الزام به تعمیر ساختمان مشاعی

الزام به تعمیر ساختمان مشاعی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

الزام به تعمیر ساختمان مشاعی

شرایط الزام به تعمیر ساختمان مشاعی

الزام به تعمیر ساختمان مشاعی چیست؟ چگونه می توان نسبت به الزام به تعمیر ساختمان مشاعی اقدام کرد؟ مهم ترین نکات مربوط به الزام به تعمیر ساختمان مشاعی چیست؟ چرا از الزام به تعمیر ساختمان مشاعی استفاده می شود؟ شرایط استفاده از الزام به تعمیر ساختمان مشاعی چیست؟ نظر قانون در خصوص الزام به تعمیر ساختمان مشاعی چیست؟ الزام به تعمیر ساختمان مشاعی چه موارد قانونی دارد؟ آثار الزام به تعمیر ساختمان مشاعی چیست؟ در چه مواردی می توان از شرایط قانونی الزام به تعمیر ساختمان مشاعی استفاده کرد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص الزام به تعمیر ساختمان مشاعی چیست؟

الزام به تعمیر ساختمان مشاعی از جمله الزامات قانونی است که در دادگاه های حقوقی قابل بررسی است. در واقع بر اساس این ابزار مهم قانونی می توان از مالکان ملک مشاع خواست که در تعمیرات اساسی ساختمان یا ملک شرکت داشته باشند. این الزام از دو جهت کارایی مهمی دارد. اول این که باعث می شود تمامی مالکان یک ملک مشاع بر اساس میزان سهمی که در اختیار دارند در هزینه تعمیرات شریک باشند، دوم این که باعث می شود ملک تخریب نشود.

اما سوال اینجاست که چگونه می توان از این شرایط قانونی استفاده کرد؟ آیا الزام به تعمیر ساختمان مشاعی بر اساس دادخواست قابل پیگیری است؟ قانون برای این که به دادگاه اجازه صدور الزام به تعمیر ساختمان مشاعی را بدهد چه شرایطی در نظر گرفته است؟ در واقع ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که آیا می توان سایر مالکان یک ساختمان را مجاب کرد که در تعمیرات این ساختمان شریک شوند؟ اگر پاسخ مثبت است می خواهیم بدانیم که این شرایط چیست و چگونه اثبات می شود. نکته ای که باید بدانید این است که در خصوص چنین دعاوی قانون تعاریف کلی از تعمیرات اساسی و … داشته است. از این رو استفاده از یک وکیل حقوقی در مسیر این دعاوی می تواند بسیار کارساز باشد.

الزام به تعمیر ساختمان مشاعی بر اساس مفاهیم

الزام به تعمیر ساختمان مشاعی از جمله مواردی در قانون محسوب می شود که دارای تعاریف کلی و نسبتا مبهم است. از این رو برای فهم این موضوع بهتر است ابتدا تعاریف مشخصی از مفاهیم موجود در این دادخواست ارائه دهیم.

اولین مفهومی که در خصوص دادخواست الزام به تعمیر ساختمان مشاعی وجود دارد، ملک یا ساختمان مشاعی است. در قانون دو مفهوم مشاع و افراز در خصوص اموال منقول یا غیر منقول وجود دارد. اموال از دید قانون به دو دسته قابل افراز یا مشاع تقسیم می شود. در حالتی که مال قابلیت تقسیم داشته باشد و بتوان برای هر بخش از آن مالک مستقل در نظر گرفت به آن مال، قابل افراز گفته می شود. به طور مثال مالکان یک زمین می توانند با درخواست افراز ( بر اساس دادگاه یا به صورت توافقی ) نسبت به قطعه بندی زمین اقدام کنند. هر کدام از مالکان نیز می توانند سندی شش دانگ برای قطعه خود دریافت نمایند.

اما در خصوص برخی از اموال این امکان وجود دارد. به طور مثال یک خانه را نمی شود تقسیم کرد. به طور مثال نمی توان برای بخشی از خانه سندی مجزا صادر نمود. به این دست از اموال مشاع گفته می شود. مشاع بدین معنی است که تمامی مالکان در تمامی اجزای خانه شریک هستند.

بنابراین مالکی که سهم بیشتری دارد نمی تواند در ملک دخل و تصرفی داشته باشد. چرا که سایر مالکان در تمامی جزئیات ملک سهیم هستند. آن چیزی که مشخص است این است که در خصوص اموال مشاع مانند یک ساختمان یا یک خانه، همه مالکان در همه اتفاقات مربوط به آن شریک هستند. از طرف دیگر هیچ کدام یک از مالکان امکان دخل و تصرف در ملک و ایجاد تغییرات بدون رضایت سایر مالکان ندارند. اینجاست که مسئله الزام به تعمیر ساختمان مشاعی مطرح می شود. در ادامه این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

شرایط الزام به تعمیر ساختمان مشاعی بر اساس قانون

الزام به تعمیر ساختمان مشاعی بر اساس شرایط خاصی امکان پذیر است. به طور مثال یکی از مهمترین این شرایط این است که اثبات شود ساختمان نیاز به تعمیرات اساسی دارد. بنابراین تعمیراتی صرفا جهت زیبایی و یا تعمیراتی غیر اساسی نمی تواند دادگاه را مجاب به صدور الزام به تعمیر ساختمان مشاعی کند.

قانون تعریف بیشتری برای تعمیرات اساسی عنوان نکرده است. اینجاست که یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان بر اساس قانون و تعاریفی که وجود دارد می تواند کارایی خوبی از خود نشان دهد. به طور مثال ممکن است از دید قانون تعویض نرده های ساختمان کار ضروری به نظر نرسد اما یک وکیل مجرب می تواند با یادآوری اهمیت نرده ها در حفظ جان اهالی ساختمان دادگاه را برای صدور الزام به تعمیر ساختمان مشاعی سایر مالکان مجاب کند.

از دیگر شرایط الزام به تعمیر ساختمان مشاعی این است که این تعمیرات مربوط به مشکلات داخلی ساختمان باشد. به طور مثال اگر مشکلی از خارج از ساختمان ایجاد شده و یا توسط شخص ثالث یا یک مالک به وجود آمده باشد، آن فرد مسئول تعمیرات خواهد بود و سایر مالکان الزامی به تعمیر نخواهند داشت.

نکته دیگری که باید بدانید این است که بر اساس قانون و عرف هر مالک بر اساس میزان سهمی که در اختیار دارد باید در تعمیرات اساسی شریک باشد. بنابراین میزان شراکت در تعمیرات نیز بر اساس میزان سهم هر کدام از آن ها تعیین می شود. در نظر داشته باشید در صورتی که تعمیرات بسیار ضروری بوده و نیاز به اقدام فوری داشته باشد، آن دسته از مالک یا مالکانی که این تعمیرات را انجام داده باشند می توانند بر اساس دادخواست الزام به تعمیر ساختمان مشاعی مالک یا مالکان دیگر را مجاب به پرداخت سهم تعمیرات خود کنند.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است زمانی می توان از این دادخواست استفاده کرد که مالک یا مالکان دیگر نخواهند در تعمیرات شرکت کنند و هزینه ای برای آن پرداخت نکنند. بنابراین در اولین مرحله لازم است که از مالک یا مالکان خواسته شود تا در این مسئله شرکت داشته باشند. ارسال اظهارنامه می تواند مدرک مناسبی برای عدم حضور مالک یا مالکان در تعمیرات ساختمان مشاعی باشد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×