعی هر فردی که این سه شرط را داشته باشد از نظر قانون اهلیت دارد و می تواند نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کند.

عقل بدین معنی است که فرد  از نظر سلامت عقلی و روانی مجنون یا سفیه نباشد. به نوعی از نظر قانونی این فرد محجور نباشد. در این حالت می توان گفت که فرد دارای شرط عقل است. در برخی از موارد فرد قراردادی را منعقد می کند و بعد از مدت ها توسط دادگاه و قانون مشخص می شود که فرد در زمان انعقاد قرارداد محجور بوده ( سفیه یا مجنون ) و قراردادی که او امضا کرده باطل محسوب می شود. شرط بلوغ برای پسران بالای 15 سال و دختران بالای 9 سال ایجاد می شود. رشد نیز به حالتی گفته می شود که فرد توانایی تشخیص خوب از بد را داشته باشد. به طور کلی از نظر قانون همه افراد جامعه بالغ بر 18 سال این رشد را دارند. اما مردان  مابین 15 تا 18 سال و زنان مابین 9 تا 18 سال می توانند برای گرفتن حکم رشد از دادگاه اقدام کنند. این شرایط در کنار یکدیگر اهلیت طرفین برای انعقاد قرارداد را تشکیل می دهد. این موضوع می تواند شناخت خوبی از کارکرد وکیل تنظیم قرارداد به ما بدهد.

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (7)
هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (7)

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل و انتخاب وکیل

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل از فاکتورهای مختلفی تبعیت می کند اما مسلما خود وکیل و کارکردی که می تواند برای موکل داشته باشد از جمله مهمترین فاکتورهای تعیین هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل محسوب می شود. در واقع وکلا با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام بر اساس فاکتورهایی مانند تجربه، تخصص و کارکردی که دارند می توانند هزینه های متفاوتی از موکل خود بخواهند. این موضوعی است که در خصوص همه انواع وکلا مانند یک وکیل تصادفات نیز صدق می کند.

مسئله ای که وجود دارد این است که در انتخاب وکیل باید توجه داشته باشید که تخصص و دانش او بسیار مهم است. همچنین مهمترین ویژگی که یک وکیل باید داشته باشد این است که از تجربه خوبی برخوردار باشد. اما همه این ها به طور عملی و واقعی برای شما می تواند معنی شود که شما نیاز قانونی و حقوقی خودتان را بدانید. در واقع شما باید بدانید که دقیقا چه نیاز حقوقی دارید و در خصوص چه قراردادی می خواهید از این وکیل کمک بگیرید. همه این مسائل کنار یک دیگر باعث می شود که شما بتوانید بهترین وکیل مورد نظر خودتان را پیدا کنید. در این شرایط است که اساسا هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل می تواند اقتصادی و مقرون به صرفه باشد.

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (6)
هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (6)

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل در قراردادهای تجاری بین المللی

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل در قراردادهای تجاری بین المللی به مسائل و موارد متعددی بستگی دارد. برای آنکه بتوانید در مورد هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل در قراردادهای بین المللی اطلاعات دقیقی بدست آورید به مواد زیر دقت کنید:

انجام مذاکره و پاراف و امضای موقت حقوقی تشریفاتی منوط ، به هماهنگی قبلی با وزارت امور خارجه و کسب موافقت هیات وزیران در کلیات آن می نماید .امضای موقت توافقهای حقوقی ساده توسط اشخاصی مجاز است که از وزرا یا بالاترین مقامات اجرای دستگاههای مستقل قبلا اجازه امضای این گونه توافقها را حسب مورد یا موضوع ، اخذ نموده باشند .

امضای قطعی توافقهای حقوقی ساده بر عهده وزیر یا بالاترین مقام اجرائی دستگاه مستقل یا مقامات صلاحیتدار را از سوی آنان می باشد .

در کلیه توافقهای دو یا چند جانبه منطقه ای و بین المللی لازم است ک نسخه از آنها به زبان فارسی تنظیم گردد و در توافقهای حقوقی تشریفاتی مراتب رجحان زبان فارسی یا یک زبان ثالث یا تساوی اعتبار زبان فارسی با زبان طرف قرارداد ، جهت تفسیر قید شود .

قبل از پذیرش هر نوع توافق حقوقی تشریفاتی بین المللی لازم است نسخه فارسی با نسخه خارجی یا ترجمه فارسی با متن مطابقت شود. تایید مطابقت بر عهده هیات ترجمه اداره توافقهای بین المللی معاونت حقوقی ریاست جمهوری می باشند .

در هر توافق حقوقی باید روش و مرجع حمل و فصل اختلافات ناشی از تفسیر یا اجرای آن در متن توافق پیش بینی شود ، به صورتی که در درجه اول ، دادگاههای و مراجع جمهوری اسلامی ایران و در صورت عدم رضایت طرف خارجی به ترتیب یک مرجع حقوقی بین المللی یا مرجع تخصصی بین المللی یا مرجع خارجی رسمی عهده دار این امر شود .

 در صورتی که توافقهای حقوقی تشریفاتی چند جانبه عنوان دیگر داشته باشد و امکان تطبیق آن با عناوین مذکور در ماده فوق نباشد ، اعلام قبولی آن با رعایت سایر ترکیبات ، مجاز خواهد بود . دستگاه دولتی باید قبل از ارائه پیشنهاد برای الحاق یا اعلام قبولی یک توافق چند جانبه حقوق تشریفاتی ، با در نظر گرفتن مصالح و منافع ملی کشور ، مطالعه و بررسیهای لازم را در مورد اعمال حق شرط (رزرو ) در آن انجام داده و گزارش جامعی که متضمن علل و توجیه لزوم پیش بینی یا عدم پیش بینی حق شرط در مواردی از آن باشد ، همراه با لایحه پیشنهادی هیات وزیران تسلیم نماید . در مواردی که دستگاه دولتی ، اعمال حق شرط را لازم بداند باید لایحه طوری تنظیم شود که حاوی شرایط مورد نظر باشد .

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (5)
هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (5)

در مورد هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل در قرارداد های بین المللی دقت کنید:

پیشنهاد حق شرط (رزرو ) در مورد عضویت در اتحادیه ها ، مجامع ، سازمانهای بین المللی منوط به رعایت مقررات اساسنامه یا سند تاسیس آنها باشد و باید با پیشنهاد عضویت ، ارایه گردد . هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل در چنین مواردی ممکن است ثابت نباشد و به مسائل مختلفی بستگی داشته باشد.

در صورتی که برای پذیرش توافق حقوقی لحاظ حق شرط (رزرو ) منع شده باشد یا پذیرش مشروط آن ، مغایر با هدف و موضوع توافق باشد ، هنگام نیاز ، دستگاه دولتی باید بیانیه توضیحی که متضمن برداشتی در راستای مصالح و منافع کشور از متن می باشد را تهیه و همراه با لایحه پیشنهادی به هیات وزیران ارایه نماید . عضویت در اتحادیه های ، سازمانها و مجامع بین المللی صرفا به نام دولت جمهوری اسلامی ایران پذیرفته خواهد شد و هیات وزیران با توجه به وظایف قانونی دستگاهها ، حسب مورد دستگاه ذیربط را معین خواهد نمود .

در صورتی که لازم باشد متن نمونه ای تنظیم شود که توافقهای حقوقی تشریفاتی دو جانبه یا مواردی از آن مطابق متن ، منعقد شود ، موضوع در کمیسیون بررسی توافقهای بین المللی مطرح خواهد شد این کمیسیون با عضویت نمایندگان تام الاختیاری وزارت امور خارجه ، دفتر خدمات حقوقی بین المللی و دستگاه دولتی ذیربط و سه نفر از اساتید حقوق ، زیر نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری تشکیل خواهد شد تصمیمات کمیسیون در این مورد برای دستگاههای اجرائی ذیربط لازم الاجرا خواهد بود . متن نمونه توافق از نظر این آئین نامه متنی است که حداقل در پیش از سه توافق ، ملاک عمل قرار گیرد .

توافقهای که قبلا به صورت نمونه تنظیم شده باشد در صورتی در موارد آتی ملاک عمل واقع خواهد شد که به تایید کمیسیون مذکور برسد .نسخه اصلی توافق حقوقی دو جانبه و سایر اسنادی که به نحوی از انحا مرتبط با آنها است باید پس از انعقاد به وزارت امور خارجه ارسال و به وسیله آن وزارت ، مبادله و نسخه مربوط به طرف ایرانی در آنجا نگهداری و تصویری از آن به ریاست جمهوری ، معاونت حقوقی و امور مجلس و دستگاه دولتی ذیربط ارسال شود .کلیه اسناد مربوط به الحاق و اعلام قبولی توافق حقوقی چند جانبه باید پس از انعقاد به وزارت امور خارجه ارسال و سند الحاق به وسیله آن وزارت نزد مرجع نگهدارنده ، تودیع و تصویری از آن به معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری و دستگاه دولتی ذیربط ارسال شود .

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (3)
هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل (3)

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل و چگونگی تنظیم انعقاد توافقهای حقوقی ساده

امضای قرارداد جزئی ، تنظیم برنامه های همکاری ، انجام معاملات و انعقاد توافق براساس اجازه مقدم ، مبادله یادداشت و نامه ـ که توافقهای حقوقی ساده محسوب می شوند ـ توسط دستگاه دولتی با کشورها و اشخاص خارجی اعم از دولتی و خصوصی و سازمانهای و مجامع بین المللی ، مشمول ترتیبات مقرر در این فصل می باشد. استفاده از عناوین موضوع ماده 7 این آئین نامه در مورد توافق های حقوقی ساده مجاز نمی باشد .در مواردی که موضوع توافق حقوقی ساده مرتبط با وظایف و اختیارات چند دستگاه دولتی باشد ، تهیه و تنظیم و امضای توافق با دستگاهی است که مسئولیت را در مذاکره و امضای توافق بر عهده دار دارد . دستگاه مزبور موظف است هماهنگی لازم از قبیل از امضا با دیگر دستگاههای ذیربط ، بعمل آورد . در صورت بروز اختلاف ، اتخاذ تصمیم با هیات وزیران خواهد بود .تنظیم و امضای تفاهم نامه ، بیانیه ، اعلامیه ، توصیه نامه ، صورت مذاکرات ، در صورت مجلس و دیگر موارد مشابهی که در زمره توافقهای نزاکتی است ، به عهده دستگاه دولتی ذیربط می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×