رابطه نامشروع و مجازات آن در قانون

رابطه نامشروع و مجازات آن در قانون (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

رابطه نامشروع و مجازات آن در قانون

رابطه نامشروع و مجازات آن در قانون

رابطه نامشروع چیست؟ رابطه نامشروع چگونه تعریف می شود؟ آیا رابطه نامشروع همان زنا است؟ مجازات رابطه نامشروع چیست؟ تعریف رابطه نامشروع چیست؟ قانون رابطه نامشروع را چگونه تعریف کرده است؟ شاخص اصلی تعیین کننده رابطه نامشروع چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص رابطه نامشروع چیست؟ چگونه می توانیم از اتهام رابطه نامشروع فرار کنیم؟ حد و شاخصه رابطه نامشروع چیست؟ کدام مرجع در خصوص رابطه نامشروع می تواند تصمیم گیری کند؟ آیا رابطه نامشروع جرم است؟

رابطه نامشروع یکی از چالش برانگیزترین مباحث و مفاهیم قانونی در ایران محسوب می شود. علت اصلی این موضوع این است که اساسا رابطه نامشروع مفهومی بسیار گسترده و انتزاعی است. در کلام ساده تر شما نمی توانید خط قرمزهای کاملا مشخص و واضحی برای این موضوع در نظر داشته باشید. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم این عرف و فرهنگ اجتماعی است که نشان می دهد کدام دسته از روابط را می تواند به عنوان روابط نامشروع در نظر گرفت.

نکته بسیار مهمی که در همین ابتدا باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا قانون رابطه نامشروع را از زنا جدا کرده است. در واقع زنا جرم و عملی جدا نسبت به روابط نامشروع در نظر گرفته شده است. در ادامه نیز ما به روابطی به غیر زنا می پردازیم که از نظر اسلام و شرع نامشروع و غیر قانونی بوده است. این روابط عمدتا میان زن و مردی که عقله زوجیت میان آن ها برقرار نشده ایجاد می شود. حال در ادامه به این سوال خواهیم پرداخت که اساسا چه روابطی در دسته روابط نامشروع قرار می گیرد و قانون چه مجازاتی برای آن در نظر گرفته است؟

رابطه نامشروع در قانون

رابطه نامشروع تعریفی به نظر ساده و مشخص دارد. در ماده 637 قانون تعزیرات گفته شده است که روابط نامشروع بجز زنا به روابطی گفته می شود که خارج از عنف میان زن و مردی که رابطه زناشویی ندارند برقرار شده باشد. به طور مثال بغل کردن، دست دادن، بوسیدن و معاشقه کردن از جمله مهمترین روابط نامشروعی است که از دید قانون جرم تلقی می شود. یکی از مهمترین و پرکاربردترین دسته این روابط را می توانیم در فضای مجازی ببینیم.

به نوعی برای اثبات یک رابطه نامشروع لزوما نیازی به برقراری ارتباط فیزیکی نیست. نوع صحبت و یا حتی پیام در فضای مجازی در صورتی که خارج از عرف و اخلاق باشد می تواند به عنوان یک رابطه نامشروع شناخته شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. این نکته بسیار مهمی است که هر وکیل کیفری را می تواند درگیر خود کند.

مسئله دیگری که باید بدانید این است که زنا در تعریف اسلامی و قانونی به دخول آلت مرد بیش از ختنه گاه در قبل یا دبر زن است. بنابراین هر عملی به جز این و خارج از عرف را می توانیم یک رابطه نامشروع بخوانیم. از این رو می توان گفت که رابطه نامشروع عملا گسترده بسیار زیادی دارد و همین گستردگی است که کار را برای وکلا و قضات در این حوزه سخت و سخت تر کرده است. حال می خواهیم فرض کنیم که جرم رابطه نامشروع اثبات شده است. به نظر شما قانون چه مجازاتی برای این جرم در نظر گرفته است؟

مجازات رابطه نامشروع

رابطه نامشروع در قانون با رابطه زنا دو نوع جرم کاملا مجزا در نظر گرفته شده است. این موضوع را می توان در نوع مجازات هر کدام از آن ها به وضوح دید. جرم زنا یک جرم حدی محسوب می شود و مجازات آن نیز حدی است. یعنی اسلام این مجازات را تعیین کرده است. بنابراین همانطور که اسلام بیان کرده باید اجرایی شود و هیچ فردی نمی تواند دست به تغییر ( کم یا زیاد کردن ) آن بزند. این در حالی است که مجازات رابطه نامشروع از نوع تعزیری است. یعنی به هر ترتیب وکیل کیفری تهران یا شهرستان می تواند به نفع موکل خود مجازات سبک تر یا سنگین تری را از دادگاه درخواست کند.

در همان ماده 637 قانون تعزیرات مجازات رابطه نامشروع شلاق تا 99 ضربه در نظر گرفته شده است. همانطور که گفته شد این مجازات از نوع تعزیری است. یعنی این که دادگاه این امکان را دارد که بر اساس جرم اتفاق افتاده، وضعیت مجرم و شرایط اجتماعی و دیگر شرایط قانونی نسبت به تخفیف یا تشدید مجازات اقدام کند. این مهمترین تفاوتی است که میان رابطه نامشروع و زنا وجود دارد.

رابطه نامشروع و مجازات آن در قانون (1)
رابطه نامشروع و مجازات آن در قانون (1)

کارکرد یک وکیل در خصوص رابطه نامشروع

اما سوال مهم این است که چرا استفاده از یک وکیل در خصوص رابطه نامشروع می تواند کارساز باشد؟ اولا این که این حوزه بسیار گسترده است. همانطور که گفتیم در خصوص روابط دور که به واسطه پیام در فضای مجازی ایجاد می شود نیز می توان چنین جرم هایی را در نظر داشت. در واقع ارتباط فیزیکی شرط اصلی تحقق این جرم محسوب نمی شود. از طرف دیگر اثبات یا رد این جرم به سبب کم بودن ادله اثبات بسیار سخت است. وجود شاهد و یا شهادت طرفین و علم قاضی مهمترین ابزارهایی است که به واسطه آن امکان دفاع ایجاد می شود. اما این ها ابزارهایی نیست که هر کسی بتواند به سادگی از آن ها استفاده کند. اینجاست که یک وکیل می تواند کارایی خوبی نشان دهد.

مسئله دیگر این است که تعریف عرف و شناخت شاخص هایی که نشان دهد کدام عمل رابطه نامشروع بوده و کدام یک نبوده، کار ساده ای نیست. در واقع با وجود این که عرف به صورت طبیعی چند سال یک بار تغییر می کند اما همچنان اسلام به عنوان خط مشی اصلی در قانون تاثیرگذار است. از این رو بهتر است وکیل تسلط کافی در این حوزه داشته باشد تا بتواند به درستی از موکل خود دفاع کند.

یادتان باشد که مسیرهای قضایی به خصوص در جنبه کیفری بسیار سخت و پیچیده است. از این رو پیشنهاد ما این است که حتما از یک وکیل با تجربه و مجرب در این
اده کنید. تخصص می تواند بهترین مسیر را نشان دهد ولی این تجربه است که کمک می کند سریع تر و ساده تر از این مسیر عبور کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×