ابطال صورت مجلس تفکیکی

ابطال صورت مجلس تفکیکی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ابطال صورت مجلس تفکیکی

ابطال صورت مجلس تفکیکی

ابطال صورت مجلس تفکیکی چیست؟ در چه مواردی می توان به سراغ صورت مجلس تفکیکی رفت؟ آیا تاکنون برای شما هم پیش آمده است که درگیر جریان پرونده های مربوط به صورت مجلس تفکیکی شوید؟ در چه صورتی می توان صورت مجلس تفکیکی را از طریق مراجع قضایی ابطال کرد و شرایط نسبتا خوبی را ایجاد کرد؟ آیا افراد می توانند به تنهایی مدارک موجود برای صورت مجلس تفکیکی را تهیه کنند  در جریان ابطال آن ارائه دهند؟ کسانی که در جریان صورت مجلس تفکیکی حضور نداشته باشند ایا می توان پس از صدور آن برای ابطال اقدام کنند؟ برای کسب اطلاعات در مورد صورت مجلس تفکیکی باید  از چه کسانی کمک بگیریم؟

صورت مجلس تفکیکی یکی از ان دسته موضوعات بسیار مهمی است که بسیاری از افراد در مورد آنها اطلاع دارند و نیم دانند چگونه باید در جهت حفظ منافع خود حرکت کنند و برای انکه رای ابطالیه صادر شود اقدام کنند. صورت مجلس تفکیکی معمولا توسط یک وکیل ملکی مورد بررسی قرار می گیرد تا شرایط نسبتا خوبی در آن بوجود آید و افراد ذینفع بتوانند در راستای احقاق حقوق خود حرکت کنند.

صورت مجلس تفکیکی زمانی صادر می شود که افرادی که در یک مال مشاع شریک هستند بخواهد سهم خود را جدا کنند و برای ارائه درخواست خود نیز به مراجع قانونی مراجعه کنند. صورت مجلس تفکیکی دارای اعتبار حقوقی و قانونی است و افراد ذی نفع با داشتن صورت مجلس تفکیکی می توانند به راحتی برای جدا کردن سهم خود و فروش آن تصمیم گیری کنند. صورت مجلس تفکیکی در حقیقت یک نوع تقسیم نامه است و از آنجایی که از دیدگاه حقوقی تقسیم نامه نیز نوعی صلح به حساب می آید به همین دلیل هم لازم است تا افراد با داشتن صورت مجلس تفکیکی برای ثبت سند به مراجع قانونی ذیصلاح ثبتی مراجعه کنند. یک وکیل متخصص در امور اراضی می تواند تمامی اطلاعات دقیق حقوقی را در این راستا به موکلان خود ارائه دهد و انها را در هر مرحله از جریان پرونده همراهی کند.

صورت مجلس تفکیکی و نحوه ابطال آن

صورت مجلس تفکیکی در شرایط مختلف ممکن است ابطال شود. از آنجایی که در قسمت بالا تا حدی به معنای کلی صورت مجلس تفکیکی اشاره کردیم اکنون نوبت آن است که مسائل مربوط به ابطال صورت مجلس تفکیکی را مورد تحلیلی قرار دهیم. به چند مورد از اساسی ترین دلایل مربوطه دقت کنید:

در اولین و رایج ترین نوع ارائه دادخواست ابطال صورت مجلس تفکیکی، مدعی اعلام می کند که در هنگام تنظیم این سند قانونی در محل حضور نداشته است و از موضوع بی اطلاع است و حتی آن را امضا نکرده است. در این حالت یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند به راحتی تمامی اسناد و مدارک موجود را ارائه دهد تا موضوع به نحو احسن مورد بررسی و پیگیری حقوقی قرار گیرد.

از دیگر دلایل مهمی که می توان برای ابطال صورت مجلس تفکیکی به آن اشاره کرد آن است که فرد مدعی اظهار می کند که در صورت مجلس تفکیکی قانون و تشریفات حقوقی رعایت نشده است. این موضوع را در نظر داشته باشید در صورت وجود هرگونه مشکل در مورد صورت مجلس تفکیکی باید حتما مدارک موجود و مورد قبول دادگاه نیز ضمیمه پرونده شوند تا این درخواست دارای اعتبار قانونی شود و توسط مراجع مربوطه مورد بررسی حقوقی قرار گیرد.

ابطال صورت مجلس تفکیکی (1)
ابطال صورت مجلس تفکیکی (1)

ابطال صورت مجلس تفکیکی در قانون ثبت

صورت مجلس تفکیکی  در قانون ثبت دارای جایگاه خاصی است و مفاد قانونی مهمی در رابطه با آن تهیه و تالیف شده است. برای انکه با موارد مربوط به صورت مجلس تفکیکی  و ابطال آن آشنا شوید ب استناد به قانون آنها را توضیح می دهیم:

هر‌گاه نسبت به ملکی از طرف مالک یا قائم‌مقام او تقاضای تفکیک شود این تقاضا به اداره ثبت ارسال می‌گردد و در تقاضانامه باید ارزش مورد تفکیک بر اساس ارزش معاملاتی روز تعیین شود و هزینه تفکیکی به قرار ده هزار ریال، دویست ریال از طرف ذی‌نفع بر اساس مبلغ مزبور قبلاً پرداخت گردد. مبنای وصول هزینه تفکیک ارزش معاملاتی روز خواهد بود. هر چند بهای معامله بیش از ارزش معاملاتی روز باشد.

در مورد املاکی که قبل از اجراﻯ این قانون قسمتی بطور مشاع و قسمتی بطور مفروز درخواست ثبت شده و قسمت مفروز در تصرف‌بلامنازع متقاضی ثبت یا قائم مقام او باشد موضوع در هیات نظارت طرح و طبق تشخیص هیأت مزبور درخواست ثبت مفروز ابقاء و اظهارنامه سهام‌مشاعی با تفکیک قسمتهاﻯ مفروز اصلاح می‌شود و عملیات ثبت قسمتهاﻯ مشاع و مفروز بدون احتیاج به تجدید آگهی شهاﻯ نوبتی ادامه مییابد.

 ‌در مورد املاکی که قبل از اجراﻯ این قانون بسهام مشاعی درخواست ثبت شده ولی عملاً تمام یا قسمتی از ملک بصورت مفروز در تصرف بلامنازع‌تمام یا بعضی از متقاضیان ثبت یا قائم مقام قانونی آنان درآمده باشد در صورت تقاضاﻯ هر یک از متقاضیان موضوع در هیات نظارت طرح و بر طبق‌تشخیص و رأﻯ هیأت مزبور درخواستهاﻯ ثبت سهام مشاعی که بصورت مفروز در تصرف بلامنازع متقاضی ثبت یا ایادﻯ متلقاﻯ از او باشد بصورت و با حدود مفروز اصلاح و قسمتهاﻯ مفروز از اصل ملک تفکیک و اظهارنامه سایر متقاضیان ثبت مشاعی اصلاح می‌شود و عملیات ثبت‌درخواستهائی که به صورت مشاع باقی می ماند بدون احتیاج به تجدید آگهیهاﻯ نوبتی ادامه می یابد و جریان ثبت قسمتهاﻯ مفروز با انتشار آگهیهاﻯ‌نوبتی شروع می گردد درخواست احاله کار به هیأت نظارت بر طبق این ماده فقط تا سه سال از تاریخ اجراﻯ این قانون مجاز خواهد بود و رسیدگی هیأت‌نظارت نیز در صورتی جایز است که هیچ یک از درخواست هاﻯ ثبت سهام مشاعی منتهی به ثبت در دفتر املاک نشده باشد و موضوع نیز مسبوق بطرح‌و رسیدگی در مراجع قضائی نباشد.

‌دادگاه‌ها و ادارات ثبت اسناد و املاک باید طبق نقشه تفکیکی که به تایید شهرداری محل رسیده باشد نسبت به افراز و تفکیک کلیه اراضی واقع در‌ محدوده شهرها و حریم آنها اقدام نمایند و شهرداریها مکلفند بر اساس ضوابط طرح جامع تفصیلی یا هادی و دیگر ضوابط مربوط به شهرسازی نسبت‌به نقشه ارسالی از ناحیه دادگاه یا ثبت ظرف دو ماه اظهار نظر و نظریه کتبی را ضمن اعاده نقشه به مرجع ارسال‌کننده اعلام دارند در غیر اینصورت ‌دادگاه‌ها و ادارات ثبت نسبت به افراز و تفکیک رأساً اقدام خواهند نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×