فرق تهمت و افترا

فرق تهمت و افترا (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

فرق تهمت و افترا

فرق تهمت و افترا

تهمت و افترا چیست؟ فرق تهمت و افترا از نظر قانون چیست؟ شباهت و فرق تهمت و افترا چیست؟ فرق تهمت و افترا چه اهمیتی در قانون دارد؟ فرق تهمت و افترا را چگونه می توانیم متوجه شویم؟ آیا می توان فرق تهمت و افترا را بیان کرد؟ فرق تهمت و افترا چه اهمیتی در کارکرد وکیل دارد؟ یک وکیل پایه یک دادگستری چه تاثیری در خصوص فرق تهمت و افترا می تواند داشته باشد؟ فرق تهمت و افترا از نظر جرم انگاری چیست؟ فرق تهمت و افترا از نظر مجازات چیست؟ تهمت و افترا در قانون به چه معنی است؟

تهمت و افترا از جمله جرایمی است که در قانون به آن ها اشاره شده است. بسیاری از حقوقدان افترا را زیر مجموعه ای از تهمت می دانند که در شرایط خاص ایجاد می شود. به هر حال هر کدام از این افعال به صورت مجزا جرم محسوب می شود و قانون گذار برای هر کدام از آن ها مجازات خاصی در نظر گرفته است. بنابراین تهمت و افترا هر دو در گروه قوانین کیفری مورد بررسی قرار می گیرد و شما می توانید به کمک یک وکیل کیفری از این جرایم مطلع شوید و یا از خود در دادگاه مربوطه دفاع کنید. در ادامه به بررسی قوانین و شرایط هر کدام از جرایم تهمت و افترا خواهیم پرداخت. در انتها بر اساس بررسی های انجام شده خواهیم دانست که شباهت ها و تفاوت های تهمت و افترا در چه مواردی است.

تهمت و افترا از نظر مفهومی

تهمت و افترا از نظر بنیادی شباهت های بسیاری با یک دیگر دارند. به طور کلی می توان این گونه گفت که تهمت و افترا هر دو به معنی نسبت دادن عمل یا حرفی غیر واقع به فرد مقابل است. به طور مثال زمانی که فردی را دزد خطاب می کنیم عملا درگیر این خطا و جرم می شویم.

تفاوت عمده ای که میان تهمت و افترا وجود دارد این است که اساسا تهمت با هدف بی ارزش کردن و توهین کردن به فرد استفاده می شود اما افترا با ابزار قانونی اتفاق می افتد. در واقع افترا به معنی متهم کردن فرد به جرمی است که ثابت نمی شود. بگذارید ساده تر بیان کنیم. شما فردی را قاتل می نامید. اگر این عنوان را صرفا جهت تحقیر فرد به کار برده باشید این جرم تهمت خواهد بود اما اگر او را در مجامع رسمی و قضایی به قتل متهم کرده باشید و نتوانید این اتهام را ثابت کنید، مرتکب جرم افترا شده اید. در واقع عنوان قانونی که باعث می شود فرد بعد از تبرئه در دادگاه اقدام به اعاده حیثیت کند افترا می باشد. در واقع فرد بر اساس ماده قانونی افترا می تواند نسبت به اعاده حیثیت اقدام کند.

نکته دیگری که در خصوص افترا وجود دارد این است این جرم به دو صورت عملی و لفظی اتفاق می افتد. در صورتی که فرد به صورت لفظی و به واسطه روزنامه و جراید و یا به صورت نوشتاری فرد را محکوم به جرمی کند که اثبات نشود مرتکب جرم افترای لفظی شده است. اما اگر فرد این اتهام را در دادگاه مطرح کند و یا مسبب وارد شدن اتهام به فرد شود ( مانند قرار دادن ابزار جرم در لوازم فرد ) مرتکب جرم افترای عملی می شود. مسئله مهم دیگر که در خصوص تعیین جرم و مجازات تهمت و افترا اهمیت دارد این است که اگر این جرایم باعث اشاعه فحشا در جامعه شود و به نوعی عنف را لکه دار کند مجازات سنگین تری برای این جرایم در نظر گرفته می شود. همه این ها نشان می دهد که قانون نسبت به تهمت و افترا حساسیت خاصی دارد. مسئله مهم دیگر این است که اثبات این جرایم سختی های خاص خودش را دارد. از این رو استفاده از یک وکیل تهمت یا افترا در این خصوص می تواند بسیار کارساز باشد.

تهمت و افترا و مفهوم قذف

در کنار مفاهیم تهمت و افترا، مفهوم بسیار مهم قذف وجود دارد. قذف به نوعی همان توهین محسوب می شود که به فرد نسبت لواط یا زنا داده شود. این تهمت از دید قانون و شرع بسیار سنگین تر است. از این رو قانون گذار برای این جرم از مجازات حدی استفاده کرده است.

همانطور که مشخص است قانون بر اساس ارکان اثبات جرم مفهوم تهمت و افترا را بررسی کرده و برای هر کدام از مفاهیم تهمت، افترا یا قذف مجازات های خاصی را در نظر گرفته است. به طور مثال قانون و شرع برای جرم قذف 80 ضربه شلاق حدی در نظر گرفته است.

این مسئله از این جهت اهمیت دارد که مانع از اشاعه جرم تهمت و افترا و به خصوص قذف در جامعه شود. در واقع نکته اینجاست که تهمت و افترا می تواند آسیب های جدی روانی و فرهنگی برای فرد و جامعه به همراه داشته باشد. اگر قانون نسبت به این مسئله بی توجه باشد عملا باعث می شود که حجم بالایی از اتهام های بی اساس یا بی فرهنگی ها در جامعه و مجامع قضایی رخ دهد.

نکته دیگر این است که اگر هر فردی بتواند بدون تبعات قانونی اقدام به اتهام زنی و طرح دعوی کیفری علیه افراد کند عملا هم آبروی افراد جامعه در خطر قرار می گیرد و هم این که سیستم قضایی درگیر پرونده های بی اساس می شود. بنابراین قانون با قرارداد مفهوم تهمت و افترا به عنوان جرم در قانون و استفاده از مجازات های نسبتا سنگین برای آن سعی کرده است که عملا این دست اتفاقات را در در جامعه کمتر کند.

نکته دیگر این است که برای اثبات تهمت و افترا از همان سه رکن اساسی اثبات جرم، یعنی ارکان مادی، معنوی و قانونی استفاده می شود. به نوعی زمانی جرم تهمت و افترا اثبات می شود که ارکان مادی، معنوی و قانونی به صورت هم زمان برای این فعل اثبات شود. رکن مادی به اثر منفی اثبات پذیر فعل نگاه می کند، رکن معنوی به نیت فرد و عمدی بودن آن توجه می کند و در رکن قانونی به مواد قانونی و مصادیقی که قانون گذار بیان کرده توجه می شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×