توقیف خودرو به علت عدم رعایت حجاب

توقیف خودرو به علت عدم رعایت حجاب (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

توقیف خودرو به علت عدم رعایت حجاب

توقیف خودرو به علت عدم رعایت حجاب

عدم رعایت حجاب چیست؟ آیا عدم رعایت حجاب جرم است؟ چگونه می توان نسبت به جرم انگاری عدم رعایت حجاب اقدام کرد؟ مهمترین نکات مربوط به عدم رعایت حجاب چیست؟ مجازات عدم رعایت حجاب چیست؟ آیا عدم رعایت حجاب موجب توقیف خودرو می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص عدم رعایت حجاب چیست؟ اصلی ترین کارکرد عدم رعایت حجاب چیست؟ نظر قانونگذار در خصوص عدم رعایت حجاب چیست؟ آیا پلیس می تواند به علت عدم رعایت حجاب نسبت به توقیف خودرو اقدام کند؟ مهم ترین آثار عدم رعایت حجاب چیست؟ عدم رعایت حجاب در کدام نهاد قضایی مورد بررسی قرار می گیرد؟

عدم رعایت حجاب از منظر قانون امروزه تبدیل به یکی از چالش های مهم و اساسی جامعه شده است. قانون ایران برگرفته از شرع و قوانین اسلامی است. بنابراین کاملا مشخص است که مسائل اجتماعی مانند حجاب زنان در قانون ایران نمود داشته باشد. با توجه به اتفاقات سال های گذشته و همچنین عدم رعایت حجاب، این سوال ایجاد می شود که آیا قانون گذار این مسئله را به عنوان یک جرم تلقی کرده است؟ بر اساس ماده 638 قانون مجازات اسلامی می توان این عمل را جرم دانست و در این ماده برای چنین جرایمی حبس تعزیری و جزای نقدی در نظر گرفته شده است.

ما در ادامه می خواهیم بدانیم که عدم رعایت حجاب دقیقا چه جرمی محسوب می شود و آیا توقیف خودرو به علت عدم رعایت حجاب یک عمل قانونی محسوب می شود یا خیر؟ نکته ای که شاید برای شما جالب توجه باشد بدانید این است که حجاب به عنوان یک قانون مستقل و مشخص در قانون ایران وجود ندارد و تنها به عنوان یک عمل شرعی شناخته می شود. از این رو عدم رعایت حجاب تبدیل به یکی از مهمترین چالش های قانونی شده است که طی سال های گذشته قانونگذاری و مجلس شورای اسلامی در صدد تدوین قانونی مشخص برای آن است. در ادامه به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

عدم رعایت حجاب و جرم انگاری آن

عدم رعایت حجاب به صورت مستقیم و مستقل در قانون ایران به عنوان جرم شناخته نشده است. اما در شرع به عنوان یک عمل حرام شناخته می شود. بنابراین عملا در جامعه و قانون ما با یک چالش مهم قانونی رو به رو هستیم. در ماده 638 قانون مجازات اسلامی هر عمل حرام که در انظار عمومی انجام شود به عنوان جرم شناخته و مجازات آن حبس و جزای نقدی تعیین شده است. با توجه به این که عدم رعایت حجاب به عنوان یک عمل حرام و خلاف شرع محسوب می شود می توان بر اساس ماده 638 قانون مجازات اسلامی این عمل را به عنوان یک جرم دانست.

اما برای مشخص تر شدن داستان عدم رعایت حجاب و جرم انگاری آن بهتر است بدانیم که قانون چه افعالی را جرم تلقی کرده است. هر وکیل کیفری به خوبی می داند که زمانی یک فعل جرم است که سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان برای ان فعل اثبات شود.

در خصوص رکن مادی در حالتی اثبات می شود که هر عملی که آسیب زننده قابل اثبات باشد. در رکن معنوی نیت فرد و عمدی یا سهوی بودن فعل مورد توجه قرار می گیرد. بنابراین اگر فردی به صورت عمد و با علم به مجرمانه بودن آن اقدام به فعل کرده باشد می توان گفت که مرتکب جرم شده است. در رکن قانونی نیز به مصادیق قانونی در خصوص فعل توجه می شود. در صورتی که هر سه این ارکان برای یک فعل صادق باشد عملا می توان گفت که آن فعل جرم است.

دو چالش بسیار مهم برای جرم انگاری عدم رعایت حجاب وجود دارد. اول این که مصادیق قانونی و مشخصی برای این مسئله وجود ندارد. یعنی قانون گذار صراحتا آن را جرم اعلام نکرده است و صرفا می توان بر اساس ماده 638 قانون مجازات اسلامی این عمل را جرم تلقی کرد. چالش دوم این است که تعریف درستی از بد حجابی یا بی حجابی در قانون وجود ندارد. آیا نداشتن روسری و یا نیمه بستن آن را می توان بدحجابی دانست؟ آیا پوشیدن آستین کوتاه بد حجابی است؟ این ها مواردی است که نمی تواند بر اساس قانون در خصوص آن صحبت کرد. از این روست که مجلس شورای اسلامی طی سال های گذشته سعی کرده است قانونی کامل در خصوص این مسئله و جرم انگاری عدم رعایت حجاب ارائه دهد.

عدم رعایت حجاب و توقیف خودرو بر اساس قانون

هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که تا سال های گذشته خودرو و فضای داخلی آن به عنوان یک محیط شخصی شناخته می شد. یعنی از دید قانون فضای داخل خودرو درست مانند خانه به عنوان یک فضای شخصی شناخته می شد. اما با توجه به گسترش بدحجابی و بی حجابی در جامعه و همچنین مشخص بودن داخل خودرو در جامعه قانون گذار طی این سال ها در این خصوص تجدید نظر کرده و فضای داخل خودرو را به عنوان یک فضای عمومی و غیر خصوصی در نظر گرفته است.

از این رو با توجه به تمام مواردی که در بالا عنوان شد می توان گفت که عدم رعایت حجاب در خودرو بدین معنی است که در خیابان و انظار عمومی حجاب رعایت نشده و بر اساس ماده 638 یک فعل حرام و خلاف شرع رخ داده است. بر این اساس مرتکب باید به حبس و جزای نقدی محکوم شود. اما در خصوص توقیف خودرو عملا قانونی وجود ندارد و صرفا بنا بر این که مرتکب این عمل به عنوان مجرم شناخته شده ضابط قانونی می تواند برای متوقف کردن او نسبت به توقیف خودرو اقدام کند. اما اگر خودرو برای او نبود و یا این که راننده فردی دیگری باشد و یا اگر در مکان هایی مانند تاکسی این جرم صورت بگیرد آیا امکان توقیف خودرو وجود دارد یا خیر، قانون نظری در این خصوص ندارد. در واقع این ها از جمله مواردی است که به عنوان یک چالش مهم قانونی و خلا هایی است که در جامعه وجود دارد.

به نظر می رسد قانونگذار باید هرچه سریع تر به این مسئله پایان دهد و مشخص کند که عدم رعایت حجاب دقیقا چیست و چه عواقبی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×