الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه

الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه

دعوی الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه

الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه چیست؟ الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه به چه معنی است؟ شرایط الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه چیست؟ الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه چه نوع دعوی است؟ مهمترین شرایط مربوط به الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه چیست؟ در چه شرایطی امکان الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه ایجاد می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه چیست؟ چه مدارکی برای دعوی الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه لازم است؟ آثار الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه چیست؟ ضمانت اجرایی الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه چیست؟

الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه در دعاوی خانواده و میان زوجین مطرح می شود. بر اساس این دعوی زوجه می تواند از دادگاه بخواهد که زوج را مکلف به تهیه مسکنی مستقل و البته مناسب زوجه تهیه کند. در صورتی که شرایط اعلام شده توسط زوجه اثبات شود، دادگاه زوج را مکلف به تهیه مسکنی با مشخصات خواسته شده می کند. از جمله مهمترین ضمانت های اجرایی این الزام را می توان اثبات شرایط عسر و حرج برای زوجه دانست. بر این اساس زوجه می تواند نسبت به طلاق اقدام کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه از چه نوع دعوی است و چه شرایطی دارد؟ سوال بهتر این است که می خواهیم بدانیم زوجه در چه شرایطی می تواند این دعوی را اقامه کند؟ همچنین زوجه برای اثبات شرایط ذکر شده نیاز به چه مدارکی دارد؟ نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه از جمله دعاوی محسوب می شود که زوجه می تواند بر اساس نتایج آن در سایر دعاوی از جمله دعوی طلاق یا نفقه پیشی بگیرد. بر اساس این مسئله می توان این دعوی را بسیار مهم و پر اهمیت دانست.

الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه بر اساس مفاهیم

الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه از حمله دعاوی مهم خانوادگی محسوب می شود. از این رو لازم است که برخی از مفاهیم عمده ای مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهیم. از جمله این مفاهیم، مسئله نفقه است. در واقع اصل این دعوی بر اساس مفهوم نفقه شکل گرفته است.

در قانون ایران، نکاح بر اساس مفهوم قرارداد تعریف شده است. در این قرارداد طرفین با یک دیگر توافق می کنند که برای رسیدن به یک هدف مشترک چه تعهداتی نسبت به یکدیگر و نسبت به هدف مشترکی که دارند اجرایی کنند. زوجه در این بین متعهد است که نسبت به زوج تمکین داشته باشد و زوج نیز مکلف است حقوق مالی و مادی زن را فراهم کند. از جمله این حقوق نفقه است.

نفقه بدین معنی است که زوج مکلف است هر آن چیزی که زوجه برای ادامه زندگی نیاز دارد را تامین کند. به طور مثال تهیه پوشاک، خوراک، لوازم زندگی و مسکن از جمله مهمترین مواردی است که تحت عنوان نفقه شناخته می شود. همانطور که مشاهده می کنید مسکن از جمله مهمترین مواردی است که تحت عنوان نفقه محسوب می شود. بنابراین مرد مکلف به تهیه مسکنی مناسب برای زندگی مشترک است. حال سوال اینجاست که اگر زوج نتواند این منزل را تهیه کند چه اتفاقی رخ می دهد؟ مادامی که زوج توان تهیه منزلی را نداشته باشد، زوجه مکلف به تمکین نیست. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که نفقه از جمله حقوقی محسوب می شود که در صورت عدم پرداخت بدون دلیل و بدون اطلاع دادگاه می تواند آثار مهمی از جمله دادن حق طلاق به زوجه شود. از طرف دیگر عدم پرداخت نفقه می تواند از طریق کیفری نیز پیگیری شود. این ها مهمترین نکاتی است که در این خصوص وجود دارد.

شرایط الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه

حال سوالی که مطرح می شود این است که دعوی الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه چگونه اقامه می شود؟ آیا زوجه می تواند نسبت به هر نوع مسکنی این دعوی را داشته باشد؟

دو حالت در خصوص این دعوی وجود دارد. حالت این است که خوانده یا همان زوج منزلی برای زندگی مشترک در نظر نگرفته است. بنابراین عملا زوجه نمی تواند زندگی مشترک خود را آغاز کند. بدین ترتیب زوجه با اقامه دعوی الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه و بیان شرایط موجود می تواند دستور لازم برای الزام زوج را به دست بیاورد.

حالت دوم این است که زوج منزلی را برای زندگی مشترک تهیه کرده است اما به هر دلیل این مسکن مناسب تشخیص داده نمی شود. به طور مثال این مسکن در اختیار پدر زوج است. از این رو این فرد هر زمانی که بخواهد بدون اجازه وارد ساختمان می شود و یا این ساختمان در محیطی نا امن قرار داشته باشد. در این صورت زوجه می تواند الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه نسبت به تغییر منزل اقدام نماید.

هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که نفقه بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله شرایط زندگی زوجه در دوران مجردی او تعیین می شود. اگر زوجه در محله های بالای شهر زندگی می کرده، زوج نیز مکلف است منزلی تهیه کند که تا حدودی نزدیک به شرایط محل زندگی مجری زوجه باشد. از طرف دیگر زندگی مشترک دارای یک سری چهارچوب ها و شرایط خاصی است که هر فردی باید آن ها را رعایت کند. اگر منزل شما مدام در حال تعرض از سمت پدر، مادر یا … است باید آن را تغییر داد. بر این اساس زوجه می تواند با مراجعه به دادگاه نسبت به الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه و تغییر مسکن اقدام نماید.

از جمله مهمترین ضمانت های اجرایی این دعوی را می توان اجازه دادگاه برای عدم تمکین و همچنین اثبات شرایط عسر و حرج برای زوجه دانست. بر اساس این شرایط زوجه می تواند نسبت به طلاق و جدایی اقدام کند. این ها از مهمترین نکاتی بود که شما باید در خصوص دعوی الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه به آن ها توجه می کردید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×