تقاضای تعدیل اقساط

تقاضای تعدیل اقساط (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تقاضای تعدیل اقساط

تقاضای تعدیل اقساط

تعدیل اقساط چیست؟ تعدیل اقساط چه شرایطی دارد؟ مهم ترین نکات مربوط به تعدیل اقساط چیست؟ چرا از تعدیل اقساط استفاده می شود؟ تا چه تعداد می توان از تعدیل اقساط استفاده کرد؟ مهم ترین شرایط مربوط به تعدیل اقساط چیست؟ بهترین روش برای استفاده از تعدیل اقساط چیست؟ کدام یک از طرفین می توانند نسبت به تعدیل اقساط اقدام کنند؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تعدیل اقساط چیست؟ در چه شرایطی امکان استفاده از تعدیل اقساط وجود دارد؟ آیا تنها محکوم به می تواند از تعدیل اقساط استفاده کند؟ شرایط اثبات مدارک در تعدیل اقساط چیست؟ تقاضای تعدیل اقساط چه شرایطی دارد؟

تعدیل اقساط یکی از مواردی است که در دادگاه های حقوقی مورد استفاده قرار می گیرد. بر این اساس هر کدام از طرفین دعوی در صورت تغییر شرایط اقتصادی می توانند نسبت به تعدیل اقساط و کاهش یا افزایش آن اقدام کنند. بنابراین تعدیل اقساط صرفا به معنای کاهش میزان اقساط نیست. این مسئله ای است که باید به آن توجه داشته باشید. همچنین در نظر بگیرید که تعدیل اقساط بر اساس یک دادخواست قابل پیگرد خواهد بود. یعنی یک دعوی جدید بر اساس این دادخواست ایجاد شده و شرایط دعوی مورد بررسی قرار می گیرد. نکته دیگری که در همین ابتدا باید به آن توجه داشته باشید این است که تعدیل اقساط محدودیت دادخواست ندارد. یعنی هر کدام از طرفین می توانند با تغییر شرایط بدون محدودیت نسبت به ارائه دادخواست اقدام کنند.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که اولا تعدیل اقساط چه شرایطی دارد و چگونه می توان نسبت به آن اقدام کرد؟ همچنین به دنبال این هستیم که بدانیم مهم ترین کارکرد تعدیل اقساط چیست؟ همچنین در خصوص کدام دعاوی می توان از این امکان استفاده کرد؟ این ها مهم ترین شرایطی است که در این مقاله می خواهیم آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

تعدیل اقساط و مفاهیم آن

تعدیل اقساط اصولا مربوط به دعاوی مالی است. یعنی در دعوی که یکی از طرفین محکوم به پرداخت خسارت یا پرداخت مالی می شود می توان نسبت به ارائه دادخواست اعسار و تعدیل اقساط اقدام کرد. نکته ای که هر وکیل حقوقی به خوبی می داند این است که تعدیل اقساط در نتیجه اثبات اعسار و تقسیط بدهی یا خسارت خواهد بود. بنابراین بهتر است ابتدا بدانیم اعسار چیست و معسر به چه کسی گفته می شود؟

اعسار و معسر از جمله شرایطی است که در قانون ایران و شرع وجود دارد. فرض کنید که زوجه ای برای دریافت مهریه خود اقدام کند. مهریه او به میزان 500 سکه طلا است. این در حالی است که زوج یک کارمند ساده بوده و مالی از خود ندارد. بدین ترتیب وی توانایی پرداخت تمام مهریه را ندارد. حال آیا زوجه نمی تواند مهریه خود را به عنوان یک طلب مالی دریافت کند؟ مسلما قانون راهکاری برای این موضوع ارائه می دهد.

نکته ای که وجود دارد این است که زوج مکلف به پرداخت این مهریه است. اما زمانی که مالی برای پرداخت ندارد می تواند با ارائه دادخواست اعسار شرایط مالی و اقتصادی خود را تعریف کند. بر اساس این شرایط دادگاه سعی می کند بر اساس شرایط اثبات شده مسیری را تعیین کند که امکان پرداخت بدهی به صورت قسطی ایجاد شود. به طور مثال بر اساس میزان حقوق فرد تعیین می شود که وی باید ماهانه به اندازه یک ربع سکه به زوجه پرداخت کند. این مسئله در خصوص خسارت های مالی یا سایر دعاوی مالی مانند بدهی و چک قابل اجرا است.

حال مسئله تعدیل اقساط زمانی ایجاد می شود که در موقعیت اقتصادی بدهکار تغییری ایجاد شود. به طور مثال وی از کار اخراج شده باشد و یا هزینه ها به اندازه ای بالا رفته باشد که توانایی پرداخت قسط مشخص شده را نداشته باشد. در این حالت امکان ارائه دادخواست تعدیل اقساط برای وی ایجاد می شود.

تعدیل اقساط و شرایط آن

تعدیل اقساط همانطور که گفتیم از نتایج اعسار است. در واقع زمانی مسئله تعدیل اقساط مطرح می شود که ابتدا معسر بودن فرد اثبات شده باشد. هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که محدودیتی در خصوص ارائه دادخواست تعدیل اقساط وجود ندارد. یعنی حتی بعد از حکم دادگاه فرد نسبت به تعدیل اقساط اقدام کند و با ارائه مدارک و شرایط جدید نسبت به کاهش یا افزایش اقساط اقدام کند.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در صورتی که وضعیت بدهکار بهتر شده باشد، به طور مثال به وی ارث رسیده باشد و یا موقعیت بهتر مالی برای وی ایجاد شود عملا فرد مقابل می تواند با ارائه مدارک و شواهد جدید نسبت به تعدیل اقساط اقدام کند. در همان مثال بالا اگر زوجه بتواند ثابت کند که وضعیت مالی مرد بهتر شده می تواند دادگاه را مجاب به افزایش میزان قسط کند. به طور مثال می تواند میزان قسط را از یک ربع به یک نیم سکه تغییر دهد و یا این که فرد را مجبور به پرداخت بخشی از مهریه کند. این ها از مهمترین شرایط و کارکرد های تعدیل اقساط محسوب می شود.

به طور کلی باید به این موضوع توجه داشته باشید که تعدیل اقساط از جمله مواردی در قانون ایران محسوب می شود که می تواند بر اساس موقعیت اقتصادی تغییر کند. از این روست که قانونگذار محدودیتی برای آن در نظر نگرفته است. به طور مثال وضعیت تورم، افزایش بهای سکه و ده ها مورد دیگر می تواند در این وضعیت به صورت مستقیم تاثیرگذار باشد. ما در این مقاله سعی کردیم جنبه های مختلفی از این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان نکته پایانی به این موضوع توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد دادخواست تعدیل اقساط در همان دادگاه صادر کننده اعسار مورد بررسی قرار می گیرد. اما این مسئله لزوم قانونی ندارد و این احتمال وجود دارد که این دادخواست به دادگاه صالح دیگری ارجاع داده شود. در صورتی که فکر می کنید در این مسیر نیاز به راهنمایی و کمک بیشتری دارید می توانید از یک وکیل یا مشاور مجرب کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×