واریز وجه به اشتباه و بازپس گرفتن آن

واریز وجه به اشتباه و بازپس گرفتن آن (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

واریز وجه به اشتباه و بازپس گرفتن آن

واریز وجه به اشتباه و بازپس گرفتن آن

واریز وجه به اشتباه امکان پذیر است؟ در صورت واریز وجه به اشتباه باید چه کاری انجام داد؟ مهمترین راهکار در قبال واریز وجه به اشتباه چیست؟ چگونه می توان نسبت به بازپس گرفتن واریز وجه به اشتباه اقدام کرد؟ آیا مسیر قانونی برای پس گرفتن واریز وجه به اشتباه وجود دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص واریز وجه به اشتباه چیست؟ واریز وجه به اشتباه در کدام حوزه قانونی مورد بررسی قرار می گیرد؟ مرجع بررسی واریز وجه به اشتباه کدام نهاد قضایی است؟ روش اثبات واریز وجه به اشتباه چیست؟ آیا رسید خودپرداز در خصوص واریز وجه به اشتباه قابل استناد است؟

واریز وجه به اشتباه یکی از رایج ترین اشتباهاتی است که ممکن است امروزه رخ دهد. در واقع ما روزانه بارها و بارها به واسطه گوشی همراه یا دستگاه های خودپرداز و یا باجه های بانکی اقدام به نقل و انتقال مالی می کنیم. در این حین به سبب طولانی و سخت بودن شماره حساب ها یا شماره کارت های بانکی ممکن است اشتباهاتی نیز رخ دهد. گرچه پیش از انتقال مالی نام فرد دریافت کننده نمایش داده می شود اما با این وجود نیز همچنان واریز وجه به اشتباه یکی از رایج ترین اشتباهات مالی است که افراد انجام می دهند. حال سوال اینجاست که در چنین حالتی چه کاری باید انجام دهیم؟ در واقع آیا مسیر قضایی و قانونی برای پس گرفتن واریز وجه به اشتباه وجود دارد؟ یک وکیل بانکی به خوبی می تواند به این سوال پاسخ دهد و شما را در این مسیر راهنمایی کند.

واریز وجه به اشتباه، مراجعه به بانک به عنوان اولین اقدام

واریز وجه به اشتباه یک اتفاق ناخواسته است. بنابراین لزومی ندارد که در اولین گام سراغ مسیر قضایی و قانونی رفت. در واقع اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که به بانک مقصد مراجعه کرده و مسئله واریز وجه به اشتباه را با آن ها در میان بگذارید. بانک معمولا در این حالت با شما همکاری کرده و شماره یا راه ارتباطی فرد دریافت کننده وجه را در اختیار شما قرار می دهد.

البته بر اساس قانون مربوطه، بانک ها این قدرت و حق را دارند که به موجب حفظ اطلاعات مشتریان خودشان از دادن اطلاعات تماس فرد به شما امتناع کنند. در این حالت شما می توانید از خود بانک و کارکنان آنجا بخواهید تا با وی تماس گرفته و از او بخواهند که نسبت به بازپس دادن مبلغ دریافتی اقدام کند. در غالب موارد فرد این کار را انجام می دهد و داستان به سادگی به پایان می رسد.

اما سوال اصلی اینجاست که اگر فرد دریافت کننده اشتباهی وجه نخواهد این پول را برگرداند و یا منکر چنین اتفاقی شود چه راهکاری وجود دارد؟ در کلام ساده تر اگر صاحب مال و یا بانک موفق به متقاعد کردن فرد به بازپس دادن وجه نشوند، چه راهکاری برای پس گرفتن واریز وجه به اشتباه وجود دارد؟ خبر خوب این است که قانونگذار مسیر قضایی و قانونی را برای باز پس گیری واریز وجه به اشتباه در نظر گرفته است. شما به کمک یک وکیل حقوقی می توانید از این مسیر استفاده کرده و وجه مورد نظر خود را مسترد کنید.

واریز وجه به اشتباه و مسیر قضایی

واریز وجه به اشتباه به صورت مستقیم در قانون ایران مورد بررسی قرار نگرفته است. در کلام ساده تر نه قوانین بانکی و نه قوانین حقوقی و مدنی به صورت مستقیم در خصوص واریز وجه به اشتباه صحبتی نکرده اند. اما نکته ای که وجود دارد این است که در ماده 301 قانون مدنی به صراحت بیان شده است که هر فردی که به صورت عمدی یا سهوی صاحب مالی شده باشد که مستحق آن نباشد باید آن را به مالک بازگرداند. بنابراین بر اساس این ماده قانونی می توان گفت که فردی که واریز وجه به اشتباه به حساب او انجام شده از آن جهت که مستحق دریافت این وجه و داشتن آن نیست باید آن را به صاحب مال بازگرداند.

بر اساس همین ماده قانونی فردی که وجه را به صورت اشتباه واریز کرده می تواند دادخواست خود را ثبت کند. نکته مهمی که وجود دارد این است که هیچ رابطه کاری یا قرارداد و یا بدهکاری و … نیز نباید بین طرفین برقرار باشد. نکته مهم حقوقی که در اینجا وجود دارد این است که اساسا اگر خواهان قدرت اثبات نداشتن رابطه کاری یا بدهکاری و بستانکاری را بین خود و خوانده نداشته باشد، این خوانده است که باید ثابت کند که هزینه دریافتی بابت طلبکاری خود بوده است. در کلام ساده تر پیشفرض قانون در نقل و انتقالات مالی وجود یک نوع رابطه بدهکاری و طلبکاری است. بنابراین اگر خوانده نتواند این دلیل را داشته باشد، عملا باید پول را به صاحب مال مسترد کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

واریز وجه به اشتباه و بازپس گرفتن آن (1)
واریز وجه به اشتباه و بازپس گرفتن آن (1)

واریز وجه به اشتباه و شکایت کیفری

واریز وجه به اشتباه غالبا یک مسئله حقوقی محسوب می شود. اما در خصوص این موضوع نیز می توان از مسیر کیفری نیز وارد شد. در واقع بر اساس ماده 303 قانون مدنی، فردی که مالی را به صورت غیر حق به دست آورده باشد ضامن اصل و فرع و منافع مال است. در کلام ساده تر این فرد باید عین و منافع آن را بدون کمی و کاستی به صاحب مال بازگرداند. بنابراین در صورتی که فرد گیرنده واریز وجه به اشتباه آن وجه را خرج کند و یا به حسابی دیگری منتقل نماید و یا به فرد دیگری بدهد و یا به هر ترتیب توان بازپرداخت آن را در دادگاه به صاحب مال نداشته باشد، دادگاه کیفری می تواند این فرد را به جرایمی از جمله خیانت در امانت متهم کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. اینجاست که یک وکیل کیفری می تواند کارکرد خودش را نشان دهد.

نکته پایانی که باید به آن توجه داشته باشید این است که فیش و رسید بانکی در انتقال وجه را می توان به عنوان یک سند قابل قبول به دادگاه حقوقی ارائه کرد. اما این سند در دادگاه کیفری کافی است و باید ادله اثبات بیشتری را برای محکوم کردن فرد به دادگاه ارائه دهید. این نکته مهمی بود که باید به آن توجه کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×