بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر چه حکمی دارد؟

بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر چه حکمی دارد؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر چه حکمی دارد؟

بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر چه حکمی دارد؟

بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر به چه معنی است؟ بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر در قانون چه حکمی دارد؟ بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر بر اساس کدام بخش از قانون مورد بررسی قرار می گیرد؟ مهمترین شرایط قانونی در خصوص بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر چیست؟ در مسئله بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر، زن چه اقدامات قانونی می تواند انجام دهد؟ روش اثبات بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر چگونه است؟ چگونه می توان در دادگاه نسبت به بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر شکایت کرد؟

بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر یکی از مواردی است که در دادگاه های خانواده مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که زن و شوهر ممکن است به اختلافاتی با یک دیگر برخورد کند. در این حالت ممکن است مرد، همسر خود را از خانه اخراج کند و مانع از بازگشت او به منزل شود. این کار می تواند با تغییر قفل درب یا روش های دیگر اتفاق بیفتد. حال سوال اینجاست در مسئله بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر، زن چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟ در واقع می خواهیم بدانیم بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر چه بار قانونی دارد؟

با توجه به این که عمده قوانین مربوط به خانواده در حوزه حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد و غالب دعوی های این حوزه در دادگاه های خانواده طرح می شود، از این رو این تصور وجود دارد که بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر تنها بار حقوقی دارد. در واقع بسیاری از افراد ( زوجین ) تصور می کنند که تنها این مسئله در دادگاه های خانواده مورد بررسی قرار می گیرد و نهایت ضمانت اجرایی که در برابر این اقدام وجود دارد، ایجاد شدن حق طلاق برای زن است. اما چیزی که شاید بسیاری از زوجین از آن بی اطلاع هستند این مسئله است که بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر بار کیفری نیز دارد. در کلام ساده تر زن می تواند در برابر اخراج خود از خانه توسط شوهر از وی شکایت کیفری کند و از دادگاه برای او درخواست مجازات نماید. این نکته بسیار مهمی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر و جنبه حقوقی آن

بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر از نظر حقوقی می تواند بر اساس حکم عسر و حرج برای زن حق طلاق ایجاد کند. در کلام ساده تر زن به واسطه اخراج خود از خانه می تواند به دادگاه ثابت کند که زندگی او دچار اختلال شدید و سختی شده است. از این رو دادگاه با تقاضا طلاق وی موافقت می کند. بدین ترتیب می توان گفت که ضمانت اجرایی حقوقی در برابر بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر، ایجاد شدن حق طلاق برای زن است.

اگر بخواهیم کمی عمیق تر به این موضوع نگاه کنیم، ازدواج برای قانون بر اساس مفهوم قرارداد تعریف شده است. یعنی وکیل حقوقی مانند وکیل خانواده به خوبی می داند که ازدواج قراردادی است که بر اساس آن طرفین تعهداتی را نسبت به یکدیگر و زندگی مشترکشان عهده دار می شوند. به طور مثال مرد متعهد به تامین مایحتاج زندگی و پرداخت نفقه به زن و در قبال آن زن نیز متعهد به تمکین ( پذیرفتن رابطه جنسی و همچنین ریاست مرد بر خانواده ) می شود. زمانی که مسئله بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر اتفاق می افتد در واقع مرد به یکی از مهمترین تعهدات خود یعنی تامین مایحتاج زندگی زن و نفقه آن عمل نکرده است. در واقع مرد این حق قانونی را ندارد که به سبب مالکیت، زن را از خانه اخراج کند. زیرا او در قرارداد ازدواج تعهد تامین خانه و پرداخت نفقه را امضا کرده است. از این رو عدم انجام این تعهد می تواند حق انحلال قرارداد یا همان طلاق را برای طرف مقابل ( زوجه ) ایجاد کند.

مسئله ای که وجود دارد این است که زن پیش از هر اقدامی باید بتواند اخراج خود را از خانه اثبات کند. بهترین راه برای این کار صورت جلسه رسمی نیروی انتظامی است. البته شهادت همسایه یا هر فرد دیگری نیز می تواند موثر باشد. نکته دیگری که در مورد بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر وجود دارد این است که زن پیش از اقدام به طلاق باید دادخواست تامین خانه و پرداخت نفقه را به دادگاه ارائه دهد. در این صورت دادگاه حکم پرداخت نفقه و تامین خانه توسط مرد را صادر می کند. در صورت عدم اجرای شدن این حکم زن می تواند بر اساس قانون عسر و حرج ( سختی افتادن زن در زندگی ) نسبت به طلاق از مرد اقدام کند.

بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر چه حکمی دارد؟ (1)
وکیل پایه یک دادگستریبیرون کردن زن از خانه توسط شوهر چه حکمی دارد؟ (1)

بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر و جنبه کیفری

بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر فارغ از جنبه حقوقی آن، قابلیت پیگیری کیفری دارد. در واقع شما به کمک یک وکیل کیفری این توانایی را خواهید داشت که نسبت به این اتفاق در دادگاه کیفری اعلام جرم کنید. بگذارید ساده تر بیان کنیم. پرداخت نفقه توسط مرد و در شرایطی که زن تمکین کرده باشد یک الزام قانونی است. عدم پرداخت نفقه و تامین نیازهای زن تحت عنوان ترک انفاق جرم شناخته می شود. بر اساس قانون مجازاتی که برای بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر در قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته شده، حبس از شش ماه تا دو سال است. بنابراین اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم در صورت بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر، زن هم توانایی طلاق از مرد را پیدا می کند و هم می تواند علیه وی دادخواست کیفری ارائه دهد. با توجه به نص قانون این عمل جرم شناخته می شود و مرد به مجازات تعزیری درجه شش محکوم می شود. این نکته بسیار مهمی است که باید در خصوص بیرون کردن زن از خانه توسط شوهر به آن توجه شود. همچنین توجه داشته باشید که ارائه دادخواست در دادگاه حقوقی و خانواده برای اعلام جرم کافی نیست. اگر زن بخواهد نسبت به کیفری کردن این مسئله اقدام کند باید دادخواست مجزا به دادسرای تقدیم نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×