شرایط اجرای حکم سنگسار

شرایط اجرای حکم سنگسار (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شرایط اجرای حکم سنگسار

شرایط اجرای حکم سنگسار در قانون

شرایط اجرای حکم سنگسار چیست؟ شرایط اجرای حکم سنگسار شامل چه مواردی است؟ مهم ترین نکات شرایط اجرای حکم سنگسار چیست؟ مدارک مورد نیاز برای فراهم شدن شرایط اجرای حکم سنگسار چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص شرایط اجرای حکم سنگسار چیست؟ نظر قانونگذار در خصوص شرایط اجرای حکم سنگسار چیست؟ مهم ترین عناصر شرایط اجرای حکم سنگسار چیست؟ شرایط اجرای حکم سنگسار توسط کدام دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد؟ آیا امکان فراهم شدن شرایط اجرای حکم سنگسار در قانون ایران وجود دارد؟ شرایط اجرای حکم سنگسار بر اساس قوانین شرع چیست؟ شرایط اجرای حکم سنگسار برای زوج چیست؟ شرایط اجرای حکم سنگسار برای زوجه چیست؟ تفاوت شرایط اجرای حکم سنگسار برای زن و مرد چیست؟

شرایط اجرای حکم سنگسار از جمله سنگین ترین و سخت ترین مواردی است که در قانون ایران وجود دارد. در واقع سنگسار از جمله حدود الهی محسوب می شود که برای جرم زنای محصن یا محصنه در نظر گرفته شده است. بر این اساس فردی که به زنای محصن یا محصنه متهم شده و این جرم اثبات شده باشد، حاکم شرع و قاضی باید وی را به سنگسار محکوم کند. بر اساس قانون مصوب سال 1392 این امکان برای دادگاه ایجاد شده است که در صورت نبود شرایط اجتماعی و جهانی برای اجرای حکم سنگسار، به جای آن از شلاق یا اعدام استفاده شود. بنابراین عملا می توان گفت که شرایط اجرای حکم سنگسار علاوه بر شرایط قانونی و شرعی به موارد دیگری از جمله افکار عمومی نیز بستگی دارد.

ما در ادامه می خواهیم بدانیم که شرایط اجرای حکم سنگسار دقیقا چیست و چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟ همچنین می خواهیم بدانیم قانون چه زمانی اجازه اجرای این حکم را می دهد؟ آیا برای هر زنایی می توان از این مجازات استفاده کرد؟ همچنین در این مقاله می خواهیم بدانیم که شرایط اجرای حکم سنگسار از نظر قوانین بین المللی و جامعه جهانی چگونه است؟ این ها مهم ترین مواردی است که ما در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه بمانید.

شرایط اجرای حکم سنگسار بر اساس تعاریف و مفاهیم

شرایط اجرای حکم سنگسار زمانی اجرایی می شود که ابتدا ثابت شود که جرم مربوط به مجازات سنگسار رخ داده و اثبات شده است. از این رو ابتدا باید بدانیم قانون مجازات سنگسار و شرایط اجرای حکم سنگسار را برای چه جرم یا جرایمی در نظر گرفته است، سپس بر اساس این تعریف و شناسایی جرم شرایط اجرای حکم سنگسار را مورد بررسی قرار دهیم.

همانطور که گفتیم سنگسار از جمله مجازات هایی محسوب می شود که به عنوان حد الهی است. یعنی خداوند در قرآن این حد را برای یک جرم یا گناه در نظر گرفته است. در قانون ایران برخی از مجازات ها برگرفته از اسلام و شرع است. این دسته از مجازات ها را تحت عنوان مجازات حدی می دانیم.

هر وکیل حقوقی می داند که از مهم ترین ویژگی هایی که مجازات های حدی دارند این است که بر اساس قانون و شرع در صورت وقوع جرم و اثبات شرایط گفته شده، لازم الاجرا محسوب می شود. بنابراین بعد از اثبات جرم و وجوب شرایط لازم عملا می توان گفت که مجازات حدی غیر قابل تقلیل، افزایش یا بازگشت است. تنها در صورت وجود شرایط خاصی امکان سقوط این احکام وجود دارد.

در شرع برای جرم زنای محصن یا محصنه مجازات سنگسار در نظر گرفته شده است. به طور خلاصه زنای محصن یا محصنه به حالتی گفته می شود که مرد متاهل (محصن) یا زن متاهل (محصنه) با وجود تاهل دائم و در دسترس بودن همسر خود وارد رابطه جنسی با فرد دیگری شده باشند. در صورت اثبات این رابطه در دادگاه، گفته می شود که زنای محصن یا محصنه صورت گرفته است. با اثبات این جرم بر اساس شرع فرد متاهل زنا کننده (محصن یا محصنه) به سنگسار محکوم خواهد شد.

همچنین توجه داشته باشید که با توجه به سنگین بودن مجازات تایید شده، جرم زنای محصن یا محصنه زمانی اثبات می شود که چهار شاهد (مرد عاقل و بالغ) نسبت به دیدن ارتکاب جرم شهادت دهند و یا این که طرفین نسبت به اثبات جرم 4 بار نزد دادگاه اقرار کرده باشند. نکته ای که وجود دارد این است که حتی بعد از 4 بار اقرار امکان رجوع از اقرار و سقوط حکم سنگسار نیز وجود دارد.

شرایط اجرای حکم سنگسار (1)
شرایط اجرای حکم سنگسار (1)

شرایط اجرای حکم سنگسار در عمل

سنگسار جرمی است که زن یا مرد مجرم تا نیمه در خاک گذاشته شده و سپس افراد شروع به پرتاب سنگ به او می کنند. این کار تا زمانی که وی از دنیا برود ادامه پیدا می کند. حال سوال اینجاست که چه شرایطی برای اجرای این مجازات سنگین و دردناک به خصوص در وضعیت کنونی جامعه ایران و جامعه جهانی وجود دارد؟

همانطور که گفتیم اقرار مرتکب یا شهادت چهار شاهد ارتکاب جرم تنها راه اثبات زنای محصنه برای مجازات سنگسار است. در صورتی که ادله دیگری به جز این موارد برای اثبات این جرم وجود داشته باشد امکان صدور حکم سنگسار از بین رفته و مجرم به مجازات هایی مانند شلاق محکوم می شود.

به جز اقرار و شهادت لازم است شرایط خاصی برای اجرای حکم سنگسار وجود داشته باشد. اول این که مرتکب دارای همسر دائمی باشد. بنابراین ازدواج موقت مانع از اجرای حکم خواهد شد. همچنین مرتکب باید سابقه حداقل یک بار هم بستر شدن با همسر خود را داشته باشد. در ضمن همسر وی باید از نظر جنسی و ایجاد ارتباط مشکلی نداشته و در دسترس وی بوده باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که فرد مرتکب باید دارای اهلیت باشد (یعنی دارای شرایط عقل، بلوغ و رشد باشد).

در صورت وجود این شرایط و اثبات جرم زنا از طریق شهادت یا اقرار، فرد مرتکب بعد از غسل میت و پوشیدن کفن تا نیمه در خاک گذاشته می شوند. در صورتی که شاهدین باعث اثبات جرم شده باشند، اولین سنگ را شاهدان به فرد می زنند و در صورتی که جرم بر اساس اقرار اثبات شده باشد حاکم شرع اولین سنگ را پرتاب خواهد کرد. اما هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که این مجازات به موجب قانون سال 1392 به حالت اعدام یا شلاق درآمده است. بنابراین بعید است که در جایی از ایران این حکم داده و اجرا شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×