تخلیه ملک بدون سند

تخلیه ملک بدون سند (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تخلیه ملک بدون سند

تخلیه ملک بدون سند در قانون حقوقی ایران

تخلیه ملک بدون سند چیست؟ تخلیه ملک بدون سند به چه معنی است؟ آیا امکان تخلیه ملک بدون سند وجود دارد؟ شرایط تخلیه ملک بدون سند چیست؟ مهم ترین نکات مربوط به تخلیه ملک بدون سند چیست؟ چرا از تخلیه ملک بدون سند استفاده می شود؟ مسیر تخلیه ملک بدون سند چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تخلیه ملک بدون سند چیست؟ عناصر مورد نیاز در خصوص تخلیه ملک بدون سند چیست؟ کدام نهاد در خصوص تخلیه ملک بدون سند تصمیم گیری می کند؟ نظر قانون در خصوص تخلیه ملک بدون سند چیست؟ ماده قانونی مورد استفاده در تخلیه ملک بدون سند چیست؟

تخلیه ملک بدون سند از جمله مواردی است که در دادگاه های حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد. به صورت عامیانه تر می توان گفت که تخلیه ملک بدون سند در واقع همان دعوی تخلیه ملک بدون در اختیار داشتن قرارداد اجاره و یا بدون وجود قرارداد اجاره کتبی است. بر این اساس می توان گفت که مالک یا موجر می تواند نسبت به دریافت حکم تخلیه ملک بدون سند اقدام کند. اما برای این کار ابتدا باید قرارداد فی مابین و شرایط آن اثبات شود و سپس بر اساس قرارداد اثبات شده امکان تخلیه ملک ایجاد می شود. همچنین در نظر داشته باشید که امکان دریافت دستور تخلیه که حالت فوری نسبت به حکم تخلیه دارد، بدون داشتن قرارداد وجود ندارد. بنابراین در خصوص تخلیه ملک بدون سند هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که تنها می تواند نسبت به دریافت حکم تخلیه با اثبات قرارداد فی مابین اقدام کند.

ما در این مقاله می خواهیم روند تخلیه ملک بدون سند را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم و با شرایط مختلف آن به صورت کامل آشنا شویم. در واقع می خواهیم بدانیم که تخلیه ملک بدون سند چه شرایط مختلفی می تواند داشته باشد و برای اثبات قرارداد ذکر شده چه مدارکی لازم است؟ در کلام ساده تر می خواهیم بدانیم یک موجر بر اساس چه مدارکی می تواند نسبت به تخلیه ملک بدون سند اقدام کند؟ در ادامه به این موارد پاسخ خواهیم داد. با ما در ادامه همراه باشید.

تخلیه ملک بدون سند بر اساس مفاهیم

تخلیه ملک بدون سند را اگر بخواهیم از دید حقوقی مورد بررسی قرار دهیم به یک ابهام بسیار مورد برخورد می کنیم. اول این که تخلیه ملک مفهوم و دعوی است که میان مالک و مستاجر ایجاد می شود. یعنی مالک برای پس گرفتن ملک از مستاجر بر اساس شرایط خاص مانند اتمام قرارداد اجاره می تواند از حکم یا دستور تخلیه ملک استفاده کند.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که عنوان سند در قانون ایران به معنای یک مدرک استفاده شده است. هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که سند به دو دسته رسمی و غیر رسمی تقسیم شده است. مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر نوع دست خط، سند رسمی ملک، قرارداد، مبایعه نامه و … که نشان دهنده یک واقعیت قانونی و یا یک حق اجتماعی باشد را می توان به عنوان سند در نظر گرفت.

بنابراین منظور از سند در این دعوی، همان قرارداد اجاره خواهد بود که می تواند نقش اثبات کننده و مدرک را در دادگاه داشته باشد. البته در نظر داشته باشید که سند در اینجا می تواند مفهومی عام تر داشته باشد. یعنی به جز قرارداد اجاره دست خط میان طرفین و یا سایر مدارک که اثبات کننده رابطه موجر و مستاجر باشد نیز می تواند سند در نظر گرفته شود. بنابراین زمانی که گفته می شود تخلیه ملک بدون سند، عملا بدین معنی است که هیچ مدرک یا نشانه ای مبنی بر اثبات رابطه میان طرفین وجود ندارد. در این صورت چالشی که ایجاد می شود این است که آیا مالک می تواند بر اساس نبود اسناد لازم نسبت به دریافت حکم تخلیه ملک اقدام کند؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

تخلیه ملک بدون سند (1)
تخلیه ملک بدون سند (1)

مسیر تخلیه ملک بدون سند

اگر تخلیه ملک بدون سند را بر اساس نبود قرارداد اجاره در نظر بگیریم، مالک می تواند با ارائه مدارک لازم از جمله گردش حساب شخصی جهت نشان دادن واریزی های انجام شده توسط مستاجر و … قرارداد اجاره و شرایط آن را اثبات کند. در این صورت بر اساس قانون مالک می تواند نسبت به تخلیه ملک بدون سند اقدام کند.

در واقع در این مسیر، دادگاه با اثبات قرارداد و قبول آن توسط طرفین، می تواند نسبت به صدور حکم تخلیه اقدام کند. مسئله ای که وجود دارد این است که برای صدور دستور تخلیه حتما باید قرارداد به شکل فیزیکی موجود باشد. همچنین در صورت نبود مدارک و قرارداد عملا تنها مسیر برای گرفتن حکم تخلیه دادگاه حقوقی خواهد بود.

اما اگر نبود سند را در معنای عام آن در نظر بگیریم، یعنی هیچ مدرک و نشانه ای مبنی بر اثبات قرارداد وجود نداشته باشد و مالک یا مستاجر نتواند این مسئله را برای دادگاه اثبات کند، عملا امکان گرفتن حکم تخلیه وجود ندارد. در کلام ساده تر هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که برای گرفتن حکم تخلیه باید رابطه میان مالک و مستاجر اثبات شود. در صورتی که سندی برای اثبات چنین رابطه ای وجود نداشته باشد، عملا نمی توان انتظار داشت که دادگاه و قانون بتواند نسبت به صدور حکم تخلیه اقدام کند.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه آن چیزی که در اینجا گفته شد را بیان کنیم می توان گفت که در صورت اثبات وجود قرارداد حتی به صورت شفاهی یا لفظی مالک یا موجر می تواند نسبت به دریافت حکم تخلیه از طریق دادگاه اقدام کند. در این مسیر امکان دریافت دستور تخلیه وجود نخواهد داشت. اما در صورتی که نبود سند را همان نبود مدارک و دلایل کافی برای اثبات این رابطه در نظر بگیریم باید گفت که امکان دریافت تخلیه ملک بدون سند وجود ندارد. این نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید. در صورتی که در این خصوص نیاز به کمک یا راهنمایی بیشتر داشته باشید می توانید از یک وکیل مجرب یا یک مشاور با تجربه کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×