حکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه

حکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

حکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه

حکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه چیست؟ استرداد جهیزیه به چه معنی است؟ شرایط استرداد جهیزیه چیست؟ مهمترین نکات مربوط به استرداد جهیزیه چیست؟ چرا از استرداد جهیزیه استفاده می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص استرداد جهیزیه چیست؟ آیا امکان دریافت حکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه وجود دارد؟ شرایط صدور حکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه چیست؟ استرداد جهیزیه توسط کدام قانون قابل بررسی است؟ کدام دادگاه نسبت به صدور حکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه اقدام می کند؟ مامور اجرای حکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه کیست؟ ضمانت اجرای استرداد جهیزیه چیست؟

استرداد جهیزیه از جمله شرایطی است که زوجه در طول زندگی مشترک یا در دوره طلاق می تواند از آن استفاده کند. نکته ای که وجود دارد این است که جهیزیه جزو اموال زوجه محسوب می شود. از این رو مالک ( زوجه ) می تواند نسبت به بازپس گیری اموال اقدام کند. توجه داشته باشید که در طول زندگی مشترک یا در حین طلاق زوج صرفا می تواند از این اموال استفاده کند و حق فروش یا تخریب آن را ندارد.

با توجه به این که قانون زوجه را مالک این اموال می شناسد امکان استرداد جهیزیه را به درخواست وی فراهم کرده است. حال اگر زوج در قبال این دستور مقاومت کند دادگاه می تواند با هماهنگی نیروی انتظامی و دادستانی نسبت به صدور حکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه اقدام کنند.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که این حکم دقیقا چه زمانی صادر می شود و دادگاه بر اساس چه مدارکی دست به این کار می زند؟ آیا استرداد جهیزیه دارای ضمانت اجرایی لازم است؟ همچنین با چرایی صدور این حکم نیز آشنا خواهیم شد. ما در این مقاله خواهیم دانست که چرا قانون از استرداد جهیزیه استفاده می کند و به زوجه اجازه دریافت حکم برای ورود به منزل را می گیرد؟

استرداد جهیزیه بر اساس مفاهیم

استرداد جهیزیه را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا بدانیم چه مفاهیمی در این خصوص وجود دارد. برای این کار لازم است ابتدا نگاهی به قانون نکاح یا ازدواج بیاندازیم و ببینیم بر جهیزیه چه مفهومی در این قانون به خود اختصاص داده است.

بر اساس قانون تامین اموال مورد نیاز زندگی و همچنین تمامی نیازهای زوجه بر عهده مرد است. یعنی زوج مکلف است که خانه، اسباب زندگی و سایر شرایط لازم برای داشتن زندگی مشترک و همچنین نیازهای زوجه را فراهم کند. بنابراین عملا زوجه هیچ تعهد یا الزام قانونی و شرعی برای تهیه جهیزیه را ندارد. اما بر اساس عرف زوجه برای نشان دادن حسن نیت خود و همچنین برای کمک به شروع زندگی با خود برخی از اسباب مورد نیاز را همراه می آورد.

اما نکته ای که وجود دارد این است که بر اساس قانون نفقه، مرد مکلف بر تامین این وسایل بوده است. از این رو جهیزیه نه به عنوان وسایل مشترک بلکه به عنوان وسایلی تحت تملک زوجه است. از این رو زوج تنها می تواند از آن وسایل استفاده کند. بنابراین وی هیچ گونه حق فروش یا واگذاری به غیر را ندارد. بر این اساس اگر زوجه بخواهد می تواند بر اساس قانون تملک، اموال خود را از خانه خارج کند که به آن استرداد جهیزیه گفته می شود.

نکته ای که هر وکیل حقوقی می داند این است که برای استرداد جهیزیه نیازی به ورود به مرحله طلاق نیست. زوجه می تواند در هر موقعیتی که بخواهد نسبت به استرداد جهیزیه اقدام کند. این ها مسائل پایه ای است که در خصوص استرداد جهیزیه وجود دارد. حال می خواهیم بدانیم که برای صدور حکم ورود به منزل چه مدارک و شرایط لازمی وجود دارد؟

استرداد جهیزیه و صدور حکم ورود به منزل

استرداد جهیزیه بر اساس قانون مالکیت امکان پذیر است. بر اساس همین قانون هیچ کس حق ورود بدون اجازه به خانه یا ملکی را ندارد که متعلق به او نیست. بنابراین حتی در صورت صدور حکم استرداد، زوجه بدون اجازه زوج ( به عنوان مالک خانه ) نمی تواند وارد شود. از این رو زوج می تواند مانع از استرداد شود.

در این صورت زوجه با تهیه یک صورت جلسه توسط مامور انتظامی می تواند به دادگاه مراجعه کرده و با بیان شرایط نسبت به دریافت حکم ورود به منزل اقدام کند. بر اساس این حکم مامور انتظامی و زوجه می توانند بدون اجازه به خانه زوج رفته و اموال مشخص شده را مسترد کنند.

در این بین چند نکته بسیار مهم وجود دارد. اول این که برای جلوگیری از تخریب اموال و یا فروش آن ها زوجه می تواند به کمک یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان نسبت به صدور قرار تامین خواسته اقدام کنند. گرچه در صورت فروش اموال یا تخریب آن ها توسط زوج امکان پیگرد کیفری وجود دارد. چرا که اموال تحت تملک زوجه است و زوج حق چنین کاری را ندارد.

نکته دیگر این است که این دعوی از نوع مالی است. بنابراین بر اساس میزان ارزش مهریه هزینه دادرسی تعیین می شود. شما می توانید در زمان بیان ارزش مهریه، رقم آن را پایین تر اعلام کنید. اعلام پایین این رقم مانع از دریافت کامل اموال نخواهد شد. البته توجه داشته باشید که برای جهیزیه کمتر از 20 میلیون تومان شورای حل اختلاف به عنوان مرجع رسیدگی انتخاب می شود.

مسئله دیگر این است که ممکن است سیاهه ای از جهیزیه وجود نداشته باشد. در این حال ارائه فاکتورهای خرید و یا شهادت شاهدان معتبر می تواند کارساز باشد. در هر صورت مسیر استرداد جهیزیه و صدور حکم ورود به منزل کار چندان ساده ای نیست. از این رو پیشنهاد ما این است که در این مسیر حتما از یک وکیل یا مشاور حقوقی مجرب استفاده شود. این نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید. یک وکیل یا مشاور می داند که برای استرداد جهیزیه بهترین و نزدیکترین مسیر کدام است. به هر حال قوانین پیچیدگی های خاص خودشان را دارند. اگر دوست دارید درگیر این پیچیدگی ها نشوید و سریع تر دستورات و حکم های لازم را دریافت کنید، حتما از فردی آگاه و با تجربه در این حوزه کمک بگیرید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×