تخلیه مستاجر بدون قرارداد

تخلیه مستاجر بدون قرارداد (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تخلیه مستاجر بدون قرارداد

تخلیه مستاجر بدون قرارداد بر اساس قانون

تخلیه مستاجر بدون قرارداد چیست؟ شرایط تخلیه مستاجر بدون قرارداد چیست؟ چگونه می توان نسبت به تخلیه مستاجر بدون قرارداد اقدام کرد؟ آیا امکان تخلیه مستاجر بدون قرارداد وجود دارد؟ مسیر تخلیه مستاجر بدون قرارداد چیست؟ برای تخلیه مستاجر بدون قرارداد چه مراحلی باید طی شود؟ مهم ترین نکات و شرایط تخلیه مستاجر بدون قرارداد چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تخلیه مستاجر بدون قرارداد چیست؟ بهترین روش برای تخلیه مستاجر بدون قرارداد چیست؟ سریع ترین مسیر برای تخلیه مستاجر بدون قرارداد چیست؟ تخلیه مستاجر بدون قرارداد توسط کدام نهاد صادر می شود؟ تفاوت دستور و حکم تخلیه مستاجر بدون قرارداد چیست؟

تخلیه مستاجر بدون قرارداد یکی از مسائل قانونی است که در دادگاه های حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد. زمانی که قراردادی کتبی و مشخص میان موجر و مستاجر وجود داشته باشد موجر می تواند بنا بر شرایط ایجاد شده مانند عدم پرداخت اجاره برای سه ماه نسبت به گرفتن دستور یا حکم تخلیه اقدام کند. اما سوال اینجاست که آیا می توان در صورت نبود قرارداد و یا شفاهی بودن آن نسبت به گرفتن دستور یا حکم تخلیه مستاجر اقدام کرد؟ بر اساس قانون این امکان وجود دارد و اصل بر شفاهی بودن این قرارداد قرار گرفته است. نکته ای که وجود دارد در صورت شفاهی بودن قرارداد امکان گرفتن دستور تخلیه که کارکردی فوری دارد، وجود نخواهد داشت.

با این حال در این مقاله به دنبال این هستیم که شرایط تخلیه مستاجر بدون قرارداد را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم. در واقع می خواهیم بدانیم که شرایط تخلیه مستاجر بدون قرارداد دقیقا چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟ همچنین می خواهیم بدانیم برای دریافت تخلیه مستاجر بدون قرارداد چه مسیری پیش بینی شده است؟ مسلما نبود قرارداد شرایط اثبات آن را سخت می کند و کاملا محتمل است که اختلافاتی در خصوص مفاد آن وجود داشته باشد. این مسئله ثابت می کند که استفاده از یک وکیل حقوقی مجرب در این مسیر می تواند بسیار کارساز و ضروری باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

تخلیه مستاجر بدون قرارداد بر اساس مفاهیم

تخلیه مستاجر بدون قرارداد را زمانی می توانیم به خوبی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا با شرایط قرارداد میان موجر و مستاجر آشنا شویم و بدانیم که از دید قانون نبود قرارداد دقیقا به چه معنی است. بر اساس این مفاهیم می توانیم شرایط تخلیه مستاجر با قرارداد و بدون قرارداد را مورد بررسی قرار دهیم و آن را مقایسه کنیم.

به طور کلی قرارداد ها در قانون ایران به دو دسته قرارداد لازم و جایز تقسیم می شود. قراردادهای لازم به قراردادهایی گفته می شود که امکان انحلال آن به صورت یک طرفه و بدون رضایت طرف مقابل وجود ندارد. مگر این که یکی از حالت های ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، اقاله یا فسخ قرارداد ایجاد شود. اما در قراردادهای جایز امکان انحلال قرارداد بدون در نظر گرفتن هیچ شرط قانونی وجود دارد.

قرارداد اجاره از جمله قراردادهای لازم در قانون ایران شناخته می شود. بنابراین هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که طرفین این قرارداد امکان فسخ یا انحلال آن بدون هیچ شرایط قانونی را ندارند. بنابراین زمانی موجر می تواند با در دست داشتن قرارداد اجاره اقدام به گرفتن حکم یا دستور تخلیه کند که شرایط انحلال قرارداد ایجاد شده باشد. به طور مثال اگر در قرارداد قید شده باشد که اجاره آن فقط به شکل مسکونی بوده و در صورت استفاده مستاجر از ملک به صورت تجاری، حق فسخ برای موجر فعال می شود و می تواند نسبت به تخلیه ملک اقدام کند.

اما اگر قراردادی وجود نداشته باشد و یا قرارداد به شکل شفاهی منعقد شود عملا مسیر اثبات قرارداد و انحلال آن سخت خواهد بود. در واقع در صورتی که رابطه قراردادی میان طرفین وجود نداشته باشد مسئله حکم تخلیه منتفی خواهد بود و مالک باید از طریق مسائل دیگری مانند خلع ید اقدام کند. اما در صورتی که قرارداد شفاهی میان طرفین منعقد شده باشد و این قرارداد قابل اثبات شود امکان دریافت حکم تخلیه وجود خواهد داشت. در نظر داشته باشید که در صورت نبود قرارداد کتبی امکان دریافت دستور تخلیه که حالت فوری و قطعی تری دارد، وجود نخواهد داشت.

تخلیه مستاجر بدون قرارداد (2)
تخلیه مستاجر بدون قرارداد (2)

مسیر دریافت حکم تخلیه مستاجر بدون قرارداد

همانطور که گفتیم در صورت نبود قرارداد کتبی امکان دریافت دستور تخلیه وجود ندارد. مالک تنها با اثبات قرارداد شفاهی و موارد مندرج در آن می تواند نسبت به دریافت تخلیه مستاجر بدون قرارداد اقدام کند. اما برای این کار لازم است که ابتدا قرارداد و مفاد اصلی آن از جمله مدت زمان قرارداد اجاره، مبلغ اجاره و … اثبات شود. اینکار می تواند بنا بر توافق طرفین و یا بر اساس شواهد و مدارک صورت پذیرد.

به طور مثال مالک بر اساس گردش حساب خود نشان دهد که هر ماه مبلغی مشخص از مستاجر برای وی واریز شده است. این مبلغ می تواند به عنوان اجاره بهای ماهانه در نظر گرفته شود. مسئله بسیار مهمی که می تواند روند دادرسی و صدور رای را سخت تر کند، مدت زمان اجاره است. در واقع دادگاه در صورتی می تواند نسبت به صدور تخلیه مستاجر بدون قرارداد اقدام کند که ثابت شود مدت زمان اجاره به اتمام رسیده و یا شرایطی مانند عدم پرداخت اجاره بها برای چند ماه ایجاد شده است.

توجه داشته باشید که با اثبات قرارداد و شرایط موجود در آن، مسیر دریافت حکم تخلیه مستاجر بدون قرارداد درست مانند دریافت حکم تخلیه با قرارداد است. در واقع مسئله ای که در این بین وجود دارد، تنها مسئله اثبات قرارداد و شرایط مربوط به آن است. نکته ای که وجود دارد این است که تخلیه مستاجر بدون قرارداد نیاز به اثبات قرارداد دارد. در صورتی که این مسئله اثبات نشود و شرایط مربوط به آن قابل اتکا نباشد عملا دادگاه نمی تواند نسبت به صدور حکم تخلیه اقدام کند. توجه داشته باشید که در صورت داشتن قرارداد امکان گرفتن دستور تخلیه از طریق شورای حل اختلاف نیز ایجاد می شود. اما نبود قرارداد عملا مسیر را تنها از دادگاه حقوقی قرار می دهد. این ها مهم ترین شرایط و نکاتی است که باید به آن توجه کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×