ارث بردن دولت از اموال متوفی

ارث بردن دولت از اموال متوفی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ارث بردن دولت از اموال متوفی

ارث بردن دولت از اموال متوفی بر اساس قانون

ارث بردن دولت از اموال متوفی چیست؟ ارث بردن دولت از اموال متوفی چگونه امکان پذیر است؟ شرایط ارث بردن دولت از اموال متوفی چیست؟ بهترین روش ارث بردن دولت از اموال متوفی چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ارث بردن دولت از اموال متوفی چیست؟ چگونه می توان مانع از ارث بردن دولت از اموال متوفی شد؟ آیا راهی برای منع ارث بردن دولت از اموال متوفی وجود دارد؟ کدام نهاد در خصوص ارث بردن دولت از اموال متوفی تصمیم گیری می کند؟ بهترین مسیر برای دور زدن ارث بردن دولت از اموال متوفی چیست؟ نظر قانون در خصوص ارث بردن دولت از اموال متوفی چیست؟ میزان ارث بردن دولت از اموال متوفی چقدر است؟

ارث بردن دولت از اموال متوفی از جمله مواردی است که در قانون ایران به آن اشاره شده است. به طور کلی می توان دو حالت برای ارث بردن دولت از اموال متوفی در نظر گرفت. اول این که ورثه ای برای متوفی وجود نداشته باشد. در این حالت بعد از گذشت ده سال از تحریر ترکه در صورت پیدا نشدن ورثه اموال به خزانه دولت تحویل داده می شود. حالت دیگر که به صورت عام مورد استفاده عنوان شده این است که دولت از ارث و اموال باقی مانده درصدی به عنوان مالیات بر ارث برای خود در نظر گرفته است. به جز در موارد خاص تمامی افراد و تمامی اموال شامل این مالیات می شوند. بنابراین می توان گفت که اصلی ترین ارث بردن دولت از اموال متوفی بر اساس همین مالیات بر ارث خواهد بود.

ما در این مقاله می خواهیم حالت های مختلف ارث بردن دولت از اموال متوفی را مورد بررسی قرار دهیم و نشان دهیم که دولت تا چه اندازه نسبت به اموال باقی مانده از ارث حق و سهم دارد؟ همچنین با میزان مالیات بر ارث و مستثنی های مربوط به آن آشنا خواهیم شد. این ها مهمترین نکات و شرایطی است که در این خصوص وجود دارد. در ادامه همراه با باشید.

ارث بردن دولت از اموال متوفی و مفاهیم آن

ارث بردن دولت از اموال متوفی را قبل از آن که بتوانیم به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم لازم است که شرایط و مفاهیم اولیه مربوط به آن را بشناسیم. به طور مثال باید بدانیم ارث چیست و وارث به چه کسانی گفته می شود. این ها از جمله مهمترین نکاتی است که در این مقاله  به آن اشاره خواهیم کرد.

هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که اموال به جا مانده از متوفی را ماترکه می نامیم که بر اساس مفهوم انحصار وراثت به ارث می رسد. بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم. افراد در جامعه تا زمانی که زنده هستند به عنوان مالک شناخته می شوند اما در صورت فوت حق مالکیت اموال از آن ها گرفته می شود. حال مدیریت این اموال باید در اختیار فرد یا افرادی قرار بگیرد. این افراد را به عنوان وارث در قانون می شناسیم.

قانون انحصار وراثت به طور اختصاصی در مورد ارث و تعیین آن صحبت کرده است. در این قانون ابتدا مشخص شده است که اموال ماترکه کدام است و چه کسانی به عنوان وارث وجود دارند. بعد از آن بر اساس طبقه ارث و همچنین قوانین شرعی نسبت به تعیین سهم هر فرد از اموال اقدام می کند.

توجه کنید که پیش از انحصار وراثت لازم است که تمام بدهی ها از اموال متوفی پرداخت شود. به طور مثال اگر متوفی دارای زوجه باشد، زوجه می تواند مهریه خود را از اموال متوفی دریافت کند. همچنین در صورتی که فردی از متوفی طلب داشته باشد پیش از انحصار وراثت این طلب باید پرداخت شود. یکی از مهم ترین و جالب ترین مفاهیمی که در این خصوص وجود دارد این است که مالیات بر ارث به عنوان بدهی شناخته می شود. بنابراین بر اساس قانون پیش از انحصار وراثت باید مالیات بر ارث پرداخت شود. چرا که دولت و قانون معتقد است که مالیات یک نوع درآمد برای وارثان محسوب می شود، بنابراین باید مالیات مربوط به آن پرداخت شود.

دیگر موارد ارث بردن دولت از اموال متوفی

تا به اینجا دانستیم که دولت به صورت عمومی می تواند از طریق مالیات بر ارث از اموال متوفی سهم ببرد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ارث بردن دولت از اموال متوفی بر اساس مالیات بر ارث در خصوص اموال و دارایی های مختلف به صورت جداگانه محاسبه می شود. به نوعی برای ملک یک درصد مشخص و برای سهامی بورس و … یک درصد دیگر در نظر گرفته شده است. همچنین اموالی که وقف شده و یا اموال شهدا و … به عنوان معاف از مالیات شناخته شده اند.

اما نوع دیگری از ارث بردن دولت از اموال متوفی وجود دارد و آن در حالتی است متوفی وارثی نداشته باشد. یعنی فردی در طبقات ارث وجود نداشته باشد که به عنوان وارث وی شناخته شود. در این صورت بعد از ده سال از تحریر ترکه این اموال به خزانه دولت وارد می شود. در طول این ده سال در صورتی که کسی ادعای وراثت داشته باشد، با اثبات آن می تواند نسبت به بازپس گیری حقوق خود اقدام کند. اما بعد از گذشت ده سال هیچ فردی نمی تواند ادعایی مبنی بر بازگشت اموال از دولت داشته باشد.

شاید برای شما جالب باشد که حالت سومی نیز برای ارث بردن دولت از اموال متوفی نیز پیش بینی شده است. در صورتی که متوفی مرد باشد و وارث وی تنها زوجه او باشد، تنها یک چهارم از اموال به زوجه رسیده و مابقی آن برای دولت خواهد بود. در کلام ساده تر در صورتی که متوفی تنها یک زوجه داشته و وی تنها وارث قانونی شناخته شود، زوجه تنها می تواند صاحب یک چهارم از اموال بر اساس قانون شود. مابقی این اموال به عنوان ارث در اختیار دولت قرار می گیرد. همچنین هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که دولت در این حالت نیز باید بعد از ده سال نسبت به انتقال اموال به خزانه خود اقدام کند. این ها مهمترین شرایط و نکاتی است که در این خصوص وجود دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×