وکیل شرب خمر

وکیل شرب خمر (5)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکیل شرب خمر

وکیل شرب خمر در تهران

 وکیل شرب خمر امروزه می تواند افراد زیادی را از صدور حکم شرب خمر نجات دهد و شرایط قانونی مساعدی را برای آنها بوجود آورد. وکیل شرب خمر دارای ویژگی ها و توانایی های مختلفی است که افراد باید این ویژگی ها را و خصوصیات را مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند بهترین وکیل شرب خمر را انتخاب کنند.

همانطور که از نام وکیل شرب خمر مشخص است، این وکیل حرفه ای و متخصص بیشتر در زمینه پرونده هایی مربوط به مشروبات الکلی فعالیت می کند ومی تواند خدمات حقوقی مختلفی را در حیطه مربوط به آنها به موکلان خود ارائه دهند. نوشیدن مشروبات الکلی از زمان های گذشته تاکنون حرام بوده است و در قوانین فقهی کشور ما نیز به شدت مورد سرزنش قرار می گیرد. از آنجایی که خوردن مشروبات الکلی از لحاظ فقهی اعتیاد آور است و باعث بر هم خوردن نظم جمعه می شود، قانونگذار کشور با قوانین و آگهی بسیار زیادی را به نفع مردم جامعه تدوین کرده است.

 وکیل شرب خمر تنها کسی است که از تمامی قوانین مربوط به نوشیدن مشروبات الکلی اطلاع دارد و می تواند دیگر مسائل حقوقی را به آنها ارائه دهد. وکیل شرب خمر این توانایی را دارد تا از همان ابتدای آغاز پرونده های مربوط به شرب خمر به آنها کمک کند.

شرب خمر از دید قانون

شرب خمر اصطلاحی است که برای استفاده و مصرف مشروبات الکلی به کار برده می شود. در جامعه این اصطلاح به شراب خواری نیز شهرت دارد. در بسیاری از کشورهای جهان مصرف این نوع مشروبات یا بدون محدودیت یا دارای محدودیت سنی است. اما در کشورهایی که بر پایه اسلام شکل گرفته اند شرب خمر یک گناه و در نهایت یک جرم محسوب می شود.

بنابراین آن چیزی که باعث می شود شرب خمر یا شراب خواری به عنوان یک جرم در قانون تلقی شود، دستور صریح اسلام و شرع در این موضوع است. از این رو بهتر است کمی دید خودمان را نسبت به این مسئله از حالت صرفا قانونی تغییر دهیم  و به این موضوع توجه داشته باشیم که این مسئله پایه ای تمام فقهی دارد.

از این رو در این جرم نباید به دنبال اثبات سه رکن اساسی جرم، یعنی رکن مادی، رکن معنوی و رکن قانونی بود. باید دید که در اسلام چه شرایطی برای این جرم در نظر گرفته شده است. همچنین مجازات تعیین شده در این باره نیز به طور عینی از فقه و اسلام گرفته شده است.

بنابراین ما در مورد شرب خمر با جرمی رو به رو هستیم که اساسا بر پایه فقه و قرآن قرار گرفته است. بنابراین وکیل شرب خمر باید به مفاهیم شرعی و فقهی این مسئله اشرافیت کاملی داشته باشد تا بتواند بر اساس آن امکان بهتری برای دفاع از موکل خود داشته باشد. این مهمترین نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید.

حال با این وجود بهتر است کمی بیشتر در مورد شرب خمر و کاری که وکیل شرب خمر باید در دادگاه انجام دهد بدانیم. این دانش به ما کمک می کند که بدانیم دقیقا با چه مفهومی سروکار داریم و اگر در این نوع دعوی ها گرفتار هستیم چگونه می توانیم بهترین عملکرد را از خودمان نشان دهیم. با ما در ادامه مسیر همراه باشید.

جرم شرب خمر

اما همانطور که در بالا بیان کردیم شرب خمر جرمی است که اساس و پایه اسلامی دارد و در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان جرم معرفی نشده است.

در اسلام و فقه هر چیزی که موجب شود عقل انسان زایل و از حالت عادی خارج شود عملا حرام است و مصرف آن به عنوان یک گناه شناخته می شود. یکی از این موارد مصرف مشروبات الکلی است. شراب نمونه بارز  سنتی این دسته از مشروبات است که در بسیاری از کشورها به عنوان یک نوشیدنی عادی مورد استفاده قرار می گیرد.

اما از آن جایی که قانون ایران عمدتا بر اساس اسلام پایه گذاری شده، استفاده از این نوع مشروبات، نگهداری و خرید و فروش آن ها به عنوان یک جرم شناخته می شود.

حال سوال مهمی که باید پرسید این است که این جرم چگونه اثبات می شود. یعنی در دادگاه چگونه می توان ثابت کرد که فردی مرتکب جرم شرب خمر شده یا خیر؟ این مسیر اثبات است که اصلی ترین ابزار را در اختیار وکیل شرب خمر قرار می دهد تا بر اساس آن بتواند جرم اتفاق افتاده را اثبات یا رد کند.

توجه داشته باشید که معمولا در این جرم توجهی به ارکان مهم اثبات جرم، یعنی بعد مادی، معنوی و قانونی نمی شود. در این جا مسیر دیگری برای اثبات جرم شرب خمر وجود دارد.

به طور کلی برای اثبات جرم شرب خمر سه راه اساسی وجود دارد:

اقرار

شهادت

علم قاضی

در صورتی که یکی از این موارد وجود داشته باشد، جرم شرب خمر اثبات می شود. حال سوال مهم تر این است که برای اثبات هر کدام از این موارد چه مسیری را باید طی کرد.

وکیل شرب خمر و مفهوم اقرار

اقرار بدین معنی است که فرد خود به گناه خود اعتراف و قبول کند. یعنی به صورت شفاهی یا کتبی بیان کند که شرب خمر انجام داده است. بدین ترتیب نیازی به هیچ چیز دیگری وجود ندارد، در این حالت برای دادگاه اثبات شده است که جرمی اتفاق افتاده و باید مجازات مشخصی برای آن در نظر گرفت.

از این روست که معمولا وکلا هنگام دستگیری متهم سریع از او می خواهند که زیر هیچ برگه ای را که اقرار به جرم باشد امضا نکنند و به نوعی انکار به مصرف این مواد کنند. در واقع با وجود هر نوع مدرک دیگری مادامی که اقرار متهم وجود نداشته باشد هنوز جرم اثبات پذیر نیست یا بهتر بگوییم راه اثبات سخت تر و طولانی تری پیدا می کند.

بنابراین اگر در کلانتری محل از شما خواسته شود تعهدی بدهید و یا اقرار به مصرف شراب کنید عملا شما کار اثبات جرم را ساده تر می کنید. یادتان باشد که این تعهد و این اقرار به عنوان مدرک و سندی بسیار مهم در دادگاه قابل استناد است. بنابراین انکار و عدم اقرار به مصرف شراب از مهمترین نکاتی است که باید بدانید.

اما در حالت هایی نیز می توان اثر اقرار را خنثی کرد. در قانون برای پذیرفته شدن اقرار دو شرط اساسی در نظر گرفته شده است. اول این که فرد باید عاقل و بالغ باشد. یعنی از سلامت عقل کامل و از بلوغ سنی برخوردار باشد. اما شرط دوم بسیار مهم است. در قانون بیان شده است که اگر فرد به عواقب جرمی که انجام داده آگاه نباشد و نداند چه مجازاتی در انتظار اوست و به طور کلی نسبت به جرم خود جاهل باشد، عملا اثر اقرار از بین می رود. به طور مثال در این چنین حالت هایی وکیل شرب خمر از موکل خود می خواهد که در دادگاه نسبت به جرم خود ابراز بی اطلاعی کند. یعنی بیان کند که نمی دانسته این مشروبات به عنوان مشروبات الکلی محسوب می شود و نمی دانسته است که مصرف این مواد می تواند جرم باشد. این مسئله شاید از دید عمومی غیر قابل باور باشد اما از دید قانون به معنی جهل نسبت به جرم است و در صورت نبود مدارکی خلاف این جهل می تواند اثر اقرار را از بین ببرد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

شهادت و علم قاضی در برابر وکیل شرب خمر

اما داستان در مورد دو راه اثبات دیگر یعنی شهادت و علم قاضی نسبتا متفاوت است. در واقع ممکن است متهم هیچگاه اقرار به گناه و جرم نکند. از این رو قانون و قاضی نمی تواند دست روی دست بگذارد.

وکیل شرب خمر به خوبی می داند که شهادت یکی از مرسوم ترین راه های اثبات این جرم است. بر اساس شهادت در صورتی که تنها دو مرد عادل و عاقل شهادت به ارتکاب جرم شرب خمر توسط متهم کنند عملا این جرم اثبات می شود. البته در صورتی این مسیر بسته می شود که عملا ثابت شود این شهادت دروغ بوده است. با توجه به این که جرم شهادت دروغ در دادگاه جرم بسیار بزرگ و مهمی محسوب می شود عملا کمتر پیش می آید در این چنین شرایطی فردی به دروغ علیه فرد دیگر شهادت دهد.

اما در مورد مسیر سوم، یعنی علم قاضی بحث بسیار وجود دارد. برخی از فقهی علم قاضی را به عنوان مسیری برای اثبات جرم قبول ندارند و معتقد هستند که این علم برای اثبات جرم کافی نیست و احتمال خطا در آن وجود دارد. اما بر اساس نظر برخی دیگر از فقهی مانند امام خمینی علم قاضی اگر بر اساس مدارک  و شواهد کافی باشد می تواند به عنوان اثبات جرم از آن استفاده کرد.

کاملا  مشخص است که سخت ترین کاری که وکیل شرب خمر باید انجام دهد مقابله با همین مفهوم ” علم قاضی ” است. در واقع وکیل در این مسیر باید به نوعی ثابت کند که قاضی اشتباه کرده است و این به هیچ عنوان کار ساده ای در دادگاه های ایران محسوب نمی شود. از این رو عمدتا وکلا سعی می کنند کار را به جایی نکشانند که مفهوم علم قاضی به میان بیاید. چرا که در این صورت اساسا بازگرداندن رای قاضی کار بسیار بسیار مشکل و حتی غیر ممکن محسوب می شود.

انتخاب وکیل شرب خمر

تا به اینجا دانستیم که شرب خمر چه جرمی است و در قانون چه دیدگاهی نسبت به آن وجود دارد. همچنین مسیر اثبات این جرم را بیان کردیم. آن چیزی که ما از وکیل شرب خمر انتظار داریم این است که بتواند بر اساس این مسیر اثبات دفاع خوبی از موکل خود داشته باشد. در بسیاری از موارد موکل وکیل شرب خمر به عنوان متهم در دادگاه حضور دارد. بنابراین از وکیل شرب خمر این انتظار می رود که بتواند مسیر های اثبات جرم را در مرحله اول ببندد. در صورتی که نتواند جلوی اثبات جرم را بگیرد باید به نوعی ثابت کند که جرم اتفاق افتاده از جهل بوده است.

بر اساس همین موضوع می توان گفت که ما نیاز داریم از وکیل شرب خمری استفاده کنیم که آگاهی کامل به این مسئله و اشرافیت بالایی بر مسائل دینی و فقهی آن داشته باشد. شناخت برخی از مسائل دینی و استفاده از آن در دادگاه می تواند گاهی مشکلات بزرگی را حل کند. از طرف دیگر وکیل شرب خمر بهتر است از تجربه بالایی برخوردار باشد. تجربه وکیل به او کمک می کند که بتواند بهترین لحن و بهترین گفتار را در دادگاه انتخاب کند. چرا که همانطور که گفته شد این قاضی است که می تواند با استناد به علم خود جرم را اثبات شده بداند. پس وکیل باید نگذارد که کار به اینجا کشیده شود. این همان چیزی است که تجربه توانایی آن را در اختیار وکیل قرار می دهد.

قانون مجازات در مورد شرب خمر چه می گوید؟

بیشتر کسانی که به وکیل شرب خمر مراجعه می کنند معمولا می خواهند بدانند که مجازات این جرم چیست. در مفاد702 الی 707 قانون مجازات به طور کامل به این مباحث اشاره شده است:

هر كس متجاهراً و به نحو علني در اماكن و معابر و مجامع عمومي مشروبات الكلي استعمال نمايد، علاوه بر اجراي حد شرعي در مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است.

خوردن فقاع (آب جو مسکر) موجب حد است هرچند مستی نیاورد.ب‌خمر به دو تا شش ماه حبس تعزيري محكوم مي ‌شود.

هركس مشروبات الكلي را بسازد يا بخرد يا بفروشد يا در معرض فروش قراردهد يا حمل يا نگهداري كند يا در اختيار ديگري قرار دهد به شش ماه تا يك سال حبس و تا هفتاد و چهار(74)ضربه شلاق و نيز پرداخت جزاي نقدي به ميزان پنج برابر ارزش عرفی(تجاري) كالاي يادشده محكوم مي شود.

وارد نمودن مشروبات الكلي به كشور قاچاق محسوب مي گردد و واردكننده صرف نظر از ميزان آن به شش ماه تا پنج سال حبس و تا هفتاد و چهار (74) ضربه شلاق و نيز پرداخت جزاي نقدي به ميزان ده برابر ارزش عرفي(تجاري) كالاي يادشده محكوم مي شود. رسيدگي به اين جرم در صلاحيت محاكم عمومي است.

دقت:

هرگاه مشروبات الكلي مكشوفه به ميزان بيش از بيست ليتر باشد، وسايلي كه براي حمل آن مورد استفاده قرار مي گيرد چنانچه با اطلاع مالك باشد به نفع دولت ضبط خواهد شد در غير اين صورت مرتكب به پرداخت معادل قيمت وسيله نقليه نيز محكوم خواهد شد. آلات و ادواتي كه جهت ساخت يا تسهيل ارتكاب جرائم موضوع مواد مذكور مورد استفاده قرار مي گيرد و وجوه حاصله از معاملات مربوط به نفع دولت ضبط خواهد شد.

مصرف مسكر از قبيل خوردن، تزريق و تدخين آن كم باشد يا زياد، جامد باشد يا مايع، مست كند يا نكند، خالص باشد يا مخلوط به گونه‌ اي كه آن را از مسكر بودن خارج نكند، موجب حد است.

خوردن فقاع (آب‌جو مسكر) موجب حد است هرچند مستي نياورد. حد مصرف مسکر، هشتاد ضربه شلاق است. غيرمسلمان‌ تنها در صورت ‌تظاهر به‌ مصرف مسكر، محكوم‌ به حد مي‌ شود.

اگر مصرف مسكر توسط غير مسلمان ‌علني نباشد لكن مرتكب در حال مستي در معابر يا اماكن عمومي ‌ظاهر شود به مجازات مقرر برای تظاهر به عمل حرام محكوم مي‌ گردد.

هر كس محلي را براي شرب خمر داير كرده باشد يا مردم را به آنجا دعوت کند به سه ماه تا دو سال حبس و (74) ضربه شلاق و يا از ‌يك ميليون و پانصد هزار تا دوازده ميليون ريال جزاي نقدي يا هر دو آنها محكوم خواهد شد و در صورتي كه هر دو مورد را مرتكب شود به حداكثر ‌مجازات محكوم خواهد شد.

دیگر نکات قانونی که باید توسط وکیل شرب خمر بدانید:

قمار بازي با هر وسيله‌اي ممنوع و مرتكبين آن به يك تا شش ماه حبس و يا تا (74) ضربه شلاق محكوم مي ‌شوند و در صورت تجاهر‌ به قماربازي به هر دو مجازات محكوم مي ‌گردند.

هر كس آلات و وسايل مخصوص به قماربازي را بخرد يا حمل يا نگهداري كند به يك تا سه ماه حبس يا تا پانصد هزار تا يك ميليون و‌پانصد هزار ريال جزاي نقدي محكوم مي ‌شود.

هر كس آلات و وسايل مخصوص به قماربازي را بسازد يا بفروشد يا در معرض فروش قرار دهد يا از خارج وارد كند يا در اختيار ديگري ‌قرار دهد به سه ماه تا يك سال حبس و يك ميليون و پانصد هزار تا شش ميليون ريال جزاي نقدي محكوم مي ‌شود.

 ارتكاب جنايت در حال مستي و عدم تعادل رواني در اثر مصرف مواد مخدر، روان‌ گردان و مانند آنها، موجب قصاص است مگر اینکه ثابت شود بر اثر مستي و عدم تعادل رواني، مرتكب به كلي مسلوب‌ الاختيار بوده است كه در اين صورت، علاوه‌بر ديه به مجازات تعزیری مقرر در كتاب پنجم «تعزيرات» محكوم مي‌ شود. لكن اگر ثابت شود كه مرتكب قبلاً خود را براي چنين عملي مست كرده و يا علم داشته است كه مستي و عدم تعادل رواني وي ولو نوعاً موجب ارتكاب آن جنايت يا نظير آن از جانب او مي‌ شود، جنايت، عمدي محسوب مي‌ گردد.

اگر پس از تحقيق و بررسي به‌ وسيله مقام قضايي، در بالغ يا عاقل‌ بودن مرتكب، هنگام ارتكاب جنايت، ترديد وجود داشته باشد و وليّ‌ دم يا مجنيٌ عليه ادعا كند كه جنايت عمدي در حال بلوغ وي يا افاقه او از جنون سابقش انجام گرفته است لكن مرتكب خلاف آن را ادعاء كند، وليّ‌ دم يا مجنيٌ عليه بايد براي ادعاء خود بينه اقامه كند. در صورت عدم اقامه بينه، قصاص منتفی است. اگر حالت سابق بر زمان جنايت، افاقه مرتکب بوده است، مرتكب بايد جنون خود در حال ارتکاب جرم را اثبات كند تا قصاص ساقط شود؛ در غير اين صورت با سوگند وليّ‌‌ دم يا مجنيٌ‌ عليه يا وليّ ‌او قصاص ثابت مي‌ شود.

هر گاه راننده يا متصدي وسايل موتوري در موقع وقوع جرم مست بوده يا پروانه نداشته يا زيادتر از سرعت مقرر‌حركت مي ‌كرده است يا آن كه دستگاه موتوري را با وجود نقص و عيب مكانيكي مؤثر در تصادف به كار انداخته يا در محل‌هايي كه براي عبور پياده رو‌علامت مخصوص گذارده شده است، مراعات لازم ننمايد و يا از محل‌هايي كه عبور از آن ممنوع گردیده است رانندگي نموده به بيش از دو سوم حداكثر‌ مجازات مذكور در مواد فوق محكوم خواهد شد. دادگاه مي ‌تواند علاوه بر مجازات فوق مرتكب را براي مدت يك تا پنج سال از حق رانندگي يا تصدي‌ وسايل موتوري محروم نمايد.

 وکیل شرب خمر و قانون آیین دادرسی کیفری

بر اساس گفته های وکیل شرب خمر و قانون آیین دادرسی کیفری، در كليه جرايم، يك‌ بار اقرار کافی است، مگر در جرايم زير كه نصاب آن به شرح زير است:

الف ـ چهار بار در زنا، لواط، تفخيذ و مساحقه

ب ـ دو بار در شرب خمر، قوادي، قذف و سرقت موجب حد

براي اثبات جنبه غير كيفري كليه جرايم، يك‌ بار اقرار كافي است. در مواردي كه تعدد اقرار شرط است، اقرار مي‌تواند در يك يا چند جلسه انجام شود. انكار بعد از اقرار موجب سقوط مجازات نيست به‌جز در اقرار به جرمی ‌كه مجازات آن رجم يا حد قتل است كه در اين صورت در هر مرحله، ولو در حين اجراء، مجازات مزبور ساقط و به جاي آن در زنا و لواط صد ضربه شلاق و در غير آنها حبس ‌تعزيري درجه پنج ثابت مي‌ گردد.

 ضابطان دادگستری مکلفند نتیجه اقدامات خود را فوری به دادستان اطلاع دهند. چنانچه دادستان اقدامات انجام شده را کافی ندارد، می تواند تکمیل آن را بخواهد. در این صورت، ضابطان باید طبق دستور دادستان تحقیقات و اقدامات قانونی را برای کشف جرم و تکمیل تحقیقات به عمل آورند، اما نمی‌توانند متهم را تحت‌نظر نگه‌دارند. چنانچه در جرایم مشهود، نگهداری متهم برای تکمیل تحقیقات ضروری باشد، ضابطان باید موضوع اتهام و ادله آن را بلافاصله و به طور کتبی به متهم ابلاغ و تفهیم کنند و مراتب را فوری برای اتخاذ تصمیم قانونی به اطلاع دادستان برسانند. در هر حال، ضابطان نمیتوانند بیش از بیست و چهار ساعت متهم را تحت نظر قرار دهند.

هرگاه فردی خارج از وقت اداری به علت هریک از عناوین مجرمانه تحت نظر قرار گیرد، باید حداکثر ظرف یک ساعت مراتب به دادستان یا قاضی کشیک اعلام شود. دادستان یا قاضی کشیک نیز مکلف است، موضوع را بررسی نماید و در صورت نیاز با حضور در محل تحت‌نظر قرار گرفتن متهم اقدام قانونی به عمل آورد.

مقالات خودرو:

وکیل برای کلاهبرداری

وکیل ملکی

وکیل کیفری

وکیل حقوقی

وکیل در الهیه

وکیل در شمال تهران

وکیل طلاق توافقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×