دعاوی پیش فروش آپارتمان

دعاوی پیش فروش آپارتمان (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دعاوی پیش فروش آپارتمان

دعاوی پیش فروش آپارتمان

پیش فروش آپارتمان چیست؟ پیش فروش آپارتمان چه کارکردی دارد؟ پیش فروش آپارتمان چه نوع قراردادی است؟ چرا از پیش فروش آپارتمان استفاده می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص پیش فروش آپارتمان چیست؟ دعاوی پیش فروش آپارتمان شامل چه مواردی است؟ مهم ترین عناصر پیش فروش آپارتمان چیست؟ دعاوی پیش فروش آپارتمان در چه حوزه ای است؟ کارکرد یک وکیل در خصوص دعاوی پیش فروش آپارتمان چیست؟ دعاوی پیش فروش آپارتمان توسط کدام نهاد مورد بررسی قرار می گیرد؟ آیا پیش فروش آپارتمان بر اساس سند رسمی صورت می گیرد؟ مهم ترین نکات مربوط پیش فروش آپارتمان چیست؟

پیش فروش آپارتمان یکی از اتفاقاتی است که به وفور در شهرهای مختلف رخ می دهد. به واسطه پیش فروش آپارتمان خریدار ملکی را خریداری می کند که قرار است در آینده ای مشخص و در زمانی تعیین شده به او تحویل داده شود. خریدار نیز می تواند در طول این قرارداد هزینه های مربوط به ملک را تامین و پرداخت کند. بنابراین این نوع قرارداد باعث شده است که خریدار با مبلغی کمتر از مبلغ خانه قرارداد پیش فروش آپارتمان را منعقد کند و این فرصت را خواهد داشت که در موقعیت های زمانی مشخص شده سایر هزینه را پرداخت نماید. همچنین طی این قرارداد فروشنده یا سازنده این فرصت را پیدا می کند بر اساس مبالغ کسب شده از خریداران ملک را تکمیل و تحویل دهد. اما در این بین ممکن است دعاوی و اختلافاتی ایجاد شود که در ادامه به ان ها خواهیم پرداخت.

در واقع ما در این مقاله خواهیم دانست که پیش فروش آپارتمان دقیقا چیست و بر اساس چه نوع قراردادی شکل می گیرد. همچنین می خواهیم با مهم ترین دعاوی شکل گرفته در این خصوص آشنا شویم. یعنی بدانیم چه شرایطی ممکن است ایجاد شود که میان فروشنده و خریدار تعارض ایجاد کند؟ آیا امکان انحلال و یا فسخ قرارداد وجود دارد؟ در چه شرایطی ممکن است این نوع دعاوی و تعارضات ایجاد شود؟ این ها از مهم ترین شرایط و مفاهیمی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

پیش فروش آپارتمان و مفاهیم مربوط به آن

پیش فروش آپارتمان بدین معنی است که یک مالک یا فروشنده ملکی را که قرار است در مدت زمان مشخص آماده و ساخته شود به خریدار تحویل دهد. در واقع خریدار ملکی را خریداری می کند که عملا آماده نشده و در آینده به او تحویل داده خواهد شد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

مسئله مهم دیگری که وجود دارد این است که پیش فروش آپارتمان بر اساس یک قرارداد شکل می گیرد. در این قرارداد شرایط مختلفی از جمله مکان ملک، شرایط ملک مانند مساحت، قیمت تمام شده و … تعیین می شود. بر اساس قانون این نوع قرارداد از نوع قرارداد لازم است.

هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که قرارداد لازم به قراردادی گفته می شود که امکان انحلال آن برای طرفین وجود ندارد مگر این که یکی از حالت های فسخ قرارداد، انفساخ قرارداد، اقاله یا ابطال ایجاد شود. به طور مثال ثابت شود که قرارداد از ریشه مشکل داشته و مسلما نمی توان آن را از نظر قانونی ادامه داد. بر فرض اگر فروشنده یا خریدار اهلیت قانونی لازم را نداشته باشد قرارداد منعقد شده نیز باطل می شود.

مهم ترین مسیر در انحلال قراردادهای لازم اقاله و فسخ قرارداد است. اقاله به حالتی گفته می شود که طرفین با منعقد کردن یک قرارداد دیگر امکان انحلال قرارداد مادر را به صورت توافقی ایجاد می کنند. فسخ نیز حقی است که قانون بر اساس شرایط ایجاد شده به یکی از طرفین قرارداد می دهد تا وی بتواند با انحلال قرارداد از حق خود دفاع کند. به طور مثال در صورت اثبات فریب در قرارداد طرف مقابل می تواند نسبت به انحلال قرارداد اقدام کند. در مواقعی نیز طرفین برای دفاع از حقوق خود در قرارداد شرایطی را طرح می کنند که در صورت برقراری آن شرایط امکان فسخ قرارداد برای آن ها ایجاد شود. به طور مثال فروشنده شرط می کند اگر یک ماه از موعد پرداخت قسط های تعیین شده بگذرد امکان فسخ قرارداد را به صورت یک طرفه خواهد داشت.

دعاوی پیش فروش آپارتمان (1)
دعاوی پیش فروش آپارتمان (1)

مهم ترین پیش فروش آپارتمان

دعاوی پیش فروش آپارتمان را می توان به چند دسته تقسیم بندی کرد. اولین بخش مربوط به نحوه تنظیم قرارداد و امضای آن است. در این قرارداد ممکن است بندهایی مورد استفاده قرار بگیرد که یکی از طرفین از ماهیت آن مطلع نباشد و یا این که قرارداد نواقصی داشته باشد که به ضرر یکی از طرفین شود. از این روست که گفته می شود برای جلوگیری از بروز چنین دعاوی بهتر است از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان در این حوزه استفاده شود.

از دیگر دعاوی مطرح در این حوزه می توان به اختلاف ملک تحویل شده از نظر زمانی یا ماهیتی با آن چیزی است که در قرارداد ذکر شده است. به طور مثال مساحت ملک بزرگتر یا کوچک تر از چیزی شده است که در قرارداد عنوان شده باشد. همچنین در صورت تاخیر در تحویل ملک این حق برای خریدار ایجاد می شود که بتواند نسبت به دریافت حقوق خود از طریق قانون اقدام کند.

نکته ای که وجود دارد این است که در برخی از این موارد امکان فسخ قرارداد ایجاد شده و در برخی دیگر قانون نسبت به برقراری صلح با پرداخت خسارت های تعیین شده دستور می دهد. این ها مواردی است که در این خصوص وجود دارد. بنابراین اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم پیش فروش آپارتمان و دعاوی مربوط به آن در حوزه قراردادهای لازم قرار می گیرد. همچنین در نظر داشته باشید که این دعاوی تنها با ارائه این قرارداد امکان بررسی پیدا می کند. بنابراین باید به این موضوع توجه داشته باشید که در حین تدوین قرارداد در خرید یا پیش خرید یک ملک توجهات لازم را داشته باشید. از این رو پیشنهاد ما این است که در این مسیر از یک وکیل با تجربه و یا مشاوری مجرب در کنار خود استفاده کنید. این کار می تواند شما را از ورود به یک دعوی پیچیده و طولانی حفظ کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×