فرق ازدواج دائم و موقت از دید قانون

فرق ازدواج دائم و موقت از دید قانون (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

فرق ازدواج دائم و موقت از دید قانون

فرق ازدواج دائم و موقت از دید قانون

ازدواج دائم و موقت چه تفاوت هایی نسبت به یکدیگر دارند؟ مزایا ازدواج دائم و موقت چیست؟ معایب ازدواج دائم و موقت چیست؟ نظر قانون در خصوص ازدواج دائم و موقت چیست؟ مهمترین شرایط ازدواج دائم و موقت چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ازدواج دائم و موقت چیست؟ ازدواج دائم و موقت هر کدام در چه موقعیت هایی کاربرد دارند؟ چه زمانی می توانیم از ازدواج دائم و موقت استفاده کنیم؟ مفهوم ازدواج دائم و موقت چیست؟

ازدواج دائم و موقت یکی از مهمترین و اساسی ترین مفاهیم های اجتماعی و قانونی جامعه محسوب می شود. در واقع بر اساس این دو مفهوم قانونی است که امکان ایجاد یک خانواده جدید به صورت کاملا قانونی ایجاد می شود. بنابراین اگر زن و مرد بخواهند در کنار یکدیگر رابطه زناشویی داشته باشند و یا زندگی جدید و مشترکی را با یک دیگر شروع کنند باید از طریق یکی از راه های ازدواج دائم و موقت اقدام کنند. حال می خواهیم بدانیم چه تفاوت ها و شباهت هایی میان ازدواج دائم و موقت وجود دارد. در واقع سوالی که در این مقاله می خواهیم پاسخ آن را پیدا کنیم این مسئله است که ازدواج دائم و موقت برای چه مقاصدی مناسب است؟ آیا می توان برای شروع یک زندگی مشترک پایدار ازدواج موقت را انتخاب کرد؟ آیا ازدواج موقت تنها برای گذر از نیاز جنسی است؟ تمامی این سوالات را می خواهیم از دید قانونی مورد بررسی قرار دهیم.

ازدواج دائم و موقت و تعریف آن از دید قانون

ازدواج دائم و موقت برای بسیاری از افراد جامعه مفهومی مشخص به نظر می رسد. همه افراد جامعه می دانند که ازدواج دائم یا موقت راهی قانونی برای شروع یک پیوند زناشویی محسوب می شود. عمدتا این دو راه از دید عموم مسیری احساسی و درونی شناخته می شود. اما قانون متاسفانه یا خوشبختانه باید دیدگاهی منطقی و کاملا مشخص نسبت به مفاهیم داشته باشد. از این رو می خواهیم بدانیم که قانون چه تعریفی از ازدواج دائم و موقت داشته است.

به طور کلی از دید قانون نکاح یا ازدواج یک قرارداد میان زوجین محسوب می شود. به نوعی می توان گفت که طرفین بر اساس شرایط ازدواج تعهداتی را متقبل می شوند. این تعهدات در جهت ایجاد زندگی مشترک یا رابطه زناشویی تعریف می شود. بنابراین از دید قانون نکاح بر اساس قانون قراردادها تعریف می شود. پس به صورت عمومی تمامی قوانین مربوط به قراردادها بر ازدواج دائم و موقت نیز حاکم است. این موضوع را می توان از شباهت های ازدواج موقت و دائم دانست.

زمانی که از عنوان و مفهوم قرارداد استفاده می کنیم منظورمان این است که این قرارداد شرایط و چارچوب خاص قانونی دارد. بر اساس قانون طرفین زمانی قادر به انعقاد قرارداد هستند که از شرایط اهلیت ( عقل، بلوغ و رشد ) برخوردار باشند. در کنار این شرایط صحت عمومی و اختصاصی برای انعقاد قراردادهای مختلف در نظر گرفته می شود. اسلام و قوانین فقهی مهمترین شرایط صحت قرارداد نکاح در دو نوع دائم و موقت را مشخص کرده است. با توجه به این که قوانین ایران عمدتا بر مبنای قوانین اسلام و فقهی پایه گذاری شده، کاملا می توان حدس زد که قوانین ازدواج و ثبت آن نیز بر اساس قوانین فقهی و اسلامی باشد. از این رو گفته می شود که یک وکیل حقوقی در این زمینه باید به قوانین اسلامی نیز مسلط باشد.

تفاوت های ازدواج دائم و موقت

همانطور که گفتیم ازدواج دائم و موقت هر دو به عنوان قرارداد در قانون شناخته می شوند. اما شرایط انعقاد و یا حتی انحلال هر کدام از این قراردادها در قانون متفاوت است. اگر بخواهیم به شکل ساده و سریع این تفاوت ها را مورد بررسی قرار دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که نکاح دائم و موقت در مواردی مانند مدت عقد، تعیین و پرداخت مهریه، تعیین و پرداخت نفقه، انحلال یا جدایی، عده زن بعد از جدایی و وراثت مهمترین عناوین و مفاهیمی است که ازدواج موقت و دائم در خصوص آن ها با یک دیگر تفاوت های عمده ای دارند.

مسلما می توان مهمترین تفاوت این دو نوع ازدواج را در محدود بودن زمان برای ازدواج موقت دانست. در واقع اگر ازدواجی دارای محدوده خاص زمانی باشد به آن ازدواج موقت گفته میشود و اگر ازدواج برای مادام العمر در نظر گرفته شود و از مسئله زمان در آن استفاده نشود، عملا به عنوان یک نکاح دائم شناخته خواهد شد.

در خصوص مهریه باید گفت چه در ازدواج دائم و چه در ازدواج موقت تعیین مهر از شرایط اصلی ازدواج محسوب می شود. اما تفاوتی که میان ازدواج دائم و موقت در این خصوص وجود دارد این است که در عقد موقت مهر قبل از عقد باید مشخص شده باشد اما این لزوم قانونی و شرعی برای ازدواج دائم وجود ندارد. نکته دیگر این است که در عقد دائم زن حق نفقه ای دارد که بر گردن مرد است اما به صورت عادی و عمومی زن در ازدواج موقت از حق نفقه برخوردار نیست.

فرق ازدواج دائم و موقت از دید قانون (2)
فرق ازدواج دائم و موقت از دید قانون (2)

دیگر تفاوت های ازدواج دائم و موقت

تفاوت دیگر ازدواج دائم و موقت که یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان در جدایی یا انحلال عقد است. مفهوم و مسیر طلاق تنها برای عقد دائم کاربرد دارد. اگر زن و شوهر بخواهند عقد موقت را منحل کنند از عنوان بذل مدت عقد از سمت شوهر استفاده می شود. به جز این تنها انقضای مدت زمان عقد می تواند موجب انحلال عقد موقت شود.

مورد دیگر این تفاوت ها را می توان در عده زن بعد از جدایی دانست. عده به فاصله زمانی لازم برای شروع یک رابطه زناشویی جدید گفته می شود که زن موظف به رعایت آن است. در عقد دائم این فاصله زمانی به اندازه سه عادت ماهانه یا سه ماه در ازدواج موقت این میزان به اندازه دو عادت ماهانه یا 45 روز خواهد بود. البته توجه داشته باشید که اگر زن یائسه باشد نیازی به نگهداری عده نیست و اگر زن حامله باشد میزان این عده تا زمان وضع حمل وی خواهد بود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×