ممنوع الخروجی مهریه

ممنوع الخروجی مهریه (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ممنوع الخروجی مهریه

ممنوع الخروجی مهریه و شرایط آن

ممنوع الخروجی مهریه چیست؟ ممنوع الخروجی مهریه به چه معنی است؟ شرایط ممنوع الخروجی مهریه چیست؟ چگونه می توان رای ممنوع الخروجی مهریه را گرفت؟ ممنوع الخروجی مهریه توسط کدام دادگاه صادر می شود؟ مهم ترین نکات مربوط به ممنوع الخروجی مهریه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ممنوع الخروجی مهریه چیست؟ چگونه می توان مانع از ممنوع الخروجی مهریه شد؟ ممنوع الخروجی مهریه توسط کدام نهاد صادر می شود؟ مسیر های ممنوع الخروجی مهریه چیست؟ چرا امکان ممنوع الخروجی مهریه فراهم شده است؟ شرایط ممنوع الخروجی مهریه بر اساس قانون جدید چیست؟ زوجه برای ممنوع الخروجی مهریه باید چه مسیری را طی کند؟ آیا اعسار می تواند مانع از ممنوع الخروجی مهریه شود؟

ممنوع الخروجی مهریه یکی از مهمترین ابزارهایی است که در اختیار زوجه قرار گرفته است تا به واسطه آن بتواند نسبت به مجبور کردن زوج برای پرداخت مهریه اقدام کند. بر اساس قانون زوج تا زمانی که مهریه را به صورت کامل پرداخت نکرده باشد به عنوان بدهکار شناخته می شود و بر اساس قوانین مدنی و حقوقی در ایران طلبکار می تواند با اثبات طلب خود درخواست ممنوع الخروج کردن فرد را از دادگاه بگیرد. همین مسیر نیز برای زوجه وجود دارد. در واقع زوجه می تواند با ارائه درخواست مطالبه مهریه و در صورت عدم پرداخت مهریه طی یک ماه نسبت به ممنوع الخروجی زوج اقدام کند. این کار هم از طریق دادگاه حقوقی و هم از طریق ثبت امکان پذیر است.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که شرایط ممنوع الخروجی مهریه چیست و چگونه می توان نسبت به آن اقدام کرد؟ در واقع می خواهیم جنبه های مختلفی از این مسیر را بر اساس قوانین جدید حقوقی ایران مورد بررسی قرار دهیم. چرا که در قانون جدید هر وکیل حقوقی به خوبی می داند زوجه برای مطالبه مهریه ابتدا باید از طریق ثبت و دریافت اجراییه اقدام کند و در صورت عدم موفقیت نسبت به مطالبه مهریه دادخواست خود را به دادگاه ارائه دهد. این موضوع می تواند تاثیر مستقیم در مسیر ممنوع الخروجی مهریه زوج داشته باشد. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد. با ما در ادامه همراه باشید.

ممنوع الخروجی مهریه بر اساس مفاهیم

ممنوع الخروجی مهریه را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا شرایط مربوط به آن را به درستی بشناسیم. از جمله این شرایط و مفاهیم می توانیم به مهریه اشاره کرد. مهریه در قانون ایران و شرع اسلام به عنوان یک حق مالی برای زوجه در نظر گرفته شده است که به موجب نکاح بر عهده مرد قرار می گیرد. یعنی زوج بعد از نکاح مکلف به پرداخت مهریه است.

بنابراین با جاری شدن نکاح، زوجه می تواند در هر زمانی که بخواهد نسبت به دریافت مهریه از طریق قانون اقدام کند. در کلام ساده تر مهریه یک طلب مالی است که زوج مکلف به پرداخت آن است. بنابراین دعوی طلب مهریه در دسته دعاوی مالی قرار می گیرد. از این رو هزینه دادرسی مربوط به آن نیز بر اساس دعاوی مالی محاسبه می شود.

نکته دیگری که وجود دارد این است که زوجه برای مطالبه مهریه بر اساس قانون جدید ابتدا باید از طریق اداره ثبت و دریافت اجراییه اقدام کند. اگر طی دو ماه اموالی از زوج کشف نشد و یا طی شش ماه امکان اجرای آن وجود نداشته باشد زوجه این حق را پیدا می کند که از طریق دادگاه حقوقی نسبت به مطالبه مهریه اقدام کند.

آن چیزی که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان می داند این است که ابزارهای مختلفی برای دریافت مهریه در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفته است که از جمله آن می توان به توقیف اموال و حتی جلب زوج اشاره کرد. اما در صورتی که زوج به هر دلیل طی مدت زمان مشخص اقدام به پرداخت مهریه نکند و یا اموالی برای توقیف نداشته باشد و یا اموال توقیف شده کمتر از میزان مهریه باشد، این حق را دارد که بتواند از طریق ممنوع الخروج کردن زوج مانع از فرار وی شود. حال بر اساس این مفاهیم گفته شده می خواهیم بدانیم که ممنوع الخروجی مهریه چه شرایطی دارد و زوجه چگونه می تواند نسبت به این کار اقدام کند. در ادامه همراه ما باشید.

ممنوع الخروجی مهریه (1)
ممنوع الخروجی مهریه (1)

مسیر ممنوع الخروجی مهریه

همانطور که گفتیم بر اساس قانون جدید زوجه ابتدا باید از طریق اداره ثبت برای مطالبه مهریه اقدام کند. بنابراین برای ممنوع الخروجی مهریه زوج، زوجه باید از طریق همین اداره اقدام نماید. در کلام ساده تر بعد از دریافت اجراییه از اداره ثبت و یافت نشدن اموال و یا کم بودن اموال توقیف شده، زوجه می تواند با ارائه درخواست جدید نسبت به ممنوع الخروج کردن فرد اقدام نماید.

در صورتی که طی مدت زمان مشخص (دو ماه از پیدا نشدن اموال و یا شش ماه از اجرای نشدن اجراییه) از طریق دادگاه اقدام کند. بعد از آن که دادگاه زوج را محکوم به پرداخت مهریه کرد، یک ماه فرصت دارد تا مهریه را به صورت کامل پرداخت نماید. چنانچه در این یک ماه اقدام به اثبات معسر بودن خود نکند و مهریه را پرداخت ننماید دادگاه این حق را برای زوجه در نظر گرفته است که بتواند نسبت به ممنوع الخروج کردن زوج به عنوان یک بدهکار مالی اقدام کند.

بنابراین اگر زوج طی مدت مشخص نسبت به ارائه درخواست اعسار اقدام نکند، این حق ایجاد می شود که زوجه بتواند وی را ممنوع الخروج کند. نکته جالب توجه اینجاست که اگر بعد از ممنوع الخروج شدن زوج درخواست اعسار کند و دادگاه وی را معسر شناخته باشد نیز همچنان وی ممنوع الخروج محسوب می شود. مگر این که وی بتواند رضایت زوجه را به دست بیاورد و ثابت کند که اقساط تعیین شده پرداخت خواهد شد. این از مهمترین شرایط و مفاهیمی است که در این خصوص وجود دارد.

به طور کلی در نظر داشته باشید که مسئله ممنوع الخروجی مهریه کار چندان سختی محسوب نمی شود اما می تواند پیچیدگی های خاص خودش را داشته باشد. از این رو به نظر نمی رسد اقدام در این مسیر بدون راهنمایی یک وکیل مجرب یا یک مشاور کار چندان منطقی باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×