خودرو حمل مشروبات الکلی

خودرو حمل مشروبات الکلی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

خودرو حمل مشروبات الکلی

ضبط خودرو حمل مشروبات الکلی بر اساس قانون

خودرو حمل مشروبات الکلی چه حکمی دارد؟ آیا خودرو حمل مشروبات الکلی ضبط می شود؟ در چه شرایطی خودرو حمل مشروبات الکلی ضبط می شود؟ آیا امکان جلوگیری از ضبط خودرو حمل مشروبات الکلی وجود دارد؟ خودرو حمل مشروبات الکلی بر اساس کدام مواد قانونی ضبط می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص خودرو حمل مشروبات الکلی و ضبط آن چیست؟ چگونه مانع از ضبط خودرو حمل مشروبات الکلی شویم؟

ضبط خودرو حمل مشروبات الکلی یکی از مجازات هایی است که قانونگذار برای حمل یا نگهداری مشروبات الکلی در نظر گرفته است. به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که بر اساس قانون، دادگاه می تواند خودرو حمل مشروبات الکلی را به نفع دولت مصادره و ضبط نماید. این نکته بسیار مهمی است که بسیاری از افراد در خصوص آن بی اطلاع هستند.

در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که مشروبات الکلی علی رغم ممنوع و غیر قانونی بودن همچنان در ایران مصرف می شود. در کلام ساده تر بسیاری از افراد در ایران اقدام به تهیه، توزیع، نگهداری یا فروش این مشروبات می کنند و بسیاری دیگر به عنوان مصرف کننده این مواد شناخته می شوند. اما مسئله مهم اینجاست که تقریبا بسیاری از این افراد چه به عنوان فروشنده و چه به عنوان مصرف کننده نمی دانند که امکان ضبط خودرو حمل مشروبات الکلی وجود دارد. در کلام ساده تر شما به واسطه حمل مشروبات الکلی علاوه بر تحمل مجازات هایی مانند حبس و جزای نقدی و در برخی از موارد شلاق، باید خودروی خودتان را هم تقدیم قانون و دولت کنید. اینجاست که شاید بسیاری از افراد ندانسته متحمل چنین ضرری شده باشند. حال در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که خودرو حمل مشروبات الکلی در چه شرایطی ضبط می شود و اساسا قانون چرا باید چنین تصمیمی گرفته باشد. نظر شما چیست؟

خودرو حمل مشروبات الکلی در قانون چه حکمی دارد؟

زمانی قانون دستور ضبط خودرو حمل مشروبات الکلی می دهد که مشروبات حمل شده بیش از 20 لیتر باشد. در کلام ساده تر قانون در خصوص ضبط خودرو حمل مشروبات الکلی سعی کرده است عملا فرقی میان مصرف کننده عادی و یک فروشنده یا توزیع کننده در نظر بگیرد. در واقع قانون این پیشفرض را داشته است که مصرف کننده مسلما مصرفی کمتر از 20 لیتر خواهد داشت. از این رو حمل این میزان مشروبات الکلی و بیشتر می تواند دلیلی جز فروش و یا توزیع این مواد نداشته باشد. از این رو بر اساس دو ماده 702 و 703 قانون مجازات اسلامی فرد به توزیع و فروش مشروبات الکلی محکوم می شود.

بر اساس همین دو ماده گفته شده، فرد خاطی ( مجرم به جرم حمل مشروبات الکلی ) به شش ماه تا یک سال حبس، پرداخت جزای نقدی تا 5 برابر ارزش مادی مشروبات، تا 74 ضربه شلاق و به توقیف یا ضبط خودرو محکوم می شود. همانطور که گفته شد در صورتی که مشروبات الکلی بیش از 20 لیتر باشد مجازات ضبط خودرو حمل مشروبات الکلی اجرایی می شود. این نکته بسیار مهمی است که هر وکیل کیفری به آن آگاه است.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا مجازات مربوط به مشروبات الکلی غیر قابل تعلیق است. در کلام ساده تر نمی توان این مجازات را بعد از صدور رای دادگاه تعلیق کرد. بنابراین اگر دادگاه دستور ضبط خودرو حمل مشروبات الکلی را صادر کرده باشد اساسا این کار صورت می گیرد و کسی نمی تواند در این خصوص کاری از پیش ببرد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

نکته بسیار مهم دیگر در خصوص خودرو حمل مشروبات الکلی این است که اگر مالک خودرو از ماجرا اطلاعی نداشته و آن را برای کاری دیگر به مجرم سپرده باشد، خودرو توقیف نمی شود، اما مجرم ملزم به پرداخت جزایی برابر با ارزش خودرو به دادگاه می شود. در کلام ساده تر اگر مالک در خصوص حمل مشروبات الکلی دخیل نبوده و یا از این موضوع اطلاعی نداشته، خودروی خود را از دست نمی دهد، این مجرم است که جزایی برابر با ارزش مادی آن را باید به دادگاه پرداخت کند. این نکته بسیار مهم در خصوص این مفهوم قانونی است.

خودرو حمل مشروبات الکلی (2)
وکیل پایه یک دادگستریخودرو حمل مشروبات الکلی (2)

خودرو حمل مشروبات الکلی و چرایی ضبط آن

شاید این سوال در ذهن شما هم وجود داشته باشد که اساسا چرا باید قانون ماشین یا خودرو حمل مشروبات الکلی را ضبط کند؟ پاسخ به این سوال نسبتا ساده است. در واقع هر وکیل در حوزه کیفری مانند همان وکیل مشروبات الکلی به خوبی می داند که اولین و مهمترین هدف قانون در بخش کیفری این است که مانع از وقوع جرم شود. در کلام ساده تر قانون تلاش می کند که پیش از هر اتفاقی و هر نوع مجازاتی و … جرمی اتفاق نیفتد. از این رو اساسا قانون مجازات هایی را در خصوص جرایم مختلف به نحوی تدوین می کند که حالت بازدارندگی داشته باشد. بنابراین اولین و مهمترین دلیل ضبط خودرو حمل مشروبات الکلی ایجاد یک حالت بازدارندگی در وقوع جرایم از این دست است.

کارکرد دیگر استفاده از چنین مجازاتی این است که اساسا به واسطه آن امکان وقوع جرم توسط همان مجرم را کم تر می کند. در کلام ساده تر زمانی که مجرم خودروی خود را به واسطه این جرم از دست می دهد با احتمال کمتری بعد از تحمل دوره مجازات خود به این کار باز می گردد.

نکته مهم دیگر این است که آلت جرم نباید در اختیار مجرم قرار بگیرد. بسیاری از ما از خودروهای خودمان در اهداف مختلف استفاده می کنیم که هیچ کدام آن غیر قانونی نیست. اما زمانی که خودرو در مسیر استفاده غیر قانونی قرار می گیرد درست مانند هر آلت جرم دیگری باید ضبط شود. این اساسی ترین دلیلی است که باعث شده است قانون نسبت به ضبط خودرو حمل مشروبات الکلی در خصوص حمل مشروبات بیش از 20 لیتر اقدام کند. این ها مهمترین نکاتی بود که در خصوص این مسئله مهم قانونی می توانستیم بیان کنیم. نکته ای در انتها باید به آن توجه داشته باشید این است که بسیاری از افراد بدون این که از وجود چنین تبصره قانونی اطلاع داشته باشند درگیر چنین مجازات هایی می شوند. اینجاست که داشتن برخی اطلاعات می تواند بسیار مفید باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×