تعیین میزان مهریه به چه مواردی بستگی دارد؟

تعیین میزان مهریه به چه مواردی بستگی دارد؟ (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تعیین میزان مهریه به چه مواردی بستگی دارد؟

تعیین میزان مهریه به چه مواردی بستگی دارد؟

تعیین میزان مهریه چگونه انجام می شود؟ در تعیین میزان مهریه به چه مواردی باید توجه کرد؟ مهمترین شرایط تعیین میزان مهریه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تعیین میزان مهریه چگونه است؟ آیا تعیین میزان مهریه راه حل قانونی دارد؟ آیا در خصوص تعیین میزان مهریه می توان شکایت کرد؟ تعیین میزان مهریه به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟ برای تعیین میزان مهریه می توان از یک وکیل کمک گرفت؟ مهمترین مفاهیم و موارد قانونی در خصوص تعیین میزان مهریه چیست؟

تعیین میزان مهریه یکی از مهمترین مواردی است که در زمان عقد و ازدواج مورد بحث قرار می گیرد. در واقع در عرف و فرهنگ ایران در بسیاری از مناطق اینگونه است که طرفین ( خانواده زن و مرد ) با یک دیگر وارد بحث و مباحثه می شوند و مشخص می کنند که چه میزان مهریه را برای این عقد باید در نظر گرفت. نکته مهمی که وجود دارد این است که غیر مسئله عرفی و فرهنگی، تعیین میزان مهریه یک اقدام و الزام قانونی است. در واقع زمانی یک عقد و ازدواج صحیح است که مهریه ای مشخص با شرایط قانونی تعیین شده باشد. مهریه با شروع عقد و امضای عقدنامه تبدیل به حقی بر گردن مرد می شود که باید نسبت به زن اجرا شود. در کلام ساده تر ازدواج از نظر قانون یک نوع قرارداد است که باید طرفین نسبت به اجرای مفاد آن متعهد باشند. یکی از مهمترین تعهدات این قرارداد پرداخت مهریه توسط مرد به زن است. بنابراین بر اساس این قرارداد مهریه به عنوان یک طلب از طرف زن بر گردن مرد شناخته می شود و مرد باید آن را پرداخت نماید. این طلب حتی با مرگ مرد نیز از بین نمی رود و زن این حق را دارد که مهریه خود را از اموال مرد طلب کند.

تعیین میزان مهریه به شیوه ای قانونی

تعیین میزان مهریه تا مدت ها بر عهده خانواده بود. در واقع همچنان هم این خانواده و طرفین هستند که می توانند مهریه خود را مشخص کنند. اما در بازه ای از زمان مهریه تبدیل به یک امر خاص در بین خانواده ها شد. در واقع رفته رفته مهریه وارد روندی غیر قابل کنترل شد. به طور مثال زمانی انتخاب مهریه ای تحت عنوان 1350 سکه طلا یا چنین مقادیری عملا امکان سوء استفاده را فراهم کرد. از این رو قانون در خصوص تعیین میزان مهریه چارچوب هایی ها را ایجاد کرد تا امکان چنین سوء استفاده هایی از بین برود.

قبل از آن که به تعیین میزان مهریه بر اساس شیوه قانونی بپردازیم باید به این نکته توجه داشته باشید که تعیین مهریه در ازدواج موقت و یا صیغه الزامی است اما در خصوص نکاح یا ازدواج دائم با وجود این که عرف به تعیین مهریه پیش از ازدواج است، اما زن و مرد می توانند بعد از ازدواج و نکاح نیز نسبت به تعیین میزان مهریه اقدام کنند. این نکته مهمی بود که باید در خصوص مهریه به آن توجه می شد.

یک وکیل خانواده به خوبی می داند که بر اساس قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده تعیین میزان مهریه تنها چند شرط خاص و محدود دارد. اولین شرط این است که برای طرفین مجهول نباشد. از طرف دیگر میزان مهریه تعیین شده باید دارای مالیات باشد. یعنی امکان تخصیص مالیات به آن باشد. نکته بعدی این است که طرفین در خصوص میزان مهریه تراضی و رضایت کامل را داشته باشند. بر این اساس حداقل میزان مهریه می تواند حتی هزار تومان در نظر گرفته شود و از نظر قانون شرع هیچ اشکالی به آن وارد نیست. اما در خصوص حداکثر میزان مهریه اساسا قانون و یا شرع محدودیتی در این خصوص قائل نشده است، اما نکته ای که وجود دارد این است که برخی از ابزارهای قانونی در مهریه های سنگین از زن گرفته شده است. در ادامه به این موضوع اشاره خواهیم کرد.

تعیین میزان مهریه به چه مواردی بستگی دارد؟ (2)
تعیین میزان مهریه به چه مواردی بستگی دارد؟ (2)

تعیین میزان مهریه و چند نکته مهم قانونی

تعیین میزان مهریه بر اساس قانون یک امر واجب در خصوص ازدواج و عقد شناخته می شود. همانطور که گفتیم مهریه از دید قانون شرع به عنوان یک طلب بر گردن مرد محسوب می شود و مرد باید آن را به هر نحوی شده پرداخت نماید. همچنین در بالا بیان کردیم که مهریه باید چه شرایط کلی داشته باشد.

نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که طی سال های گذشته تعداد بدهکاران مهریه و حبس های صادر شده بر اساس این بدهی به اندازه ای بوده است که قانونگذار را وادار به تغییراتی در قانون کرده است. با توجه به این که مهریه یک امر شرعی محسوب می شود اساسا نمی توان انتظار داشت که قانونگذار توانایی تغییرات عمده ای در این خصوص باشد. از این رو قانونگذار تنها در بخش ابزارهای قانونی در خصوص مهریه های سنگین محدودیت هایی را لحاظ کرده است.

در واقع بر اساس قانون زن می تواند از مسیر قانونی تا سقف 110 سکه طلا را مطالبه کند. اگر میزان مهریه پیش از این مقدار باشد تنها زمانی زن قادر به مطالبه آن خواهد بود که بتواند تمکن مالی مرد را برای پرداخت آن ثابت کند. در کلام ساده تر همچنان امکان تعیین میزان مهریه سنگین وجود دارد اما از نظر ابزارهای قانونی زن دیگر نمی تواند در خصوص مطالبه مهریه ای بالغ بر 110 سکه حکم جلب مرد را بگیرد. این قوانین و چارچوب هایی جدیدی است که در قانون خانواده ایجاد شده است.

به طور کلی در خصوص تعیین میزان مهریه و انواع مهریه قوانین بسیاری وجود دارد که صحبت در خصوص هر کدام از ان ها می تواند ساعت ها به طور بیانجامد. شما می توانید به کمک یک وکیل حقوقی نسبت به این موارد آگاهی لازم را به دست بیاورید. نکته ای که وجود دارد این است که تعیین میزان مهریه نقطه تلاقی میان شرع، فرهنگ ( عرف ) و قانون است. از این رو پیچیدگی های خاص خودش را دارد. در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که از نظر قانون مهریه طلب واجب و برتر است و به هیچ عنوان نمی توان از پرداخت آن شانه خالی کرد. این موضوع شاید در تعیین میزان مهریه کمی برای شما تاثیرگذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×