توقیف حقوق بازنشستگی

توقیف حقوق بازنشستگی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

توقیف حقوق بازنشستگی

توقیف حقوق بازنشستگی و شرایط قانونی آن

توقیف حقوق بازنشستگی به چه معنی است؟ توقیف حقوق بازنشستگی چه کارکردی دارد؟ در چه موقعیتی می توان از توقیف حقوق بازنشستگی استفاده کرد؟ توقیف حقوق بازنشستگی به معنی توقیف تمام حقوق است؟ مهمترین شرایط قانونی توقیف حقوق بازنشستگی چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص توقیف حقوق بازنشستگی چیست؟ توقیف حقوق بازنشستگی با توقیف حقوق یک کارمند چیست؟ توقیف حقوق بازنشستگی در کدام مرجع صالح رسیدگی می شود؟ از مهمترین نتایج توقیف حقوق بازنشستگی چیست؟ کدام ماده حقوق به توقیف حقوق بازنشستگی می پردازد؟ هدف از توقیف حقوق بازنشستگی چیست؟

به طور کلی توقیف حقوق بازنشستگی معمولا در شرایطی اتفاق می افتد که فرد ( بازنشسته ) دارای بدهی باشد. در این صورت با شکایت طلبکار و ارائه دادخواست برداشت از حقوق و مزایای این فرد، دادگاه دستور توقیف حقوق بازنشستگی را صادر می کند. اما این اتفاق به این سادگی نیست و شرایط قانونی خاصی دارد. از مهمترین شرایطی که در خصوص توقیف حقوق بازنشستگی وجود دارد این است که دادگاه حداکثر یک چهارم حقوق بازنشستگی فرد را توقیف می کند. این نکته بسیار مهمی است که وکیل حقوقی به خوبی به آن آگاه است.

توقیف حقوق بازنشستگی به جز شرایط گفته شده حقوق و قوانین دیگری نیز دارد. از این رو در ادامه می خواهیم به این سوال بپردازیم که که توقیف حقوق بازنشستگی چه شرایطی دارد و تحت چه مواد قانونی این اتفاق رخ می دهد. یکی از مسیرهایی که می تواند به ما در فهم این موضوع کمک کند این است که اساسا بدانیم حقوق بازنشستگی با حقوق کارمندی چه تفاوتی می کند.

توقیف حقوق بازنشستگی و تفاوت آن با توقیف حقوق کارمندی

توقیف حقوق بازنشستگی بدین معنی است که دادگاه دستور به توقیف بخشی از حقوق فرد بازنشسته می کند. توقیف حقوق برای قانون به عنوان یک ابزار و اهرم محسوب می شود. این ابزار اساسا در خصوص پرونده هایی مورد استفاده قرار می گیرد که دعوی مالی و بدهکاری وجود داشته باشد. در این حالت فرد بدهکار می تواند برای دریافت طلب خود درخواست توقیف حقوق فرد و پرداخت طلب خود از این محل درآمد را داشته باشد. در این صورت دادگاه حقوقی با بررسی شرایط لازم و وجود امکان، دستورات لازم را برای این موضوع صادر می کند.

این ابزار هم برای کارمندان و هم برای بازنشسته کارایی دارد. در تعریف قانونی کارمند کسی است که همچنان در حال کار است و تحت شرایط کاری حقوق خود را دریافت می کند. اما بازنشسته به فردی گفته می شود که به علت از کارافتادگی و یا به دلیل کهولت سن امکان ادامه شرایط کاری را ندارد. در این صورت فرد ماهانه حقوق معینی را به عنوان حقوق بازنشستگی دریافت می کند. بنابراین هر دو گروه حقوقی را به صورت ماهانه و معین دریافت می کند. این حقوق شامل حقوق پایه و مزایا است. توقیف حقوق در خصوص حقوق دریافتی است. بدین معنی که تمام حقوق دریافتی اعم از حقوق پایه و مزایا مشمول این قانون می شود.

نکته بعدی این است که قانون نسبت به توقیف حقوق بازنشستگی و کارمندی تفاوت خاصی قائل شده است و آن این است که اگر کارمند عائله مند نباشد در صورت بدهکاری و درخواست طلبکار حداکثر تا یک سوم حقوق و مزایای این فرد توقیف می شود. اما اگر کارمند عائله مند باشد در صورت درخواست بدهکار تنها تا یک چهارم حقوق و مزایا قابل توقیف خواهد بود. حال در صورتی که فرد بازنشسته باشد در هر حال تنها یک چهارم حقوق و مزایای فرد توقیف خواهد شد. بنابراین در خصوص توقیف حقوق بازنشستگی چه در صورتی که فرد عائله مند باشد یا نباشد تنها تا یک چهارم حقوق فرد قابل توقیف خواهد بود. علت این موضوع نیز کاملا مشخص است. در صورتی که قانون دستور به توقیف تمام حقوق و مزایا کند عملا باعث ایجاد اختلال مالی شدید در زندگی فرد می شود. از این رو قانون تنها یک چهارم از حقوق بازنشسته فرد را توقیف می کند.

توقیف حقوق بازنشستگی (1)
توقیف حقوق بازنشستگی (1)

توقیف حقوق بازنشستگی و چند نکته مهم

توقیف حقوق بازنشستگی شاید یک مفهوم ساده محسوب شود، اما پیچیدگی های خاص خودش را دارد. از این رو اولین و مهمترین پیشنهاد ما به شما این است که اگر درگیر چنین پرونده هایی شده اید و یا می خواهید از این ابزار قانونی استفاده کنید، بهتر است از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان مجرب استفاده کنید. این وکیل بر اساس تجربه و تخصصی که دارد به خوبی می داند که در هر موقعیتی باید چه رفتاری از خود نشان دهد و چگونه می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین نتیجه را کسب کند. یادتان باشد که مسیرهای قضایی چه در حالت کیفری و چه در حالت حقوقی می تواند تا ماه ها ادامه دار باشد. استفاده از یک وکیل کیفری یا حقوقی با تجربه می تواند شما را از این مسیر طولانی نجات دهد.

نکته دیگری که در خصوص توقیف حقوق بازنشستگی وجود دارد این است که زمانی دادگاه اقدام به صدور رای توقیف حقوق بازنشستگی می کند که عملا بدهی مربوط به خود فرد بازنشسته باشد. بگذارید با یک مثال این مسئله را توضیح دهیم. به طور مثال فرض کنید که شخص الف از شخص ب طلبی دارد. در این صورتی است که در زمان استقراض مالی، شخص ج که یک بازنشته است شخص ب را ضمانت کرده است. اگر شخص ب قادر به بازپرداخت بدهی خود نباشد، آیا قانون نسبت به توقیف حقوق بازنشستگی شخص ج اقدام می کند؟ خیر. چرا که بر اساس قانون اساسا این بدهی به صورت مستقیم به فرد مرتبط نیست. بنابراین شخص الف امکان ارائه دادخواست مبنی بر توقیف و برداشت از حقوق بازنشستگی را نخواهد داشت. این تمام مواردی بود که می توانستیم در این مقاله در خصوص توقیف حقوق بازنشستگی یا کارمندی به آن بپردازیم. اما اگر بخواهیم به صورت عملی این مسیر را مورد بررسی قرار دهید و یا در این مسیر گامی بردارید بهترین کار ممکن این است که یک مشاور حقوقی بخواهید که بر اساس نیاز قانونی و توانایی شما چشم انداز خوبی به شما ارائه دهد و یا از یک وکیل مجرب در این حوزه استفاده کنید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×