ثبت واقعه طلاق

ثبت واقعه طلاق (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ثبت واقعه طلاق

ثبت واقعه طلاق بر اساس قانون

ثبت واقعه طلاق چیست؟ ثبت واقعه طلاق به چه معنی است؟ شرایط ثبت واقعه طلاق چیست؟ چرا باید نسبت به ثبت واقعه طلاق اقدام کرد؟ مهمترین نکات مربوط به ثبت واقعه طلاق چیست؟ ثبت واقعه طلاق چه کارکردی دارد؟ آثار ثبت واقعه طلاق چیست؟ آیا ثبت واقعه طلاق الزام قانونی دارد؟ آیا ثبت واقعه طلاق الزام شرعی دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ثبت واقعه طلاق چیست؟ کدام نهاد در خصوص ثبت واقعه طلاق اقدام می کند؟ آیا امکان ثبت واقعه طلاق بدون دستور دادگاه وجود دارد؟ مراحل ثبت واقعه طلاق چیست؟

ثبت واقعه طلاق را می توان آخرین مرحله روند طلاق دانست. در واقع زمانی که دادگاه با صدور گواهی عدم سازش حکم به جدایی طرفین می دهد، آن ها باید طی مدت زمان مشخصی به دفترخانه طلاق مراجعه کنند. حکم طلاق این اجازه را می دهد که دفترخانه طلاق صیغه طلاق را جاری و آن را به صورت رسمی ثبت نماید. از نظر قانونی ثبت واقعه طلاق الزامی است و عدم این کار می تواند عواقب حقوقی و کیفری داشته باشد.

به طور کلی ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم ثبت واقعه طلاق دقیقا به چه معنی است؟ چه شرایطی دارد و چگونه می توان روند آن را تسریع کرد؟ همچنین آیا امکان سند حاصل از ثبت واقعه طلاق را باطل کرد؟ این ها مهمترین سوالات و شرایطی است که در این مقاله  به آن ها اشاره خواهیم کرد.

به این موضوع توجه داشته باشید که ثبت واقعه طلاق و به طور کلی روند طلاق یک روند نسبتا طولانی و پیچیده است. از این رو نمی توان به سادگی و تنهایی این مسیر را طی کرد. بنابراین پیشنهاد ما این است که مانند بسیاری دیگر از افراد جامعه شما نیز در این مسیر از یک وکیل حقوقی مجرب و با تجربه استفاده کنید. این کار می تواند روند صدور حکم و ثبت واقعه طلاق را ساده و سریع تر کند.

ثبت واقعه طلاق بر اساس مفاهیم

ثبت واقعه طلاق را زمانی می توانیم به طور کامل درک کنیم که برخی از مفاهیم مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهیم. نکاح و قرارداد ازدواج از جمله مهمترین مفاهیمی است که می تواند ما را در مسیر فهم دقیق تری از ثبت واقعه طلاق و روند آن قرار دهد.

بر خلاف تصور عموم افراد جامعه نکاح تنها یک پیمان زناشویی بر اساس احساس و علاقه نیست. از دید قانون نکاح به معنی انعقاد یک قرارداد است. این قرارداد دارای مفاد مشخص است که طرفین ملزم به رعایت آن ها هستند. نکته ای که باید بدانید این است که قرارداد نکاح از نوع لازم است.

در قانون ایران قراردادها به دو دسته لازم و جایز تقسیم بندی می شوند. قرارداد جایز به قراردادی گفته می شود که امکان انحلال آن بدون هیچ پیش شرط قانونی برای طرفین وجود دارد. همچنین با مرگ یکی از طرفین این قرارداد از بین خواهد رفت. اما قرارداد لازم به قراردادی گفته می شود که طرفین امکان انحلال آن را ندارند مگر این که یکی از حالت های ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، فسخ قرارداد و یا اقاله صورت بگیرد. در خصوص نکاح به عنوان یک قرارداد لازم قانون امکان استفاده از اقاله را نداده است. همچنین با توجه به شرایط قرارداد نکاح باید بدانید که این قرارداد با وجود لازم بودن، اما با مرگ یکی از طرفین منحل می شود.

طلاق در واقع همان انحلال قرارداد نکاح است که به روش های مختلف امکان پذیر است. قانون بر اساس این قرارداد و مفاد تعیین شده در آن امکان طلاق را بررسی کرده و در صورت برقرار بودن شرایط لازم حکم طلاق را صادر می کند. طرفین بعد از قطعی شدن این حکم می توانند با مراجعه به دفترخانه رسمی طلاق نسبت به ثبت واقعه طلاق اقدام کنند. سند طلاق درست مانند سند ازدواج یک سند رسمی محسوب می شود. اسناد رسمی در قانون و جامعه اعتبار بسیار بالایی دارند. این ها مهمترین نکاتی است که باید در خصوص مفاهیم مربوط به ثبت واقعه طلاق به آن ها توجه داشته باشید.

شرایط ثبت واقعه طلاق

بسیاری روند طلاق و ثبت واقعه طلاق را یکی می دانند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که طی روند طلاق دادگاه شرایط را بررسی می کند و بر اساس شرایط حکم طلاق را صادر می کند. با صادر شدن این حکم همچنان طرفین زن و شوهر محسوب می شوند. این حکم صرفا به طرفین این اجازه را می دهد که بتوانند در دفترخانه ای رسمی نسبت به جاری کردن طلاق و ثبت آن اقدام کنند.

ثبت واقعه طلاق دارای قوانین شکلی و ماهوی است. یعنی برای این کار لازم است که یک سری از شرایط و قوانین رعایت شود. در غیر این صورت سند حاصل از این ثبت می تواند باطل شود. هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که از جمله مهمترین این شرایط این است که زن در دوران ماهانه خود نباشد. در کلام ساده تر طلاق در دوران ماهانه از نظر شرع صحیح نیست مگر این که طلاق به صورت غیابی صورت بگیرد و امکان اطلاع از شرایط زوجه وجود نداشته باشد.

همچنین باید در نظر داشته باشید که از نظر اسلام زوجین نباید فاصله بین دو عادت ماهانه زوجه با یک دیگر رابطه جنسی برقرار کرده باشند. وجود دو شاهد دارای اهلیت ( سه شرط رشد، عقل و بلوغ را باید داشته باشد ) ضروری است.

از جمله شرایطی که می تواند موجب ابطال ثبت واقعه طلاق این است که اثبات شود یکی از طرفین با اجبار تن به این کار داده است. اجبار بدین معنی است که ثابت شود در این خصوص مختار نبوده است. در این صورت امکان ابطال ثبت واقعه طلاق وجود دارد.

این ها مهمترین نکات و شرایطی بود که در خصوص ثبت واقعه طلاق باید به آن ها توجه داشت. نکته ای که باید بدانید این است که زمانی امکان ثبت این مسئله وجود دارد که حکم دادگاه حالت قطعی به خود گرفته باشد. در کلام ساده تر بعد از صدور حکم طلاق و گواهی عدم سازش، چند روز مهلت تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی وجود دارد. در صورتی که دعوی وارد این مراحل نشود و مهلت داده شده از بین رود، حکم قطعی می شود. بعد از قطعی شدن حکم امکان ثبت واقعه طلاق ایجاد می شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×