وکیل ابطال وقف

وکیل ابطال وقف (10)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکیل ابطال وقف

وکیل ابطال وقف

وکیل ابطال وقف را تا چه حد شناخته اید و در مورد او آگاهی دارید؟ آیا تاکنون برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده است که به وکیل ابطال وقف احتیاج داشته باشید و  بدانید که این فرد متخصص و حرفه ای را چگونه باید پیدا کرد؟ وکیل ابطال وقف باید دارای چه ویژگی ها  توانایی هایی باشد تا بتوان به او اطمینان کرد و از او کمک گرفت؟ وکیل ابطال وقف کیست؟ وکیل ابطال وقف چه کارکردی دارد؟ وکیل ابطال وقف در حیطه فعالیت می کند؟ بهترین کارکرد وکیل ابطال وقف چیست؟ چه ویژگی هایی می توانیم برای وکیل ابطال وقف در نظر داشته باشیم؟ بهترین وکیل ابطال وقف کیست؟ بهترین وکیل ابطال وقف چه خصوصیاتی دارد؟ وکیل ابطال وقف چه اهمیتی از دید قانون دارد؟ تا چه اندازه با کارکرد وکیل ابطال وقف آشنایی دارید؟

وکیل ابطال وقف از جمله وکلای حقوقی محسوب می شود که در حوزه مهم وقف سر و کار دارد. بر اساس مفهوم وقف مالی یا منفعت مالی به صورت عام یا اختصاصی در اختیار جامعه قرار می گیرد. بنابراین بر اساس وقف اختیار مال از دست مالک خارج می شود و در اختیار موقوفه علیه قرار می گیرد. به نوعی می توان اینگونه گفت که وقف یک نوع قرارداد برای انتقال مالکیت از فردی به فرد دیگر محسوب می شود. همچنین وقف یک مفهوم اسلامی و شرعی است که شرایط خاصی برای آن در نظر گرفته شده است.

از این رو می توان اینگونه گفت که وقف خود به خود یک مفهوم پیچیده در جامعه است. حال بر اساس این مفهوم پیچیده اگر فردی بخواهد نسبت به ابطال وقف اقدام کند باید چه کاری انجام دهد؟ به نوعی سوال اصلی اینجاست که اگر فردی بخواهد مال وقف شده را بازگرداند و آن را از وقف خارج کند چه مسیری باید طی کند؟ این همان مسیری است که یک وکیل ابطال وقف طی می کند. از این رو بهترین روش برای شناخت این مسیر، شناخت کارکرد وکیل ابطال وقف و اهمیت آن در جامعه است.

اما برای این کار باید به یک نکته مهم توجه داشته باشیم. به طور کلی اینگونه می توانیم بیان کنیم که اساسا وکیل ابطال وقف یک مفهوم کاملا قانونی است. بنابراین برای درک این مفهوم قانونی باید با زبان قانون آشنا شویم و بدانیم که قانون از چه الفبایی تشکیل شده است. به زبان ساده تر برای درک زبان قانون ما باید الفبای آن را بشناسیم. اما مسلما در این مقاله این توان و فرصت وجود ندارد که به تمامی این الفبا بپردازیم. بنابراین تنها بخشی از الفبا را مورد بررسی قرار می دهیم که به صورت مستقیم با مفهوم کارکرد وکیل ابطال وقف سروکار داشته باشد. مطالعه این مفاهیم می تواند کار ما را در فهم کارکرد وکیل ابطال وقف ساده تر کند.

وکیل ابطال وقف چه کسی است؟

وکیل ابطال وقف یک نمونه موفق از انواع وکیل پایه یک دادگستری به حساب می آید که می تواند به بهترین نحو ممکن پرونده های مختلف را پیگیری کند و آنها را به نتیجه برساند و شرایط مطلوبی را در جریان این پرونده ها ایجاد کند. وکیل ابطال وقف به صورت تخصصی در جریان پرونده هایی فعالیت می کند که به به باطل شدن وقف ارتباط دارند و باید ادله مناسب و دلایل اثبات کافی ارائه دهد. وکیل ابطال وقف به دلیل تجربیات متعددی که در این زمینه دارد می تواند در مراحل مختلف دادرسی شرکت نماید و جریان پرونده ها را بررسی کند.

وکیل ابطال وقف دارای حوزه کاری نسبتا نزدیکی به وکیل اوقاف است اما کسی که میخواهد یکی از این وکلا را برای پرونده های حقوقی خود انتخاب کند باید در ابتدا به این موضوع دقت کند که جریان دادرسی پرونده او در چه حوزه ای است. اگر موضوع پرونده به ابطال وقف مرتبط باشد باید به به سراغ وکیل ابطال وقف رفت و در مواردی که موضوع پرونده های وقفی به جریانات کلی اوقاف ارتباط داشته باشد باید به سراغ وکیل اوقاف رفت.

وکیل ابطال وقف می تواند به عموم مردم کمک کند تا جریان دادرسی پرونده های خود را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهند. هیچ فرقی ندارد که افراد در چه سن و سالی باشند یا جنسیت آنها چه باشد در هر صورت می توان به وکیل ابطال وقف مراجعه کرد و از توانایی ها و تخصص های او استفاده کرد تا جریان پرونده های خود را پیش برد و همه سوالات قانونی و  حقوقی آنها را پاسخ دهد.

وکیل ابطال وقف در سال های اخیر توانسته است جریان پرونده های بسیار زیادی را مورد بررسی و پیگیری قرار دهد و شرایط مساعدی را در این پرونده ها بوجود آورد تا افراد کمتر دچار آسیب و خسارت شوند. افرادی که از وکیل ابطال وقف کمک می گیرند معمولا در جریان پرونده های مربوط به وقف دچار آسیب میشوند و خسارات مالی متعددی به آنها وارد می شود.

وکیل ابطال وقف (7)
وکیل ابطال وقف (7)

وکیل ابطال وقف و ویژگی های آن

وکیل ابطال وقف دارای ویژگی های متعددی است که افراد باید با انها اشنا شوند. اگر شما جز افرادی هستید که به وکیل ابطال وقف نیاز دارید احساسی کنید در جریان پرونده های وقف به چنین فرد متخصصی احتیاج دارید به شما توصیه می کنیم که باما همراه باشید تا به تمامی موارد مربوط به وقف اشاره کنیم و در مورد آنها توضیحات لازم را ارائه دهیم. امروزه شاید افراد با کارکرد وکیل ابطال وقف به خوبی اشای نداشته باشند و نتوانند پرونده های خود را به یک وکیل مجرب ارجاع دهند اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که می خواهید با وکیل ابطال وقف آشنا شوید به موارد زیر دقت کنید:

وکیل ابطال وقف باید دارای دانش حقوقی باشد و در مورد مسائل مربوط به وقف آشنایی داشته باشند تا بتوانند جریان پرونده های خود را در دادگاه مطرح کنند و آنها را در مراحل قضایی به جریان بیندازند. وکلایی که دارای دانش حقوقی نیستند و در مورد این پرونده ها آگاهی کاملی ندارند نمی توانند مراحل دادرسی را به خوبی پشت سر بگذارند و همین موضوع باعث می شود تا جریان دادرسی پرونده ها با مسائل مختلفی همچون اطاله دادرسی روبرو شود. اطاله دادرسی باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی میشود و هزینه و زمان افراد را به هدر می دهد. وکیل ابطال وقف می تواند با تکیه بر دانش حقوقی و مهارت هایی که دارد از بوجود آمدن چنین مسائل و مشکلاتی تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنند.

وکیل ابطال وقف دارای تجربه است و می تواند با استفاده از تجربیاتی که دارد مسائل قانونی را در مراحل دادرسی مورد حل و فصل قرار دهد و آنها را تا حد زیادی تسریع بخشد. اکنون ممکن است با خود فکر کنید که وکیل ابطال وقف چگونه می تواند جریان این پرونده را با تخصص و مهارت های خود سرعت ببخشد؟ از آنجایی که وکیل ابطال وقف به عنوان یک وکیل با تجربه در زمینه پرونده های مربوط به وقف فعالیت می کند این توانایی و تخصص را دارد تا تمامی راه های میانبر مربوط به پرونده های وقف را شناسایی کند و با استفاده از آنها جریان دارد این مسائل قانونی را پیش ببرد.

وکیل ابطال وقف جزء آن دسته از افرادی است که می تواند از صفر تا صد پرونده های حقوقی و قانونی را به بهترین نحو ممکن پیش ببرید و آنها را تا حد زیادی مورد پیگیری قرار دهد. یک وکیل ابطال وقف متخصص می تواند با تکیه بر مهارت ها و تخصص هایی که دارد پرونده های حقوقی و قانونی را که با آنها درگیر است را به دقت مورد تحلیل قرار دهید و از مراحل آغاز دعوا که با ارائه دادخواست آغاز می گردد تا انتهای این پرونده ها که گاهی به تجدید نظر خواهی نیز مربوط می گردد به موکلان خود کمک کند.

البته به این نکته نیز دقت داشته باشید که وکیل تجدید نظر خواهی نیز می تواند رد جریان تجدید نظر پرونده ها و آرای مختلف فعالیت داشته باشد و عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد. بنابراین در پرونده های وقف باید دقت کامل داشت که جریان داردی این پرونده ها را چه کسی بر عهده میگیرد  چگونه ها را پیگیری می کند.

وکیل ابطال وقف (8)
وکیل ابطال وقف (8)

وکیل ابطال وقف چه می کند؟

وکیل ابطال وقف می تواند خدمات متعددی را به مراجعان خود ارائه داد و به آنها کمک کند تا جریان دادرسی پرونده هایی را که در محاکم قضایی هستند را مورد پیگیری قرار دهند و انها را تسریع بخشند. وکیل ابطال وقف می تواند در حالت کلی خدمات زیر را به موکلان خود ارائه دهد:

وکیل ابطال وقف می تواند جریان قضایی پرونده ها را باد دقت بخواند تا بتواند راه حل قانونی مناسبی برای موکلان خود پیدا کند. البته این موضوع را باید بدانید که برای تحلیل پرونده های مختلف حقوقی، وکیل مطالعه پرونده نیز می تواند بسیار کارآمد باشد و خدمات متعددی را ارائه دهد. وکیل ابطال وقف معمولا به صورت تخصصی در جریان پرونده های ابطال وقف فعالیت می کند و شرایط مساعدی را برای موکلان خود بوجود می آورد تا کمتر متحمل ضرر و زیان شوند.

وکیل ابطال وقف از جمله کسانی است که می تواند علاوه بر بررسی پرونده و وکالت آنها به صورت کاملا حرفه ای  تخصصی به مشاوره حقوقی نیز بپردازد. مشاوره حقوقی با وکیل ابطال وقف بسیار کارآمد است و برای جلوگیری از تضییع حقوق افراد مورد استفاده قرار می گیرد. وکیل ابطال وقف می تواند از جمله کسانی باشد که مسائل قانونی مختلف را به صورت حرفه ای در مدت زمانی کوتاه پیگیری کند و آنها را به صورت دقیق در جریان قضایی مطرح کند و راه حل مناسبی برای این پروانه ها پیدا کند.

جالب است بدانید که همه افراد می توانند به وکیل ابطال وقف برای استفاده از خدمات مشاوره حقوقی مراجعه کنند و نیازی نیست تا حتما افراد برای انعقاد قرارداد وکالت اقدام کنند. جالب است بدانید شما حتی می توانید برای انکه با میزان توانایی های وکیل ابطال وقف آشنا شوید به دفتر وکالت او مراجعه کنید و در طی یک جلسه مشاوره حقوق سوالات خود را بپرسید تا راه حل های مناسبی را برای جریان پرونده های خود پیدا کنید.

وکیل ابطال وقف دارای فن مذاکره است و به بیانی بهت می تواند در دادگاه حضور یابد تا برای دفاع از حقوق موکل خود اقدامات اساسی و مهمی را انجام دهد. اگر شما جز آن کسانی هستید که می خواهید با وکیل ابطال وقف آشنا شوید بهتر است برای یک جلسه مشاوره حقوقی به صورت حضوری یا غیرحضوری آماده شوید.

وکیل ابطال وقف یک وکیل حقوقی یا وکیل کیفری

وکیل ابطال وقف را می توان بر اساس قانون یک وکیل حقوقی بدانیم. به نوعی می توانیم بگوییم که چارچوب اصلی کارکرد وکیل ابطال وقف را می توان بر اساس حقوقی بودن آن متوجه شد. از این رو با شناخت مفهوم حقوقی از منظر قانون می توان با بستر اصلی کارکرد این وکیل آشنا شویم. در واقع می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که اساسا یک وکیل حقوقی مانند وکیل ابطال وقف چه تفاوت های کارکردی با یک وکیل کیفری مانند وکیل زنا یا … دارد. فهم این تفاوت کارکردی می تواند اولین گام برای فهم کارکرد وکیل ابطال وقف محسوب شود.

به طور کلی قانون ایران از دو بخش عمده حقوقی و کیفری تشکیل شده است. به بیان ساده تر هر چیزی که در قانون می بینید و یا می شنوید زیر مجموعه ای از یکی از گروه های حقوقی یا کیفری است. بنابراین هر چیزی که قانونگذار در قانون عنوان کرده میتوانیم تحت یکی از عناوین حقوقی یا کیفری آن را مورد بررسی قرار دهیم. حقوقی آن بخش از قانون است که در آن اساسا به حقوق هر فرد در جامعه پرداخته می شود. در واقع در این بخش از قانون مشخص می شود که هر فرد چه حقوقی دارد و چه حقوقی را باید رعایت کند. به نوعی در این بخش از قانون چارچوب های روابط انسان با سایر مفاهیم اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد.

اما در بخش کیفری قانون به مفهوم مهم جرم می پردازد. در واقع در این بخش از قانون مشخص می شود که چه افعالی جرم است و چه مجازاتی باید برای مجرم در نظر گرفت. به بیان ساده تر قانون در این بخش به اثبات جرم و تعیین مجازات می پردازد. بنابراین کارکرد یک وکیل کیفری در این حوزه پیگرد جرم و مفاهیم وابسته به آن است. در واقع می توان اینگونه بیان کنیم که یک وکیل حقوقی مانند وکیل ابطال وقف بر اساس قانون امکان پیگرد کیفری و اعلام جرم را ندارد. این نکته مهمی است که در خصوص کارکرد وکیل ابطال وقف باید به آن توجه داشته باشیم. در واقع شما از وکیل خود نمی توانید این انتظار را داشته باشید که بتواند از جانب شما اعلام جرم کند و پرونده را به صورت کیفری پیگیری کند. این موضوع را در خاطر داشته باشید.

وکیل ابطال وقف (5)
وکیل ابطال وقف (5)

وکیل ابطال وقف و مفهوم قراردادها

وکیل ابطال وقف با مفهوم بسیار مهم وقف سر و کار دارد. اما وقف چیست؟ بر اساس قانون وقف یک نوع قرارداد محسوب می شود. در واقع شاید در مفهوم اجتماعی و دینی وقف معانی مختلفی داشته باشد. اما برای این که بتوانیم این مفهوم را از منظر قانونی مورد بررسی قرار دهیم باید به این سوال پاسخ دهیم که قانون وقف را چگونه تعریف کرده است. همانطور که گفتیم قانون وقف را تحت عنوان یک قرارداد مورد بررسی قرار می دهد. از این رو باید بدانیم که قرارداد چیست و چه اهمیتی از منظر قانونی دارد. این مسئله می تواند ابزارهای کاری وکیل ابطال وقف را به ما نشان دهد و مشخص کند که یک وکیل ابطال وقف از چه مسیرهایی می تواند برای انجام کار خود اقدام کند.

به طور کلی قرارداد ذات اصلی قانون محسوب می شود. در واقع باید اینگونه بیان کنیم که بر اساس قرارداد انسان ها می توانند با یک دیگر وارد رابطه شوند. بر اساس قرارداد است که طرفین نسبت به یک موضوع نسبت به یکدیگر تعهداتی را برعهده می گیرند و بر اساس این تعهدات است که می توانند رابطه خودشان را مدیریت کنند. به بیان ساده تر قرارداد مفهومی است که روابط انسان را مدیریت می کند و باعث می شود که روابط قوام و دوام بهتری داشته باشند.

بر اساس قانون عمل به تعهدات مندرج در قرارداد لازم الاجراست و عدم اجرایی شدن این تعهدات از سمت هر کدام از طرفین می تواند تبعات قانونی در پی داشته باشد. بنابراین بر اساس قانون زمانی که گفته می شود وقف یک قرارداد است بدین معنی است که در آن تعهداتی بیان شده است و عمل به این تعهدات بر اساس مفاد تعیین شده لازم الاجرا است. حال بیایید وقف را از منظر قراردادها تعریف کنیم.

بر این اساس می توانیم اینگونه بیان کنیم که وقف یک قرارداد است که بر اساس آن فردی تعهد می کند بخش از مال یا منفعت مال خود را در اختیار جامعه به صورت عام یا خاص قرار دهد. بر اساس این قرارداد امکان بهره برداری شخصی و اختصاصی از این فرد گرفته می شود. همچنین موقوفه به نیز تعهد می کند از این مال یا منفعت آن در جهت مشخص شده بهره بگیرد. این شالوده مفهوم وقف بر اساس عنوان قراردادها است.

وکیل ابطال وقف (1)
وکیل ابطال وقف (1)

وکیل ابطال وقف و انواع قراردادها

وکیل ابطال وقف با قرارداد وقف سر و کار دارد. بر این اساس کارکرد وکیل ابطال وقف را باید در حوزه قراردادها پیگیری کنیم. همین مسئله ما را به مفهوم جدیدی می رساند. در واقع بر اساس قانون قرارداد ها به دو دسته لازم و جایز تقسیم بندی می شوند. بر اساس این که قرارداد مذکور در کدام دسته قرار دارد نحوه برخورد قانونی با آن متفاوت خواهد بود. از این رو برای این که بدانیم وکیل ابطال وقف چگونه می تواند با این مفهوم کنار بیاید باید بدانیم که این قرارداد در کدام دسته قرار دارد.

قرارداد جایز قراردادی است که اساسا طرفین قرارداد امکان انحلال قرارداد را در هر موقعیت مکانی و زمانی دارند. در واقع برای انحلال قرارداد جایز شرایط خاص قانونی وجود ندارد و طرفین قرارداد می توانند بدون هیچگونه پیگرد قانونی نسبت به انحلال قرارداد اقدام کنند. یک قرارداد وکالت از نوع جایز است. یعنی موکل می تواند قرارداد وکالت خود را در هر موقعیت زمانی و مکانی که می خواهد منحل کند.

اما همانطور که می دانید جامعه نمی تواند بر اساس قراردادهایی پیش برود که امکان انحلال آن به سادگی وجود داشته باشد. به طور مثال شما نمی توانید به واسطه یک قرارداد جایز خانه خودتان را بفروشید. که اگر این چنین امکانی وجود داشت نه شما و نه خریدار نمی توانست به این قرارداد اعتماد کند. از این رو در قانون مفهومی به نام قرارداد لازم پیش بینی شده است. بر اساس این مفهوم از قراردادها امکان تدوین، ثبت و انحلال قرارداد به سادگی وجود ندارد و باید شرایط قانونی خاصی برای هر کدام از آنها وجود داشته باشد. به نوعی باید اینگونه گفت که شما برای انحلال یک قرارداد لازم راهی ندارید مگر این که از چند روش قانونی استفاده کنید. بر این اساس اعتماد به قرارداد ایجاد می شود و طرفین می دانند که به جز در حالت های خاص قانونی مشخص امکان انحلال قرارداد وجود ندارد و در صورت انحلال یک طرف امکان پیگرد قانونی برای طرف مقابل ایجاد می شود. توجه داشته باشید که قرارداد وقف از نوع قرارداد لازم است و همین موضوع است که می تواند کارکرد وکیل ابطال وقف را متهم کند. در واقع وکیل ابطال وقف به خوبی می داند که تنها در شرایط خاص است که امکان انحلال یا ابطال قرارداد وقف را دارد.

وکیل ابطال وقف (4)
وکیل ابطال وقف (4)

وکیل ابطال وقف و شرایط انحلال یک قرارداد لازم

وکیل ابطال وقف با مفهوم قراردادهای لازم سر و کار دارد. به بیان ساده تر یک وکیل ابطال وقف باید تحت قوانین قرارداد های لازم کار کند. از این رو برای این که بدانیم یک وکیل ابطال وقف چگونه می تواند نسبت به انحلال یک قرارداد وقف اقدام کند، باید بدانیم که قرارداد لازم در چه شرایطی منحل می شود.

قبل از این که بخواهیم به این مسئله بپردازیم باید به یک نکته توجه کنید که عنوان درست برای این وکیل، وکیل انحلال وقف است. در واقع ابطال جزئی از شرایط 4 گانه انحلال یک قرارداد لازم مانند وقف است. بنابراین اگر ما از عنوان وکیل ابطال وقف استفاده کنیم بدین معنی است که کارکرد این وکیل تنها در حوزه ابطال یک قرارداد وقف است. اما این وکیل می تواند از حالت های دیگر انحلال قرارداد وقف نیز استفاده کند.

همانطور که گفتیم یک قرارداد لازم بر اساس 4 حالت می تواند منحل شود. این 4 حالت عبارتند از ابطال، فسخ، انفساخ و اقاله. ابطال به حالتی اطلاق می شود که در آن ثابت شود قرارداد از همان ابتدا شرایط صحت کافی و کامل را نداشته است. به بیان ساده تر یک قرارداد لازم زمانی ابطال می شود که مشخص شود این قرارداد شرایط قانونی و یا شرعی را به درستی رعایت نکرده است. یک قرارداد زمانی فسخ می شود که اختیاری به یکی از طرفین قرارداد برای این موضوع داده شده باشد. به بیان ساده تر اگر یکی از طرفین خیاراتی ( اختیاراتی ) در قرارداد داشته باشد که بتواند بر اساس آن قرارداد را منحل کند به آن فسخ قرارداد گفته می شود. انفساخ نیز به حالتی گفته می شود که شرایطی ایجاد شود که در اختیار طرفین نباشد. به طور مثال با مرگ یکی از طرفین قرارداد و یا مجنون شدن یکی از طرفین این قرارداد فسخ می شود. حالت اقاله نیز به شرایطی گفته می شود طرفین برای انحلال قرارداد به توافق می رسند. در واقع اقاله یک قرارداد لازم جدید محسوب می شود که بر اساس این قرارداد، قرارداد مادر یا بخشی از آن منحل می شود. شرط اصلی اقاله توافق و رضایت طرفین بر انحلال قرارداد است.

وکیل ابطال وقف (3)
وکیل ابطال وقف (3)

وکیل ابطال وقف چگونه عمل می کند؟

وکیل ابطال وقف بر اساس شرایط انحلال یک قرارداد لازم عمل می کند. اما با توجه به این که هر قرارداد در قانون شرایط خاص خودش را دارد می توانیم این انتظار را داشته باشیم که در قانون نیز شرایط خاصی برای انحلال قرارداد وقف وجود داشته باشد. اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که اساسا امکان اقاله برای وقف وجود ندارد. به بیان ساده تر قانون اقاله کردن برای وقف را غیر قانونی داده است. در واقع قانون به دلیل این که امکان ضرر در قرارداد اقاله وجود دارد، امکان استفاده از این حالت را برای قرارداد هایی مانند وقف و ازدواج از بین برده است.

مهمترین راهی که یک وکیل ابطال وقف می تواند بر اساس آن عمل کند، ابطال وقف است. در واقع ابطال وقف به شرایطی گفته می شود که شرایط صحت وقف زیر سوال برود. یکی از مهمترین این شرایط اهلیت طرفین است. در واقع اگر مشخص شود که یکی از طرفین قرارداد وقف اهلیت نداشته این عقد باطل می شود. اهلیت در اینجا بدین معنی است که طرفین باید شرایط عقل، رشد و بلوغ را داشته باشد. به بیان ساده تر فرد باید سنی بالغ بر 15 سال ( پسر ) یا 9 سال ( دختر ) داشته باشد و همچنین ثابت شود که این فرد به شرایط رشد عقلی رسیده است. به صورت عمومی 18 سال به عنوان شرط رشد در قانون در نظر گرفته شده است. همچنین این فرد باید در صحت عقلی کامل باشد. یعنی مجنون نباشد. بنابراین اگر ثابت شود که فرد حین امضای این قرارداد مجنون بوده و حجر او ثابت شود اساسا وکیل ابطال وقف می تواند نسبت به ابطال قرارداد اقدام کند. اما به جز این اگر شرایط صحت قرارداد وقف زیر سوال برود یک وکیل ابطال وقف می تواند نسبت به ابطال این قرارداد اقدام کند. این شرایط عبارتند از مالکیت در وقف، قبض در وقف، موجود بودن موقوف علیه و مشروعیت. هر کدام از این ها به عنوان شرایط وقف در قانون محسوب می شود.

همچنین نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا بخش مهمی از قانون ایران بر اساس قوانین اسلامی و شرعی تدوین شده است. در خصوص وقف عمده قوانین تدوین شده نیز بر اساس شرع و اسلام است. از این رو شرایط صحت وقف مواردی است که بر اساس قوانین اسلامی بیان شده است.

وکیل ابطال وقف (2)
وکیل ابطال وقف (2)

وکیل ابطال وقف را چگونه باید پیدا کنیم؟

وکیل ابطال وقف می توان از راه های متعددی پیدا کرد. برخی از افراد برای پیدا کردن وکیل ابطال وقف حرفه ای هزینه و زمان بسیار زیادی را صرف می کنند و در نهایت نی نمیتوانند ای وکیل متخصص را به راحتی پیدا کنند. از آنجایی که تعداد کلاهبرداران و سودجویان در حوزه های مختلف بسیار زیاد شده است و این افراد سعی می کنند تا با ارائه راهکارهای اشتباه تنها کسب درامد داشته باشند و برایشان فرقی نمی کند حقوق افراد مورد تضییع قرار گیرد.

برای پیدا کردن بهترین وکیل ابطال وقف می توان از موسسات حقوقی معتبری همچون گروه وکلای پارسا کمک گرفت. وکیل ابطال وقف در گرو پارسا به صورت کاملا تخصصی به افراد مختلف کمک می کند تا بتوانند رد مسیر حقوق قانونی خود قدم بردارند. در مواردی که جریان دادرسی پرونده درگیر دیوان عدالت شود بهتر است از وکیل دیوان عدالت اداری کمک گرفت.

وکیل ابطال وقف (6)
وکیل ابطال وقف (6)

وکیل ابطال وقف و آیین نامه‌ اجرایی‌ قانون‌ تشکیلات‌ و اختیارات‌ اوقاف‌ و امور خیریه‌

وکیل ابطال وقف به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی بر متن آیین نامه اوقاف آشنایی دارد. به موارد زیر دقت کنید:

اداره‌ حج‌ و اوقاف‌ و امور خیریه‌ هر حوزه‌ امور مربوط‌ به‌ همان‌ حوزه‌ را انجام‌ خواهد داد و در صورتی‌ که‌ رقبات‌ یک‌ موقوفه‌ در حوزه ‌های‌ مختلف‌ واقع‌ شده‌ باشد اداره‌ حج‌ و اوقاف‌ و امور خیریه‌ به‌ محل‌ مصرف‌ مسیول‌ رسیدگی‌ به‌ بودجه‌ و حساب‌ موقوفه‌ خواهد بود و ادارات‌ حج‌ و اوقاف‌ و امور خیریه‌ محل‌ وقوع‌ رقبات‌ دیگر این ‌گونه‌ موقوفات‌ به‌ سایر امور رقبات‌ واقع‌ در همان‌ حوزه‌ رسیدگی‌ می‌نمایند. در صورتی‌ که‌ موقوفه‌ دارای ‌رقبات‌ متعدد و در حوزه‌ های‌ مختلف‌ واقع‌ و مصرف‌ هر رقبه‌ در همان‌ حوزه‌ باشد، رسیدگی‌ به‌ بودجه‌ و حساب‌ و اداره‌ موقوفه‌ به‌ عهده‌ اداره‌ حج‌ و اوقاف‌ و امور خیریه‌ همان‌ حوزه‌ می‌باشد.

 چنانچه‌ در مورد این‌ صلاحیت‌ ابهام‌ و اختلافی‌ بین‌ ادارات‌ حج‌ و اوقاف‌ و امور خیریه‌ پیش‌ بیاید نظر سرپرست‌ سازمان‌ معتبر است‌. اداره‌ امور اماکن‌ مذهبی‌ اسلامی‌ از قبیل‌ بقاع‌ متبرکه‌ و غیره‌ بجز آنچه‌ که‌ در تبصره‌ ۲ ماده‌ ۱ قانون‌ استثنا شده‌ و اماکنی‌ که‌ برای‌ اداره‌ آنها ترتیب ‌خاصی‌ داده‌ نشده‌ است‌ به‌ عهده‌ ادارات‌ حج‌ و اوقاف‌ و امور خیریه‌ بوده‌ و می‌توانند برابر ماده‌ ۵ قانون‌ و تبصره‌ های‌ ذیل‌ آن‌ و آیین نامه‌ مربوطه ‌، اشخاصی‌ را به‌ عنوان‌ هیات‌ امنا انتخاب‌ نمایند.

عرصه‌ و اعیان‌ مساجد ، مدارس ‌، علوم‌ دینی‌ و تکایا رقبه‌ موقوفه‌ است‌ ولی‌ ادارات‌ حج‌ و اوقاف‌ و امور خیریه‌ در شیون‌ داخلی‌ آنها از قبیل ‌تعیین‌ امام‌ جماعت‌ و انجام‌ مراسم‌ مذهبی‌ دخالت‌ نخواهند داشت‌. ادارات‌ اوقاف‌ و امور خیریه‌ در مورد موقوفات‌ خاصه‌ که‌ فاقد متولی‌ منصوص‌ بوده‌ و یا به‌ تشخیص‌ سازمان‌ معتمد یا محل‌ وثوق‌ نباشند، به‌ منظور رعایت‌ مصلحت‌ وقف‌ و بطون‌ لاحقه ‌، با تشخیص‌ و اجازه‌ نماینده‌ ولی‌ فقیه‌ و تا زمان‌ رفع‌ مانع‌ نسبت‌ به‌ اداره‌ امور موقوفه‌ اقدام‌ خواهند کرد.

اداره‌ امور موسسات‌ و انجمن‌های‌ خیریه ‌ای‌ که‌ از طرف‌ دولت‌ و یا سایر مراجع‌ ذیصلاح‌ به‌ عهده‌ سازمان‌ یا واحدهای‌ تابعه‌ گذاشته‌ شده‌ یا می‌شود طبق‌ اساسنامه ‌های‌ مصوبه‌ هریک‌ خواهد بود و درمورد سایر موسسات‌ خیریه‌ باتوجه‌ به‌ قانون‌ مالیات‌های‌ مستقیم‌ چنانچه‌ موسسات‌ مذکور جهت‌ مفاصا حساب‌ مالیاتی‌ یا به‌ هر جهت‌ دیگری‌ که‌ احتیاج‌ به‌ گواهی‌ داشته‌ باشند مراجعه‌ نمایند ادارات‌ حج‌ و اوقاف‌ و امورخیریه‌ می‌توانند نحوه‌ عملکرد اینگونه‌ موسسات‌ را بررسی‌ نموده‌ و در صورت‌ تایید گواهی‌ صادر نمایند.

از دیگر مباحث قانونی که باید توسط وکیل ابطال وقف با انها اشنا شوید:

وکیل ابطال وقف به صورت تخصصی متون آیین نامه را برای افراد مختلف و تمامی کسانی که به آن احتیاج دارند به صورت مشاوره ای توضیح می دهد. گواهی‌ فوق‌ به‌ موسسات‌ خیریه ‌ای‌ داده‌ خواهد شد که‌ در اساسنامه ‌آنها پیش‌ بینی‌ شده‌ باشد در صورت‌ انحلال‌ موسسه‌ اموال‌ وبا اجازه‌ نماینده‌ ولی‌ فقیه‌ صرف‌ امور خیریه‌ گردد. ادارات‌ حج‌ و اوقاف‌ و امور خیریه‌ موظفند گورستانهای‌ متروکه‌ موقوفه‌ واقع‌ در حوزه‌ عمل‌ خود را مشخص‌ ودر صورتیکه‌ فاقد متولی‌ باشد باتوجه‌ به‌ موقعیت‌ آنها برنامه‌ های‌ متناسب‌ وفق‌ موازین‌ شرعی‌ در امور خیریه‌ جهت‌ بهره‌ برداری‌ از آنها تنظیم‌ و به‌ سازمان‌ پیشنهاد نمایند تا با تصویب‌ سرپرست‌ سازمان‌ به‌ مرحله‌ اجرا گذاشته‌ شود.

 اداره‌ کل‌ تحقیق‌ سازمان‌ وظایفی‌ را که‌ طبق‌ قانون‌ برعهده‌ دارد به‌ وسیله‌ شعب‌ حقوقی‌ و حسابرسی‌ انجام‌ خواهد داد طرز تشکیل‌ و رسیدگی‌ و وظایف‌ شعب‌ تحقیق‌ بر طبق‌ آیین‌ نامه‌ مربوطه‌ خواهد بود . متولی‌ امین‌ موقوفه‌ بوده‌ و موظف‌ است‌ مطابق‌ قانون‌ تشکیلات‌ و اختیارات‌ سازمان‌ حج‌ و اوقاف‌ و امور خیریه‌ و سایر قوانین‌ و مقررات‌ مربوطه‌ و در صورت‌ ابهام‌ و یا فقدان‌ مقررات‌ خاص‌ طبق‌ احکام‌ شرع‌ و با عنایت‌ کامل‌ به‌ مندرجات‌ وقفنامه‌ موقوفه‌ تحت‌ تولیت‌ خود را اداره‌ کند و درحفظ‌ عین‌ ، منافع‌ ،حقوق‌ و حدود موقوفه‌ اقدام‌ و در اجرای‌ نیات‌ خیر واقف‌ کوشش‌ نماید.

ثبت‌ اعتراض‌ برثبت‌ واقامه‌ دعوی‌ و پیگیری‌ آن‌ در موعد قانونی‌ به‌ وظایف‌ خود عمل‌ نماید برای‌ حفظ‌ حقوق‌ وقف‌ در موعد قانونی‌ رأسا نسبت‌ به‌ موارد مذکور اقدام‌ نمایند. سازمان‌ و موقوفات‌ عام‌ واماکن‌ مذهبی‌ اسلامی‌ ، مدارس‌ علوم‌ دینی‌ و موسسات‌ وبنیادهای‌ خیریه‌ به‌ موجب‌ تبصره‌ ذیل‌ قانون‌ تشکیلات‌ و اختیارات‌ سازمان‌ حج‌ و اوقاف‌ و امور خیریه‌ از پرداخت‌ مخارج‌ و هزینه‌ های‌ دادرسی‌ وهمچنین‌ از پرداخت‌ حق‌الثبت‌ و بقایای‌ ثبتی‌ و هزینه ‌های‌ اجرایی‌ معاف‌ می‌باشند.

آگهی‌ مزایده‌ باید متضمن‌ شرایط‌ مذکور در ماده‌ قبل‌ و هر گونه‌ اطلاعات‌ باشد و در یکی‌ از روزنامه‌های‌ کثیرالانتشار محلی‌ نیز منتشر شود فاصله‌ انتشار آگهی‌ تا تاریخ‌ قرایت‌ پیشنهادها کمتر از ۱۵ روز و بیشتر از ۳۰ روز نخواهد بود. در مورد موقوفاتی‌ که‌ عرصتا و اعیانا وقف‌ است‌ اعطای‌ حق‌ تملک‌ اعیان‌ به‌ مستاجر ممنوع‌ می‌باشد در بعضی‌ موارد استثنایی‌ تملک‌ اعیان ‌مستحدثه‌ به‌ وسیله‌ مستاجر با تصویب‌ سرپرست‌ سازمان‌ مجاز است‌ واین‌ موضوع‌ در مورد باغ های‌ موقوفه‌ وهمچنین‌ در مورد موقوفات‌ خاص‌ نیزجاری‌ است‌.

وکیل ابطال وقف و نکات  حقوقی مهم

وکیل ابطال وقف می تواند تمامی نکات حقوقی مهمی را که باید بدانید را به زبانی ساده رای شما تشریح کند و در مورد انها توضیح دهد.  در رابطه با این موضوع شما باید بدانید که اجاره‌ اراضی‌ و رقبات‌ بلا معارض‌ موقوفه‌ مورد نیاز وزارتخانه ‌ها و موسسات‌ وابسته‌ ونهادهای‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با رعایت‌ صلاح‌ وغبطه‌ وقف ‌براساس‌ نظر کار شناس‌ رسمی‌ یا خبره‌ محلی‌ برمبنای‌ نرخ‌ عادله‌ روز بدون‌ انجام‌ مزایده‌ و با رعایت‌ آیین‌ نامه‌ نحوه‌ وصول‌ پذیره‌ و اهدایی‌ مجاز است‌ در موارد دیگر با رعایت‌ مصالح‌ وقف‌ و یا تصویب‌ سرپرست‌ سازمان‌ و بر مبنای‌ نظریه‌ کارشناس‌ رسمی‌ یا خبره‌ محلی‌ و به‌ نرخ‌ عادله‌ روز انجام‌ مزایده ‌الزامی‌ نخواهد بود. وکیل ابطال وقف می تواند تمامی توضیحات تکمیلی را رد جلسات مشاوره حقوقی به شما ارائه دهد.

کمیسیون‌ مزایده‌ از مسیول‌ اداره‌ حج‌ و اوقاف‌ و امور خیریه‌ نماینده‌ اداره‌ امور اقتصادی‌ و دارایی‌ محل‌ ومتولی‌ موقوفه‌ تشکیل‌ می‌شود ،درصورتی‌ که‌ موقوفه‌ بدون‌ متولی‌ باشد نماینده‌ دادستان‌ عمومی‌ شهرستان‌ در جلسه‌ شرکت‌ خواهد نمود. مواردی‌ که‌ پیشنهادی‌ نرسیده‌ و یا پیشنهادات‌ واصله‌ به‌ نظر کمیسیون‌ مزایده‌ مخالف‌ مصالح‌ وقف‌ تشخیص‌ داده‌ شود مزایده‌ یکبار دیگر تجدید می‌شود و در صورت‌ تکرار وضعیت‌ اولیه‌ ، تکلیف‌ به‌ وسیله‌ اکثریت‌ اعضای‌ کمیسیون‌ مذکور تعیین‌ خواهد شد.

درمورد آن‌ قسمت‌ از باغات‌ موقوفه‌ که‌ فروش‌ سر درختی‌ آنها از طریق‌ دید به‌ حال‌ موقوفه‌ مفید باشد می‌توان‌ فروش‌ را منحصر به‌ یک‌ فصل ‌و مزایده‌ را بر طبق‌ عرف‌ و عادات‌ محل‌ و با نظر کارشناس‌ ویاخبره‌ محلی‌ به‌ طور حضوری‌ انجام‌ داد. مطالبات‌ و صرفه‌ جویی‌ های‌ سال ‌های‌ قبل‌ هر موقوفه‌ به‌ عنوان‌ در آمد خالص‌ در بودجه‌ هر سال‌ منظور خواهد شد و چنانچه‌ قبلا حق‌ التولیه ‌و حق‌ النظاره‌ از این‌ مبلغ‌ در یافت‌ شده‌ باشد مجددا احتساب‌ نخواهد شد.

با توجه‌ به‌ اینکه‌ حفظ‌ موقوفات‌ از وظایف‌ متولیان‌ است‌ و اموال‌ وقف‌ باید از اموال‌ شخص‌ متولی‌ جدا و متمایز باشد متولیان‌ موقوفات ‌و امنای‌ اماکن‌ متبرکه‌ مکلفند دفتر مخصوصی‌ برای‌ ثبت‌ درآمد و هزینه‌ موقوفه‌ یا اماکن‌ مزبور تنظیم‌ نمایند و هر گاه‌ درآمد سالانه‌ آنها بیش‌ از صد هزارریال‌ باشد باید با معرفی‌ اداره‌ حج‌ و اوقاف‌ و امور خیریه‌ حساب‌ جداگانه ‌ای‌ به‌ نام‌ موقوفه‌ یا مکان‌ متبرکه‌ دراز بانک‌ ها افتتاح‌ و عواید حاصله‌ را به‌آن‌ حساب‌ واریز و هر گونه‌ پرداخت‌ را از طریق‌ آن‌ انجام‌ دهند.  در مورد موقوفات‌ و اماکنی‌ که‌ از طرف‌ سازمان‌ برای‌ آنها امنایی‌ منصوب‌ شده‌ است‌ حساب‌ مذکور با امضای‌ مشترک‌ (امنا و اداره‌ حج‌ و اوقاف‌ و امور خیریه‌) افتتاح‌ خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×