وکیل افساد فی الارض

وکیل افساد فی الارض (13)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکیل افساد فی الارض

وکیل افساد فی الارض در تهران

وکیل افساد فی الارض

وکیل افساد فی الارض کیست؟ وکیل افساد فی الارض چه کارکردی دارد؟ وکیل افساد فی الارض در خصوص کدام جرایم کارایی دارد؟ بهترین وکیل افساد فی الارض چه ویژگی هایی دارد؟ وکیل افساد فی الارض چه اهمیتی در جامعه دارد؟ مهمترین خصوصیات یک وکیل افساد فی الارض چیست؟ مسیر حرکت وکیل افساد فی الارض چیست؟

وکیل افساد فی الارض یکی از مهمترین وکلا در حوزه کیفری محسوب می شود. در واقع جرایم مربوط به فساد فی الارض مهم ترین جرایم کیفری محسوب می شود که با سخت ترین مجازات یعنی اعدام رو به رو هستند. از این رو می توان گفت که عملکرد وکیل افساد فی الارض بسیار مهم و سخت است. چرا که در صورت اثبات جرم فساد فی الارض مجازات بسیار سخت و سنگینی در انتظار مجرم است. این دسته از مجازات با وجود تعزیری بودن غیر قابل تخفیف هستند. تمامی این موارد به خوبی نشان می دهد که کارکرد وکیل افساد فی الارض بسیار مهم است.

از این رو در ادامه قصد داریم با کارکرد وکیل افساد فی الارض به خوبی آشنا شویم و به نوعی بدانیم که این دسته از وکلا چه کاربردهایی می توانند داشته باشند. اما برای این کار لازم است که پیش از آن با چند مفهوم آشنا شویم. در واقع باید باید سعی کنیم تا جایی که می توانیم با زبان قانون آشنا شویم. ما باید بدانیم که قانون چگونه صحبت می کند تا بتوانیم مفاهیمی مانند وکیل افساد فی الارض را درک کنیم. در واقع برای درک کارکرد وکیل افساد فی الارض باید ابتدا بتوانیم با زبان قانون صحبت کنیم. این زبان نیز درست مانند هر زبان دیگر از الفبای خاصی بهره برده است. بنابراین برای آشنایی با این زبان باید با الفبای مربوط به آن آشنا شویم. اما مسئله ای که وجود دارد این است که در این مقاله فرصت و توان بررسی تمامی این الفبا وجود ندارد. از این رو در این مقاله تنها به مفاهیم ابتدایی و الفبایی می پردازیم که به صورت مستقیم با مفهوم وکیل افساد فی الارض در ارتباط است. توجه داشته باشید مطالعه این مفاهیم می تواند عمده سوالات ما در خصوص وکیل افساد فی الارض را پاسخ دهد. بنابراین اگر می خواهید دقیق تر با کارکرد وکیل افساد فی الارض و روش کاری او آشنا شوید، این مفاهیم را به درستی مطالعه کنید.

وکیل افساد فی الارض کیست؟

وکیل افساد فی الارض یکی از بهترین و متخصص ترین وکلایی است که در سال های اخیر توانسته است جریان پرونده هایی را که باعث بوجود آمدن فساد در جامعه شده اند را تا حد زیادی مورد بررسی قرار دهد و آنها به نتیجه برسانید. وکیل افساد فی الارض نیز به عنوان یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند در جریان پرونده های مختلفی حضور یابد اما مسئله مهی که شما باید بدانید آن است که اساسی ترین و مهم ترین نقش وکیل افساد فی الارض در جامعه در جریان پرونده های مختلفی است که در حوزه محاربه مطرح می گیرد می گردند.

وکیل افساد فی الارض به دلیل آنکه می تواند جریان پرونده های مختلف مربوط به جوزه جنایی را به خوبی مورد بررسی و تحلیل قرار دهید به همین دلیل می تواند به تمامی موکلان خود و به تمامی افراد یکه نیاز به کمک دارند کمک کند تا در مدت زمان کوتاهی پرونده های خود را به نتیجه برسند و بهترین شرایط را در جریان این پرونده ها وجود آورند. یکی از حساسیت های کاری مربوط به پرونده های وکیل افساد فی الارض آن است که این پرونده ها و مرتکبان آنها معمولا دارای مجازات های بسیار سنگین هستند و همین موضوع باعث شده است تا اتفاقات ناگواری توسط مرتکبان چنین جرایمی در جامعه بیفتد. به همین خاطر شما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که شرایط کاری وکیل افساد فی الارض بسیار حساس است و نباید شرایط کاری این وکیل را نادیده گرفت و به صورت ناآگاهانه به سراغ وکیلی رفت که در این حوزه تخصص ندارد.

از آنجایی که جریان پرونده های افساد فی الارض دارای مرز بسیار مشترکی با برخی از پرونده های جنایی هستند به همین خاطر بهتر است افراد در ابتدا شناخت نسبتا خوبی در مورد این پرونده ها بدست آوردند و سپس به دنبال راهکارهای مناسبی برای حل مشکلات و چالش های مختلف توسط وکیل باشند. در مواردی که جریان پرونده به حوزه جنایی مرتبط است به افراد توصیه میکنیم که از وکیل جنایی کمک بگیرند.

وکیل افساد فی الارض (10)
وکیل افساد فی الارض (10)

وکیل افساد فی الارض و ویژگی هایی که باید داشته باشد.

وکیل افساد فی الارض به عنوان یک وکیل مجرب باید دارای ویژگی ها یمختلفی باشد تا بتوان به او اطمینان کرد و جریان پرونده های خود را به او واگذار کرد.به چند مورد از اساسی ترین و مهم ترین ویژگی های وکیل افساد فی الارض اشاره می کنیم تا با انها اشنا شوید و اطلاعات دقیقی در مورد آنها بدست آورید. ویژگیهای وکیل افساد فی الارض را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

وکیل افساد فی الارض در اولین مرحله باید دارای تخصص و دانش حقوقی باشد و بتواند جریان دادرسی پرونده های مختلف را به نحوی مورد بررسی قرار دهد که هیچ گونه اختلافی میان افراد ایجاد نشود و شرایط دادرسی به بهترین نحو ممکن بر اساس قاعده  قانون موجود در جامعه پیش رود. اگر شما با خود فکر می کنید که وکیل افساد فی الارض می تواند گزینه خوبی برای جریان پرونده شما باشد در ابتدا به شما توصیه می کنیم که مسائل داخل پرونده خود را به صورت دقیق مشکوفی کنید تا اطلاعات حقوقی خوبی از ان استخراج کنید در چنین شرایطی دیگر جای هیچگونه نگرانی وجود نخواهد داشت چرا که شما با اطمینان کامل و تسلطی که بر موضوع پرونده دارید به سراغ وکیل افساد فی الارض می روید.

وکیل افساد فی الارض دارای تخصص و تجربه در زمینه پرونده هایی است که به صورت مستقیم با جریان افساد فی الارض مرتبط هستند. در برخی از شرایط ممکن است جریان پرونده شما به صورت غیر مستقیم به وکیل افساد فی الارض مرتبط باشد. در چنین شرایطی شما باید بتوانید مسائل حقوقی پرونده هایی را که با ان درگیر هستید را موشکافی کنید. برای مثال گاهی ممکن است موضوع اصلی پرونده در مورد زنا باشد و به صورت غیر مستقیم به جریان پرونده های افساد فی الارض مرتبط باشد، در چنین شرایطی بهتر است به سراغ وکیل زنا بروید.

وکیل افساد فی الارض باید دارای تجربه و رزومه کاری قوی باشد تا بتوان به او اطمینان کرد و جریان پرونده های خود را به او واگذار کرد. بیاری از افراد ممکن است در حالت عادی و در مواقعی که دارای دانش حقوقی کاملی نیستند با خود فکر کنند که می توانند جریان پرونده های خود را به هر وکیلی که دارای پروانه وکالت است ارجاع دهند اما این افراد باید دقت داشته باشند که وکیل افساد فی الارض دارای تجربه است و چندین پرونده مربوط به این حوزه را بهتر ا هر شخص دیگری به نتیجه رسانده است و به همین خاطر هم دارای تسلط نسبی بر قوانین است و راه های دارسی را بهتر از هر شخص دیگری می شناسد.

وکیل افساد فی الارض (2)
وکیل افساد فی الارض (2)

وکیل افساد فی الارض به عنوان یک وکیل کیفری در جامعه

وکیل افساد فی الارض همانطور که گفتیم یک وکیل کیفری محسوب می شود. بنابراین این وکیل توانایی اعلام جرم و شکایت را دارد. در واقع اگر بخواهیم کمی واقع بینانه تر به این موضوع نگاه کنیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که بستر کار وکیل افساد فی الارض در بخش کیفری است. از این رو برای درک بهتر کارکرد وکیل افساد فی الارض باید ابتدا بستر او یعنی بخش کیفری قوانین را بشناسیم. ما می خواهیم بدانیم که کارکرد وکیل افساد فی الارض به عنوان یک وکیل کیفری چه تفاوتی با انواع وکلای حقوقی دارد.

به طور کلی قانون ایران از دو بخش مهم کیفری و حقوقی تشکیل شده است. به بیان ساده تر در قانون ایران هر چیزی که می بینید یا می شنوید بر اساس یک از دو عنوان بزرگ قانونی کیفری و حقوقی بیان شده است. قانون گذار در بخش کیفری سعی کرده است که حقوق هر فرد در جامعه را مشخص کند. در واقع در این بخش از قانون مشخص شده است که هر فرد در جامعه از چه حقوقی برخوردار است و در هر موقعیتی چگونه می تواند به این حقوق برسد. نکته ای که وجود دارد این است که اساسا قانون در این بخش به دنبال ایجاد و تعریف چارچوب های مختلف برای روابط انسان با سایر مفاهیم اجتماعی است. آن چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است در این بخش از قانون مفهوم تخلف، متخلف و جریمه وجود دارد.

اما قانون در بخش کیفری به مفهوم مهم جرم می پردازد. در واقع در این بخش قانون مشخص می شود که چه افعالی جرم است و چه مجازات هایی باید برای آن در نظر گرفت. در واقع قانون در بخش کیفری سعی می کند که جرم را تعریف و اثبات کند و بر اساس این جرم و متناسب با آن جرایمی را تعیین و اجرا کند. نکته مهمی که اهمیت کارکرد وکیل افساد فی الارض را نشان می دهد این است که در این بخش از قانون اساسا برای جان و مال افراد تصمیم گیری می شود. حتی در این بخش از قانون می توان برای زنده ماندن یا نماندن افراد تصمیم گیری کرد. این مهمترین مسئله ای است که وکیل افساد فی الارض با آن سر و کار دارد.

وکیل افساد فی الارض (7)
وکیل افساد فی الارض (7)

وکیل افساد فی الارض و مشاوره حقوقی با او

وکیل افساد فی الارض می تواند به موکلان خود کمک کند تا دانش حقوقی خود را افزایش دهند و اطلاعات دقیقی در مورد پروانه های مختلف بدست آورند. کسانی که در مورد وکیل افساد فی الارض و پرونده های مربوط به این حوزه اطلاعات کاملی ندارند بهتر است در ابتدا در این حوزه تحقیق کنند تا بتوانند با داشتن اطلاعات حقوقی کامل به سراغ این فرد متخصص بروند. در حالت کلی باید بگوییم وکیل افساد فی الارض از طریق دو راه مختلف می تواند به افراد مشاوره ارائه دهد.

اولین و بهترین راهی که وکیل افساد فی الارض می تواند از طریق آن به موکلان خود مشاوره ارائه دهد و به آنها کمک کند تا در جریان دادرسی پرونده های مختلف موفق به کسب اطلاعات حقوقی شوند آن است که به صورت حضوری به دفتر وکالت وکیل افساد فی الارض مراجعه کنند. کسانی که دارای شرایط مراجعه حضوری به وکیل افساد فی الارض نیستند و نمی توانند به سراغ وکیل افساد فی الارض بروند بهتر است به دنبال راه های غیر حضوری مشاوره با وکیل افساد فی الارض باشند تا با کمک این فرد حرفه ای جریان پرونده ها ی خود را به نتیجه برسند.

یکی از راه های غیر  حضوری مراجعه به وکیل افساد فی الارض آن است که افراد با این فرد متخصص تماس بگیرند. مشاوره تلفنی با وکیل افساد فی الارض می تواند بسیار کارآمد باشد و نتایج نسبتا خوبی را در پی داشته باشد. کسانی که نمی توانند به وکیل افساد فی الارض مراجعه کنند به راحتی می توانند بدون هیچگونه محدودیت زمانی و مکانی با وکیل افساد فی الارض تماس بگیرند و از مزایای مشاوره فوری بهره مند شوند.

یکی دیگر از راه هاییی که می توان با استفاده از آن جریان پرونده ها ی مختلف مربوط به حوزه افساد فی الارض را به نتیجه رساند و به صورت غیر حضوری از جیان مشاوره ای آگاه شد آن است که افراد از طریق برنامه های چت آنلاین با وکیل افساد فی الارض ارتباط بگیرند. مشاوره انلاین با وکیل افساد فی الارض می تواند نتایج بسیار مثبتی را در پی داشته باشد و مسلما هزینه آن نیز نسبتا کمتر است.

یکی از راه های شناخت وکیل افساد فی الارض قبل از انعقاد قرارداد آن است که به راحتی از مشاوره غیرحضوری بهره مند شد، هنگامی که افراد بتوانند از مشاوره غیر حضوری با وکیل افساد فی الارض استفاده کنند به راحتی می توانند اطلاعات حقوقی خود را بدون مراجعه به دفتر وکالت افزایش دهند.

وکیل افساد فی الارض (6)
وکیل افساد فی الارض (6)

وکیل افساد فی الارض و مفهوم جرم

وکیل افساد فی الارض یک وکیل کیفری است که به صورت مستقیم با مفهوم جرم سر و کار دارد. از این رو برای این که بتوانیم ساده تر و سریع تر با کارکرد وکیل افساد فی الارض آشنا شویم باید بدانیم که اساسا جرم چیست و چگونه اثبات می شود. در واقع می خواهیم بدانیم که قانون چگونه مشخص می کند که انجام یا ترک یک فعل جرم است. این مسئله می تواند به ما نشان دهد که وکیل افساد فی الارض از چه ابزارهای مهمی استفاده می کند.

شاید برای بسیاری از ما جرم به هر کار خلاف قانون تعریف شده است. اما این تعریف چندان درست نیست. در واقع همانطور که گفتیم قانون در بخش حقوقی حرف های زیادی برای گفتن دارد اما هر کار خلاف قانون در بخش حقوقی را جرم تلقی نمی کنند. بنابراین برای تعریف جرم باید از طریق دیگری عمل کنیم. قانون خود جرم را بر اساس سه رکن مادی، معنوی و قانونی تعریف می شود.

قانون در بخش مادی به اثرات فعل می پردازد. در واقع اگر انجام یا ترک فعل اثر منفی و آسیب زننده قابل رویت و قابل اثبات داشته باشد این رکن از جرم اثبات می شود. بنابراین اگر فعل اثری منفی بر جامعه یا فرد داشته باشد رکن مادی این فعل اثبات می شود. یکی از عوامل مهمی که مشخص می کند که جرم صورت گرفته فساد فی الارض است یا خیر دقیقا همین رکن است. یکی از شرایط فساد فی الارض گسترده بودن آن است که عمدتا توسط همین رکن اثبات می شود.

در رکن معنوی جرم به فاعل توجه می شود. در واقع اگر اثبات شود که فرد بر اساس آگاهی و دانش قبلی این کار را کرده و نیتی در این خصوص داشته، رکن معنوی جرم اثبات می شود. اما اگر فعل به صورت سهوی و غیرعمد اتفاق افتاده باشد، جرم به نحوی دیگر تعریف می شود. در رکن قانونی نیز به مصداق های قانونی توجه می شود. در واقع بر اساس ماده دو قانون مجازات اسلامی اگر قانون در خصوص فعلی سکوت کرده باشد نمی توانیم آن فعل را جرم تلقی کنیم. بنابراین در صورتی که قانون در خصوص فعل صحبت کرده باشد می توان گفت که این رکن نیز اثبات می شود. زمانی که این سه رکن به صورت همزمان اثبات شود آن فعل جرم تلقی می شود. وکیل افساد فی الارض بر اساس این ابزار و ارکان است که به دفاع از موکل خود می پردازد.

وکیل افساد فی الارض (9)
وکیل افساد فی الارض (9)

وکیل افساد فی الارض و انواع مجازات

وکیل افساد فی الارض بعد از تعریف جرم و استفاده از ابزارهایی مانند ارکان اثبات جرم، به مفهوم مجازات می پردازد. در واقع بخش دوم از کارکرد وکیل افساد فی الارض مربوط به مفهوم مجازات است. بعد از آن که جرم فساد فی الارض اثبات شود دادگاه بر اساس جرم مجازات مشخص شده در قانون را صادر می کند. وکیل افساد فی الارض می تواند در این خصوص کارکردهای مهمی داشته باشد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

وکیل افساد فی الارض به خوبی می داند که در قانون ایران مجازات به دو بخش حدی و تعزیری تقسیم می شود. بخش عمده ای از قانون ایران بر اساس شرع و فقه تدوین شده است. بنابراین کاملا طبیعی است که تعدادی از جرایم و مجازات های مربوط به آن توسط اسلام مشخص شده است. این دسته از مجازات ها که توسط اسلام تعیین شده است را مجازات حدی می نامند. ویژگی بسیار مهمی که در خصوص این جرایم وجود دارد این است که این مجازات ها باید عینا اجرا شود و هیچ کسی نمی تواند در آن تغییری ایجاد کند. به طور مثال مجازات شرب خمر 80 ضربه شلاق حدی است. هیچ کسی نمی تواند ضربه ای به آن اضافه کند و یا از آن ضربه ای کم کند. وکیل افساد فی الارض با مجازات حدی سرو کار دارد. همین موضوع می تواند سختی کار و اهمیت کارکرد او را نشان دهد.

اما مجازات تعزیری همان مجازاتی است که توسط قانون گذار و بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند کیفیت جرم، شدت جرم، وضعیت افکار عمومی و … تعیین می شود. این دسته از مجازات ها معمولا به صورت بازه ای بیان می شود. مثلا برای یک جرم بین 3 تا 6 ماه حبس در نظر گرفته شده است. مسئله مهم این است که این دسته از مجازات ها در صورت وجود شرایط مشخص شده در قانون قابل تغییر است. یعنی هم می توان برای تشدید و هم برای تخفیف این مجازات ها اقدام کرد. این نکته مهمی در خصوص تفاوت بین مجازات تعزیری و حدی است. وکیل افساد فی الارض با مجازات حدی سرو کار دارد. بنابراین این مجازات باید اجرا شود. از این رو می توان گفت که کارکرد وکیل افساد فی الارض بسیار مهم و حیاتی خواهد بود.

وکیل افساد فی الارض (8)
وکیل افساد فی الارض (8)

وکیل افساد فی الارض و مفهوم فساد فی الارض

وکیل افساد فی الارض به صورت مستقیم با مفهوم فساد فی الارض سر و کار دارد. از این رو برای فهم بهتر کارکرد وکیل افساد فی الارض باید بدانیم که اساسا فساد فی الارض به چه معنی است و چرا در قانون به چنین مفهومی اشاره شده است. بر اساس ماده 286 قانون مجازات اسلامی فساد فی الارض زمانی تعریف می شود که فرد به صورت گسترده دست به جنایت بزند. در این قانون این جنایت در حوزه های تمامیت جسمانی افراد، امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، پخش مواد سمی یا میکروبی، دایر کردن فساد و فحشا، تخریب یا احتراق بیان شده است.

اگر بخواهیم این قانون را توضیح دهیم باید اینگونه بیان کنیم اگر فردی در حوزه های گفته شده مرتکب جرمی به صورت گسترده شود. به عنوان مفسد فی الارض شناخته می شود. مسئله ای که وجود دارد این است که مفهوم ” گسترده ” یک عنوان توصیف پذیر است و قانون آن را به شکل مشخص بیان نکرده است. بنابراین این علم قاضی و شرایط جرم است که نشان می دهد که آیا این جرم به عنوان افساد فی الارض شناخته می شود یا خیر.

بگذارید با یک مثال این مفهوم را توضیح دهیم. فرض کنیم که فردی دست به جنایت زده و فردی را به عمد مجروح کرده باشد. بر اساس این اتفاق یکی از اندام های فرد مجروح از بین رفته است. آیا این جنایت به عنوان افساد فی الارض در نظر گرفته می شود؟ خیر. چرا که این جرم به صورت گسترده اتفاق نیفتاده است. اما اگر فردی باعث شود که تعدادی از افراد جامعه مجروح شوند و یا از بین بروند به عنوان مفسد فی الارض شناخته می شود. در واقع اگر جرم در حد وسیع در جامعه تاثیرگذار باشد این رفتار را به عنوان یک جرم گسترده در نظر گرفته می شود و بدین ترتیب می توان آن را افساد فی الارض دانست. بنابراین اگر یکی از موارد گفته شده در قانون 286 مجازات اسلامی به صورت وسیع در جامعه اتفاق افتاده باشد به عنوان افساد فی الارض در نظر گرفته می شود. اما چرا قانون نسبت به چنین اتفاقاتی بسیار حساس است؟ چرا قانون بروز چنین جرایمی به صورت گسترده ای را فساد فی الارض در نظر گرفته و برای آن مجازات حدی اعدام پیش بینی کرده است. این ها مهمترین سوالاتی است که در خصوص کارکرد وکیل افساد فی الارض باید به آنها پاسخ دهیم.

وکیل افساد فی الارض (4)
وکیل افساد فی الارض (4)

وکیل افساد فی الارض و اهمیت کاری او

وکیل افساد فی الارض از نظر اجتماعی و قانونی بسیار با اهمیت محسوب می شود. اما چرا؟ در واقع پاسخ این سوال در پاسخ سوالی مهمترین نهفته شده است. به نوعی ما باید بدانیم که چرا قانون از مفهوم افساد فی الارض استفاده کرده است و اساسا این مفهوم مجرمانه چه کارکرد مهمی در جامعه می تواند داشته باشد؟

بگذارید ساده به این سوال نگاه کنیم. فرض کنیم فردی اقدام به دزدی از یک فرد می کند. در این جا فرد مالباخته به عنوان اصلی ترین کسی است که آسیب دیده است. اما جامعه به صورت مستقیم آسیبی از این بزه ندیده است و به نوعی هزینه ای بابت آن پرداخت نکرده است. اما حال اگر فرض کنیم این دزدی به نوعی باشد که غالب جامعه را در بر بگیرد. به طور مثال فردی با اخلال در نظام اقتصادی سعی می کند سود خودش را از اقتصاد چند برابر کند. این کار باعث می شود که اقتصاد کل جامعه متضرر شود. بنابراین در اینجا تنها یک نفر یا یک گروه نیست که متضرر شده باشد. این کل جامعه است که توسط بزه یک فرد درگیر مشکلات بسیاری می شود. از این رو قانون رفتاری متفاوت نسبت به آن اتخاذ کرده است. در واقع هر دو جرم تقریبا به یک شکل است، اما در نوع دوم گستردگی بالایی دارد.

در واقع قانون به دنبال این است که بتواند جامعه را حفظ کند. از این رو با هر چیزی که بخواهد در برابر این موضوع بایستد و یا باعث تضعیف جامعه شود به شدت مقابله می کند. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که اساسا این جرایم چگونه انتخاب شده است؟ یعنی بر اساس چه فاکتورهایی دایر کردن اماکن فساد یا نشر اکاذیب و یا … به عنوان افساد فی الارض در نظر گرفته می شود. به طور کلی می توان گفت که فاکتورهای مختلفی در این موضوع دخیل است. مهمترین فاکتوری که باعث می شود یک جرم به عنوان افساد فی الارض شناخته شود این است که این جرم به صورت مستقیم به یکی از پایه های اجتماعی ضربه بزند. مثلا در خصوص دایر کردن اماکن فساد این بعد فرهنگی جامعه است که ضربه می بیند. از این روست که قانون آن را در دسته افساد فی الارض قرار داده است.

وکیل افساد فی الارض را می توان از راه های مختلفی پیدا کرد. یکی از راحت ترین راه های پیدا کردن وکیل افساد فی الارض ان است که به سراغ موسسات حقوقی معتبر رفت. یکی از موسسات حقوقی معتبر در این زمینه موسسه حقوقی پارسا است که می تواند بهترین اطلاعات قانونی را به افراد منتقل کند و متخصص ترین وکیل افساد فی الارض در تهران را به عموم مردمی که به این فرد با تجربه نیاز دارند معرفی کند.

وکیل افساد فی الارض (5)
وکیل افساد فی الارض (5)

یک نمونه رای وحدت رویه با حضور وکیل افساد فی الارض

وکیل افساد فی الارض از تمامی ارای وحدت رویه در حوزه قضایی آشنایی دارد و میتواند آنها را به وکلا خود نیز توضیح دهد. به یک مورد رای وحدت رویه با حضور وکیل افساد فی الارض  دقت کنید. جلسه هیأت عمومی دیوان عالی کشور در مورد پرونده وحدت رویه ردیف 88/14 رأس ساعت 9 روز سـه‌شنبه مورخه 24/1/1389 به ریاست حضرت آیـت‌الله احـمد محسنی‌گرکانی رئیس دیوان عالی کشور و حضور جناب آقای سید احمد مرتضوی نماینده دادستان کل کشور و شرکت اعضای شعب مختلف دیوان عالی کشور، در سالن هیأت عمومی تشکیل و پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و قرائت گزارش پرونده و طرح و بررسی نظریات مختلف اعضای شرکت‌کننده درخصوص مورد و استماع نظریه نماینده جناب آقای دادستان کل کشور که به ترتیب ذیل منعکس می‌گردد، به صدور رأی وحدت رویه قضایی شماره 715 ـ 24/1/1389 منتهی گردید.

با احترام، به استحضار می‌رساند: حسب اعلام رئیس شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر استان تهران پس از صدور رأی وحدت رویه شماره 703 مورخ 9/5/1386 هیأت عمومی دیوان عالی کشور، شعب بیست و هفتم و سی و یکم دیوان عالی کشور در مقام رسیدگی به تجدیدنظرخواهی از احکام اعدام که از دادگاههای انقلاب اسلامی درباره متهمان به محاربه و افساد فی‌الارض صادرشده، آراء مختلفی صادر کرده‌اند. ابتدا جریان پرونده‌ها را به نحو اختصار به عرض رسانده سپس اظهارنظر می‌نماید:

 در پرونده شماره 20/27/1324 آقای محمدرضا آذری به اتهام افساد فی‌الارض از طریق تهیه فیلم از ارتباط نامشروع خود با شاکی پرونده و تهدید شاکی به انتشار آن با هدف اجبار او به برقراری ارتباط جنسی تحت تعقیب دادسرای عمومی و انقلاب تهران قرار گرفته، درباره او کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال و به شعبه 29 ارجاع گردیده و این شعبه پس از رسیدگی بزهکاری نامبرده را محرز و مسلّم تشخیص داده و او را به استناد قسمت دوم بند الف ماده 3 و تبصره 5 از قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت‌های غیرمجاز می‌نمایند مصوّب سال 1386 به اعدام با چوبه‌دار محکوم نموده است. وکیل متهم از رای دادگاه تقاضای تجدیدنظر کرده، پرونده به شعبه بیست و هفتم دیوان عالی کشور ارجاع گردیده و این شعبه به موجب دادنامه شماره 1240ـ 7/11/1387 چنین رأی داده است: «با توجه به اینکه رای تجدیدنظرخواسته از سوی دادگاه انقلاب صادر شده و ماده 21 قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوّب سال 1381 علی‌الاطلاق مرجع تجدیدنظر آراء محاکم عمومی و انقلاب را دادگاه تجدیدنظر استان قرار داده و ماده 39 الحاقی به قانون اصلاحی مرقوم کلیه قوانین و مقررات مغایر از جمله ماده 233 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری را در آن قسمت که مغایرت دارد ملغی نموده است چنانکه رای وحدت رویه شماره 703 ـ 9/5/1386 هیأت عمومی دیوان عالی کشور بر آن دلالت دارد، لذا پرونده قابل طرح در دیوان عالی کشور نمی‌باشد و جهت رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر اعاده می‌گرد.

وکیل افساد فی الارض (1)
وکیل افساد فی الارض (1)

وکیل افساد فی الارض در ادامه این رای به این مباحث اشاره کرده است:

فردی به اتهام عضـویت در گروه محارب عبدالمالک به قصد مقابله مسلّحانه با نظام و تلاش مؤثر در پیشبرد اهداف گروه از طریق کارگذاشتن بمب در مسیر حرکت خودروی نیروی انتظامی، تیراندازی به طرف خودروی پلیس راه و مجروح کردن یک نفر سرباز و اقدام نافرجام برای ترور آقای رحیم‌بخش پرواز که به مذهب شیعه گرایش پیدا کرده تحت تعقیب کیفری قرار گرفته‌اند. پرونده در دادگاه انقلاب اسلامی زاهدان مورد رسیدگی قرار گرفته و این شعبه به موجب دادنامه شماره 8709975412100388/87 بزهکاری متهمان را از بابت محاربه و افساد فی‌الارض احراز و به استناد مواد 183، 185، 186 و بند 1 ماده 190 قانون مجازات اسلامی، متهمان ردیف‌های اول و دوم را به اعدام و ردیف‌های سوم و چهارم را به پانزده سال نفی‌بلد به ترتیب در زندان‌های سراب و خلخال محکوم کرده است. علاوه بر آن هر یک از متهمان را به لحاظ خروج غیرمجاز از مرز به دو سال حبس و متهم ردیف سوم را به لحاظ جعل شناسنامه به پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی و متهم ردیف چهارم را از لحاظ استفاده از سند مجعول به دو سال حبس محکوم نموده است. متهمان از رأی صادرشده تقاضای تجدیدنظر کرده‌اند. پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به شعبه سی و یکم ارجاع گردیده و این شعبه برابر دادنامه شماره 870998002005389/31 مورخ 23/11/1387 چنین رأی داده است: «در مورد اعتراض متهمان… با توجه به اینکه از ناحیه متهمان اعتراضی که موثر در مقام باشد به عمل نیامده و دادنامه از حیث نحوه احراز بزهکاری متهمان و انطباق اعمال ارتکابی و رعایت اصول و ضوابط دادرسی فاقد ایراد و اشکال است، اعتراض آنان را مردود اعلام، دادنامه تجدیدنظر خواسته را ابرام می‌نماید.»

همچنین حسب اعلام اداره دفتر دیوان عالی کشور، شعبه سی و یکم دیوان عالی کشور طبق دادنامه شماره 8809970908700258/31 مورخ 3/4/1388 به تجدیدنظرخواهی آقای اسماعیل اکبری از رای شعبه 30 دادگاه انقلاب اسلامی تهران که بر محکومیت او به اعدام به اتهام محاربه و افساد فی‌الارض به استناد مواد 182، 189، 190 و 191 قانون مجازات اسلامی صادر شده رسیدگی و رای تجدیدنظر خواسته را به جهت عدم کفایت دلایل برای احراز مجرمیت او نقض و رسیدگی مجدد را به شعبه هم عرض ارجاع نموده است.

همانطور که ملاحظه می‌فرمایید شعب بیست و هفتم و سی و یکم دیوان عالی کشور با استنباط از ماده 21 اصلاحی قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوّب سال 1381 و ماده 233 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری آراء مختلفی صادر کرده‌اند: شعبه بیست و هفتم به تجدیدنظرخواهی شخصی که به حکم دادگاه انقلاب به اتهام محاربه و افساد فی‌الارض به اعدام محکوم شده رسیدگی نموده و دادگاه تجدیدنظر استان را صالح به رسیدگی تشخیص داده، ولی شعبه سی و یکم در موارد مشابه تجدیدنظرخواهی رسیدگی و مبادرت به صدور رأی نموده است. اضافه می‌نماید با بررسی‌هایی که به عمل آمده مشخص گردیده است دادگاه‌های تجدیدنظر استان‌ها نیز در این خصوص اختلاف‌نظر داشته و آراء متهافتی صادرکرده‌اند.

وکیل افساد فی الارض (3)
وکیل افساد فی الارض (3)

نظریه دادستان کل کشور در مورد رای وحدت رویه و بررسی آن توسط وکیل افساد فی الارض

قانون‌گذار ابتدا در تبصره یک ماده 20 قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مرجع ابتدایی رسیدگی به جرایم با مجازات اعدام و صلب و قصاص را تعیین و سپس در ماده 21 مرجع تجدیدنظر آراء دادگاه‌های عمومی و انقلاب را دادگاه تجدیدنظر قرار داده است و اگر صلاحیت رسیدگی به جرم خاصی مصلحتاً به دادگاه انقلاب داده شده این امر صلاحیت مرجع تجدیدنظر را تخصیص نمی‌زند و وکیل افساد فی الارض می تواند توضیحات تکمیلی را در این باره ارائه دهد. مفاد ماده 20 آیین‌نامه قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مؤید همین نظر است و دیوان عالی کشور مطابق اصل 161 قانون اساسی نظارت عالیه بر آراء محاکم دارد و مرجع تجدیدنظر احکام با مجازات اعدام و صلب و قصاص است؛ لذا به دورماندن اینگونه مجازات‌ها از نظر این مرجع خلاف منظور و هدف قانون‌گذار است و خلاف احتیاط در دماء است؛ علیهذا ماده 233 قانون آیین‌دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری را منسوخ نمی‌دانم، زیرا قانون‌گذار در مقام تحدید صلاحیت دادگاه‌های عمومی است نه توسعه آن، در نتیجه رأی شعبه محترم سی و یکم دیوان عالی کشور را صائب می‌دانم.

بنا به حکم مقرر در ماده 16 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب رسیدگی این دادگاه‌ها باید طبق مقررات قانون آیین دادرسی انجام شود، همچنین به صراحت ماده 22 اصلاحی قانون یاد شده رسیدگی دادگاه تجدیدنظر به درخواست تجدیدنظر از احکام قابل تجدیدنظر دادگاه‌های عمومی جزایی و انقلاب باید وفق مقررات قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوّب 28/6/1378 به عمل آید و ماده 18 اصلاحی قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب نیز که در تاریخ 24/10/1385 و موخر بر ماده 21 قانون یاد شده تصویب گردیده تصریح و تأکید کرده است که تجدیدنظر و فرجام‌خواهی از آراء قابل تجدیدنظر یا فرجام دادگاه‌های عمومی و انقلاب طبق مقررات قانون آیین دادرسی انجام می‌شود، بنابراین مستفاد از مواد مذکور این است که آراء دادگاه‌های عمومی جزایی و انقلاب در مواردی که مجازات قانونی جرم اعدام باشد قابل تجدیدنظر در دیوان عالی کشور است و به نظر اکثریت اعضاء هیأت عمومی دیوان عالی کشور رأی شعبه سی و یکم دیوان عالی کشور که نتیجتاً با این نظر مطابقت دارد صحیح و مطابق با موازین قانونی است. این رای طبق ماده 270 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و کلیه دادگاهها لازم‌الاتباع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×