طلاق به دلیل ندادن نفقه

طلاق به دلیل ندادن نفقه (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

طلاق به دلیل ندادن نفقه

طلاق به دلیل ندادن نفقه و شرایط آن

طلاق به دلیل ندادن نفقه چگونه است؟ مسیر طلاق به دلیل ندادن نفقه چیست؟ چگونه می توان از طلاق به دلیل ندادن نفقه استفاده کرد؟ شرایط طلاق به دلیل ندادن نفقه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص طلاق به دلیل ندادن نفقه چیست؟ مهمترین نکات مربوط به طلاق به دلیل ندادن نفقه چیست؟ چرا از طلاق به دلیل ندادن نفقه استفاده می شود؟ نظر قانون در خصوص طلاق به دلیل ندادن نفقه چیست؟ شرایط و مراحل طلاق به دلیل ندادن نفقه چیست؟ چه مدارکی برای طلاق به دلیل ندادن نفقه وجود دارد؟ نظر قانونگذار در خصوص طلاق به دلیل ندادن نفقه چیست؟

طلاق به دلیل ندادن نفقه از جمله شرایطی است که امکان طلاق از طرف زوجه را فراهم می آورد. بر این اساس اگر زوج با وجود تمکین زوجه از پرداخت نفقه به وی امتناع کند، زوجه می تواند با ارائه مدارک و شواهد لازم نسبت به اثبات عدم پرداخت نفقه یا همان ترک انفاق اقدام کند. بر این اساس شرایط عسر و حرج برای زوجه اثبات می شود و وی می تواند بر این اساس نسبت به طلاق و جدایی اقدام کند. شاید برای شما جالب باشد بدانید که عدم پرداخت نفقه در قانون ایران جرم انگاری شده و به عنوان جرم ترک انفاق شناخته می شود. بر این اساس زوجه می تواند به کمک یک وکیل کیفری نسبت به اثبات این جرم و گرفتن حبس تعزیری برای زوج اقدام کنند.

ما در این مقاله می خواهیم با شناخت مفاهیم مربوط به نفقه شرایط طلاق به دلیل ندادن نفقه را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع می خواهیم بدانیم که طلاق به دلیل ندادن نفقه چه مواردی دارد و زوجه چگونه می تواند نسبت به این کار اقدام کند؟ آیا عدم توانایی مالی زوج می تواند دلیلی برای عدم پرداخت نفقه باشد؟ همچنین میزان نفقه چقدر است؟ در کلام ساده تر زوج باید چه میزان نفقه پرداخت کند که مانع از اثبات جرم ترک انفاق و طلاق به دلیل ندادن نفقه شود؟ این ها از جمله مواردی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

طلاق به دلیل ندادن نفقه و مفاهیم مربوط به آن

طلاق به دلیل ندادن نفقه شامل مفاهیم خاص و مهمی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. شناخت این مفاهیم می تواند به ما نشان دهد که یک وکیل حقوقی یا زوجه چگونه می تواند بر اساس عدم پرداخت نفقه چگونه نسبت به طلاق اقدام کند و کدام مسیر می تواند به عنوان یک مسیر سریع برای وی شناخته شود؟

اولین مفهوم در اینجا باید به بررسی آن بپردازیم، نفقه است. نفقه از جمله مفاهیم شرعی و قانونی در نکاح شناخته می شود. نفقه حق مالی زوجه بر گردن زوج است. یعنی زوج مکلف به پرداخت نفقه به زوجه در دوره نکاح می باشد. اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که قانون به صورت مشخص میزان نفقه را عنوان نکرده است. یعنی میزان دقیقی از نفقه اعلام نشده است.

در این خصوص دادگاه و قانون بر اساس شرایط زوج، شرایط پیش از ازدواج زوجه و چندین مورد دیگر میزان نفقه را تعیین می کنند. به طور مثال شرایط خانوادگی زوجه و همچنین امکانات و رفاهی که در دوران مجردی در اختیار زوجه قرار داشته و همچنین شرایط اجتماعی و تحصیلی وی می تواند در میزان نفقه تاثیرگذار باشد. به طور مثال اگر زوجه ای در کل دوران زندگی خود از یک خدمتکار بهره مند بود، وجود این خدمتکار به عنوان یک نفقه برای وی شناخته می شود.

نکته دیگری که در خصوص نفقه و شرایط مربوط به آن وجود دارد این است که نفقه در برابر تمکین قرار گرفته است. یعنی مادامی که زوجه نسبت به تمکین عام یا خاص اقدام کند می تواند از نفقه بهره مند شود. بنابراین با عدم تمکین و عدم ارائه دلایل مناسب و محکمه پسند در دادگاه برای عدم تمکین خود زوج این حق را خواهد داشت که نسبت به عدم پرداخت نفقه اقدام کند. اما در صورتی که زوجه تمکین کرده باشد، هیچ شرط و شروط دیگری برای پرداخت نفقه وجود ندارد. در این حالت حتی اگر زوج توانایی مالی مناسبی نداشته باشد نمی تواند دلیلی برای عدم پرداخت نفقه باشد. این مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. حال در ادامه مسیرهای طلاق به دلیل ندادن نفقه را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما در ادامه همراه باشید.

مسیرهای طلاق به دلیل ندادن نفقه

به طور کلی در صورت اثبات عدم پرداخت نفقه و همچنین اثبات تمکین زوجه امکان اثبات عسر و حرج برای زوجه و طلاق از طرف وی فراهم می شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که اثبات چنین شرایطی کار چندان ساده ای نیست. به خصوص در دادگاه های حقوقی شرایط نسبتا پیچیده تری برای اثبات این چنین موارد وجود دارد.

از این رو معمولا در خصوص طلاق به دلیل ندادن نفقه گفته می شود که بهترین راه استفاده از مسیر کیفری است. در مسیر کیفری اثبات یا رد یک جرم سریع تر و منطقی تر رخ می دهد. از طرف دیگر با اثبات عدم پرداخت نفقه و ترک انفاق از سوی مرد، رای دادگاه کیفری می تواند اصلی ترین و مهم ترین دلیل برای اثبات عسر و حرج در دادگاه حقوقی و خانواده شود. بنابراین عملا با اثبات جرم ترک انفاق در دادگاه کیفری یک دادخواست در دادگاه حقوقی و برگزاری یک جلسه دادگاه می تواند حکم طلاق برای زوجه را به همراه داشته باشد.

همچنین در نظر داشته باشید که این جرم قابل گذشت است. یعنی لزومی ندارد که زوج حتما به زندان برود. اما اثبات این جرم در دادگاه کیفری می تواند مسیر ساده تر و بهتری را در دادگاه حقوقی به همراه داشته باشد. این ها از جمله مواردی است که در خصوص طلاق به دلیل ندادن نفقه وجود دارد. در خصوص طلاق به دلیل ندادن نفقه نیز توجه داشته باشید که اگر زوجه بنا بر دلایلی مانند در خطر بودن جان نسبت به عدم تمکین اقدام کرده باشد، همچنان به وی نفقه تعلق می گیرد. این ها مواردی است که باید در خصوص طلاق به دلیل ندادن نفقه به آن توجه داشته باشیم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×