منع مجازات مجدد چیست؟

منع مجازات مجدد (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

منع مجازات مجدد چیست؟

منع مجازات مجدد چیست؟

منع مجازات مجدد به چه معنا است؟ منع مجازات مجدد  در چه مواردی کاربرد دارد؟ آیا تاکنون برای شما هم پیش آمده است که با مسائل و مشکلات مربوط به منع مجازات مجدد مواجه شوید و ندانید که جریان این پرونده ها را چگونه باید مورد بررسی قرار دهید و آنها را به نتیجه برسانید؟ منع مجازات مجدد در حقوق ما چه جایگاهی دارد؟ آیا می توان برای جریان منع مجازات مجدد از یک وکیل پایه یک دادگستری کمک گرفت؟ منع مجازات مجدد در جامعه جهانی چگونه مورد بررسی قرار می گیرد؟ منع مجازات مجدد در کدام اساسنامه ها مورد بررسی قرار گرفته ؟

منع مجازات مجدد یکی از ان دسته قواعد بسیار مهمی است که ر قانون ایران و جهان دارای کاربرد بسیار زیادی است و به هیچ عنوان نمی توان آن را نادیده گرفت. منع مجازات مجدد دارای تبعات بین المللی است و بسیاری از کشورهای جهان آن را پذیرفته اند و در کشور خود انها را اجرا می کنند. دقت داشته باشید هنگامی که منع مجازات مجدد پذیرفته میشود بای تمامی متعهد شوندگان آن را بدون استثنا اجرا کنند تا قانون تا حد زیادی اجرا شود و دیگر مشکلات و چالش های بین المللی و حتی داخلی کمتری بوجود آید. هر یک از چالش ها و مشکلاتی که ناشی از عدم اجرای منع مجازات مجدد هستند معمولا باعث بروز اختلافات جهانی و داخلی شدیدی می شوند و شرایط را برای افراد بسیار دشوار می کنند. همین مویوع باعث می شود تا به افراد توصیه کنیم که در مورد قواعد و قوانین منع مجازات مجدد اطلاعات خود را افزایش دهد تا احتمال بروز مشکلات تا حد زیادی کاسته شود.

منع مجازات مجدد و مشاوره حقوقی در مورد آن

منع مجازات مجدد دارای شرایط و قوانین بسیار زیادی است که افراد نباید آنها را نادیده بگیرند تا بتوانند جریان حقوقی پرونده های داخلی و بین المللی که با آنها مواجه میشوند را به خوبی مورد بررسی و پیگیری قرار دهند و از تضییع حقوق خود جلوگیری کنند. اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که می خواهید در مورد منع مجازات مجدد اطلاعات دقیق و کافی پیدا کنید به شما توصیه کنیم که از یک وکیل کیفری کمک بگیرید. هنگامی که صحبت از منع مجازات مجدد می شود شما باید بدانید که این مسئله موضوع حساسی است که دارای اهمیت بسیاری است و از لحاظ بین المللی و حتی جنبه خصوصی آن باید بسیار مورد بررسی تخصصی گیرد و تنها کسی که می تواند این کار را به خوبی و به نحو احسن انجام دهد، کسی است که دارای تخصص و مهارت کافی باشد و بتواند بهترین اقدامات حقوقی را در مدت زمان کوتاهی انجام دهد و تمامی اطلاعاتی که موکلان به آن احتیاج دارند را در مدت زمانی کوتاه در اختیار آنها قرار دهد.

یک وکیل با تجربه این توانایی را دارد تا تمامی سوالات و ابهاماتی را که موکلان با ان مواجه میشوند را با زبانی ساده به آنها توضیح دهید و شرایط نسبتا خوبی را برای انها ایجاد کند تا بتوانند جریان پرونده هایی را که با ان درگیر هستند را به بهترین نحو ممکن بدون اینکه حقوق آنها مورد تضییع قرار گیرد پیش ببرند. اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که می خواهید در مورد منع مجازات مجدد اطلاعات دقیقی بدست آورید به شما توصیه می کنیم از منبعی معتبر همانند وکیل کمک بگیرید.

منع مجازات مجدد و جایگاه و اعتبار قانونی آن

منع مجازات مجدد مسئله ای است که هم در قانون کور ما ارای جایگاه ملی است و هم در قانون بین الملل دارای جایگاه جهانی است که لازم است هر دو آنها را بشناسید. برای آنکه بتوانید اطلاعات دقیقی در این حوزه بدست ارید در ادامه متن با ما همراه باشید تا تمامی نکاتی که لازم است طبق قانون بدانید را به شما معرفی کنیم:

هر جامعه ای دارای هنجار هایی است که در قالب مجموعه ای به نام “حقوق موضوعه” گردآوری شده است و در حقوق کیفری، نقض این ارزشها جرم تلقی میشود و مرتکب آن باید ضمانت های ترمیمی و کیفری را تحمل کند.

کشوری که می خواهد مرتکب جرمی را محاکمه نمایید و برای بار دوم مورد محاکمه قرار دهد باید این دو نکته را مد نظر بگیرد: کشوری که پیش از این به موضوع رسیدگی کرده است، ممکن است بیشتر از دیگران برای اعمال عدالت دغدغه و نگرانی داشته باشد. حق تعقیب و محاکمه مجدد و در صورت لزوم، اعلام ضمانت کیفری جدید در مورد شخصی که قبلا مورد محاکمه قرار گرفته است: این حق را برای کشور دوم ایجاد نمیکند که مجازات مقرر در قانون خود را بدون در نظر گرفتن مجازاتی که در حکم اول تعیین شده، اعمال نمایید.

کشوری که جرم در آن اتفاق افتاده است بر اساس اصل “صلاحیت سرزمینی” به این جرم رسیدگی میکند، با تحقق این امر و با توجه به قاعده منع محاکمه مجدد، جایی برای اعمال صلاحیت مبتنی بر تابعیت مجنی علیه باقی نمی ماند.

بنابراین ضروری است که متهم در دسترس مقامات قضایی کشور متبوع قربانی برای محاکمه قرار گیرد. همان گونه که در مورد “اصل صلاحیت شخصی”امکان محاکمه غیابی متهم وجود ندارد و در”اصل صلاحیت مبتنی بر تابعیت” نیز این امر امکان ندارد. زیرا اساسا”اصل صلاحیت”مبتنی بر تابعیت مجنی علیه، یک امر فرعی و تکمیلی بوده و اصل بر صلاحیت رسیدگی دولتی است که جرم در قلمرو آن اتفاق افتاده است.

 رویه کنونی دادگاه ها در مورد منع مجازات مجدد بدین نحو است که  رعایت قاعده (منع مجازات مجدد) مورد تاکید بوده و همواره در ردیف دیگر اصول اساسی حقوق کیفری، مانند اصل عطف به ما سبق نشدن قوانین کیفری، اصل برائت و اصل محاکمه عادلانه__ که برای تضمین حقوق افراد پذیرفته شده، قرار گرفته است.

بر اساس ماده ۹ پیش نویس طرح قانون جرایم علیه صلح و امنیت، تعدد کیفری و در نتیجه تعدد مجازات های بین المللی و ملی در مورد جرایم مورد نظر منع شده است. به این معنا که اگر دادگاه بین المللی کیفری، مرتکبان یکی از جرایم پیش بینی شده در این قانون را تحت مجازات مجدد همان شخص از سوی دادگاه های ملی ممنوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×