وکیل دادگاه کیفری یک

وکیل دادگاه کیفری یک (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکیل دادگاه کیفری یک

وکیل دادگاه کیفری 1

آیا شما تاکنون در مورد وکیل دادگاه کیفری یک، چیزی شنیده اید؟ آیا تاکنون برای شما هم پیش آمده است که پرونده حقوقی داشته باشید که بررسی آن به دادگاه کیفری یک ارجاع داده شده باشد؟ به نظر شما دادگاه کیفری یک دارای چه صلاحیت های قانونی است و تفاوت آن با دادگاه کیفری دو چیست؟

همه ما به خوبی می دانیم که هنگامی که انجام هر کاری را به افراد متخصص بسپاریم، آن کار به بهترین نحو ممکن انجام خواهد شد. افراد متخصص در هر زمینه ای با تکیه بر دانش و اطلاعاتی که دارند، می توانند کارها را در کوتاهترین زمان ممکن و به بهترین نحو انجام دهند. وکیل دادگاه کیفری یک نیز یکی از ان دسته افراد متخصصی است که می تواند رسیدگی و پیگیری به پرونده هایی را که در صلاحیت این نوع دادگاه می باشد را بهترین نحو ممکن انجام دهد.

هنگامی که افراد قصد تنظیم شکوائیه بر علیه شخصی خاص را دارند باید به این نکته دقت داشته باشند که صلاحیت دادگاه ها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین کاملا طبیعی است که نتوانند از همان ابتدا به هر شعبه دادگاه کیفری که دلشان می خواهد مراجعه کنند. در چنین شرایطی معمولا به افراد توصیه می شود که برای ارائه شکوائیه به مراجع ذیصلاح در ابتدا اطلاعات لازم را در رابطه با این موضوع بدست آورند.

آشنایی با تشریفات آیین دادرسی کیفری باعث تسریع روند رسیدگی به پرونده ها می شود و از مشکلات احتمالی مانند صدور قرار عدم صلاحیت جلوگیری می کند. هنگامی که افراد از تشریفات آیین دادرسی کیفری یک اگاهی نداشته باشند و دقیقا ندانند که پرونده ای که در اختیار دارند در حوزه صلاحیت کدام دادگاه است، ممکن است هزینه بسیار زیادی را برای آغاز روند دادرسی پرونده پرداخت کنند.

از آنجایی که پس از ارسال دادخواست رسیدگی، مسئله صلاحیت دادگاه مطرح می  شود، در صورتی که پرونده جز صلاحیت های دادگاه مربوطه نباشد، دادخواست رد صلاحیت از جانب دادگاه صادر می شود. در این صورت خواهان پرونده باید مجددا با پرداخت هزینه دادرسی و صرف وقت بسیار زیاد به سراغ ارائه دادخواست در دادگاه صلاحیتدار برود.

وکیل دادگاه کیفری یک و اهمیت او حضور در جریان پرونده ها

زمانی برای ما اهمیت وکیل دادگاه کیفری یک مشخص می شود که بدانیم صلاحیت دادگاه کیفری یک چیست و به بیان بهتر دانیم که این دادگاه چه مواردی را بررسی می کند.

دادگاه کیفری یک که همان دادگاه کیفری استان نیز گفته می شود قادر است موارد زیر را بررسی و اعلام رای کند:

جرائم موجب قتل ( یا سلب حیات )

جرائم موجب محکومیت هایی مانند حبس ابد، دیه، قطع عضو

جرائمی که باعث محکومیت های تعزیری درجه سه و بالاتر می شود

جرائم سیاسی

جرائم مطبوعاتی

همانطور که مشخص است که دادگاه کیفری یک جرایمی را بررسی می کند که اهمیت بسیار بالایی از نظر کیفری دارد. به عبارت بهتر این دادگاه مسائلی مانند قتل عمد یا غیر عمد، نقص عضو، دیه و … را بررسی می کند. این ها مسائلی است که به نوعی به طور مستقیم با امنیت و جان افراد در ارتباط است. از این رو می توان به سادگی حدس زد که این دادگاه چه سخت گیری های قانونی دارد. از طرف دیگر بر اساس قانون طرفین دعوی باید حداقل از یک وکیل پایه یک دادگستری استفاده کنند. این اجبار قانونی در کنار اهمیت و حساسیت دادگاه های کیفری یک عملا باعث شده است که وکیل دادگاه کیفری یک اهمیت بالایی پیدا کند.  

همانطور که بیان کردیم دادگاه کیفری یک به نوعی مهمترین حساس ترین دادگاه کیفری در قانون محسوب می شود. صلاحیت هایی که این دادگاه دارد نشان می دهد که عملا جان و مال طرفین دعوی در گروه رای این دادگاه است.

وکیل دادگاه کیفری را جدی بگیرید.

به عبارت ساده تر این دادگاه می تواند رای به اعدام، قطع عضو یا پرداخت دیه مجرم بدهد. این موضوع و مسئله کوچکی نیست. به هر حال در این بین جان یا مال انسانی در گرو رای دادگاه است. این موضوع باعث شده است که اهمیت وکیل دادگاه کیفری یک بیش از پیش باشد.

این اهمیت بالا به خودی خود باعث می شود که وکیل دادگاه کیفری یک دارای ویژگی های نسبتا خاص تر و متمایز تری نسبت به سایر انواع وکلا باشد.

گرچه هر وکیل پایه یک دادگستری از نظر قانونی صلاحیت حضور در دادگاه کیفری یک را دارد، اما با توجه به حساسیت و اهمیت دادگاه کیفری یک بهتر است سراغ وکلایی بروید که در این زمینه تجربه و تخصص کافی دارند. در واقع اهمیت بالای دادگاه های کیفری یک باعث شده جامعه نگاهی دیگر به وکیل دادگاه کیفری یک داشته باشد.

ویژگی های وکیل دادگاه کیفری یک

بنابر چیزی که گفتیم متوجه شدیم که وکیل دادگاه کیفری یک باید ویژگی های متمایزی نسبت به سایر انواع وکلا باشد تا بتواند در دادگاه کیفری یک دفاع خوبی از موکل خود داشته باشد. اما این ویژگی ها چیست؟

بر اساس صلاحیت دادگاه کیفری یک، وکیل دادگاه کیفری یک باید اشراف کاملی به مسائل مختلف کیفری داشته باشد. به طور مثال در جرائم موجب سلب حیات وکیل دادگاه کیفری یک باید به طور کامل موارد و مسائل قانونی مختلف آن را بداند و تمامی راه های ممکن را بلد باشد، این مسائل به اندازه ای گسترده است که باید آن را به صورت تخصصی مطالعه کرد.

در واقع مباحثی که در دادگاه کیفری یک مورد بررسی قرار می گیرد به اندازه ای پیچیده و گسترده است که وکیل مورد استفاده در آن باید به صورت تخصصی به این مفاهیم و مطالب اشراف داشته باشد تا بتواند دفاع خوبی از موکل خود داشته باشد.

تسلط وکیل دادگاه کیفری یک به تمامی مفاد قانون

یکی دیگر از ویژگی های مهم وکیل دادگاه کیفری یک این است که به سبب حساسیت دادگاه کیفری یک باید سعی کند به بخش های دیگر قانون تا حد امکان و نیاز مسلط باشد. استناد به یک ماده در قانون، شاید در ظاهر دور از مسائل موضوع پرونده باشد اما این امکان وجود دارد که با چنین استنباطی بتواند جان موکلش را نجات دهد و رای دادگاه را به نفع او کند.

از این رو از یک وکیل دادگاه کیفری یک، انتظار می رود که علاوه بر تسلط تخصصی به مسائل کیفری، سایر بخش های قانون را نیز به خوبی بداند و بتواند در مواقع مورد نیاز از آن استفاده کند. این ویژگی نیست که هر وکیلی داشته باشد. به طور مثال وکلای چک اصولا تنها به قوانین تجارت تسلط دارند و کمتر سراغ سایر مواد قانونی می روند. اما موضوع در دادگاه کیفری یک کاملا فرق می کند.

این دادگاه می تواند رای های بسیار سنگینی صادر کند که شاید به مرگ موکل یا حبس ابد او منجر شود، از این رو وکیل مدافع باید از هر طریق و روشی که می داند از موکل خود دفاع کند و نگذارد که این رای برای او صادر شود. مسلما استفاده از مواد قانونی مختلف، حتی قوانینی که به ظاهر از موضوع دادگاه دور باشد می تواند ابزار خوبی برای این کار باشد.

بنابراین وکیل دادگاه کیفری یک باید بتواند بر تمام جنبه های حقوق تسلط کافی داشته باشد. معمولا گفته می شود که یک وکیل دادگاه کیفری یک می تواند در تمامی انواع دادگاه ها خوب عمل کند. زیرا او به گستره بالایی از قوانین تسلط دارد و می تواند در انواع دادگاه های کیفری و حقوقی خوب ظاهر شود.

وکیل دادگاه کیفری یک و بعد روانشناسی

اما وکیل دادگاه کیفری یک باید یک ویژگی بسیار مهم دیگر داشته باشد و آن تسلط به مفاهیم روانشناسی است. بر اساس نوع صلاحیت دادگاه های کیفری یک می توان گفت که در بسیاری از دعوایی که در این دادگاه ها بررسی می شود یک طرف دعوی خسارت بسیار بالایی را متحمل شده است. به طور مثال ممکن است این دادگاه جهت بررسی مسئله قتل یا نقص عضو و … برپا شده باشد. از این رو یک طرف دعوی در غالب اوقات خشمی غیر قابل کنترل نسبت به طرف دیگر دعوی دارد.

یک وکیل دادگاه کیفری یک باید بتواند از این خشم به درستی برای پیشبرد روند پونده استفاده کند. اگر این وکیل در طرف متهم یا مجرم باشد باید بتواند خشم طرف مقابل را کنترل کند و به دادگاه ثابت کند که بسیاری از صحبت ها و خواسته های طرف مقابل بر اساس احساسات است و سندیت ندارد. اما اگر وکیل دادگاه کیفری یک در طرف محق دعوی باشد می تواند از این خشم سلاحی برنده برای گرفتن رای دادگاه بسازد.

اما این موضوع زمانی امکان پذیر است که وکیل دادگاه کیفری یک از قدرت خوبی در مباحث روانشناسی برخوردار باشد. در کلام ساده تر هرچقدر که وکیل با مفاهیم روانشناسی آشنا باشد و بتواند بر اساس این مفاهیم بر روی طرف دیگر دعوی و همچنین بر روی قضات اثر بگذارد، همانقدر احتمال گرفتن رای دادگاه بیشتر می شود.

توجه داشته باشید که دانش روانشناسی به وکیل دادگاه کیفری یک کمک می کند که بتواند یک مفهوم ساده را با بهترین حالت به نوعی بیان کند که تاثیر بالایی داشته باشد. پس وکیلی مناسب این نوع دادرسی هایی است که به واقع بتواند روانشناس خوبی هم باشد.

تسلط روانی وکیل دادگاه کیفری یک

یکی دیگر از ویژگی های مهم وکیل دادگاه کیفری یک، این است که این وکیل باید بتواند تسلط بالایی روی خودش داشته باشد. در واقع معمولا جو عمومی دادگاه های کیفری یک بسیار سنگین و غیر قابل وصف است. هر دو طرف دعوی تحت تاثیر این جو سنگین قرار دارند و کنترل این جو اصلا کار ساده و راحتی نیست.

از این رو یک وکیل باید تواند بر روی خودش مسلط باشد و به نوعی درگیر این جو بسیار عجیب و غریب نشود. اصولا شروع دادرسی در این دادگاه ها همیشه موافق طرف محق دعوی و مخالف طرف مجرم است. همین جو یک طرفه باعث می شود که گاهی اوقات وکیل مدافع طرف برتر فراموش کند که در یک دادگاه قرار دارد و احساس می کند که داستان تمام شده است. از طرف دیگر گاهی اوقات نیز این وکیل مدافع مجرم است که خودش را از همان ابتدا می بازد و به نوعی نمی تواند دفاع خوبی از موکل خود داشته باشد.

بنابراین باید گفت که وکیل دادگاه کیفری یک باید بتواند از نظر روانی بر خود مسلط باشد. از طرف دیگر همانطور که در بالاتر نیز گفتیم این دادگاه ها جو احساسی بالایی دارند. یک وکیل مدافع علاوه بر این که باید بر این جو کنترل داشته باشد، باید بتواند خودش را نیز کنترل کند. به عبارت بهتر وکیل دادگاه کیفری یک زمانی می تواند این جو احساسی را در اختیار خود بگیرد که بر احساسات خودش مسلط باشد.

معمولا گفته می شود که باید وکلای کیفری از نظر اعصاب و روان در بهترین حالت باشند و به نوعی باید از یک اعصاب فولادین برخوردار باشند تا این جو روانی روی آن ها اثر نگذارد و اجازه دهد که وکیل کار خودش را پیش ببرد.

فن بیان و قدرت حقوقی وکیل دادگاه کیفری یک

تا به اینجا دانستیم که دادگاه کیفری یک چه صلاحیت هایی دارد و بر اساس این صلاحیت ها وکیل دادگاه کیفری یک باید از چه ویژگی هایی برخوردار باشد. اما مسئله مهم دیگر این است که این دادگاه ها به سبب حساسیت هایی که وجود دارد، سخت گیری بسیار بالاتری نسبت به سایر دادگاه ها از خود نشان می دهند.

در واقع این دادگاه از سه قاضی تشکیل می شود. همین موضوع به خوبی نشان می دهد که قانونگذار در مورد دادگاه کیفری یک حساسیت بالایی به خرج داده است. در واقع استفاده از سه قاضی در یک دادگاه تنها یک دلیل دارد و آن این است که قانون می خواهد این دادگاه بدون هیچ شبهه ای برگزار شود و هیچ اشکالی در آن وجود نداشته باشد. همین موضوع باعث می شود  سخت گیری های قانونی در آن بسیار بیشتر باشد.

وجود سه قاضی در یک دادگاه به این معنی است که تمامی اعمال و رفتار و سخنان طرفین دعوی این بار زیر چشم سه قاضی قرار دارد. به عبارت ساده تر وکلای مدافع این بار باید بتوانند سه قاضی را مجاب کنند. این از مهمترین سختی های کار وکیل دادگاه کیفری یک محسوب می شود. در واقع یک وکیل در این دادگاه باید بتواند علاوه بر تمامی سختگیری هایی که دادگاه کیفری یک وجود دارد، سه قاضی با شخصیت های مختلف را همراهی کند تا بتواند رای موافق آن ها را برای موکل خود بگیرد.

پس وکیل دادگاه کیفری یک باید از قدرت بیان و رفتار بالایی برخوردار باشد تا بتواند به صورت همزمان روی سه شخصیت مختلف ( سه قاضی ) اثر بگذارد. این کاری است که مسلما از هر وکیلی بر نمی آید. به هر حال بسیاری از دادگاه ها تنها با یک قاضی تشکیل می شود و در آن وکلا کافی است یک قاضی را راضی کنند. اما در مورد دادگاه کیفری یک موضوع کاملا فرق می کند.

مشاوره حقوقی با وکیل دادگاه کیفری یک

یکی از افراد متخصصی که امروزه دارای نقش مهم و بسیار اساسی در روند پرونده های مختلف کیفری می باشد، وکیل دادگاه کیفری یک است. وکیل دادگاه کیفری یک دارای تجربه و مهارت بسیار زیادی در زمینه حل و فصل پرونده های مربوط به دادگاه کیفری یک می باشد.

مسلما هنگامی که در مورد صلاحیت دادگاه ها صحبت می کنیم و در مورد لزوم ارائه دادخواست به مراجع ذی صلاح به موارد قانونی خاص اشاره می کنیم، این سوال برای بسیاری از افراد پیش می آید که برای آگاهی از صلاحیت دادگاه ها باید چه کنیم و یا انکه برای تشخیص مرجع ذیصلاح پرونده ای که قصد تشکیل آن را داریم باید به چه کسی مراجعه کنیم؟

در پاسخ به این سوالات شما باید بگوییم که هیچ کس نمیتواند همچون وکلا به شما کمک کنند تا پاسخ ابهامات و سوالات حقوقی خود را بدست آورید. امروزه این امکان برای تمامی مردم وجود دارد که در طی یک جلسه مشاوره حقوقی تمامی سوالات خود را از وکیل دادگستری بپرسند و از روند قضایی آن آگاه شوند.

بهتر است قبل از هرگونه اقدامی به سراغ جلسه مشاوره حقوقی با وکیل بروید. با استفاده از این روش شما میتوانید با دید باز و روشنی مراحل دادرسی پرونده ای که در دست دارید را پیگیری کنید، در غیر این صورت هزینه و زمان شما مورد اتلاف قرار خواهد گرفت.

معمولا وکیل دادگاه کیفری یک از همان ابتدا و قبل از آغاز روند دادرسی پرونده، جوانب مختلف حقوقی پرونده کیفری را مورد بررسی قرار می دهد و سپس در طی یک جلسه مشاوره حقوقی تمامی جزییات قانونی مربوط به پرونده را در اختیار خواهان پرونده قرار می دهد. در چنین مواردی اگر وکیل تشخیص دهد که موضوع پرونده در دسته بندی صلاحیت های دادگاه کیفری یک قرار نمی گیرد، به هیچ عنوان برای ارائه دادخواست به این مرجع قضایی مراجعه نخواهد کرد؛ چرا که به خوبی می داند که چنین دادخواستی در همان ابتدا رد صلاحیت می شود.

وکیل دادگاه کیفری یک بهتر از هرکس دیگری از روند دادرسی پرونده هایی که در دادگاه کیفری مطرح می شوند، آگاهی دارد؛ به همین دلیل هم بهتر از هر شخص دیگری می تواند در کوتاهترین زمان ممکن، اقدامات قانونی لازم را برای احقاق حقوق موکل خود انجام دهد.

اولین مرحله برای آغاز روند دادرسی در دادگاه کیفری یک

همانطور که اشاره کردیم، وکیل دادگاه کیفری یک به خوبی از تمامی روند دادرسی مربوط به پرونده های کیفری آگاهی دارد. بعد از مشخص شدن موضوع پرونده در جلسه مشاوره حقوقی، نوبت به آن میرسد که وکیل دادگاه کیفری یک مدارک و استنادات لازم را برای ارائه شکوائیه به دادگاه کیفری آماده کند.

وکیل دادگاه کیفری یک دارای تخصص و مهارت کافی در تهیه شکواییه دارد و آن را در چارچوب تمامی قوانین حقوقی تنظیم می کند. توجه داشته باشید که تهیه و تنظیم شکواییه دارای قوانین و قواعد خاصی می باشد و در صورت وجود هرگونه قصور و کوتاهی در نحوه تدوین آن، ممکن است شکواییه به طور کامل رد شود و خواهان پرونده مجبور شود که مجددا برای ارائه شکواییه اقدام کند، به بیانی دیگر خواهان مجددا باید وقت و هزینه ی خود را صرف ارائه شکواییه کند، پس بهترین راه ممکن که باعث صرفه جویی در وقت و زمان می شود، مراجعه به وکیل دادگاه کیفری یک متخصص است.

فراموش نکنید که هرگونه کوتاهی و قصور در انتخاب وکیل دادگاه کیفری یک باعث تضییع حقوق افراد می گردد، بنابراین بهتر است برای انتخاب وکیل دادگاه کیفری یک به سراغ وکلایی متخصص و با تجربه رفت. وکلایی که دارای تجربه کافی در وکالت پرونده های کیفری مختلف می باشند، این توانایی را دارند که در مسیر احقاق حقوق موکل خود در کوتاهترین زمان ممکن قدم بردارند.

موسسه حقوقی وکلای پارسا دارای کادری مجرب و حرفه ای از وکلای دادگستری می باشد که هر یک از آنها دارای مهارت و تخصص در زمینه حل و فصل پرونده های قانونی گوناگون می باشند. شما می توانید با مراجعه به این موسسه حقوقی وکالت پرونده خود را به بهترین وکیل دادگاه کیفری یک بسپارید و خیالتان از هر طرف در رابطه با این موضوع راحت باشد.

وکیل دادگاه کیفری یک و تنظیم شکواییه

از اصلی ترین وظایف وکیل دادگاه کیفری یک آن می باشد که شکواییه موکل خود را تنظیم کند.  مدعیان خصوصی می‌توانند شخصاً یا توسط وکیل شکایت نمایند. در مواردی که شکات و مدعیان خصوصی شخصاً یا توسط وکیل مستقیماً به دادگاههای کیفری شکایت و اقامه دعوی می‌نمایند باید در‌عرضحال خود موارد زیر را مشروحاً قید کنند:

نام و نام خانوادگی و نام پدر و نشانی دقیق خود.

موضوع شکایت و ذکر این که در چه تاریخی و در کجا واقع شده است.

 ضرر و زیانی که به مدعی وارد شده و مورد مطالبه است.

ذکر مشخصات و نشانی مشتکی عنه یا مظنون.

ذکر اسامی و مشخصات و نشانی مطلعین و سایر ادله.

چنانچه عرضحال ناقص یا شفاهی باشد مراتب در صورتجلسه تنظیمی وسیله دفتر دادگاه منعکس و به امضاء یا اثر انگشت شاکی می‌رسد‌و اگر نتواند امضاء کند یا انگشت بزند مراتب قید می‌شود.

هر گاه طرف مدعی غیر معین بوده و یا دلائل اقامه دعوی کافی نباشد و موضوع مهم و صرفنظر از شکایت مدعی خصوصی قابل تعقیب‌و رسیدگی باشد، دادگاه کیفری تحقیقات لازم را از ضابطین دادگستری می‌خواهد.

ضابطین دادگستری هر گاه جرائمی را کشف نمایند که راجع به دادگاههای کیفری است و صرفنظر از وجود یا فقد مدعی یا شاکی قابل‌تعقیب باشد به محاکم کیفری با ذکر موارد زیر اطلاع می‌دهند:

محل و تاریخ وقوع جرم.

مشخصات مظنون.

دلائل جرم.

شاکی دارد یا خیر

مشخصات شهود

نشانی کامل طرفین پرونده و مطلعین.

توجه داشته باشید که در موارد زیر ضابطین دادگستری ضمن اعلام جرم می‌توانند متهم را به دادگاههای کیفری معرفی نمایند:

هر گاه مرتکب در حین ارتکاب جرم دستگیر شده و محل اقامت او معین نیست و نمی‌توان اطمینان به اظهار او در باب اسم و محل اقامت او‌حاصل نمود.

در صورتی که عمل مرتکب مستلزم مجازات حبس یا قصاص یا دیه یا حد است و احتمال می‌رود که آثار عمل ارتکاب خود را معدوم نماید یا‌فرار کند.

تشکیل دادگاه های کیفری

بر اساس ماده 1 قانون تشکیل دادگاههای کیفری 1 و 2،  دادگاههای کیفری به ترتیب مقرر در این قانون تشکیل و به جرائمی که مطابق قوانین دارای مجازات زیر بوده و در صلاحیت دادگاههای‌دیگری نباشد رسیدگی و حکم مقتضی صادر می‌نمایند.

حدود

قصاص

دیات

تعزیرات

مجازاتهای بازدارنده

دادگاههای کیفری به دادگاههای کیفری 1 و دادگاههای کیفری 2 تقسیم می‌شوند. در معیت دادگاههای کیفری 1 و 2 دادسرای عمومی انجام‌وظیفه می‌نماید. دادگاههای کیفری 1 و 2 تشکیل می‌شود از یک نفر رئیس یا عضو علی‌البدل.

هر گاه رئیس یا عضو علی‌البدل نسبت به مواردی از رئیس کل دادگاهها یا رئیس دادگستری حوزه متبوع درخواست مشاور کند، رئیس‌مکلف به اعزام مشاور است. در این صورت قبل از اتخاذ تصمیم دادگاه، مشاور مکلف است پرونده را دقیقاً مطالعه و بررسی نموده نظر مشروح و‌مستدل خود را در اسرع وقت و کتباً اعلام نماید. تخلف مشاور از این امر موجب محکومیت انتظامی تا درجه 3 خواهد بود.

اگر پس از خاتمه رسیدگی، مشاور حداکثر ظرف مدت 5 روز نظر مشورتی خود را به دادگاه تسلیم نکند، قاضی دادگاه راساً اتخاذ‌تصمیم می‌نماید.

چنانچه قاضی دادگاه به تشخیص شورای عالی قضایی مجتهد جامع‌الشرایط باشد پس از خاتمه رسیدگی بدون این که منتظر نظر‌مشورتی بماند می‌تواند اتخاذ تصمیم نماید.

دادگاه کیفری 1 در مراکز استانها و شهرهایی که شورای عالی قضایی تاسیس آن را لازم بداند تشکیل می‌شود و حسب مورد می‌تواند دارای‌شعب متعدد باشد، تخصیص هر شعبه به هر یک از انواع خاص جرائم با شورای عالی قضایی است.

هر گاه در محلی دادگاه کیفری 1 تشکیل نشده باشد، رسیدگی به جرائم آن محل که در صلاحیت دادگاه کیفری 1 است، با نزدیکترین‌دادگاه کیفری 1 حوزه قضایی همان استان خواهد بود.

دادگاه کیفری 2 در شهرهایی که شورای عالی قضایی لازم بداند تشکیل می‌شود و حسب مورد می‌تواند دارای شعب متعدد باشد. تخصیص‌هر شعبه به هر یک از انواع جرایم با شورای عالی قضایی است.

صلاحیت های دادگاه های کیفری یک

سوالی که اکنون ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آید آن است که وکیل دادگاه کیفری یک دقیقا به چه جرایمی رسیدگی می کند؟ با استناد به قانون تشکیل دادگاه های کیفری به مصادیق پرونده هایی که وکیل دادگاه کیفری یک می تواند به آنها رسیدگی کند، اشاره می کنیم تا با انها اشنا شوید.

 دادگاههای کیفری 1 با رعایت قانون به جرائم زیر رسیدگی می‌نمایند:

‌الف – جرمی که کیفر آن اعدام، رجم، صلب و نفی بلد به عنوان حد باشد.

ب – جرمی که کیفر آن قطع یا نقص عضو باشد.

ج – جرمی که کیفر آن به حسب قانون 10 سال زندان و بالاتر باشد.

‌د – جرمی که کیفر آن به حسب قانون بیش از دویست هزار تومان جزای نقدی باشد.

ه – جرمی که کیفر آن نصف دیه کامل هر یک از موارد شش‌گانه و یا بالاتر باشد اعم از عمد یا شبه عمد و یا خطاء محض.

هر گاه جرمی که ادعا شده احتمال ترتیب یکی از کیفرهای مذکور بر آن باشد و پس از ختم دادرسی معلوم شد که کیفر آن کمتر از امور‌مذکوره است، دادگاه کیفری 1 مبادرت به انشاء حکم خواهد نمود.

هر گاه در محلی دادگاه کیفری 2 تشکیل نشده و یا تشکیل شده ولی پرونده‌هایش متراکم است و یا دادگاه فاقد قاضی باشد و نیز در‌صورتی که قاضی دادگاه کیفری 2 مطابق قانون صلاحیت رسیدگی به پرونده‌ای را ندارد، دادگاه کیفری 1 می‌تواند بر حسب ارجاع رئیس کل به‌پرونده‌هایی که در صلاحیت کیفری 2 است نیز رسیدگی نماید.

در نقاطی که تشکیل دو شعبه دادگاه حقوقی و کیفری میسر نباشد یک شعبه دادگاه حقوقی 1 یا کیفری 1 به کلیه دعاوی حقوقی و جرائم‌رسیدگی خواهد کرد. هر گاه دادگاه واحد از نوع دادگاه حقوقی 2 یا کیفری 2 باشد به دعاوی حقوقی و جرائم در حد صلاحیت دادگاه حقوقی و کیفری 2‌رسیدگی خواهند نمود. در این موارد هرگاه دادسرا در محل تشکیل نشده باشد وظایف دادسرا به عهده رئیس دادگاه یا عضو علی‌البدل می‌باشد.

در جاهایی که دادگستری تشکیل نشده است یک دادگاه حقوقی 2 می‌تواند تشکیل و به دعاوی و شکایاتی که در صلاحیت حقوقی 2 و‌کیفری 2 می‌باشد رسیدگی نماید و چنانچه یک دادگاه کافی نباشد دو دادگاه یکی حقوقی 2 و یکی کیفری 2 تشکیل و طبق صلاحیتهای خود عمل‌می‌کنند.

هر گاه کسی مرتکب جرمی شود در دادگاهی رسیدگی می‌شود که جرم در حوزه آن وقوع یافته است و اگر شخصی مرتکب چندین جرم‌در جاهای مختلف بشود، در دادگاهی به آن جرائم رسیدگی می‌شود که مهمترین جرم در حوزه آن واقع شده است و هر گاه جرائم ارتکابی از یک درجه‌باشد، دادگاهی که متهم در آن حوزه دستگیر شده به آن رسیدگی می‌نماید. در این صورت دادسرای هر محل تحقیقات لازمه را موافق تکالیف خود به‌عمل آورده و به دادستان دادگاهی که باید رسیدگی نماید نتیجه تحقیقات را ارسال می‌دارد.

شروع رسیدگی در دادگاه کیفری 1

یکی از سوالات بسیار مهمی که معمولا از وکیل دادگاه کیفری یک در جلسات مشاوره پرسیده می شود، آن است که شروع رسیدگی در دادگاه های کیفری به چه نحو می باشد؟

بر اساس ماده 22 قانون تشکیل دادگاه های کیفری یک و دو،  دادگاههای کیفری در موارد زیر شروع به رسیدگی می‌نمایند:

اقامه دعوی و شکایت شاکی یا مدعی خصوصی به واسطه وقوع جرم یا ضرر و زیانی که از جرم به آنان وارد آمده است.

در مورد جرائم مشهودی که جنبه عمومی دارد و یا جرائمی که زمینه زمینه را به تشخیص قاضی برای جرایم عمومی فراهم می‌آورد.

اعلام و اخبار ضابطین دادگستری یا اشخاصی که از قولشان اطمینان حاصل شود (‌در جرائمی که دارای جنبه عمومی است).

تقاضانامه و یا کیفرخواست دادسرا.

حکم دادگاه کیفری 1 در تعقیب امر جزایی در مقام حل اختلاف عقیده بین بازپرس و دادستان.

نکات قانونی که در مورد مراجع رسیدگی به جرائم باید بدانید:

 هرگاه کسی متهم به ارتکاب چند جرم از انواع مختلف باشد با رعایت صلاحیت ذاتی در دادگاهی محاکمه می‌شود که صلاحیت‌رسیدگی به مهمترین جرم را دار و وکیل دادگاه کیفری یک می تواند وکالت ان را بر عهده گیرد.

به اتهامات متعدد متهم باید تواماً و یکجا رسیدگی شود لیکن اگر رسیدگی به تمام آنها موجب تعویق باشد دادگاه می‌تواند نسبت به‌اتهاماتی که تحقیقات آنها کامل باشد حکم یا قرار مقتضی صادر کند.

در کلیه جرائمی که متهمین متعدد باشند و یا معاون و شریک داشته باشند و در صورتی که به یک یا چند نفر از آنها دسترسی نباشد و‌تفکیک ممکن باشد دادگاه باید رسیدگی را تفکیک و تکلیف متهمین حاضر را معین نمایید و پرونده نسبت به غائبین مفتوح خواهد ماند.

شرکا و معاونین جرم در دادگاهی محاکمه می‌شوند که صلاحیت رسیدگی به اتهام مجرم اصلی را دارد.

هر گاه یکی از اتباع ایران در خارج از قلمرو حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرمی شده و در ایران دستگیر شود در دادگاهی‌محاکمه می‌شود که در حوزه آن دستگیر شده است.

در مواردی که دادگاه به ضرر و زیان ناشی از جرم رسیدگی می‌کند نصاب خاصی برای زیان وارده نمی‌باشد و حکم صادره مشمول‌مقررات حاکم بر همان دادگاه است.

در صورتی که دعوی جزایی در دادگاه کیفری منتهی به صدور حکم برائت متهم یا قرار موقوفی تعقیب شود دادگاه مزبور مکلف است به‌دعوی حقوقی در صورتی که در دادگاه کیفری مطرح شده باشد رسیدگی کرده و رای صادر نماید.

حل اختلاف در صلاحیت بین دادگاههای کیفری طبق قواعد دادگاههای حقوقی است.

مرجع حل اختلاف بین دادگاههای انقلاب و نظامی و نیز بین هر یک از در شهرهایی که شعب متعدد کیفری و حقوقی و مدنی خاص تشکیل شده باشد رئیس شعبه اول ریاست کل دادگاههای حقوقی و کیفری‌و مدنی خاص را دارا بوده و پرونده‌های واصله را به شعب مربوطه ارجاع می‌کند.

روسای دادگستریها به تعداد مورد نیاز با تصویب شورای عالی قضایی از بین قضات می‌توانند معاون داشته باشند.

رئیس کل دادگاههای هر شهرستان به عنوان رئیس دادگستری آن شهرستان بر کلیه دادگاههای حقوقی و کیفری و مدنی خاص و دادسرای‌عمومی محل نظارت و ریاست اداری دارد. همچنین رئیس دادگستری شهرستان مرکز استان ریاست اداری و نظارت بر امور دادگستری‌های شهرستان‌حوزه آن استان را خواهد داشت.

تجدیدنظر در دادگاه کیفری 1

یکی از مهمترین مزایای کمک گرفتن از وکیل دادگاه کیفری یک آن است که می توان از خدمات حقوقی این وکیل در مرحله تجدید نظر خواهی نیز استفاده کرد. موارد تجدید نظر نسبت به احکام و قرارهای دادگاههای کیفری و چگونگی رسیدگی به آن و مرجع تجدید نظر به استثناء مواردی که در‌این قانون تصریح گردیده به نحوی است که در قانون تعیین موارد تجدید نظر احکام و نحوه رسیدگی به آنها پیش‌بینی شده است.

در مواردی که دادگاه کیفری 1 به پرونده‌هایی که در صلاحیت دادگاه کیفری دو است رسیدگی می‌نماید رسیدگی تجدید نظر نسبت به حکم‌یا قرار صادره به عهده شعبه دیگر دادگاه کیفری 1 همان حوزه قضایی می‌باشد و در صورت وحدت شعبه، رسیدگی مزبور با نزدیکترین دادگاه کیفری 1‌خواهد بود.

هر گاه در تطبیق عمل ارتکابی با مواد قانونی و احتساب مدت مجازات و محاسبه جریمه و جزای نقدی و ضرر و زیان مدعی خصوصی‌ و یا ذکر اسم و مشخصات متهم و مدعی خصوصی و مانند آن از طرف دادگاه صادرکننده حکم اشتباهی رخ داده باشد دادگاه صادرکننده حکم حق‌اصلاح اشتباه موارد فوق را دارد و هر گاه پرونده در مراجع تجدید نظر مطرح شده باشد مرجع مزبور بدون این که اساس حکم را نقض نماید، اشتباه را‌رفع نموده و حکم را تصحیح می‌نماید.

شاکی یا مدعی خصوصی نسبت به حکم برائت متهم در صورت وجود جهات تجدید نظر مذکور در قانون تعیین موارد تجدید نظر احکام‌دادگاه‌ها و نحوه رسیدگی آنها حق تجدید نظر را دارد.

هر گاه رئیس دیوان عالی کشور یا دادستان کل کشور آراء هر یک از محاکم اعم از حقوقی، کیفری، مدنی خاص، انقلاب و نظامی را ولو‌این که در مقام تجدید نظر صادر شده باشد نسبت به موارد تجدید نظر مذکور در قانون تعیین موارد تجدید نظر احکام دادگاهها و نحوه رسیدگی آنها قابل‌تجدید نظر بداند حق درخواست تجدید نظر به نحو مندرج در قانون مذکور را دارند.

آرایی که به وسیله دادگاههای حقوقی یا کیفری و نظامی یک در مقام رسیدگی تجدید نظر نسبت به آراء دادگاههای حقوقی یا کیفری یا‌نظامی دو صادر می‌شود جز به درخواست رئیس دیوان عالی کشور یا دادستان کل کشور قابل تجدید نظر مجدد در دیوان عالی کشور نمی‌باشد.

چرا وکیل دادگاه کیفری یک ؟

به طور کلی می توان اینگونه گفت که یکی از سخت ترین و البته حساس ترین مراجع قضایی را می توان دادگاه کیفری یک دانست. این دادگاه بر اساس صلاحیت هایی که دارد از حساسیت بالایی برخوردار است. این حساسیت باعث شده است که وکیل دادگاه کیفری یک نیز ویژگی های خاص و متمایزی نسبت به سایر انواع وکلا داشته باشد.

ما در این مقاله سعی کردیم این ویژگی ها را یک به یک بررسی کنیم. در واقع هدف ما این بود که شما بتوانید بر اساس شناخت این ویژگی ها بتوانید یک وکیل دادگاه کیفری یک مناسب انتخاب کنید. به هر حال شاید از نظر قانون ممانعت برای استفاده از هر وکیل پایه یک دادگستری در دادگاه های کیفری یک وجود نداشته باشد اما باید واقعیت را پذیرفت. زیرا  عملا تنها وکلایی در این دادگاه ها موفق میشوند که این ویژگی های گفته شده را داشته باشند و این ویژگی ها خصوصیاتی نیست که شما بتوانید آن ها را در هر وکیلی پیدا کنید.

گروه وکلای پارسا می تواند راهکار خوبی برای پیدا کردن یک وکیل دادگاه کیفری یک مناسب باشد. تنها کافی است با این گروه تماس بگیرید و بخواهید که شما را در این زمینه راهنمایی کند.

مقالات حقوقی:

لایحه واخواهی

نوشتن قرارداد توسط وکیل

نوشتن لایحه حقوقی

وکیل تخلیه

وکیل تنظیم قرارداد

تنظیم اظهارنامه

مشاوره حقوقی تصویری

نوشتن لایحه برای دیوان عدالت اداری

تنظیم دادخواست

وکیل دیه

وکیل برای تنظیم قرارداد

لایحه دفاعیه فرجام خواهی

وکیل قتل

وکیل تجدید نظر خواهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×