عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه

عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه

عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه و آنچه باید بدانید

عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه به چه معنی است؟ عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه چه آثاری دارد؟ عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه چه نتایجی دارد؟ عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه نشان دهنده چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه چیست؟ آیا برای عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه نیاز به ارائه مدارک قانونی است؟ آیا عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه مانع از انحصار وراثت می شود؟ شرایط حقوقی عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه چیست؟ تکلیف سایر وراث با عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه یکی از آن ها چیست؟

عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه یکی از راه های اعلام مخالفت و عدم قبول انحصار وراثت به صورت توافقی است. بنابراین عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه نشان دهنده این است که فرد به عنوان وارث روند انحصار وراثت به صورت توافقی یا بر اساس جلسات شورای حل اختلاف را قبول ندارد. بر این اساس شورای حل اختلاف با صدور گواهی عدم توافق در انحصار وراثت دعوی را به دادگاه ارجاع می دهد. اینجاست که دادگاه حتی با عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه اقدام به انحصار وراثت می کند. این مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه چه آثاری می تواند داشته باشد؟ آیا این عدم حضور می تواند تبعات حقوقی یا کیفری داشته باشد؟ آیا وراث بر اساس این روند و با استفاده از این ابزار به نتیجه خاصی برسند؟ در این خصوص بهتر است از یک وکیل حقوقی مجرب و با تجربه بخواهید در کنار شما حضور داشته باشد. در خاطر داشته باشید که در خصوص دعوی های حقوقی و کیفری هر اقدام می تواند به عنوان یک شمشیر دولبه عمل کند. اگر درست از آن ابزار استفاده نکنید، می تواند شما را به نابودی بکشاند. بنابراین در این خصوص دقت بسیاری داشته باشید.

عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه بر اساس مفاهیم

عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا بتوانیم مفاهیم مربوط به به آن را شناسایی و تعریف کنیم. مسلما انحصار وراثت و تقسیم ترکه مهمترین مفهومی است که در این بین وجود دارد.

به طور کلی فردی که در جامعه زندگی می کند از یک سری حقوق و شرایط برخوردار است. یکی از مهمترین این حقوق را می توان حق مالکیت دانست. به جز در شرایط خاص قانونی هیچ فرد یا نهادی نمی تواند این حق را از فرد بگیرد. اما لحظه ای که فرد فوت می کند تمام حقوق از جمله حق مالکیت از وی گرفته می شود. بنابراین بعد از مرگ او بر هیچ کدام یک از اموال و دارایی های خود مالک نخواهد بود.

بنابراین قانون بر اساس شرع ( فقه اسلام ) سعی کرده است اموال منقول و غیر منقول به جا مانده از متوفی را تعیین تکلیف کند. بر این اساس هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که انحصار وراثت به سه بخش اساسی تقسیم می شود. در بخش اول قانون سعی می کند اموال به جای مانده را مشخص کند. در این حالت اگر متوفی بدهی مانند مهریه و … داشته باشد باید از اموال وی پرداخت شود.

در بخش دوم قانون سعی می کند وراث قانونی را مشخص می کند. در این مسیر از قوانین نسبی و سببی استفاده می شود. قانون با توجه به شرایطی که وجود دارد وراث را مشخص می کند. در بخش نهایی نیز قانون بر اساس شرع و شرایط تعیین شده توسط قانونگذار سعی می کند میزان اموال مشخص را میان وراث مشخص شده تقسیم کند. در این مسیر از قوانینی مانند ارث پسر دو برابر ارث دختر و …. تبعیت می شود. این ها مهمترین نکاتی است که در خصوص انحصار وراثت و تقسیم ترکه وجود دارد. حال بر اساس این مفهوم بسیار مهم می خواهیم بدانیم که عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه چه آثار و نتایجی به همراه دارد و واکنش قانون نسبت به آن چیست؟

آثار و نتایج عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه

تا به اینجا دانستیم که انحصار وراثت دقیقا چیست و تقسیم ترکه در یک چارچوب کلی به چه معنی است. حال نوبت این است که بدانیم عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه چه آثاری دارد؟ آیا یک وارث می تواند بر اساس عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه کار خاصی از پیش ببرد؟

هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که اولین گام برای انحصار وراثت توسط شورای حل اختلاف برداشته می شود. در واقع این شورا با تشکیل جلسه انحصار وراثت و تقسیم ترکه سعی می کند توافقی میان وراث ایجاد کند. اما زمانی این توافق از نظر قانونی اعتبار خواهد داشت که تمامی وراث آن را قبول و امضا کنند. بنابراین عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه به معنی عدم قبول این توافق است. بر این اساس هیچ توافقی از طریق شورای حل اختلاف قابل حصول نخواهد بود.

بنابراین شورای حل اختلاف با صدور گواهی عدم توافق وراث این امکان را می دهند که وراث یا حتی یکی از آن ها از طریق مسیر حقوقی انحصار وراثت را پیگیری کند. نکته ای که وجود دارد این است که اقدام تنها یکی از وراثت یا حتی یکی از طلبکاران متوفی برای شروع این مسیر از طریق دادگاه کافی است. بنابراین عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه در مسیر حقوقی و دادگاه هیچ کارکردی ندارد. در این حالت دادگاه اموال را بررسی کرده و آن را میان وراث تقسیم می کند. توجه داشته باشید در صورتی که برخی از اموال غیر قابل افراز یا تقسیم باشد، دادگاه دستور فروش آن را از طریق مزایده صادر می کند. بر این اساس با فروش مال، سرمایه به دست آمده بنا بر میزان سهم هر وارث به آن ها تعلق می گیرد. عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه نه می تواند مانع از اجرای انحصار وراثت شود و نه باعث می شود که فرد از ارث محروم می شود. این ها مهمترین نکاتی است که در این خصوص وجود داشته و باید به آن ها توجه کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×