توقیف ملک قولنامه ای

توقیف ملک قولنامه ای (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

توقیف ملک قولنامه ای

توقیف ملک قولنامه ای و شرایط قانونی آن

توقیف ملک قولنامه ای به چه معنی است؟ توقیف ملک قولنامه ای چه شرایط قانونی دارد؟ مهمترین نکات توقیف ملک قولنامه ای چیست؟ توقیف ملک قولنامه ای بر اساس کدام ماده قانونی امکان پذیر است؟ توقیف ملک قولنامه ای چه زمانی اتفاق می افتد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص توقیف ملک قولنامه ای چیست؟ توقیف ملک قولنامه ای چه کارکردی در قانون دارد؟ مهمترین شرایط توقیف ملک قولنامه ای چیست؟ مرجع صالح صدور توقیف ملک قولنامه ای کدام است؟

توقیف ملک قولنامه ای یکی از مفاهیم مهم قانونی در بخش حقوقی محسوب می شود. اما همانطور که از نام این مفهوم بر می آید، ملک در این حالت دارای سند رسمی و تک برگ نیست. حال قانون می تواند چنین ملکی را توقیف و یا ضبط کند؟ آیا فرد طلبکار می تواند نسبت به توقیف ملک قولنامه ای اقدام کند؟ این مهمترین سوالی است که در این مقاله می خواهیم به آن پاسخ دهیم.

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که ملک قولنامه ای چیست و چه شرایط قانونی دارد. در کلام ساده تر ابتدا ما باید تفاوت بین ملک قولنامه ای و یک ملک با سند رسمی چیست. شناخت این تفاوت ها می تواند کمک بزرگی به ما در خصوص فهم توقیف ملک قولنامه ای و شرایط قانونی مختلف آن داشته باشد.

توقیف ملک قولنامه ای و تعریف ملک قولنامه ای

توقیف ملک قولنامه ای بر اساس عنوان مهم ” ملک قولنامه ای ” تعریف شده است. از این رو بهتر است در این بخش نگاهی به تعریف ملک قولنامه ای داشته باشیم تا بتوانیم مفهوم توقیف ملک قولنامه ای را بهتر درک کنیم. به طور کلی مفهوم سند برای قانون یک مفهوم بسیار مهم محسوب می شود.

بر اساس عنوان سند است که قانون نقش های مختلفی برای افراد جامعه تعریف می کند. به طور مثال فردی با داشتن سند رسمی ملک به عنوان مالک شناخته می شود و یا بر اساس سند وصیت، فرد به عنوان وارث در جامعه شناخته می شود. بنابراین این سند است که نشان می دهد هر فرد در جامعه از چه عنوانی برخوردار است. نکته مهم اینجاست که سند در قانون ایران به دو دسته رسمی و غیر رسمی یا ساده تقسیم شده است.

سند رسمی به سندی گفته می شود که توسط نماینده مشخص شده قانون تدوین و ثبت شده باشد. این سند دارای اعتبار قانونی بسیار بالایی است و به جز مسیر قانونی در مسیرهای دولتی نیز می توان از این اسناد استفاده کرد. می توان سند تک برگ ملکی یا شناسنامه را به عنوان یک سند رسمی شناخت. اما در مقابل این تعریف سند ساده معرفی شده است. در کلام ساده تر سند ساده به سندی گفته می شود که در حضور نماینده مشخص شده و رسمی قانون تدوین یا ثبت نشده باشد. به طور مثال یک قولنامه، سند خطی یا وصیت نامه دست نویس همه به عنوان سند عادی شناخته می شود. نکته مهمی که وجود دارد این است که اساسا این اسناد رسمیت و اعتبار اسناد رسمی را ندارند اما با این حال از اعتبار و وجه قانونی برخوردار است. در کلام ساده تر می توان در مسیر قضایی به آن استناد کرد.

نکته بسیار مهم این است که اساسا یک سند عادی در برابر یک سند رسمی از اعتبار قانونی بسیار کمتری برخوردار است. بنابراین کاملا طبیعی است که قانون در خصوص توقیف ملک قولنامه ای تفاوت هایی نسبت به توقیف ملک با سند رسمی قائل شده باشد. حال در ادامه می خواهیم بدانیم که این تفاوت ها در چه مواردی است. در کلام ساده تر آیا یک فرد طلبکار می تواند نسبت به توقیف ملک قولنامه ای بدهکار اقدام کند یا خیر؟ این مهمترین سوالی است که در قسمت بعدی به آن پاسخ خواهیم داد.

توقیف ملک قولنامه ای چگونه امکان پذیر است؟

توقیف ملک قولنامه ای یا به طور کلی توقیف ملک در زمانی اتفاق می افتد که دعوی در خصوص بدهی تعریف شده باشد. در کلام ساده تر اگر فرد به شخصیت حقوقی یا حقیقی بدهکار باشد طرف مقابل می تواند نسبت به توقیف ملک قولنامه ای یا رسمی او اقدام کند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که همانطور که گفته شد توقیف ملک قولنامه ای قوانین و شرایط متفاوت تری نسب به توقیف یک ملک با سند رسمی دارد.

علت اصلی این تفاوت در این است که اساسا در خصوص ملک با سند رسمی مالکیت به طور کاملا قانونی و رسمی مشخص است اما در خصوص ملک قولنامه ابتدا باید قانون مشخص کند که آیا این فرد مالک واقعی و قانونی ملک محسوب می شود یا خیر. بنابراین یکی از مهمترین گام های یک وکیل حقوقی در خصوص توقیف ملک قولنامه ای این است که بتواند نشان دهد که بدهکار به عنوان مالک حقیقی ملک نیز شناخته می شود. در کلام ساده تر استفاده از قولنامه به عنوان یک سند عادی به اندازه یک سند رسمی ملک این قدرت را ندارد که مالکیت فرد را اثبات کند. از این رو از طریق دیگر این فرد باید نسبت به اثبات مالکیت فرد اقدام کند.

در این موقعیت است که استفاده از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان که از تخصص و تجربه کافی برخوردار است می تواند بسیار کارساز باشد. تخصص کافی این قدرت را به وکیل می دهد که بتواند بهترین مسیر ممکن برای رسیدن به اهداف را پیدا کرد. در خصوص دعاوی مانند توقیف ملک قولنامه ای اثبات مالکیت و یا رد مالکیت از مهمترین و سخت ترین مسیرهای قضایی در بخش حقوقی محسوب می شود. از این رو ممکن است اثبات همین مسئله تا چند ماه زمان ببرد. در کنار این زمانی وکیل می تواند مسیر انتخابی را در بهترین شکل طی کند و سریع تر به نتیجه برسد که از تجربه کافی برخوردار باشد. استفاده از چنین وکیلی عملا باعث می شود که دعوی مربوطه به سرعت به نتیجه برسد. گاهی یک اشتباه یا یک حرکت نادرست می تواند دعوی شما را تا چند وقت طولانی کند و یا عملا باعث صدور رای متضاد شما شود. از این رو استفاده از یک وکیل مهمترین پیشنهاد ما در خصوص توقیف ملک قولنامه ای است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×