مجازات کتک زدن زن توسط نامحرم

مجازات کتک زدن زن توسط نامحرم (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مجازات کتک زدن زن توسط نامحرم

مجازات کتک زدن زن توسط نامحرم

کتک زدن زن توسط نامحرم چه حکمی دارد؟ کتک زدن زن توسط نامحرم به چه معنی است؟ شرایط اثبات کتک زدن زن توسط نامحرم چیست؟ چگونه می توان جرم کتک زدن زن توسط نامحرم را اثبات کرد؟ کتک زدن زن توسط نامحرم چه تفاوتی با کتک زدن زن توسط محارم او دارد؟ مجازات کتک زدن زن توسط نامحرم چه تفاوتی با جرم کتک زدن دارد؟ آیا کتک زدن زن توسط نامحرم جرم است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص کتک زدن زن توسط نامحرم چیست؟ مدارک لازم جهت اثبات کتک زدن زن توسط نامحرم چیست؟ کدام دادگاه در خصوص کتک زدن زن توسط نامحرم تصمیم گیری می کند؟ آیا کتک زدن زن توسط نامحرم جرم است؟

کتک زدن زن توسط نامحرم از جمله جرایمی است که ممکن است در جامعه به آن برخورد کرده باشیم. اگر مردی، زنی که جزو محارم وی نبوده را مورد ضرب و جرح قرار دهد، جرم کتک زدن زن توسط نامحرم محقق می شود. بر اساس قانون محرم یا نامحرم بودن ضارب تاثیری در خصوص مجازات وی ندارد. در واقع زن یا مرد بودن ضارب یا مضروب در قانون مجازات اسلامی مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین در صورت اثبات ضرب و جرح و یا کتک امکان طرح دعوی برای هر فردی وجود دارد. محرم یا نامحرم بودن ضارب و مضروب تاثیری در مجازات آن ها نخواهد داشت. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که کتک زدن زن توسط نامحرم چه مجازاتی دارد و چرا قانونگذار در خصوص زن یا مرد بودن ضارب و مضروب صحبتی نکرده است؟ همچنین می خواهیم با مجازات های تعیین شده در قانون در این خصوص آشنا شویم و بدانیم که قانونگذار چه تصمیم گیری هایی در این خصوص اتخاذ کرده است؟ به طور کلی می خواهیم بدانیم یک وکیل کیفری چه مسیری را برای دفاع از موکل خود به عنوان ضارب یا مضروب در این دعوی طی خواهد کرد. در ادامه همراه ما باشید.

کتک زدن زن توسط نامحرم و مفاهیم اولیه

کتک زدن زن توسط نامحرم را زمانی می توانیم به عنوان یک جرم مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا با مفاهیم کلی مانند جرم، مجازات و انواع آن آشنا شویم. همچنین در خصوص کتک زدن زن توسط نامحرم شناخت مفهوم کتک زدن و مصادیق عینی آن می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

به طور کلی از دید قانون کیفری زمانی یک فعل را می توان به عنوان جرم تلقی کرد که سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان برای آن اثبات شود. در واقع باید اثبات شود که فعل آثار منفی داشته (رکن مادی) و فاعل بر اساس دانش و علم خود دست به این کار زده است. یعنی به صورت عمدی و با هدف آسیب زدن این فعل را انجام داده (رکن معنوی) بعد از آن است که دادگاه با مراجعه به قانون به دنبال مصادیق ارائه شده توسط آن می گردد. در واقع در رکن قانونی به این موضوع توجه می شود که آیا قانونگذار این فعل را جرم تلقی کرده است یا خیر؟ بر اساس ماده دو قانون مجازات اسلامی هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که اگر قانونگذار در خصوص یک فعل سکوت کرده باشد، نمی توان آن فعل را جرم تلقی کرد.

در خصوص فعل کتک زدن زن توسط نامحرم می توان گفت که آثار منفی فعل و قصد فاعل قابل اثبات است. در واقع بسیار سخت است که ضارب ادعا کند که ناخواسته و یا نادانسته اقدام به کتک زدن فرد کرده است. مگر این که اثبات شود وی دارای جنون ادواری یا دائمی بوده و این جنون باعث چنین اتفاقی بوده است. در قانون مجازات اسلامی نیز مصادیق و مواد قانونی مختلفی برای ضرب و جرح و کتک زدن به عنوان جرم عنوان شده است که می توان از بین آن ها به ماده 714 قانون مجازات اسلامی اشاره کرد. حال بر اساس این مفاهیم و ارکان قانونی ارائه شده می خواهیم بدانیم که کتک زدن زن توسط نامحرم چه مجازاتی در پی دارد؟

آثار و تبعات کتک زدن زن توسط نامحرم

کتک زدن به چه معناست؟ پاسخ این سوال بر اساس موقعیت های مختلف می تواند متفاوت باشد. به طور کلی در قانون کتک زدن تحت عنوان ضرب و جرح شناخته شده است. البته به جز این می توان سیلی زدن را به عنوان مصادیقی از کتک زدن در نظر گرفت. در ماده 714 قانون مجازات اسلامی بر اساس شدت سیلی وارد شده دادگاه می تواند نسبت به تعیین دیه اقدام کند.

در خصوص کتک هایی که منجر به آسیب های جدی و جرح شده باشد نیز بر اساس نوع آسیب و شدت آن، دادگاه اقدام به تعیین دیه می کند. در مواردی نیز دادگاه می تواند ضارب را به حبس تعزیری محکوم کند. در واقع می توان اینگونه بیان کرد که کتک زدن زن توسط نامحرم عمدتا منجر به پرداخت دیه خواهد شد. در مواردی مانند بالا بودن شدت ضربه امکان صدور حکم حبس نیز بالا می رود.

نکته دیگری که در این جا باید به آن اشاره کرد این است که توجه داشته باشید که در قانون مجازات اسلامی تفاوتی میان کتک زدن زن توسط نامحرم با سایر انواع ضرب و جرح ندارد. در کلام ساده تر برای قانون و دادگاه اهمیتی ندارد که مضروب خانم بوده و این خانم به عنوان نامحرم شناخته می شود. بنابراین عملا نمی توان به واسطه این مسئله درخواست تشدید مجازات را از دادگاه داشت. گرچه در برخی موارد وکلای کیفری این امکان و قدرت را دارند که بتوانند بر این اساس نظر دادگاه را جلب کرده و حکم سنگین تری برای مضروب بگیرند.

در کلام ساده تر کتک زدن زن توسط نامحرم به صورت مستقیم در قانون به عنوان یک جرم مستقل شناخته نشده است. اما زن بودن مضروب و نامحرم بودن آن می تواند موجب شود که حداکثر مجازات برای ضارب در نظر گرفته شود. همچنین در صورتی که ضارب محرم (مانند همسر زن) بوده باشد نیز این اقدام به عنوان یک جرم قابل پیگیری است. این ها از مهم ترین نکاتی است که در این خصوص وجود دارد و باید به آن توجه کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×