وکیل تنظیم قرارداد

وکیل تنظیم قرارداد (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکیل تنظیم قرارداد

وکیل برای تنظیم قرارداد

به وکیل متخصص و مجرب در امر انعقاد قرارداد ها وکیل تنظیم قرارداد می گویند. در ایران وکلای پایه یک دادگستری آموزش های تخصصی در امر وکالت  موضوع  مشخصی را دریافت نمی کنند اما زمانی که بحث راجع به وکیل متخصص یا وکیل تنظیم قرارداد می شود منظور از تجربه وکیل در این حیطه کاری است و دانشی که در این موضوع به دست آورده است. برخی از وکلا در زمینه مسائل خانواده و برخی دیگر در زمینه جرایم کیفری تبحر دارند و رزومه کاری آنها در این موضوع مشخص بیشتر از وکلای دیگر است. برخی از وکلا در امر انعقاد قرارداد های مختلف بسیار با تجربه و با معلومات هستند که به آنها وکیل متخصص در تنظیم قرارداد می گویند. ضرورت حضور وکیل متخصص در عقد و تنظیم قراردادها این است که بسیاری مواقع به خاطر نبود دانش حقوقی در نحوه تنظیم قرارداد، طرفین قرارداد به مشکلات زیادی برخورد می کنند و ناچارا مجبور به حل این مشکلات توسط دادگاه و مراجع قضایی می شوند.  قرارداد زمانی درست و اصولی تنظیم می شود که در تنظیم و عقد آن از دانش حقوقی بهره گرفته شده باشد و این مهم فقط در اختیار وکیل تنظیم قرارداد است. وکیلی که در امور تنظیم و عقد قرارداد تجربه زیادی داشته باشد قطعا تمام جوانب را در انشا متن آن در نظر خواهد گرفت و همه نکات را در تنظیم قرارداد رعایت خواهد کرد در نتیجه قراردادی استاندارد منعقد خواهد شد.

وکیل تنظیم قرارداد در عقد یک قرارداد عالی همه حالت های نقض یا تخلف و فسخ را در نظر می گیرد. پس با این تفاسیر هر شخصی که قصد در تنظیم قراردادی را دارد باید  قبل از امضاء قرارداد پیش نویس آن را نزد وکیل متخصص در این امر برده تا اظهار نظر وی را درباره قرارداد بشنود و در متن عقد نامه آن را بگنجاند و اگر احتیاج به اصلاح قرارداد باشد متن  و مفاد و شروط نوشته شده  را اصلاح نماید.  یا اینکه قبل از نوشتن هر متنی یا اقدام به تنظیم هر نوع قراردادی با وکیل خود برای عقد قرارداد حاضر شود و این حالت در وقت و هزینه نیز صرفه جویی می شود. هر قراردادی مهم ترین مدرک در روابط  مالی دو طرف می باشد و در آن خط مشی ها و حدود روابط  دو طرف را مشخص می نماید پس نحوه تنظیم آن بسیار مهم است. هیچگاه تنظیم قرارداد ها را ساده نگیرید زیرا ممکن است در نهایت برای حق خواهی و عدم انجام تعهد طرف مقابل مجبور به شکایت به مراجع قضایی شوید و هر میزان قرارداد قانونی و رسمی تر باشد مشکل به آسانی قابل حل و فصل خواهد بود. پس هیچگاه اهمیت حضور وکیل تنظیم قرارداد را نادیده نگیرید. در ادامه این مقاله به ضرورت وجود وکیل تنظیم قرارداد ها خواهیم پرداخت و به انواع قرارداد ها و تقسیم بندی های آنان می پردازیم.

ضرورت وجود وکیل تنظیم قرارداد در عقد قرارداد ها

همه ما می دانیم که حتی با وجود قرارداد ها گاهی طرف مقابل از تعهدات خود سر باز می زند و به تعهدات خود عمل نمی کند و شاید عوامل و شرایط مختلفی به وجود بیایید که ادامه قرارداد به نفع طرفین یا طرفی از قرارداد نباشد و مجبور به فسخ یا تفاسخ و اقاله آن شوند و یا در صورت فوت یا جرح یکی از طرفین قرارداد قانون چه حالت های مختلفی را برای این موضوعات در نظر گرفته است! حالت های مختلف و زیادی ممکن است به وجود بیایند که باعث فسخ قرارداد یا نقض قرارداد و یا بدعهدی یکی از طرفین این عقد شود. حال هر میزان قرارداد شکل قانونی تری داشته باشد و کامل تر تنظیم شده باشد برای طرف ری نفع در قرارداد جای هیچ نگرانی نخواهد بود. زمانی که از ضرورت وجود وکیل تنظیم قرارداد در عقود قرارداد ها گفته می شود اشاره به اهمیت قراردادها و وجود آنها در روابط مالی افراد می شود زیرا برای طرفین این عقد نامه ها بسیار مهم است. همانطور که گفته شد قراردادها از مهم‌ ترین مدارکی است که برای تنظیم هر نوع روابطی ایجاد می شود پس تنظیم آن اهمیت بسیار زیادی دارد. چه بسا بسیاری از قرارداد ها به دلیل عدم استفاده از دانش حقوقی در تنظیم و عقد آنها به مشکلات و بن بست رسیده اند. در نتیجه لزوم وجود وکیل برای تنظیم قرارداد مهم و ضرورت دارد تا با پیش بینی شرایط های مختلف از رسیدن به بن بست جلوگیری شود.

قرارداد ها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع قرارداد تنظیم شده  پیچیدگی های خاص خود را دارند برخی از اصطلاحات و مفاد های که در قرارداد گنجانده می شود مواردی قانونی و حقوقی هستند که در حیطه دانش و معلومات هر کسی که اقدام به تنظیم قرارداد می کند نیست. حتی اگر بنا بر صنف و شغل و حرفه شخص بار ها اقدام به عقود قرارداد ها کرده باشد باز هم تنظیم قرارداد حقوقی و قانونی کامل از عهده او خارج است و این مهم باید بر عهده فردی متخصص چون وکیل تنظیم قرارداد باشد. حتی کسانی که در حرفه و اشتغال خود افرادی حرفه ای محسوب می شود و بنا بر حرفه و تجارت و تکیه بر دانش صنفی بارها اقدام به تنظیم قرارداد کرده باشند اما باز هم در نهایت چنانچه با مشکل یا اختلاف با طرف مقابل در قرارداد برخورد کرده اند با وکیل تماس گرفته و از بیانات و دانش  او در تفسیر حقوقی قرارداد بهره گرفته اند. به نظر می رسد بهترین کار این است که از همان ابتدا و قبل از وقوع هر اختلاف و مشکلی با وکیل متخصص در امر عقد قرارداد مشورت کرد. وقت و هزینه ای که برای رفع اختلافات و مشکلات موجود در قرارداد صرف خواهد شد قابل پیشگیری خواهد بود و می توان با بهره گیری از دانش وکیل متخصص از صرف چنین هزینه های و هدر رفتن وقت جلوگیری کرد.

تجار و فعالان حرفه ای در اقتصاد و فعالیت های دیگر اجتماعی همیشه حضور وکیل متخصص را در کنار خود ضروری می دانند. حتی اگر چندین سال در زمینه مشخص کاری نیز مشغول به فعالیت باشند باز هم برای عقد قرارداد های خود از وکیلی که در امر تنظیم عقدنامه ها با تجربه باشد کمک می گیرند. زیرا همانطور که گفته شد عقود قرارداد ریزه کاری های خاصی دارد و دارای پیچیدگی هایی است که خارج از دانش و اطلاعات هر کسی جز دانش آموخته حقوق و وکلا است. حتی شاید بیان این نکته مهم باشد که هر وکیلی مناسب تنظیم قرارداد نیست بهتر است از وکیل تنظیم قرارداد یا وکیل متخصص در تنظیم قرارداد کمک گرفت. در نتیجه هر کاری را باید به متخصص و کاردان آن سپرد تا با کمترین مشکلات احتمالی در آن مواجه شویم. شاید بیان انواع قرارداد ها و تقسیم بندی این عقود از لحاظ شرایط و متن آن لازم باشد تا با پیچیدگی و گستردگی این مقوله آشنا شویم تا بیشتر ضرورت حضور وکیل را درک کنیم. با ما همراه شوید تا در ادامه مفصلا با انواع قرارداد آشنا شویم.

قرارداد چیست و انواع قرارداد ها کدامند؟

وکیل تنظیم قرارداد در تعریف قرارداد چنین می گوید؛ قرارداد ها یک سند مکتوب هستند که به شکل رسمی و غیر رسمی تنظیم می شوند. عقود به صورت شفاهی و کتبی صورت می گیرد و در بین افراد تنظیم می شود.  اما زمانی که این عقود شکل مکتوب به خود می گیرند به آن قرارداد گفته می شود. حضور وکیل در عقد قرارداد تاثیر مستقیم بر نحوه عقد قانونی و استاندارد این سند دارد اما وکیل هیچ نقشی بر رسمی بودن یا غیر رسمی یا عادی بودن عقدنامه ندارد منظور این است که در صورت حضور وکیل در عقد قرارداد صرفا دلیل بر رسمی بودن قرارداد نیست. اما چنانچه وکیل در عقد قرارداد حضور داشته باشد حتما به طرفین قرارداد یادآور می شود که تنظیم و عقد آن در مرکز ثبت اسناد حالت رسمی به قرارداد داده و در صورت اختلاف در دادگاه و مراجع قضایی قابل استناد تر از اسناد و قرارداد های است که به شکل غیر رسمی تنظیم می شود.

همچنین وکیل تنظیم قرارداد هر یک از قرارداد ها را با نام مشخص شناخته و تمامی قوانین مربوط به هر یک از این قرارداد ها را به خوبی می شناسند. قوانین ایران برگرفته از کتب قوانین شرعی است که این کتب انواع قرارداد ها را مشخص نموده و هر یک از آنها دارای عنوان و نامی مشخص هستند. . وکیل متخصص در این امر ضمن اینکه نوع قرارداد را مشخص می کند قوانین مربوط به هر یک را در عقد و تنظیم آن رعایت کرده تا در صورت لزوم به این مفاد و قوانین استناد شود و از آن  استفاده کرد. در کل هر قراردادی با هر متنی لازم الاجرا است چه به صورت رسمی و یا غیر رسمی تنظیم شود و یا بدون نام و عنوان مشخصی باشد. اما منظور از نام و عنوان قرارداد روشن شدن آن از حیث قانونی است و اینکه مفاد ویژه هر یک را در قرارداد گنجانده و به طور کامل بیان شود. چیزی که مشخص است لازم الاجرا بودن هر قراردادی است حتی اگر نام و یا قوانین آن رعایت نشده باشد مگر اینکه در قرارداد شرط فسخ یا لغو آن در صورت وجود شرایطی ذکر شده باشد. قرارداد ها از جهات و لحاظ مختلفی قابل تقسیم بندی هستند این تقسیم بندی بر اساس موضوع قرارداد، تعداد افراد یا طرفین قرارداد، لازم الاجرا بودن یا غیر آن، معوض یا مجانی بودن و یا از جهت آنی یا لحظه ای بودن می باشد. در ادامه به انواع قرارداد ها و دسته بندی هر کدام به تفصیل خواهیم پرداخت. ابتدا انواع قرارداد ها از جهت اجرایی و کلی عبارتند از؛

قرارداد لازم الاجرا بودن؛ قراردادی که هیچ یک از طرفین قرارداد حق فسخ یا انحلال آن را نداشته باشند مگر اینکه خیارات فسخ در متن و مفاد آن ذکر شده باشد و در صورت شرایطی بر طبق خیار ذکر شده یکی از طرفین قرارداد را فسخ نماید و  یا در حالت تفاسخ و اقاله که هر دو طرف راضی به فسخ قرارداد باشند.

قرارداد جایز؛ منظور از قرارداد جایز آن است که هر زمان دو طرف قرارداد بخواهند می توانند قرارداد را لغو یا فسخ نمایند. اصولا ماهیت عقد قرارداد لغو و ‌فسخ آن نیست مگر اینکه با نظم عمومی در مغایرت باشد. در این حالت نمی توان این قرارداد را لازم الاجرا نمود پس در نتیجه شرایط برای لغو آن فراهم می شود. 

قرارداد دو وجهی؛ منظور از قرارداد دو وجهی این است که قرارداد برای یک نفر لازم الاجرا باشد و برای دیگری جایز، زمانی که شرایط قرارداد برای یک طرف حقی قائل شود برای وی جایز و برای طرف دیگر لازم است. مانند قرارداد رهن که حقی را برای مرتهن مشخص کرده است و قرارداد برای وی جایز است ولی برای راهن نیز تا زمانی که دین خود را ادا نکند حق فسخ یا انحلال قرارداد را ندارد و قرارداد برای وی لازم است.

قرارداد خیاری؛ خیارات که بر ده نوع مختلف می باشند و شروطی لازم هستند که در عقد نامه ذکر می شوند و وجود شرایط بر طبق خیار ذکر شده در قرارداد هر یک از طرفین حق فسخ عقد را طبق خیار موجود خواهند داشت. به چنین قراردادی که شرط فسخ را در آن درج می کنند قرارداد خیاری می گویند.

قرارداد منجز؛ در این نوع از قرارداد تاثیر آن منوط به امر دیگر نباشد. منظور از تعلیق در انشاء یعنی وابسته کردن ایجاد معامله و تشکیل که باطل است و تعلیق در منشاء به معنی وابسته کردن تحقق ماهیت عقد و وجود است که درست می باشد.

قرارداد معلق؛ این قرارداد تاثیر آن وابسته و موقوف به امری دیگر باشد. نحوه تنظیم و عقد این قرارداد و توافق آن با سایر قرارداد ها تفاوتی ندارد فقط تفاوت آن اثر این قرارداد است که منوط به اثر و امر خارجی می باشد. 

قرارداد مجانی؛ قراردادی است که مابین یک یا چند نفر ایجاد می شود که این افراد مالی یا عهدی را مجانا به تملک دیگری در خواهند آورد بدون آنکه این اشخاصی که مال یا عهد به تملک آنان درآمده است برای آنان التزامی وجود داشته باشد.

قرارداد معوض؛ عقد معوض عقدی است که دارای دو موضوع است. هر یک از طرفین قرارداد مالی یا تعهدی که به طرف دیگر می دهد در ازای آن  مال یا تعهدی را برای خود نیز در نظر می گیرد. در عقد معوض تفاوت ارزش دو ملک مانع از نقض این عقد نمی شود مگر اینکه تفاوت آنها به قدری زیاد باشد که عرف همچین عهدی را قبول نکند. مانند معاوضه یا فروش ملکی در ازای  کله قندی که در این حالت صوری بودن قرارداد کاملا مشخص و روشن است.

قرارداد عهدی؛ منظور از عقد قرارداد عهدی این است که اثر ایجاد، سقوط یا انتقال عهدی باشد. اگر عهدی در عقدنامه برای دو طرف باشد به آن عقد دو عهدی می گویند مانند قولنامه و اما اگر فقط برای یک طرف قرارداد عهدی باشد به آن تک عهدی می گویند.

قرارداد تملیکی؛ قراردادی است که ملکی به تصرف و مالکیت کس دیگری در خواهد آمد و ممکن است این عقد از نوع معوض( مانند بیع)  یا مجانی ( مانند هبه) باشد.

قرارداد تشریفاتی؛ در این نوع قرارداد علاوه بر رضایت طرفین بر شرایط قرارداد دارای تشریفات خاصی است. مانند فروش املاک و اموال توقیفی از طریق مزایده، انتقال حق پیشه و کسبه و انتقال سهم الشرکه در شرکت با سند رسمی و مسئولیت محدود و فروش اموال دولتی می باشد.

قرارداد رضایی؛ در این نوع قرارداد طرف دیگر عقد باید شرایط را قبول کند.

قرارداد عینی؛ عقد عینی به معنی لازم قبول و ایجاب و همچنین نیازمند قبض می باشد. 

قرارداد مسامحه ای؛ منظور از عقود مسامحه ای گذشت و چشم پوشی یکی از طریقت قرارداد است مانند قرارداد هبه که به معنی چشم پوشی از حق و یا منافع خود می باشد.

قرارداد مغابنه ای؛ علم تفصیلی در مورد کالا یا خدمات یا اموال مورد معامله لازم است.

قرارداد مشروط؛ عقد مشروط به عقدی گفته می شود که شروطی مشخص در آن تعیین شده است.

قرارداد مطلق؛ نوعی از قرارداد که هیچ شرطی در آن ذکر نمی شود.

قرارداد فردی؛ در این قرارداد هر شرطی متوجه متعاملین می شود.

قرارداد جمعی؛ این قرارداد مانند پیکان دسته جمعی یا عقد وقف است که در آن علاوه بر طرفین قرارداد و متعاملین حتی کسانی که در عقد آن هیچ دخالتی ندارند را نیز شامل می شود و جمع ملزم به رعایت آن هستند.

قرارداد مبتنی بر مذاکره؛ همانطور که از اسم آن مشخص است طرفین برای تعیین شرایط قرارداد به مذاکره می پردازند و در نهایت شرایط عقد را مشخص می کنند.

قرارداد تحمیلی؛ در این نوع از عقد قرارداد یک طرف این عقدنامه شرایط و مفاد قرارداد را مشخص کرده و طرف دیگر آن حق دخالت در متن و شرایط قرارداد ندارد.

قرارداد الحاقی؛ نوعی دیگر از قرارداد ها است که تقریبا مانند قرارداد تحمیلی است با این تفاوت که شخص یا طرفی از قرارداد در موضع برتر قرار گرفته و شرایط قرارداد را تنظیم می کند و طرف دیگر حق دخالت در آن را نخواهد داشت.

حالت های مختلف در انواع قرارداد ها می باشد که قطعا از دانش و معلومات اشخاصی به جز وکلا خارج است. اما در ادامه نکات مهمی که در تنظیم قرارداد باید به آن توجه داشت می پردازیم.

نکات مهم در مورد تنظیم قرارداد از نظر وکیل تنظیم قرارداد

همیشه تنظیم قراردادها با پیچیدگی های خاصی همراه است وجود وکیل تنظیم قرارداد این پیچیدگی ها را برای شما و یا هر کسی که قصد عقد قراردادی دارند ساده و قابل فهم خواهد کرد. برای تنظیم قرارداد های تجاری ، قرارداد های ملکی و پیش فروش ساختمان ها، قرارداد های اجاره ای و یا انواع قرارداد های مشارکتی و عقودی مختلفی که در ادامه این مقاله با آنها آشنا خواهیم شد، وکیل تنظیم قرارداد و حضور وی در جلسه عقود عقدنامه ضرورت دارد. زیرا هر کدام از این قرارداد ها حاوی نکات و قوانینی مشخص است که باید کسی که در این زمینه تخصص دارد آن را اداره و تنظیم کند. وکیل تنظیم قرارداد قبل از بیان انواع قرارداد ها نکاتی را در زمینه عقد قرارداد بیان می کند که از اهمیت زیادی در تنظیم متن برخوردار است و باید به آن توجه ویژه داشت که در متن زیر به آن می پردازیم.

عنوان قرارداد؛  گفتیم که وکیل تنظیم قرارداد، وکیلی متخصص در امر تنظیم قرارداد ها است. او بر لزوم مطرح کردن عنوان قرارداد تاکید می کند زیرا زمانی که عنوان هریک از قرارداد ها مشخص شود قوانین و نکات آن نیز به صورت خودکار مشخص و معلوم می شود و در صورت فسخ، نزاع و یا عدم تعهد یکی از طرفین همین قوانین ذکر شده باعث می شود تا موضع قرارداد کاملا مشخص باشد و رفع هر اختلاف و نظری بستگی به عنوان آن به سادگی قابل حل می باشد. مانند عنوان قرارداد های جعاله، وکالت، مضاربه و ….

متن قرارداد؛ متن قرارداد باید به شیوه قانونی و حقوقی تنظیم شود. وکیل تنظیم قرارداد بیان می کند که چه اصول و نکاتی را باید در متن باید گنجانده شود.

یکی از نکات مهم در تنظیم متن قرارداد ذکر مشخصات کامل طرفین قرارداد است. همچنین شماره تلفن های آنان با آدرس محل کار یا محل سکونت خود را باید به طور کامل در متن درج نمایند و در صورتی که وکیل یا نماینده قانونی آنها در تنظیم قرارداد حضور دارند باید مشخصات آنها نیز به صورت کامل درج شود.

در قرارداد باید مبلغ قرارداد به عدد و حروف و بر طبق واحد پولی کشور و به تومان نوشته شود تا امکان دخل و تصرف در مبلغ عملا به صفر برسد.

بخش مهم در متن قرارداد شروط قرارداد است که در متن باید حتما به شکل دقیق و کامل با مفاد قانونی نوشته شود. وکیل متخصص شرایط و حالت های مختلفی را در قرارداد پیش بینی می کند و از این جهت سعی می کند تا در متن شروط خیارات و شروط تضمین را به طور کامل و دقیق در متن عقد درج نماید تا در صورت ایجاد مشکل بر طبق این شروط پیگیری کردن 

چنانچه چکی در قرارداد مابین طرفین قرارداد رد و بدل شود باید حتما در متن قرارداد ذکر شود و همچنین در متن عنوان شود که چک غیر قابل انتقال به غیر است و همین عبارت  در برگه چک نیز نوشته شود تا امکان سوء استفاده در مورد چک وجود نداشته باشد.

جملات و کلمات به کار برده شده در متن قرارداد باید از کلمات و ادبیات حقوقی استفاده شود و از عبارات مبهم استفاده نشود. مثلا به هم خوردن معامله در زبان حقوقی مبهم است و باید از معادل حقوقی آن استفاده شود زیرا در تفسیر این بیانات کامل به هدف قرارداد اشاره می شود. پس در اینجا نوشتن قرارداد به کمک وکیل تنظیم قرارداد ضرورت پیدا می کند زیرا بهتر از هر کسی با زبان حقوقی و قانونی آشنایی دارد.

ذکر موعد های مقرر و موعد های داده شده به طرفی از قرارداد باید به شیوه درست باشد و دقیق نوشته شود. دقیقا موعد را مشخص کرده و از تاریخ استفاده کرد و از عبارت های یک ماه و یا فصل جلوگیری کرد. مثلا در زبان حقوقی منظور از یک ماه سی روز است اما برخی از ماه ها سی و یک روز و برخی بیست و نه روز اند. پس حتما از تاریخ فلان تا تاریخ فلان ذکر شود.

حال که با نکات مهم در متن و عنوان قرارداد آشنا شدیم بهتر است با انواع آن بر حسب موضوع بپردازیم.

انواع قرارداد ها بر حسب موضوع قرارداد

وکیل تنظیم قرارداد نحوه و شرایط اجرایی قرارداد ها را در متن فوق توضیح داده است و لازم است تا انواع قرارداد بر حسب موضوع آن بیان شود تا کسانی که قصد تنظیم قراردادی را دارند نوع و حالت قرارداد خود را مشخص نموده و بتوانند به صورت کامل شرایط و قواعد قرارداد را با کمک وکیل تنظیم قرارداد رعایت نماید. طرح عنوان و نام قرارداد مانند آدرس و نشانی جایی است که شخص با استفاده از این آدرس به هدف خود خواهد رسید. پس عنوان عقد موضوع آن را مشخص می کند و در نتیجه نیز قوانین آن آشکار شده و قرارداد شکل قانونی و استانداردی به خود خواهد گرفت. این قرارداد ها بر حسب اینکه برای چه هدف و موضوعی عقد خواهند شد تقسیم بندی شده اند که انواع آنها به شرح زیر می باشد.

قرارداد بیع؛ قرارداد بیع به معنی تملیک مالی به عوضی معلوم است. مبیع؛ آنچه که فروشنده قصد فروش آن را دارد در قرارداد مبیع عین مال مورد معامله قرار گرفته می شود نه منافع یا حق آن و در قرارداد و تنظیم آن  عوض به معنی آن چیزی است که خریدار در ازای خرید ملک یا کالا خواهد پرداخت. زمانی که بایع و مشتری شروط لازم را قبول نمایند توافق صورت گرفته و قرارداد امضا می شود.

قرارداد اجاره؛ نوعی از قرارداد مرسوم در جامعه می باشد که طبق آن موجر یا مالک ملکی را به مستاجر برای مدت مشخصی در قبال وجه مشخصی یا عین الاجاره داده می شود. مدت زمان شروع اجاره و مدت زمان اجاره و وجه یا عین الاجاره باید در اجاره نامه منعقد شود.

قرارداد مزارعه؛ در این نوع از قرارداد ها در موضوع زمین زراعت منعقد خواهد شد. صاحب زمین زراعت زمین خود را برای مدت مشخصی به شخص دیگر تحویل داده تا در آن زراعت نماید و محصول را به طور مساوی بین هر دو تقسیم شود. کسی که زمین زراعت را برای مدت مشخص در اختیار شخصی دیگر قرار می دهد شخص مزارع می گویند و عامل یا طرف دیگر را زارع می گویند. کسی که برای تعیین مزارعه و اداره آن به عنوان مباشر یا سرپرست تعیین شود زارع محسوب نمی شود و مدت قرارداد باید بر طبق محصول و برداشت آن تنظیم شود.

قرارداد مساقات؛ در این قرارداد موضوع مساقات درخت می باشد و درختی که دارای کمری مشخص باشد مورد مساقات در قرارداد واقع می شود. ثمر این درخت میوه، گل یا برگ باشد و این قرارداد میان صاحب درخت و کس دیگر منعقد می شود. در این نوع عقد هرگونه نگهداری از درخت شامل مساقات نمی شود و تا پایان عقد قرارداد احتمال ثمر درخت داده می شود و اجر غیر قابل تخمین باشد باید مدت زمانی را برای قرارداد در نظر گرفت.

قرارداد شرکت؛ شرکت به معنی شراکت است یعنی مالی یا ملکی به طور مشاع در ذمه چند نفر باشد. در این نوع از قرارداد بنا بر نوع شراکت طرفین قرارداد به منظور شریک یا تصرف بخشی از مال یا ملک و سهم مشاع داشتن در آن در مجموعه شریک می شوند.

قرارداد قرض؛ طبق قرارداد قرض طرفی از قرارداد وجه یا مال یا کالای را به شخص دیگر قرض می دهد و پس از مدت مشخص شخص باید عین مال یا وجه یا کالا را به شخص رد بدهد و در صورتی که شخص مدیون شرایط مالی خوبی نداشته باشد می تواند در دادگاه تقاضای قسط بندی یا مهلت نماید و هم اینکه تنزل یا صعود وجه یا مال در این قرارداد مورد شرط نیست و عین مال باید بازگردانده شود نام دیگر این قرارداد، قرارداد قرض الحسنه است.

قرارداد ضمانت؛ در این نوع از قرارداد شخصی دین دیگری را با موافقت شخص طلبکار به عهده خود می گیرد. در این قرارداد شرط بر رضایت طلبکار است و رضایت مدیون یا بدهکار شرط نیست.

قرارداد حواله؛ زمانی که طلب شخصی به عهده شخصی دیگر واقع می شود قرارداد حواله تنظیم می شود. شخص طلبکار را محتال و شخص بدهکار را محیل می گویند و به شخص ثالث که دین بر عهده او گذاشته می شود محال علیه گفته می شود. این قرارداد با رضایت طلبکار و شخص ثالث یا محال علیه رسمیت پیدا می کند.

قرارداد صلح؛ قرارداد صلح مفهوم تسالم و گذشت را القا می کند. در این قرارداد حقی که برای دو طرف قرارداد مشترک است و دو طرف در مورد این حق با یکدیگر نزاع دارند و یا میان آن دو مشتبه است. پس در این حالات برای جلوگیری از نزاع و مشکل اقدام به تنظیم قراردادی به کمک وکیل تنظیم قرارداد می کنند. این قرارداد ممکن است برای رفع نزاع و یا جلوگیری از نزاع عقد شود.

قرارداد مضاربه؛ قرارداد مضاربه بین اشخاصی عقد می شود که یکی از طرفین سرمایه ای مشخص را در اختیار طرف دیگر قرارداد قرار داده و طرف دیگر با آن سرمایه تجارت کرده و هر دو طرف در سود آن شریک شوند. چنانچه در قرارداد سود حاصل از تجارت متعلق به صاحب سرمایه باشد قرارداد مضاربه محسوب نمی شود.

قرارداد جعاله؛ قرارداد جعاله بر دو نوع جعاله خاص و عام می باشد. در این نوع از قرارداد ها شخصی از قرارداد در مقابل وجه مشخصی التزام به انجام عملی برای طرف دیگر قرارداد می شود. شخص متعهد را جاعل گویند و طرف دیگر قرارداد را عامل می گویند چنانچه عامل معین باشد قرارداد از نوع جعاله خاص می باشد و چنانچه عمل غیر معین باشد قرارداد از نوع عام می باشد.

قرارداد ودیعه؛ زمانی این قرارداد عقد می شود که شخصی مال خود را به کسی دیگر بسپرد. به شخص ودیعه گذار مودع و به شخص ودیعه گیر مستودع یا امین می گویند. زمانی که مودع مال خود را به امانت نزد شخص امین می سپارد و شخص امین آن را قبول کند در چنین حالتی قرارداد شکل قانونی به خود می گیرد.

قرارداد عاریه؛ در این نوع از قرارداد یکی از طرفین قرارداد به طرف دیگر اجازه استفاده‌ از مال خود را به صورت مجانی می دهد. عاریه دهنده را معیر می گویند و به عاریه گیرند مستعیر می گویند. این قرارداد در مواقعی تنظیم می شود که معیر به مستعیر اجازه استفاده از عین مال را به صورت مجانی دهد.

قرارداد وکالت؛ وکالت عقدی که به موجب آن شخصی وکالت اموال و امور خود را به شخصی خواهد داد. ممکن است طرف قرارداد وکیل یا نماینده قانونی و یا شخص عادی باشد. به موجب این قرارداد شخص به طرف دیگر قرارداد متعهد خواهد شد که در نبود وی و یا از طرف او به امور وی رسیدگی کند و زمانی این قرارداد اثر قانونی دارد که وکیل آن را بپذیرد. زمانی که بحث قرارداد وکالت به خاطر مسائل حقوقی و قانونی باشد منظور از قراردادی است که به شیوه رسمی تنظیم و امضا شده باشد.

قرارداد هبه؛ هبه به معنی بخشش است و در این قرارداد شخص صاحب ملک ملکی را در ازای مالی یا تعهدی به شخص دیگر می بخشد. هبه در دو نوع مشروط و معوض می باشد. کسی که مال را در قرارداد می بخشد واهب می گویند و طرف دیگر قرارداد متهب و مالی که مورد بخشش واقع شده است عین موهوبه می گویند در صورتی که متهب از پذیرش عین موهوبه سر باز زند قرارداد فاقد اثر می باشد پس شرط قانونی این قرارداد در پذیرش و تملک مال از سوی متهب است.

قرارداد کفالت؛ قرارداد کفالت به این معنی است که یکی از طرفین در مقابل طرف دیگر قرارداد حضور شخص سومی را متعهد خواهد شد. شخصی که در قرارداد متعهد می شود کفیل می گویند و به شخص ثالث مکفول و طرف دیگر را مکفول له می گویند. این عقد از سوی کفیل لازم الاجرا می باشد و برای مکفول له جایز است. پس کفیل باید به عقد قرارداد پایبند بماند و حق فسخ یک طرفه را ندارد مگر اینکه مکفول له که صاحب حق است از قرارداد گذشته و خواسته فسخ آن باشد.

قرارداد رهن؛ عقد رهن عقدی است که طی قراردادی شخص مرتهن ( رهن کننده ) یا مدیون مالی را نزد راهن ( رهن دهنده ) یا داین به وثیقه خواهد گذاشت. در این حالت شخص مالی یا خدمت یا تعدی را در قبال وثیقه مالی به شخص دیگر برای مدت مشخص قرار می دهد.

قرارداد وقف؛ طبق این قرارداد مال یا منافع مالی طبق خواسته و نظر مالک برای امری استفاده می شود و در راستای خواسته او مال وقف یا حبس کسی یا کسانی و یا نهادی خواهد شد. که بر دو نوع وقف خاص و وقف عام می باشد.

ویژگی های وکیل تنظیم قرارداد

برای اینکه از دانش و مهارت وکیل تنظیم قرارداد در عقد قرارداد ها بهره بگیریم لازم است تا ویژگی های وکیل متخصص در امر تنظیم قرارداد ها را بدانیم. همانطور که بار ها عنوان کردیم تنظیم قرارداد امری پیچیده و در طیف گسترده ای انجام می شود. پس حتما وکیلی که در این زمینه مشغول به فعالیت است باشد رزومه کاری در این زمینه داشته باشد و حداقل چند قرارداد مختلف را تنظیم کرده باشد. پس رزومه کاری بسیار مهم است. هر میزان کار و تعدد تنظیم قرارداد وکیل در این زمینه بیشتر باشد تجربه وی به همان نسبت بیشتر خواهد شد. پس داشتن تجربه بسیار مهم است و وکیل را در زمره وکلای متخصص در امر قرارداد ها قرار می دهد. همچنین وکلای پایه یک دادگستری در این زمینه بیشتر از هر کسی می توانند کمک کننده باشند و به نسبت سایر وکلا از دانش و معلومات بیشتری برخوردار هستند.

هزینه وکیل تنظیم قرارداد

اگر در تنظیم قرارداد ها بخواهید از وکیل تنظیم قرارداد مشاوره بگیرید و یا اینکه او را به نماینده خود انتخاب کنید باید متحمل هزینه ای مشخص شوید. هزینه مشاوره با وکالت متفاوت است و کسانی که قصد مشاوره با وکیل متخصص در این زمینه را دارند قطعا هزینه کمتری نسبت به هزینه وکالت وکیل را باید پرداخت. کسانی که توانایی پرداخت هزینه وکالت را ندارند حتما از مشاوره وکیل بهره بگیرند زیرا ضرورت وکیل را به تفصیل در این متن بیان کرده ایم. هزینه مشاوره و وکالت برخی از وکلا با وکلای دیگر متفاوت است اما نرخ تعیین شده هر وکیل خارج از عرف نخواهد بود.

نحوه تماس با وکیل تنظیم قرارداد

اگر خواهان مشاوره یا وکالت وکیل تنظیم قرارداد در امر تنظیم عقد قرارداد هستید، باید بدانید که راه های برقراری تماس با این وکلا بسیار است علاوه بر حضور فیزیکی شما در دفتر وکالت  می توانید با تماس تلفنی یا تماس اینترنتی و آنلاین با وکیل خود مشاوره غیر حضوری داشته باشید تا امر تنظیم قرارداد های خود را با بهترین و قانونی ترین شکل ممکن انجام دهید. با مراجعه به سایت وکلای متخصص می توان اقدام به تنظیم وقت با وکیل مجرب و باتجربه کرد و شما را در پاسخ به سوالات کمک و راهنمایی نماید.

امیدواریم مطالب این مقاله مفید بوده باشد و شما بیش از پیش با وکیل متخصص در تنظیم قرارداد ها بو همچنین برای تنظیم قرارداد های خود با اصول آن آشنا شده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×