دستور موقت حکم تخلیه

دستور موقت حکم تخلیه (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دستور موقت حکم تخلیه

دستور موقت حکم تخلیه در قانون

دستور موقت حکم تخلیه چیست؟ دستور موقت حکم تخلیه به چه معنی است؟ چه زمانی از دستور موقت حکم تخلیه استفاده می شود؟ مهم ترین نکات مربوط به دستور موقت حکم تخلیه چیست؟ چه زمانی از دستور موقت حکم تخلیه استفاده می شود؟ عناصر صدور دستور موقت حکم تخلیه چیست؟ چه زمانی دستور موقت حکم تخلیه صادر می شود؟ مهم ترین شرایط استفاده از دستور موقت حکم تخلیه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص دستور موقت حکم تخلیه چیست؟ کارکرد دستور موقت حکم تخلیه چیست؟ برای صدور دستور موقت حکم تخلیه به چه مدارکی نیاز است؟ دستور موقت حکم تخلیه توسط کدام نهاد صادر می شود؟ نظر قانون در خصوص دستور موقت حکم تخلیه چیست؟

دستور موقت حکم تخلیه از جمله رای های صادر شده در دعاوی میان مالک و مستاجر شناخته می شود. در واقع این نوع حکم به درخواست متقاضی (مالک) و بنابر ضرورت ایجاد شده در جهت تخلیه فوری صادر می شود. دستور موقت در قانون ایران به معنای همان دادرسی فوری است. در این نوع دادرسی، تشریفات قید شده در آیین دادرسی مدنی کنار گذاشته شده و دادگاه سعی می کند در سریع ترین زمان ممکن دعوی را بررسی و رای نهایی را صادر کند. این موضوع در خصوص حکم تخلیه نیز صادق است. در صورتی که شرایط صدور دستور موقت برای این حکم وجود داشته باشد، امکان رسیدگی فوری و صدور رای بدون در نظر گرفتن تشریفات آیین دادرسی مدنی امکان پذیر خواهد شد.

حال ما در ادامه خواهیم دانست که دستور موقت حکم تخلیه دقیقا به چه معنی است؟ چه زمانی این نوع دستور صادر می شود؟ مالک یا متقاضی چگونه می تواند دادگاه را مجاب به صدور چنین دستوری کند؟ چه مسیرهایی برای این نوع دستور وجود دارد؟ این ها از جمله مواردی است که در ادامه به ان ها اشاره خواهیم کرد. نکته ای که باید بدانید این است که دستور موقت حکم تخلیه از دو جز دستور موقت و حکم تخلیه تشکیل شده است. بنابراین با بررسی مجزا هر کدام از این اجزا می توان مفهوم کلی آن را متوجه شد. در ادامه همراه ما باشید.

دستور موقت حکم تخلیه بر اساس مفاهیم قانونی

دستور موقت حکم تخلیه از دو بخش دستور موقت و مسئله حکم تخلیه تشکیل شده است. بررسی مفاهیم مربوط به هر کدام از این اجزا می تواند ما را در مسیر درستی از شناخت دستور موقت حکم تخلیه و کارکرد آن قرار دهد.

دستور موقت یکی از حالت های فوق العاده در صدور رای و حکم محسوب می شود. هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که دستور موقت در قانون ایران به معنای همان دادرسی فوری است. دادرسی فوری بدین معنی است که امکان رسیدگی به دعوی بدون در نظر گرفتن آیین دادرسی مدنی ایجاد می شود.

زمانی یک دعوی به صورت دادرسی فوری انجام می شود که اولا متقاضی یا همان کسی که دادخواست را ارائه داده درخواست دستور موقت را داشته باشد. دوم این است که دادگاه و مرجع قضایی صالح تشخیص دهد که این نوع رسیدگی لازم و ضروری است و سومین شرط این است که دعوی فوریت داشته باشد. فوریت دعوی بدین معنی است که در خصوص دعوی احتمال از بین رفتن مال وجود داشته باشد. در کلام ساده تر دستور موقت زمانی صادر می شود که دادگاه مجاب شده باشد از اتفاق افتادن امری باید به صورت فوری و سریع جلوگیری کند. چرا که ادامه یافتن این امر و یا انجام آن می تواند موجب ضرر و زیان شود.

نکته ای که باید بدانید این است که در صورت عدم اثبات ضرورت دادگاه نمی تواند نسبت به صدور دستور موقت اقدام کند. حال متوجه می شویم که چرا قانون امکان شرایطی مانند دستور موقت حکم تخلیه را فراهم کرده است. چرا که دستور موقت در چنین شرایطی این اجازه را به مالک می دهد که بتواند مانع از تخریب ملک خود شود و یا این که از ضرر مالی بیشتر جلوگیری کند. این ها مهمترین شرایطی است که در خصوص دستور موقت و کارکرد آن در حوزه حکم تخلیه دارد. حال در ادامه بیشتر در خصوص مفهوم حکم تخلیه و آثار آن صحبت خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه بمانید.

دستور موقت حکم تخلیه (2)
دستور موقت حکم تخلیه (2)

تبعات دستور موقت حکم تخلیه

جز دیگر دستور موقت حکم تخلیه، مربوط به حکم تخلیه است. اول این که توجه داشته باشید که حکم تخلیه و دستور تخلیه دو نوع رای کاملا متفاوت است. دستور تخلیه حالت فوری و قطعی تری نسبت به حکم تخلیه دارد. این مسئله ای است که در ابتدای هر دعوی وکیل حقوقی تهران یا شهرستان باید به آن توجه داشته باشد.

میان مالک و مستاجر قراردادی تحت عنوان قرارداد اجاره تدوین می شود. این قرارداد نشان می دهد که مدت اجاره به چه میزان است و مستاجر چه هزینه های باید به عنوان اجاره بها پرداخت کند. همچنین در این قرارداد ممکن است شرایط مختلف دیگری نیز مورد بررسی قرار بگیرد. از جمله این که طرفین می توانند در صورت بروز شرایط مشخص، امکان فسخ قرارداد را داشته باشند.

حال در صورتی که مدت زمان قرارداد به اتمام برسد و یا این که مستاجر سه ماه از پرداخت اجاره بها امتناع کند، مالک می تواند برای جلوگیری از زیان بیشتر نسبت به انحلال قرارداد اقدام کرده و از دادگاه درخواست حکم تخلیه را داشته باشد. اگر مالک دارای قرارداد کتبی باشد می تواند بدون مراجعه به دادگاه و تنها از طریق شورای حل اختلاف نسبت به دریافت دستور تخلیه اقدام نماید. اما در صورتی که قرارداد به صورت شفاهی تدوین شده باشد، مالک باید با اثبات این قرارداد از طریق دادگاه حقوقی نسبت به دریافت حکم تخلیه اقدام نماید. این نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید.

بنابراین دستور موقت حکم تخلیه بدین معنی است که دادگاه در صورتی که ملک موجر دچار خطر باشد و یا این که استقرار مستاجر موجب زیان بیشتر به مالک شود می تواند بنا بر دستور موقت اقدام به بررسی اجمالی دعوی کند و بر اساس شرایط رسیدگی فوری حکم تخلیه را صادر کند. در صورتی که در این خصوص نیاز به کمک و راهنمایی بیشتری دارید می توانید از یک وکیل مجرب کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×