تمدید لفظی قرارداد

تمدید لفظی قرارداد (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تمدید لفظی قرارداد

تمدید لفظی قرارداد بر اساس قانون

تمدید لفظی قرارداد چیست؟ تمدید لفظی قرارداد به چه معنی است؟ تمدید لفظی قرارداد چه کارکردی دارد؟ چرا از تمدید لفظی قرارداد استفاده می شود؟ مهم ترین عناصر مربوط به تمدید لفظی قرارداد چیست؟ در چه صورت امکان تمدید لفظی قرارداد وجود دارد؟ آیا می توان از تمدید لفظی قرارداد استفاده کرد؟ شرایط استفاده از تمدید لفظی قرارداد برای دریافت دستور تخلیه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تمدید لفظی قرارداد چیست؟ نظر قانون در خصوص تمدید لفظی قرارداد چیست؟ کدام نهاد قانونی در خصوص تمدید لفظی قرارداد نظر می دهد؟ رای دادگاه در خصوص تمدید لفظی قرارداد چیست؟ آیا تمدید لفظی قرارداد از نظر قانون اعتبار دارد؟

تمدید لفظی قرارداد عموما در خصوص قرارداد اجاره در جامعه رخ می دهد. در واقع این مسئله تبدیل به یک عرف در جامعه شده است که موجر و مستاجر بعد از اتمام قرارداد کتبی و اصلی به صورت شفاهی و بدون تدوین قرارداد جدید اقدام به تمدید لفظی قرارداد می کنند. بر اساس قانون این تمدید قرارداد مشکل قانونی ندارد و می توان آن را به عنوان یک قرارداد جدید در نظر گرفت. اما مسئله ای که وجود دارد این است که در صورت بروز تعارض میان موجر و مستاجر عملا اثبات تمدید قرارداد کار چندان ساده ای نیست. نکته ای که وجود دارد این است که تمدید لفظی قرارداد در حکم قرارداد شفاهی است. همین مسئله می تواند کار را برای مسائلی مانند دریافت حکم تخلیه، شکایت مستاجر از موجر و … سخت کند. از این روست که گفته می شود در چنین شرایطی بهتر است از یک وکیل حقوقی با تجربه کمک گرفت.

حال سوال اینجاست که آیا این تمدید از نظر قانونی اعتبار دارد؟ آیا در صورت بروز اختلافات می توان به این تمدید لفظی قرارداد اتکا کرد؟ در صورتی که موجر بخواهد دستور تخلیه ملک را دریافت کند چه شرایطی وجود دارد؟ در واقع ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم تمدید لفظی قرارداد از نظر قانون چه شرایط و اعتباری دارد؟ آیا موجر یا مستاجر بر اساس شرایط این قرارداد تمدید شده می توانند کاری در دادگاه انجام دهند؟ نظر قانون در خصوص این نوع قرارداد چیست و چه مواردی را پیش بینی کرده است؟ در ادامه به این مسائل خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

تمدید لفظی قرارداد بر اساس مفاهیم

تمدید لفظی قرارداد را باید از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار داد. از این رو بهتر است با مفاهیم ابتدایی مربوط به آن به طور کامل آشنا شد و سپس بر اساس همین مفاهیم شرایط قانونی و دعاوی پیش آمده در خصوص آن را بررسی کرد.

به طور کلی اصلی ترین مفهوم مربوط به تمدید لفظی قرارداد، مفهوم قرارداد می باشد. قرارداد میان موجر و مستاجر از نوع قرارداد لازم محسوب می شود. بدین معنی که طرفین قرارداد بدون داشتن شرایط خاص قانونی و موارد پیش بینی شده امکان انحلال یا فسخ قرارداد را نخواهند داشت. یک قرارداد لازم مانند قرارداد اجاره زمانی منحل می شود که یکی از حالت های انفساخ قرارداد، ابطال قرارداد، اقاله یا فسخ قرارداد صورت بگیرد.

بنابراین قراردادی که میان موجر و مستاجر برقرار می شود امکان انحلال ندارد مگر این که شرایط قانون در خصوص آن وجود داشته باشد. بنابراین زمانی موجر می تواند نسبت به دریافت حکم تخلیه یا دستور تخلیه اقدام کند که عملا قدرت فسخ یا انحلال قرارداد را داشته باشد. به طور مثال شرایطی ایجاد شود که بر اساس قانون و یا مفاد مشخص شده در قرارداد امکان فسخ و انحلال قرارداد برای وی ایجاد شود. در این صورت با اثبات شرایط ذکر شده دادگاه می تواند دستور یا حکم تخلیه را صادر کند.

نکته دیگری که وجود دارد این است که بر اساس عرف امکان تمدید لفظی قرارداد وجود دارد. از این رو قانون نیز به این روند عرفی احترام گذاشته و قرارداد تمدید شده به صورت لفظی را معتبر می شناسد. اما مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که قرارداد تمدید شده به صورت لفظی در حکم یک قرارداد جدید و شفاهی است. یعنی قرارداد کتبی که به صورت لفظی تمدید می شود از اعتبار ساقط شده و قرارداد تمدید شده به عنوان یک قرارداد شفاهی مورد قبول قرار می گیرد. اما نکته ای که می تواند تمدید لفظی قرارداد با چالش مهمی رو به رو کند این است که چگونه می توان این قرارداد را اثبات کرد؟

تمدید لفظی قرارداد (2)
تمدید لفظی قرارداد (2)

استفاده از تمدید لفظی قرارداد در روند قضایی

هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که شرایط تمدید لفظی قرارداد برابر با قراردادهای شفاهی در نظر گرفته می شود. یعنی هر کدام از طرفین که بخواهند بر اساس این قرارداد اقدام قضایی انجام دهند و یا از خود در یک دعوی بر اساس این قرارداد دفاع کنند باید بتوانند آن قرارداد را اثبات کنند.

در کلام ساده تر موجر به موجب قرارداد کتبی قبلی و بر اساس اتمام تاریخ قرارداد می تواند نسبت به دریافت دستور تخلیه اقدام کند. اما این مستاجر است که برای لغو این دستور باید ثابت کند که قرارداد جدیدی بر اساس شرایط مشخص به صورت لفظی و شفاهی منعقد شده است. مواردی مانند واریزی های ماهانه، تصرف ملک توسط مستاجر و … می تواند مسیری برای اثبات این قرارداد باشد.

همچنین اگر موجر بخواهد بر اساس قرارداد جدید (قرارداد تمدید شده به صورت شفاهی) اقدامی انجام دهد و یا بخواهد حکم تخلیه دریافت کند نیز همین مسیر را باید طی نماید. یعنی باید ابتدا نسبت به اثبات قرارداد اقدام کند سپس بر اساس شرایط آن حکم تخلیه را دریافت کند. مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بر اساس قانون زمانی که قرارداد میان مالک و مستاجر به صورت شفاهی منعقد شده و یا به صورت شفاهی تمدید می شود امکان دریافت دستور تخلیه وجود ندارد. بنابراین در این حالت مالک حتی در صورت دارا بودن شرایط انحلال قرارداد تنها می تواند حکم تخلیه را از دادگاه صالح دریافت کند. این ها مهم ترین شرایط و نکاتی است که در خصوص تمدید لفظی قرارداد وجود دارد. در صورتی که در این مسیر نیاز به راهنمایی بیشتری دارید می توانید از یک وکیل یا مشاور مجرب در این حوزه کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×