در صورت طلاق از طرف مرد آیا مهریه تقسیط می شود؟

در صورت طلاق از طرف مرد آیا مهریه تقسیط می شود؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

در صورت طلاق از طرف مرد آیا مهریه تقسیط می شود؟

در صورت طلاق از طرف مرد آیا مهریه تقسیط می شود؟

طلاق از طرف مرد چیست؟ طلاق از طرف مرد چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به طلاق از طرف مرد چیست؟ آیا امکان اعسار از مهریه در طلاق از طرف مرد وجود دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص طلاق از طرف مرد چیست؟ مهم ترین تفاوت طلاق از طرف مرد با طلاق به صورت توافقی یا طلاق از سمت زوجه چیست؟ طلاق از طرف مرد توسط کدام دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد؟ آثار طلاق از طرف مرد چیست؟ شرایط پرداخت مهریه در طلاق از طرف مرد چگونه تعیین می شود؟

امکان طلاق از طرف مرد از جمله حقوقی است که قانون برای زوج در زندگی مشترک در نظر گرفته است. در کلام ساده تر مرد این حق را دارد که در هر موقعیتی که بخواهد بتواند نسبت به استفاده از این حق اقدام کند. اما یک شرط برای این کار وجود دارد و آن این است که زوج باید حقوق مالی زوجه را تمام و کمال پرداخت کند. این حقوق شامل مهریه، نفقه تا زمان پایان عده، تنصیف اموال و … است. بنابراین مادامی دادگاه رای به جدایی و قبول طلاق از طرف مرد می کند که این حقوق تمام و کمال پرداخت شده باشد.

حال بر اساس این موضوع این پرسش مطرح می شود که اگر مرد توان مالی کافی برای پرداخت مهریه نداشته باشد آیا به طور کلی امکان استفاده از حق طلاق را ندارد؟ در کلام ساده تر آیا مرد می تواند با اثبات اعسار از پرداخت مهریه نسبت استفاده از حق طلاق اقدام کند؟ اگر پاسخ مثبت باشد این پرسش مطرح می شود که عملا مهریه توان بازدارندگی خود را از دست می دهد، بنابراین چه عاملی می تواند مانع از طلاق از طرف مرد شود؟ این ها مواردی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

طلاق از طرف مرد و مفاهیم

طلاق از طرف مرد یک نوع حقی است که در زندگی مشترک برای زوج در نظر گرفته شده است. برای درک این موضوع لازم است که ابتدا مفاهیم مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهیم و سپس بر اساس این مفاهیم سراغ پرسش اصلی خودمان برویم.

اولین مفهومی که در اینجا وجود دارد مسئله نکاح است. در واقع همه چیز بر اساس این مفهوم شکل می گیرد. بنابراین برای این که بدانیم طلاق از طرف مرد چه شرایطی دارد و آیا امکان استفاده از شرایط اعسار از پرداخت مهریه در خصوص طلاق از طرف مرد وجود دارد یا خیر؟ باید به مفهوم نکاح و طلاق نگاهی بیندازیم.

به طور کلی از دید قانون نکاح به معنی قراردادی میان طرفین (زوجین) برای شروع یک زندگی مشترک است. بر اساس این قرارداد طرفین تعهد می کنند که نسبت به یکدیگر حقوقی را رعایت کنند. در قرارداد نکاح نیز درست مانند هر قرارداد دیگری شرایط فسخ و انحلال آن عنوان می شود. از جمله مهمترین شرایط فسخ ( حق انحلال )این است که زوج در هر زمان که بخواهد می تواند این قرارداد را منحل کند. بنابراین همه چیز در اختیار زوج قرار داده شده است. این شرایط فسخ تحت عنوان حق طلاق شناخته می شود.

امروز بسیاری از مردها برای ایجاد برابری در رابطه زناشویی، وکالت استفاده از این حق را به زوجه می دهد. بر اساس این وکالت زوجه نیز می تواند درست مانند زوج در هر زمان که بخواهد از این حق استفاده کند. توجه کنید که این وکالت مانع از استفاده خود زوج از حق قانونی آن نخواهد شد. اما نکته بسیار مهمی که در این خصوص باید به خاطر داشته باشید این است که زوج تنها زمانی می تواند از این حق استفاده کند که تمام حقوق مالی تعیین شده توسط قانون و همچنین عنوان شده در عقدنامه پرداخت شده باشد. در غیر این صورت زوج شرایط لازم برای استفاده از حق طلاق را نخواهد داشت. این نکته ای است که هر وکیل حقوقی به خوبی به آن آگاه است.

شرایط طلاق از طرف مرد و مسئله اعسار

یکی دیگر از مفاهیم مهم دخیل در مسئله طلاق از طرف مرد، مفهوم اعسار است. در واقع بسیاری از مردهای متاهل امروز توان پرداخت مهریه های سنگین را ندارند. با توجه به افزایش بی رویه قیمت طلا و … پرداخت مهریه به صورت کامل کاری نیست که هر کسی بتواند انجام دهد.

از این رو دادگاه حقوقی در صورت اثبات عدم توان مالی کافی برای پرداخت مهریه، دستور اعسار از پرداخت مهریه را صادر می کند. بر اساس این دستور معسر مکلف است به صورت قسطی ( تعیین شده توسط دادگاه ) اقدام به پرداخت مهریه یا سایر حقوق مال زوجه کند. نکته ای که وجود دارد این است که برای اثبات اعسار و استفاده از این شرایط تنها مسئله موجود، عدم توان مالی و اثبات آن است.

بنابراین این که زوج یا زوجه اقدام به طلاق کرده باشند تاثیری در این خصوص ندارد. اما یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که اثبات از این امکان در صورتی که طلاق از طرف مرد باشد کمی سخت می شود. در واقع با وجود این که دادگاه مکلف است این دادخواست و درخواست را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهد، اما این امکان وجود دارد که دادگاه برای حفظ یک زندگی مانع از این کار شود و یا آن را به سختی انجام دهد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که در صورتی که فرد هیچ توان مالی نداشته باشد، یعنی معسر مطلق شناخته شود امکان طلاق را نخواهد داشت. زیرا دادگاه و قانون شرایطی برای او در نظر نگرفته است. بنابراین این چنین فردی که عملا توانایی پرداخت اقساطی مهریه را هم ندارد، نمی تواند نسبت طلاق به صورت یک طرفه اقدام کند.

به طور کلی در نظر داشته باشید که طلاق از طرف مرد سختی های خاص خودش را دارد. این سختی ها با ارائه درخواست اعسار از پرداخت مهریه نیز می تواند چند برابر شود. از این رو پیشنهاد ما این است که در این مسیر حتما از یک وکیل یا مشاور مجرب کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×