تصرف عدوانی کیفری

تصرف عدوانی کیفری

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تصرف عدوانی کیفری

تصرف عدوانی کیفری در قانون

تصرف عدوانی کیفری چیست؟ تصرف عدوانی کیفری به چه معنی است؟ شرایط تصرف عدوانی کیفری چیست؟ مهم ترین عناصر تصرف عدوانی کیفری چیست؟ چرا از تصرف عدوانی کیفری در قانون استفاده می شود؟ مهم ترین نکات مربوط به تصرف عدوانی کیفری چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تصرف عدوانی کیفری چیست؟ اصلی ترین عناصر تصرف عدوانی کیفری چیست؟ مجازات تصرف عدوانی کیفری چیست؟ چرا تصرف عدوانی کیفری جرم است؟ شرایط اثبات تصرف عدوانی کیفری چیست؟ در چه شرایطی تصرف عدوانی کیفری صورت می گیرد؟ آثار تصرف عدوانی کیفری چیست؟ تبعات تصرف عدوانی کیفری چیست؟ کدام دادگاه در خصوص تصرف عدوانی کیفری اقدام می کند؟

تصرف عدوانی کیفری یکی از انواع جرایمی است که بر علیه حقوق مالکیت افراد شکل می گیرد. در واقع اگر فردی با قهر و یا غلبه یا زور بدون هیچ سابقه تصرفی اقدام به تصرف مالی کرده باشد، مالک یا متصرف می تواند نسبت به این اقدام شکایت کند. این تصرف از دید قانون کیفری به عنوان جرم شناخته شده و قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده است. در این تعریف چندین نکته وجود دارد، اول این که مال باید به زور یا با غلبه گرفته شده باشد، دوم این که سابقه تصرفی برای متصرف وجود نداشته باشد و سوم این که مال از نوع غیر منقول باشد. در این خصوص در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

در واقع ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که تصرف عدوانی کیفری دقیقا به چه معنی است و چه زمانی می توانیم نسبت به این نوع تصرف شکایت کیفری داشته باشیم؟ همچنین باید بدانیم که چه شرایطی برای اثبات این مسئله وجود دارد؟ نکته دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که می خواهیم بدانیم قانونگذار چه مجازاتی برای این فرد در نظر می گیرد؟ این ها همه مواردی است که در این خصوص باید آن توجه داشته باشیم. در ادامه این مسائل را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

تصرف عدوانی کیفری و مفاهیم مربوط به آن

تصرف عدوانی کیفری به حالتی گفته می شود که فردی بدون سابقه تصرف با زور و غلبه اقدام به تصرف مالی غیر منقول کند. در این تعریف چند نکته و مفهوم وجود دارد که برای فهم بهتر تصرف عدوانی کیفری باید به آن توجه کرد.

اول این که بر اساس این تعریف نیازی به اثبات مالکیت توسط شاکی وجود ندارد. در کلام ساده تر اثبات تصرف از سمت شاکی حتی بدون ارائه سند رسمی مالکیت نیز می تواند کافی باشد. نکته دوم این است که متصرف نباید سابقه تصرف داشته باشد. در این خصوص بهتر است از یک مثال استفاده کنیم.

فرض کنیم که شما ملک خود را به فردی بر اساس قراردادی به اجاره داده باشد، حال بعد از اتمام قرارداد، مستاجر اقدام به تخلیه نمی کند. در این حالت شما نمی توانید از طریق تصرف عدوانی کیفری اقدام کنید. چرا که وی سابقه تصرف بر اساس قرارداد اجاره میان شما و او وجود دارد. این نکته بسیار مهمی است که در ابتدای کار هر وکیل کیفری به آن اشاره می کند.

مفهوم دیگری که در این بین وجود دارد این است که این تصرف صرفا در خصوص اموال غیر منقول (غیر قابل جابجایی) صورت می گیرد. بنابراین شما نمی توانید در خصوص اموالی مانند خودرو یا … از این مسیر قانونی استفاده کنید. بنابراین اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم برای اثبات این جرم سه شرط اساسی وجود دارد.

اول این که متصرف نباید سابقه تصرف ملک یا مال غیر منقول را داشته باشد. دوم این که متصرف باید با زور و غلبه این تصرف را انجام داده باشد و سوم این که این مال باید در مالکیت یا تصرف شاکی باشد. این شرایط در کنار شرایط عمومی اثبات جرم یعنی اثبات سه رکن اساسی مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان قرار می گیرد. در رکن مادی آسیب های وارد شده مورد بررسی قرار می گیرد و در رکن معنوی نیت فرد (همان زور و غلبه) مورد توجه است. در رکن قانونی نیز به مصادیق و مواد قانونی در این خصوص نگاه می شود. در ماده 690 قانون مجازات اسلامی به طور کامل در خصوص این جرم و مجازات مربوط به آن صحبت شده است.

آثار و تبعات تصرف عدوانی کیفری

همانطور که گفتیم در ماده 690 قانون مجازات اسلامی در خصوص جرم تصرف عدوانی کیفری و مجازات مربوط به آن صحبت شده است. در صورتی که شرایط اثبات جرم تصرف عدوانی کیفری وجود داشته باشد وکیل کیفری تهران یا شهرستان از سمت موکل خود (شاکی) می تواند درخواست مجازات را داشته باشد.

مجازات تعیین شده در این ماده قانون حبس تعزیری یک ماه تا یک سال تعیین شده است. اما در کنار این مجازات دادگاه کیفری دستور به رفع تصرف انجام شده و بازگشت وضعیت به قبل از تصرف را صادر می کند.

در کلام ساده تر آثار اثبات و حکم صادر شده در خصوص تصرف عدوانی کیفری معطوف به سه بخش است. اول این که متصرف به حبس تعزیری محکوم می شود. دوم این که تصرف صورت گرفته باید از بین برود و مال به مالک یا متصرف اصلی بازگردد و سوم این که اگر مجرم در مال تغییراتی ایجاد کرده باشد باید آن را به حالت قبل بازگرداند و اگر این مسئله قابل بازگشت نباشد باید بها و ارزش معادل آن را پرداخت کند. فرض کنید وی اقدام به تصرف باغی را کرده باشد که در آن خانه باغی وجود داشته است. اگر این فرد خانه باغ را تخریب کرده باشد وی باید یا خانه را بسازد و یا معادل هزینه آن را به فرد بازگرداند. این سه اثر مهمی است که در این خصوص وجود دارد و باید به آن توجه داشته باشیم.

در نهایت می توان گفت که شرایط اثبات تصرف عدوانی کیفری کار چندان سختی نیست. در دست داشتن سند رسمی می تواند کار را برای شاکی ساده تر کند اما فردی که مالک نیست و صرفا مال در تصرف اوست هم می تواند با ارائه اسناد غیر رسمی و یا با ارائه شاهدان مختلف نسبت به اثبات این جرم علیه مجرم اقدام کند. این ها مهمترین نکاتی است در این مسیر باید به آن توجه کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×