گواهی فوت و مراحل دریافت آن

گواهی فوت و مراحل دریافت آن (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

گواهی فوت و مراحل دریافت آن

گواهی فوت و مراحل دریافت آن

گواهی فوت چیست؟ چرا باید گواهی فوت را دریافت کنیم؟ چه کسانی می توانند برای اخذ گواهی فوت اقدام کنند؟ آیا گواهی فوت دارای شرایط خاصی است؟ مراحل گواهی فوت به چه مواردی تقسی می شود؟ در چه مسائلی می توان از گواهی فوت استفاده کرد؟ در صورت عدم اخذ گواهی فوت چه اتفاقی می افتد؟ گواهی فوت باید در چه شرایطی صادر شود؟

گواهی فوت نیز همانند گواهی ولادت در هر جامعه ای دارای اهمیت بسیار زیادی است و عدم توجه به آن باعث بوجود آمدن مشکلات و مسائل مختلفی می شود. اگر شما جز آن دسته از کسانی هستید که اطلاعات دقیقی در مورد گواهی فوت ندارید و نمی دانید در چه شرایطی باید این گواهی قانونی را دریافت کرد و مراحل آن به چه مواردی تقسیم می شود به شما توصیه می کنیم از طریق منابع معتبر اقدام به جمع آوری اطلاعات کنید.

یکی از مهم ترین و اساسی ترین منابع قانونی که عموم مردم می توانند به سراغ آن بروند و از او کمک بگیرند، وکیل پایه یک دادگستری است. مسلما امروزه همه ما میدانیم که هر کسی دارای وظایفی است و در هر حرفه ای که مشغول به کار باشد می تواند عملکرد های مختلفی از خود نشان دهد. در جریان پرونده های حقوقی و مسائل مربوط به گواهی فوت نیز بهترین کسی که می تواند راهکارهای حقوقی مناسبی ارائه دهد، وکیل ثبت احوال است.

در حالت کلی ما سعی کرده ایم تا به چند مورد از اساسی ترین مسائل قانونی که مربوط به گواهی فوت است اشاره کنیم تا افراد بتوانند اطلاعات دقیقی در این حوزه بدست آورند و شرایط نسبتا مناسبی را برای پرونده های خود ایجاد کنند. اما حقیقت آن است برای آنکه بتوانید موضوع پرونده ای که با ان درگیر هستید را به صورت کاملا جزیی  تحلیلی بررسی کنید واز خدمات تخصصی بهره مند شوید، وکیل حقوقی می تواند بهترین گزینه انتخابی برای شما باشد.

گواهی فوت و اهمیت آن در جامعه

گواهی فوت یکی از ان دسته اسناد قانونی است که هم برای اطرافیان خانواده مرحوم دارای اهمیت است و هم اینکه برای حفظ نظم در جامعه و آمار و اطلاعات سرشماری دارای فواید بسیاری است. هه ما به خوبی می دانیم هنگامی که یک شخص حقیقی متولد می شود دارای حقوق بسیار زیادی می شود و در جامعه به عنوان یک فرد به حقوق مختلف می تواند ظاهر شود اما حقیقتا در صورت فوت فرد تمامی این حقوق او به اتمام می رسد و باید تکلیف حقوق مالی او مشخص شود و تا زمانی که گواهی فوت صادر نگردد نمی توان انتظار داشت که بتوان شرایط این مسائل را پس از مرگ مشخص کرد.

گواهی فوت دارای اهمیت بسیار زیادی است و در صورتی که فردی در شرایط عادی فوت کند و تمامی شرایط مرگ طبیعی را داشته باشد معمولا یک پزشک متخصص با حضور شاهدان می تواند فوت فرد را به ثبت برند اما در مواردی که فرد دارای نشانه هایی از قتل یا مرگ غیر طبیعی باد باید موضوع به پزشکی قانونی صادر شود و تا زمان مشخص شدن شرایط پرونده، گواهی فوت نیز صادر نمی گردد. در حالت کلی شما باید بدانید که معمولا رد گواهی فوت باید به موارد زیر اشاره شود و نسخه ای از آن به ثبت احوال نیز ارجاع داده شود تا مورد ثبت قانونی قرار گیرد:

 محل، روز، ماه و سال وفات و تاریخ ثبت. نام و نام خانوادگی و جنس و تاریخ تولد و شغل و شماره شناسنامه و شناسنامه یا پروانه اقامت و تاریخ و محل صدور شناسنامه یا پروانه‌اقامت در گذشته. علت وفات در صورتی که مشخص باشد. نام و نام خانوادگی و شماره شناسنامه ومحل صدور شناسنامه پدر و مادر در گذشته. نام و نام خانوادگی و شماره شناسنامه ومحل صدور شناسنامه و محل اقامت و سمت اعلام‌کننده. نام و نام خانوادگی و شماره شناسنامه ومحل صدور شناسنامه و محل اقامت و شغل گواهان. نام و نام خانوادگی و امضاء نماینده یا مأمور ثبت احوال و اثر مهر.  شماره و سری برگ مخصوص ثبت وفات.  محل توضیحات.

گواهی فوت و مراحل دریافت آن (2)
گواهی فوت و مراحل دریافت آن (2)

گواهی فوت و مراحل آن در قانون

وفات هر کس اعم از ایرانی یا خارجی و همچنین ولادت طفلی که مرده به دنیا آمده یا بلافاصله پس از ولادت بمیرد باید به مأمور یا‌نماینده ثبت احوال اعلام شود. وفات ایرانیان در خارج از کشور به ماموران کنسولی محل اقامت یا نزدیکترین ماموران کنسولی ایران یا به سازمان ثبت احوال کشور اعلام می‌شود.

‌وفات ایرانیان و خارجیان ساکن کشور را مأموران و نمایندگان ثبت احوال و وفات ایرانیان در خارج از کشور بر حسب محل اعزام، ماموران کنسولی ایران،‌مأموران یا نمایندگان ثبت احوال ثبت می‌کنند، وفات باید در سند ثبت وفات و همچنین در دفتر ثبت کل وقایع در صفحات مربوط به در گذشته و پدر و‌مادر او و شناسنامه متوفی ثبت و امضاء و مهر گردد.

وفات خارجیان پس از ثبت به شهربانی محل اعلام می‌شود و یک نسخه گواهی به سازمان ثبت احوال کشور فرستاده خواهد شد که به وزارت امور‌خارجه ارسال گردد. واقعه وفات باید طبق تصدیق پزشک و در صورت نبودن پزشک با حضور دو نفر گواه ثبت گردد.

‌پزشکی که وقوع وفات به او اطلاع داده می‌شود در هر مورد مکلف به معاینه جسد و صدور تصدیق یا اظهار نظر می‌باشد و در صورتی امکان تشخیص‌علت وفات باید تصدیق شود و به هر حال یک نسخه از تصدیق یا اظهار نظر خود را باید به ثبت احوال محل و در مهلت مقرر ارسال نماید.

مهلت اعلام وفات ده روز از تاریخ وقوع یا وقوف بر آن است. روز وفات و تعطیل رسمی بعد از آخرین روز مهلت به حساب نمی‌آید و در صورتی که وفات در اثناء سفر رخ دهد مهلت اعلام آن از تاریخ رسیدن به‌مقصد احتساب خواهد شد.

ترتیب ثبت وقایع ولادت و وفاتی که پس از انقضاء مهلت مقرر اعلام شود در آیین‌نامه اجرایی این قانون تعیین خواهد شد. اعلام وفات و امضاء سند ثبت وفات به عهده یکی از اشخاص زیر است: نزدیکترین خویشاوند متوفی که در موقع وفات حاضر بوده است. متصدی یا صاحب مکانی که وفات در آن رخ داده است یا نماینده او. هر شخصی که در موقع وفات حاضر بوده است.  ماموران انتظامی یا کدخدا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×