انصراف از اجرای مهریه در ثبت

انصراف از اجرای مهریه در ثبت (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

انصراف از اجرای مهریه در ثبت

انصراف از اجرای مهریه در ثبت بر اساس قانون

انصراف از اجرای مهریه در ثبت چیست؟ شرایط انصراف از اجرای مهریه در ثبت چیست؟ چگونه می توان نسبت به انصراف از اجرای مهریه در ثبت اقدام کرد؟ مهمترین نکات مربوط به انصراف از اجرای مهریه در ثبت چیست؟ چرا انصراف از اجرای مهریه در ثبت اهمیت دارد؟ مهمترین مواردی که باید در خصوص انصراف از اجرای مهریه در ثبت بدانیم چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص انصراف از اجرای مهریه در ثبت چیست؟ هزینه انصراف از اجرای مهریه در ثبت چقدر است؟ مهلت قانونی برای انصراف از اجرای مهریه در ثبت چقدر است؟ آیا هزینه در انصراف از اجرای مهریه در ثبت بازگردانده می شود؟

انصراف از اجرای مهریه در ثبت از جمله حقوقی عادی زوجه محسوب می شود. بر این اساس زوجه می تواند در تمامی مراحل مطالبه مهریه از طریق ثبت (حتی پس از صدور اجراییه) از مطالبه خود انصراف دهد. نکته ای که باید بدانید این است که در این صورت نیازی به پرداخت هزینه صدور اجراییه که معادل یک بیستم ارزش مهریه است، وجود ندارد. نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که انصراف از اجرای مهریه در ثبت به معنی هبه یا بخشش مهریه نیست. از این رو حتی با انصراف از دریافت مهریه نیز همچنان حق استفاده از این مسیر یا مسیر دادگاه برای زوجه وجود دارد.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که انصراف از اجرای مهریه در ثبت چه شرایط و مراحلی دارد، چگونه می توان از آن استفاده کرد و آیا برای استفاده از آن شرایط خاصی وجود دارد؟ نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که انصراف از اجرای مهریه در ثبت از جمله حقوق عادی زوجه محسوب می شود. در کلام ساده تر زوجه مکلف نیست که مسیر شروع کرده برای دریافت مهریه را تا انتها طی کند. حتی اگر هزینه دادرسی پرداخت شده باشد، این هزینه به وی بازگردانده خواهد شد. این ها مهمترین شرایطی است که در این خصوص وجود دارد. در ادامه بیشتر از انصراف از اجرای مهریه در ثبت صحبت خواهیم کرد.

انصراف از اجرای مهریه در ثبت بر اساس مفاهیم

انصراف از اجرای مهریه در ثبت را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با برخی از مفاهیم آن آشنا شویم. از جمله مهمترین این مفاهیم مسئله اجرای مهریه و همچنین صدور اجراییه از طریق سازمان ثبت است. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بر اساس قانون زوجه مکلف است در اولین گام برای دریافت مهریه و به اجرا گذاشتن آن از طریق اداره ثبت اقدام کند.

برای این کار زوجه با در دست داشتن مدارک هویتی و سند ازدواج میتواند نسبت به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت اقدام کند. اداره ثبت نیز با بررسی سند ازدواج و بر اساس مهریه تعیین شده اظهارنامه ای برای زوج ارسال می کند. در صورتی که طی ده روز بعد از صدور اظهارنامه اقدامی از سمت زوج صورت نگیرد، اداره ثبت اموال منقول یا غیر منقول زوج را به اندازه میزان مهریه مصادره کرده و آن را در اختیار زوجه قرار می دهد.

در صورتی که اداره ثبت نتواند طی مدت زمان مشخصی اموال منقول یا غیر منقول خاصی از زوج به دست بیاورد و یا نسبت به بازپسگیری مهریه اقدام کند، زوجه می تواند به کمک یک وکیل حقوقی از طریق دادگاه خانواده نسبت به دریافت مهریه اقدام کند.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که اجرای مهریه یک درخواست و دادخواست کاملا جدا نسبت به دعوی طلاق شناخته می شود. بنابراین لزومی ندارد که طرفین در مسیر طلاق باشند تا زوجه بتواند نسبت به اجرا گذاشتن مهریه اقدام کند. بنابراین اجرای مهریه چه طریق اداره ثبت و چه از طریق دادگاه خانواده بر اساس یک دادخواست کاملا مستقل صورت می گیرد. از این رو کاملا طبیعی است که انصراف از اجرای مهریه در ثبت به کرات اتفاق بیفتد.

شرایط انصراف از اجرای مهریه در ثبت

حال سوال مهم این است که برای انصراف از اجرای مهریه در ثبت چه کار باید کرد؟ به طور کلی انصراف از اجرای مهریه در ثبت کار چندان سختی محسوب نمی شود. هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که برای این کار دادن درخواست کتبی کافی است.

در کلام ساده تر زوجه می تواند در هر مرحله از صدور اجراییه با دادن یک درخواست کتبی از این مسیر منصرف شود. بنابراین زوجه مکلف به ادامه دادن صدور اجراییه نیست.

نکته ای که باید بدانید این است که در صورت انصراف زوجه هیچ هزینه دادرسی از وی دریافت نمی شود. بنابراین اگر یک بیستم ارزش مهریه از وی دریافت شده باشد، باید به او بازگردانده شود. همچنین در نظر داشته باشید که انصراف از اجرای مهریه در ثبت در هر مرحله از صدور اجراییه امکان پذیر است.

مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که انصراف از اجرای مهریه در ثبت به معنی از دست دادن فرصت استفاده از این مسیر نیست. در صورتی که زوجه به صورت رسمی مهریه را هبه نکرده و یا مانعی برای دریافت مهریه نداشته باشد، عملا می تواند از این مسیر بار دیگر استفاده نماید. بنابراین انصراف از اجرای مهریه در ثبت به معنی از بین رفتن حق مهریه نخواهد بود. این نکته ای است که بسیاری به آن توجه ندارند.

با وجود این که انصراف از اجرای مهریه در ثبت کار چندان سختی محسوب نمی شود و پیچیدگی خاصی ندارد. اما در حالت کلی به نظر می رسد در چنین مواقعی بهتر است از یک وکیل یا مشاور کمک گرفت. این کمک و راهنمایی باعث می شود که شما با شرایط قانونی خودتان بهتر آشنا شوید و بدانید که دقیقا چه عملکردی می تواند به نفع شما باشد. در نهایت در نظر داشته باشید که مهریه یک حق انکار ناپذیر برای زوجه محسوب می شود. از این رو زوجه می تواند بارها از مسیرهای مختلف برای دریافت این حق اقدام کند و یا از آن مسیر منصرف شود. این ها مهمترین شرایط و نکاتی است که در این خصوص وجود دارد که باید هر زوجه نسبت به آن ها آگاهی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×