رجوع در انواع مختلف طلاق

رجوع در انواع مختلف طلاق (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

رجوع در انواع مختلف طلاق

واقعه رجوع در انواع مختلف طلاق

رجوع در انواع مختلف طلاق چیست؟ رجوع در انواع مختلف طلاق به چه معنی است؟ شرایط رجوع در انواع مختلف طلاق چیست؟ برای رجوع در انواع مختلف طلاق باید به چه مواردی توجه کرد؟ مهمترین نکات رجوع در انواع مختلف طلاق چیست؟ چرا از رجوع در انواع مختلف طلاق استفاده می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص رجوع در انواع مختلف طلاق چیست؟ مهم ترین مسائلی که در خصوص رجوع در انواع مختلف طلاق باید به آن توجه داشته باشیم چیست؟ رجوع در انواع مختلف طلاق چگونه تعیین می شود؟ کدام دادگاه در خصوص رجوع در انواع مختلف طلاق تصمیم گیری می کند؟ نظر قانون در خصوص رجوع در انواع مختلف طلاق چیست؟ نظر شرع در خصوص رجوع در انواع مختلف طلاق چیست؟

رجوع در انواع مختلف طلاق از جمله مواردی است که در مسیر طلاق باید به آن توجه کرد. بسیاری از طلاق های صورت گرفته فارغ از این که درخواست کننده طلاق کیست در دسته طلاق های رجعی قرار می گیرد. یعنی در مدت زمان عده زوجه، زوج می تواند بدون نیاز به جاری شدن نکاح و ایجاد عقد جدید به زوجه بازگردد و زناشویی خود را ادامه دهند. تنها چند دسته از انواع طلاق وجود دارد که از این قاعده مستثنی می باشد که به آن طلاق بائن گفته می شود.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که رجوع در انواع مختلف طلاق به چند دسته تقسیم می شود و چه شرایطی دارد؟ همچنین می خواهیم آن دسته از طلاق هایی را که امکان رجوع در آن ها وجود ندارد شناسایی کرده و مورد بررسی قرار دهیم. مسلما در این بین مفاهیمی مانند عده زن، طلاق و … از جمله مفاهیمی است که می تواند به ما در فهم بهتر رجوع در انواع مختلف طلاق کمک کند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که رجوع در انواع مختلف طلاق بر اساس شرع و اسلام استنباط شده است. بنابراین شناخت مفاهیم دینی و شرعی نیز می تواند به ما در این مسیر کمک کند.  

رجوع در انواع مختلف طلاق و مفاهیم آن

رجوع در انواع مختلف طلاق را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا مفاهیم مربوط به آن را بشناسیم. مسلما اولین مفهومی که باید مورد بررسی قرار دهیم، مفهوم و مسئله طلاق و انواع آن است. به طور کلی نکاح از دید قانون شرع مانند یک قرارداد در نظر گرفته می شود.

در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که نکاح یک قرارداد با شرایط و مفاد مشخص است که میان طرفین منعقد می شود. این قرارداد بر اساس قوانین قرارداد لازم تدوین شده و به عنوان یک سند رسمی شناخته می شود. از این رو امکان انحلال آن وجود ندارد مگر این که شرایط خاص قانونی در خصوص آن صدق کند. در صورتی که این قرارداد منحل شود در اصطلاح گفته می شود که طلاق صورت گرفته است.

هر وکیل حقوقی می داند که در این قرارداد حق طلاق یا حق فسخ قرارداد برای مرد در نظر گرفته شده است. یعنی مرد می تواند در هر موقعیتی که بخواهد نسبت به طلاق زوجه اقدام کند. تنها وی باید نسبت به پرداخت حقوق مالی زن از جمله مهریه اقدام نماید. در صورتی که مرد شرایط زندگی را نداشته باشد و یا زوجه در زندگی با مرد دچار مشکل شود، زوجه این حق را پیدا می کند که بتواند درخواست طلاق بدهد و از زوج جدا شود. بنابراین امکان طلاق برای طرفین وجود دارد. گرچه این امکان برای مرد بسیار ساده تر و سریع تر است.

در هر دو صورت طلاق عموما از نوع رجعی در نظر گرفته می شود. یعنی زوج می تواند در مدت زمان عده (پیش از پایان عده) به زوجه بازگردد. بازگشت به زوجه بدین معنی است که نیازی به جاری شدن نکاح و عقد جدید وجود ندارد و رابطه آن ها از نظر شرع و قانون کاملا صحیح خواهد بود.

عده به مدت زمانی گفته می شود که زوجه باید بعد از وفات شوهر یا طلاق تا زمان ازدواج بعدی صبر کند. به صورت عادی این مدت زمان به اندازه 3 قاعدگی در نظر گرفته می شود. با توجه به عام بودن رجوع در انواع مختلف طلاق بهتر است طلاق هایی را معرفی کنیم که امکان رجوع در ان ها وجود ندارد. این بررسی می تواند مسیر را ساده تر کند.

رجوع در کدام طلاق ها امکان پذیر نیست؟

به طور کلی رجوع در انواع مختلف طلاق وجود دارد مگر این که بنا بر ماده 1145 قانون مدنی طلاق از نوع بائن باشد. طلاق بائن عبارت است از طلاقی که قبل از نزدیکی رخ داده باشد، طلاق یائسه، طلاق خلع و مبارات و همچنین سومین طلاق بعد از سه وصلت.

در صورتی که هر کدام از این انواع طلاق رخ دهد زوج حق رجوع را از دست می دهد. طلاق قبل از نزدیکی و همچنین طلاق یائسه کاملا مشخص است. به طور مثال در صورتی که زوجه یائسه شده باشد عملا عده ای ندارد و بنابراین مدت زمانی وجود ندارد که زوج بتواند در آن زمان به همسر خود بازگردد.

طلاق خلع یا مبارات به طلاقی گفته می شود که بر اساس کراهت اتفاق می افتد. یعنی طرفین به اندازه ای از یک دیگر متنفر شده اند که دیگر نمی توانند زندگی با یک دیگر را قبول کنند. این نوع طلاق زمانی اتفاق می افتد که زوجه باید مالی را به مرد ببخشد تا وی نسبت به طلاق راضی شود. این طلاق مادامی که زن از مال خود رجوع نکرده باشد در دسته طلاق بائن در نظر گرفته می شود.

در خصوص سه طلاقه بودن نیز باید به این موضوع توجه داشته باشید که امکان رجوع بعد از سه وصلت و طلاق پیاپی وجود ندارد. این وصلت می تواند به شکل جاری شدن نکاح و یا رجوع باشد. بنابراین رجوع بعد از طلاق نیز به عنوان یک وصلت مجزا شناخته می شود. این ها مهم ترین مسائلی است که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی به آن آگاه است. در صورتی که در این خصوص نیاز به کمک یا راهنمایی داشته باشید می توانید از یک وکیل یا مشاور مجرب کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×