خیانت در امانت

خیانت در امانت (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

خیانت در امانت

دفاع از اتهام خیانت در امانت

خیانت در امانت چیست؟ آیا خیانت در امانت جرم است؟ شرایط اثبات خیانت در امانت چیست؟ مهمترین نکات مربوط به خیانت در امانت چیست؟ چگونه می توان نسبت به دفاع از اتهام خیانت در امانت اقدام کرد؟ شرایط اثبات خیانت در امانت چیست؟ مجازات خیانت در امانت چیست؟ نظر قانون در خصوص خیانت در امانت چیست؟ آیا امکان دفاع از اتهام خیانت در امانت وجود دارد؟ نوع جرم خیانت در امانت چیست؟ شرایط رد اتهام خیانت در امانت چیست؟ تعریف خیانت در امانت در قانون چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص خیانت در امانت چیست؟ کدام نهاد در خصوص خیانت در امانت تصمیم گیری می کند؟

خیانت در امانت از جمله جرایمی است که در شرع و اسلام نیز به عنوان گناه معرفی شده است. در واقع خیانت در امانت بدین معنی است که فردی مال منقول یا غیر منقولی را که به امانت به او سپرده شده تلف کند و یا به صاحب اصلی مسترد ننماید. در چنین شرایطی قانون وی را به جرم خیانت در امانت محکوم به حبس تعزیری و پرداخت خسارت وارد شده می کند. نکته ای که باید بدانید این است که در قانون جدید بر اساس اصل کاهش مجازات این جرم در دسته جرایم قابل گذشت قرار گرفته است. در این خصوص بیشتر توضیح خواهیم داد.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم خیانت در امانت چه نوع جرمی است و یک وکیل کیفری چگونه می تواند در برابر این اتهام از موکل خود دفاع کند؟ در کلام ساده تر ما می خواهیم بدانیم که برای دفاع از این اتهام چه ابزارهایی وجود دارد و یک دادگاه کیفری چگونه می تواند نسبت به اثبات یا رد این جرم اقدام کند؟ همچنین می خواهیم با ابعاد دیگری از دفاع در برابر این جرم آشنا شویم. به طور مثال می خواهیم بدانیم که آیا امکان گرفتن تخفیف در مجازات وجود دارد؟ آیا با گرفتن رضایت از شاکی امکان فرار از مجازات وجود دارد؟ این ها همه شرایطی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

خیانت در امانت بر اساس مفاهیم قانونی

خیانت در امانت را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم و زمانی می توانیم مسئله دفاع در برابر این جرم را مورد بررسی قرار داد که با چند مفهوم ابتدایی و مهم آشنا شد. اول این که باید بدانیم در چه شرایطی امکان اثبات جرم بر اساس قوانین کیفری وجود دارد.

 بر اساس قانون کیفری زمانی می توان یک جرم مانند خیانت در امانت را در دادسرا و دادگاه اثبات کرد که سه رکن اساسی مادی، معنوی و قانونی برای آن فعل قابل اثبات باشد. در رکن مادی به آسیب و آثار منفی و قابل اثبات جرم در ابعاد فردی و اجتماعی توجه می شود. به طور مثال در خصوص خیانت در امانت کاملا مشخص است که فرد صاحب مال به نحوی متضرر شده است. در این صورت می توان گفت که رکن مادی برای این فعل به عنوان جرم اثبات می شود.

در رکن معنوی به نیت و هدف فاعل توجه می شود. در واقع اگر فاعل به صورت عمد و با علم به آسیب های وارده اقدام به انجام فعل کند در واقع به عنوان مجرم شناخته می شود. به طور مثال در خصوص این جرم می توان گفت که اگر متهم نادانسته باعث تلف شدن مال شده باشد و یا این که بدون این که بخواهد مال را از بین برده و یا آسیبی به آن زده نمی توان او را مجرم دانست. در رکن قانونی نیز به نظر قانونگذار در خصوص فعل به عنوان جرم توجه می شود. در واقع زمانی می توان یک فعل را جرم دانست که مصادیقی از آن در قانون وجود داشته باشد. در خصوص جرم خیانت در امانت ماده 674 قانون مجازات اسلامی به صورت کاملا مشخص آن را تعریف و مجازاتی را مشخص کرده است. بر اساس این ماده قانون در صورت اثبات جرم خیانت در امانت محکوم به سه ماه تا یک سال حبس خواهد شد.

آثار جرم خیانت در امانت و دفاع از آن

خیانت در امانت از جمله جرایمی محسوب می شود که در شرع و اسلام نیز به عنوان گناه شناخته شده است. با این حال همچنان از جمله جرایمی محسوب می شود که دارای مجازات تعزیری است. هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که مجازات تعزیری به مجازاتی گفته می شود که امکان تقلیل یا تخفیف و یا حتی تشدید آن در صورت اثبات شرایط وجود دارد. بنابراین یکی از جنبه های مهم دفاع از متهم در جرم خیانت در امانت استفاده از شرایط تخفیف یا تقلیل در مجازات است.

بنابراین در صورتی که وکیل نتواند مانع از اثبات جرم شود می تواند در خصوص دریافت تخفیف در مجازات از موکل خود دفاع کند. نکته دیگری که باید بدانید این است که هر وکیل برای دفاع از موکل خود در مسیر کیفری می تواند از ارکان گفته شده استفاده کند. در صورتی که وکیل بتواند تنها یکی از ارکان گفته شده را نقض کند، می تواند به طور کلی موکل خود را از جرم تبرئه کند.

مهمترین رکنی که در این بین می تواند به داد متهم برسد، رکن معنوی است. در واقع در رکن معنوی دو نکته باید در خصوص این جرم اثبات شود. اول این که باید ثابت شود که شاکی مال را به امانت در اختیار فرد قرار داده است. به طور مثال وجود یک قرارداد یا یک ضمانت نامه می تواند این مسئله را اثبات کند. نکته دیگر این است که در خصوص از بین رفتن مال و یا بازنگرداندن آن باید از سمت متهم عمد و علتی وجود داشته باشد. در صورتی که متهم اثبات کند ندانسته و بدون خواست باعث از بین رفتن مال شده  عملا از این جرم تبرئه می شود و تنها ضامن پرداخت خسارت های وارد شده به شاکی خواهد بود.

به این موضوع نیز توجه داشته باشید که جرم خیانت در امانت از جمله جرایم قابل گذشت است. بنابراین در صورتی که شاکی خصوصی وجود نداشته باشد عملا دعوی در این خصوص ایجاد نمی شود و یا اگر شاکی رضایت دهد عملا دعوی به اتمام رسیده و حکمی مبنی بر حبس مجرم صادر نخواهد شد. این ها مهمترین نکاتی است که در این خصوص وجود دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×