ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک

ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک

ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک در قانون

ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک چیست؟ ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک به چه معنی است؟ چگونه می توان نسبت به ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک اقدام کرد؟ مهم ترین شرایط ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک چیست؟ چرا از ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک استفاده می شود؟ بهترین روش برای ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک چیست؟ ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک توسط زوج چه مسیری دارد؟ مراحل ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک توسط مادر چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک چیست؟ مهمترین تبعات ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک چیست؟ معمولا چه زمانی از ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک استفاده می شود؟

ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک یکی از اتفاقاتی است که ممکن است بعد از طلاق یا حتی در طول زندگی مشترک رخ دهد. در واقع در صورتی که یکی از زوجین ترس خروج از کشور طرف مقابل همراه با فرزند خود را داشته باشد می تواند با ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک مانع از این اتفاق شود. همانطور که گفته شد این مسئله معمولا در دعاوی طلاق رخ می دهد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حضانت فرزند و شرایطی که دادگاه برای سرپرستی آن مشخص می کند می تواند تاثیر مستقیم در خصوص ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک داشته باشد.

ما در این مقاله می خواهیم ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم. در واقع مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک به صورت مستقیم به ممنوع مسئله حضانت و سرپرستی فرزندان بستگی دارد. از طرف دیگر در خاطر داشته باشید که پدر یا جد پدری به عنوان ولی خاص شناخته می شود. از این رو همواره این حق برای او وجود دارد که بتواند مانع از خروج فرزند خود از کشور شود. حال در ادامه می خواهیم بدانیم مراحل و شرایط ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک چیست و پدر چگونه می تواند نسبت به این کار اقدام کند؟

ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک در قانون ایران

ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک را زمانی می توانیم به خوبی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا شرایط مربوط به آن را به خوبی بشناسیم. مفهومی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که مهم ترین مفهوم در این خصوص مسئله سرپرستی و حضانت فرزندان است. در این خصوص با چند حالت رو به رو هستیم.

اول این که زوجین از یکدیگر جدا نشده باشند. در این صورت مسلما و قطعا حضانت فرزند با پدر خواهد بود و این پدر است که به عنوان ولی شناخته می شود. اما اگر طرفین از یک دیگر جدا شده باشند غالبا حضانت و سرپرستی به پدر واگذار می شود مگر این که این حضانت از طرف پدر مورد قبول قرار نگیرد و یا این که زوجه بتواند نسبت به عدم صلاحیت پدر اقدام کند. در این صورت حضانت به مادر داده می شود. در هر دو حالت نیز همچنان پدر به عنوان ولی شناخته می شود و از اختیاراتی برخوردار خواهد بود.

بنابراین نکته ای که باید بدانید این است که در هر حالتی پدر به عنوان یک ولی خاص از حقوقی برخوردار است که می تواند از آن در مواردی مانند ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک استفاده کند. از این روست که پدر بدون نیاز به دستور دادگاه و تنها با مراجعه به اداره گذرنامه در چند ساعت نسبت به ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک اقدام کند. اما این روندی نیست که برای مادر در نظر گرفته شده است. در واقع اگر مادر بخواهد نسبت به ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک اقدام کند باید از طریق دادگاه گام بردارد. در این صورت لازم است که مادر ثابت کند که خارج شدن فرزند او از کشور می تواند به ضرر او شود و یا این که امکان دیدار و ملاقات با فرزند را از دست خواهد داد. در این صورت در صورتی که پدر نتواند تضمینی برای بازگشت فرزند به کشور ارائه دهد امکان ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک توسط مادر ایجاد می شود. این ها از مهمترین شرایطی است که هر وکیل حقوقی در خصوص ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک می داند.

نحوه ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک

همانطور که در بالاتر عنوان کردیم ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک کار ساده تری برای پدر محسوب می شود. نکته ای که وجود دارد این است که پدر به عنوان یک ولی خاص شناخته می شود و همواره می تواند از اختیارات خود در خصوص فرزندان خود به خصوص فرزندان غیر رشید خود استفاده کند. اما اگر مادر حتی به عنوان سرپرست بخواهد نسبت به ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک اقدام کند لازم است که دادگاه دستور لازم را صادر کند.

هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که پدر به عنوان ولی قهری بدون نیاز به دستور دادگاه و تنها با مراجعه به اداره گذرنامه می تواند مانع از خروج فرزند خود از کشور شود. اما مادر برای این کار باید ابتدا رضایت دادگاه را جلب نماید. نکته ای که وجود دارد این است که دادگاه از پدر می خواهد تا در دادگاه حضور داشته باشد و دلایل خود را مبنی بر خروج از کشور و شرایط ایجاد شده عنوان کند.

یکی از مهمترین ابزارهایی که زوجه می تواند بر اساس آن دستور ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک را از دادگاه بگیرد، شرایط دیدارهایی است که با فرزند دارد. در واقع بعد از طلاق این امکان برای مادر یا پدر ایجاد می شود که بتواند به دیدار فرزند خود برود. دادگاه بر اساس شرایط میزان و تعداد دفعات این دیدارها را مشخص می کند. حال اگر زوج قصد خروج از کشور با فرزند را داشته باشد این دیدارها برای مادر ممکن نخواهد بود. همین موضوع می تواند اصلی ترین دلیل برای ارائه در دادگاه ب ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک محسوب شود. حال اگر در این خصوص نیاز به راهنمایی داشته باشید می توانید از یک وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیرید. یادتان باشد که اثبات شرایط گفته شده در دادگاه و همچنین جلب رضایت قاضی کار چندان ساده ای محسوب نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×