وکیل تجدید نظر خواهی

وکیل تجدیدنظر خواهی (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکیل تجدید نظر خواهی

یکی از متخصص ترین افرادی که می تواند در زمینه پرونده های حقوقی مختلف به شما کمک کند، وکیل تجدید نظر خواهی است. همه ما به خوبی می دانیم که مسئله تجدید نظرخواهی دارای ارزش بسیار زیادی در روند دادرسی پرونده های مختلف می باشد. تجدید نظرخواهی جز مهمترین مراحل دادرسی به حساب می آید که معمولا در تمامی پرونده های حقوقی مختلف وجود دارد و از جانب قانونگذار به عنوان یک فرصت قانونی در اختیار فرد متضرر در پرونده قرار داده شده است.

  از آنجایی که امکان وجود خطا و اشکال در هر مسئله ای وجود دارد، پس کاملا طبیعی است که در رابطه با موضوع پرونده های حقوقی مختلف نیز امکان بروز خطا وجود داشته باشد. در چنین مواردی معمولا وکیل تجدید نظر خواهی تنها کسی است که می تواند به افراد کمک کند تا بتوانند برای احقاق حقوق خود اقدام نمایند.

وکیل تجدید نظر خواهی شخصی است که دارای مهارت و دانش حقوقی کافی در زمینه حل و فصل پرونده های مختلف دارد. شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که مسئله تجدید نظر خواهی در حالت کلی کار راحتی نمی باشد و هر کسی نمی تواند در این زمینه اقدامات قانونی لازم را انجام دهد. از انجایی که در روند تجدید نظر خواهی، وکیل در پی تغییر حکم صادره می باشد، حساسیت کاری بسیار بالایی دارد؛ به همین علت نیز تنها وکلای کارکشته می توانند به صورت موفقیت آمیز به پرونده های تجدید نظر خواهی رسیدگی کنند و برای تغییر حکم صادره اقدامات قانونی لازم را انجام دهند.

تجدید نظر خواهی چیست؟

یکی از سوالات اساسی و بسیار مهمی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آید آن است که اصلا تجدید نظر خواهی چیست و چگونه انجام می شود؟ ایا وکیل تجدید نظر خواهی می تواند به طور دائم حکم صادره از دادگاه ها را تغییر دهد؟!

وقتی که در مورد فواید مراجعه به وکیل تجدید نظر خواهی صحبت می کنیم، بسیاری از افراد با خود فکر می کنند که وکیل تجدید نظر خواهی به صورت قطعی و صد در صد توانایی تغییر تمامی آرا صادره از محاکم قضایی را دارد! بهتر است این باور غلط را در مورد وکیل تجدید نظر خواهی کنار بگذارید.

تجدید نظر خواهی در حالت کلی راهی است که افراد مختلف بتوانند از طریق ان برای احقاق حقوق قانونی خود استفاده کنند. بنابراین در مواردی که شما فکر می کنید تحقیقات پرونده شما به طور کامل انجام نشده است یا اینکه برخی از مدارک پرونده در هنگام صدور رای نادیده گرفته شده اند یا در حالت کلی اشتباه و قصوری در هنگام صدور رای بوجود آمده است، می توانید به وکیل تجدید نظر خواهی مراجعه کنید.

تجدید نظر خواهی جز مراحل نهایی دادرسی پرونده های قانونی به حساب می آید. برخلاف تصور بسیاری از افراد که با خود فکر میکنند که با صدور رای دادگاه دیگر هیچ راهی برای احقاق حقوق خود ندارند باید گفت که تا زمانی که فرصت برای تجدید نظر خواهی باقی است، ممکن است رای دادگاه نیز تغییر کند.

تجدید نظر خواهی نیز همانند بسیاری دیگر از قوانین دادرسی پرونده های مختلف دارای مراحل مختلفی می باشد و تشریفات قانونی خاصی دارد، به همین خاطر نیز نباید انتظار داشته باشید که بدون اطلاع از قوانین و تشریفات قانونی بتوانید از این حق قانونی استفاده کنید. برای مثال یکی از مهم ترین تشریفاتی که در رابطه با تجدید نظرخواهی وجود دارد آن است که باید متقاضیان حتما در مدت زمان معینی که قانونگذار در اختیار آنها قرار داده است، دادخواست تجدید نظر خواهی خود را به مراجع قضایی تقدیم نمایند.

چرا وکیل تجدید نظر خواهی؟

در صورتی که حقیقتا رد پرونده شما برخی از مدارک در هنگام صدور رای نادیده گرفته شده باشند یا قصوری در روند دادرسی پرونده و صدور رای صورت گرفته باشد، وکیل تجدید نظر خواهی می تواند به شما کمک کند تا در کوتاهترین زمان ممکن رای دادگاه را به نفع خود تغییر دهید. اما در صورتی که شما دلیل محکمه پسندی برای اعتراض به حکم صادر شده از دادگاه نداشته باشید و حتی مددارک، دلایل جدید هم برای اثبات این ادعای خود نداشته باشید، نباید از وکیل تجدید نظر خواهی انتظار داشته باشید که به صورت معجزه آسایی حکم دادگاه را تغییر دهد.

ناگفته نماند که در بسیاری از موارد دیده شده است که وکیل تجدید نظر خواهی توانسته است با استنادات قانونی و پیدا کردن شواهد و دلایل محکمه پیند، حکم دادگاه را به نفع موکل خود تغییر دهد، بنابراین کمک گرفتن از یک وکیل تجدید نظر خواهی می تواند دارای فواید بسیار زیادی برای افراد باشد.

بنابراین حتی اگر پس از صدور رای دادگاه شما احساس کردید که دلایل و مدارک محکمه پسندی را برای تغییر دادن رای به نفع خودتان پیدا کرده اید، بهتر است بدون انکه وقت خود را هدر دهید سرعا در همان ابتدا به وکیل تجدید نظر خواهی مراجعه کنید تا در این زمینه به شما کمک کند.

برای انتخاب وکیل تجدید نظر خواهی بهتر است در ابتدا تحقیقات لازم را انجام دهید؛ چراکه امروزه وکلای مختلف در زمینه های گوناگونی فعالیت می کنند و نمی توان انتظار داشت که فعالیت تمامی وکلا در زمینه پرونده های تجدید نظر خواهی باشد. البته این موضوع کاملا درست است که هر وکیل پایه یک دادگستری دارای اطلاعات و دانش حقوقی بسیار زیادی است اما مهارت و تخصص جز آن دسته از فاکتورهایی است که برای پیشبرد روند یک پرونده به سمت موفقیت، ضروری است.

آرای قابل تجدید نظر خواهی

قبل از انکه به سراغ وکیل تجدید نظر خواهی بروید به شما توصیه می کنی که در ابتدا آرای قابل تجدید نظرخواهی را بشناسید؛ چرا که شما باید در اولین قدم این موضوع را تشخیص دهید که آیا اصلا رای که در رابطه با موضوع پرونده شما صادر شده است اصلا قابلیت تجدید نظرخواهی دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوالات به مفاد 330 الی 340 قانون آیین دادرسی مدنی استناد می کنیم:

احکام زیر قابل درخواست تجدید نظر می باشد :

الف- در دعاوی مالی که خواسته یا ارزش آن از سه میلیون (۳/۰۰۰/۰۰۰) ریال متجاوز باشد.

ب- کلیه احکام صادره در دعاوی غیرمالی.

ج- حکم راجع به متفرعات دعوا در صورتی که حکم راجع به اصل دعوا قابل تجدید نظر باشد.

احکام مستند به اقرار در دادگاه یا مستند به رای یک یا چند نفر کارشناس که طرفین کت برای آنان را قاطع دعوا قرار داده باشند قابل درخواست تجدید نظر نیست مگر در خصوص صلاحیت دادگاه یا قاضی صادر کننده رای.

قرارهای زیر قابل تجدید نظر است، در صورتی که حکم راجع به اصل دعوا قابل درخواست تجدید نظر باشد :

الف- قرار ابطال دادخواست یا رد دادخواست که از دادگاه صادر شود.

ب- قرار رد دعوا یا عدم استماع دعوا.

ج- قرار سقوط دعوا.

د- قرار عدم اهلیت یکی از طرفین دعوا.

در صورتی که طرفین دعوا با توافق کتبی حق تجدید نظرخواهی خود را ساقط کرده باشند تجدید نظرخواهی آنان مسموع نخواهد بود مگر در خصوص صلاحیت دادگاه یا قاضی صادر کننده رای.

چه کسانی حق تجدید نظر خواهی دارند؟

یکی دیگر از اساسی ترین موضوعاتی که باید قبل از مراجعه به وکیل تجدید نظر خواهی به ان توجه داشته باشید آن می باشد که اصلا چه کسانی حق دارند که برای تجدید نظر خواهی اقدام کنند؟ آیا هرکسی می تواند به عنوان نماینده قانونی فرد متضرر در پرونده قانونی برای احقاق حقوق او اقدام کند؟

پاسخ این سوال را می توان به راحتی در قانون آیین دادرسی کشورمان مشاهده کرد. بر اساس ماده 335 قانون آیین دادرسی مدنی، اشخاص زیر حق درخواست تجدید نظر دارند :

طرفین دعوا یا وکلا و یا نمایندگان قانونی آنها.

قاضي صادركننده رأي متوجه اشتباه خود شود.

قاضي ديگري پي به اشتباه راي صادره ببرد به‌نحوي كه اگر به قاضي صادركننده رأي تذكر دهد، متنبه شود.

دادگاه صادركننده رأي يا قاضي، صلاحيت رسيدگي را نداشته‌اند و يا بعداً كشف شود كه قاضي فاقد صلاحيت براي رسيدگي بوده است.

رئيس ديوان عالي كشور، دادستان كل كشور، رئيس حوزه قضايي و يا هر‌قاضي ديگري كه طبق مقررات قانوني پرونده تحت نظر او قرار گیرد.

وکیل تجدید نظر خواهی معمولا در طی یک جلسه مشاوره حقوقی تمامی اطلاعات لازم را در مورد روند دادرسی و تجدید نظرخواهی پرونده در اختیار مراجعه کننده قرار می دهد تا فرد با داشتن اطلاعات و آگاهی کامل در مورد این مبحث حقوقی اقدامات لازم را به کمک وکیل خود انجام دهد.

مهلت تجدید نظر خواهی

همانطور که اشاره کردیم، یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث می شود به تمامی افراد و متقاضیان اعتراض به رای دادگاه توصیه کنیم که در مهلت زمان قانونی معین اقدامات لازم را انجام دهند و به وکیل تجدید نظر خواهی مراجعه کنند آن است که بد از گذشت این مدت معین دیگر افراد حق اعتراض نخواهند و داشت و حقوق آنها در پرونده مورد تضییع واقع می گردد. در رابطه با مهلت تجدید نظر خواهی می توان به نکات قانونی زیر اشاره کرد:

مهلت درخواست تجدید نظر اصحاب دعوا، برای اشخاص مقیم ایران بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور دوماه از تاریخ ابلاغ یا انقضای مدت واخواهی است.

هرگاه یکی از کسانی که حق تجدید نظرخواهی دارند قبل از انقضاء مهلت تجدید نظر ورشکسته یا محجور یا فوت شود، مهلت جدید از تاریخ ابلاغ حکم یا قرار در مورد ورشکسته به مدیر تصفیه تصفیه و در مورد محجور به قیم و در صورت فوت به وارث یا قائم مقام یا نماینده قانونی وارث شروع می شود.

اگر سمت یکی از اشخاصی که به عنوان نمایندگی از قبیل ولایت یا قیمومت و یا وصایت در دعوا دخالت داشته اند قبل از انقضای مدت تجدید نظرخواهی زایل گردد، مهلت مقرر از تاریخ ابلاغ حکم یا قرار به کسی که به این سمت تعیین می شود، شروع خواهد شد و اگر زوال این سمت بواسطه رفع حجر باشد، مهلت تجدید نظرخواهی از تاریخ ابلاغ حکم یا قرار به کسی که از رفع حجر شده است شروع می گردد.

ارائه دادخواست توسط وکیل تجدید نظر خواهی

شاید شما کنجکاو شده باشید که در مورد ارائه دادخواست توسط وکیل تجدید نظر خواهی بدانید. دادخواست تجدید نظر خواهی دارای مقدمات و تشریفات قانونی خاصی است که بهتر است از آنها آگاهی داشته باشید. به چند مورد از اساسی ترین مسائلی که باید در مورد دادخواست تجدید نظرخواهی بدانید اشاره می کنیم تا با انها اشنایی پیدا کنید:

متقاضی تجدید نظر باید دادخواست خود را ظرف مهلت مقرر به دفتر دادگاه صادرکننده رای یا دفتر شعبه اول دادگاه تجدید نظر یا به دفتر بازداشتگاهی که در آنجا توقیف است، تسلیم نماید. هر یک از مراجع یادشده در بالا باید بلافاصله پس از وصول دادخواست آن را ثبت و رسیدی مشتمل بر نام متقاضی و طرف دعوا، تاریخ تسلیم، شماره ثبت و دادنامه به تقدیم کننده تسلیم و بر روی کلیه برگ‌های دادخواست تجدید نظر همان تاریخ را قید کند. این تاریخ، تاریخ تجدید نظرخواهی محسوب می گردد.

در صورتی که دادخواست به دفتر مرجع تجدید نظر یا بازداشتگاه داده شود به شرح بالا اقدام و دادخواست را به دادگاه صادرکننده رای ارسال می‌دارد. چنانچه دادخواست تجدید نظر در مهلت قانونی تقدیم شده باشد، مدیر دفتر دادگاه بدوی پس از تکمیل آن، پرونده را ظرف دو روز به مرجع تجدید نظر ارسال می دارد.

در صورتی که دادخواست خارج از مهلت داده شود و یا در مهلت قانونی رفع نقص نگردد، به موجب قرار دادگاه صادرکننده رای بدوی رد می شود. این قرار ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ در مرجع تجدید نظر قابل اعتراض است، رای دادگاه تجدید نظر قطعی است.

دادگاه باید ذیل رای خود، قابل تجدید نظر بودن یا نبودن رای و مرجع تجدید نظر آن را معین نماید. این امر مانع از آن نخواهد بود که اگر رای دادگاه قابل تجدید نظر بوده و دادگاه آن را قطعی اعلام کند، هریک از طرفین درخواست تجدید نظر نماید.

در صورتی که در مهلت مقرر دادخواست تجدید نظر به مراجع مذکور نشده باشد، متقاضی تجدید نظر با دلیل و بیان عذر خود تقاضای تجدید نظر را به دادگاه صادرکننده رای تقدیم می نماید. دادگاه مکلف است ابتدا به عذر عنوان شده که به موجب عدم تقدیم دادخواست در مهلت مقرر بوده رسیدگی و در صورت وجود عذر موجه نسبت به پذیرش دادخواست تجدید نظر اتخاذ تصمیم می نماید.

ارکان تشکیل دهنده دادخواست تجدید نظر

 وکیل تجدید نظر خواهی از ارکان تشکیل دهنده یک دادخواست به خوبی اطلاع دارد و از نکات حقوقی که باید در شرح دادخواست ذکر کند آشنایی دارد. بر اساس ماده 341 قانون آیین دادرسی مدنی، در دادخواست باید نکات زیر قید شود :

نام و نام خانوادگی و اقامتگاه و سایر مشخصات تجدید نظر خواه و وکیل او در صورتی که دادخواست را وکیل داده باشد.

نام و نام خانوادگی، اقامتگاه و سایر مشخصات تجدید نظر خوانده

حکم یا قراری که از آن درخواست تجدید نظر شده است.

دادگاه صادرکننده رای.

تاریخ ابلاغ رای.

دلایل تجدید نظرخواهی.

توجه:

دیگر نکات قانونی که باید در مورد تجدید نظرخواهی بدانید:

هرگاه دادخواست دهنده عنوان قیمومت یا ولایت یا وصایت یا وکالت یا مدیریت شرکت و امثال آن را داشته باشد، باید رونوشت یا تصویر سندی را که مثبت سمت او می باشد، پیوست دادخواست نماید.

هر دادخواستی که نکات یادشده در قانون آیین دادرسی مدنی در آن رعایت نشده باشد به جریان نمی‌افتد و مدیر دفتر دادگاه بدوی ظرف دو روز از تاریخ وصول دادخواست نقایص را به طور تفصیل به دادخواست دهنده به طور کتبی اطلاع داده و از روز ابلاغ ده روز به او مهلت می‌دهد که نقایص را رفع کند و اگر محتاج به تجدید دادخواست است آن را تجدید نماید.

مدیر دفتر دادگاه بدوی ظرف دو روز از تاریخ وصول دادخواست و ضمائم آن و یا پس از رفع نقص، یک نسخه از دادخواست و پیوستهای آن را برای طرف دعوا می فرستد که ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ پاسخ دهد، پس از انقضای مهلت یادشده اعم از اینکه پاسخی رسیده یا نرسیده باشد، پرونده را به مرجع تجدید نظر می فرستد.

تجدید نظرخواهی از آرای قابل تجدید نظر که در قانون احصاء گردیده مانع اجرای حکم خواهد بود، هرچند دادگاه صادرکننده رای آن را قطعی اعلام نموده باشد مگر در مواردی که طبق قانون استثناء شده باشد.

چنانچه دادگاه تجدید نظر در رای بدوی غیر از اشتباهاتی از قبیل اعداد، ارقام، سهو قلم، مشخصات طرفین و یا از قلم افتادگی در آن قسمت از خواسته که به اثبات رسیده اشکال دیگری ملاحظه نکند ضمن اصلاح رأی آن را تایید خواهد کرد.

هرگاه دادگاه تجدید نظر، دادگاه بدوی را فاقد صلاحیت محلی یا ذاتی تشخیص دهد رای را نقض و پرونده را به مرجع صالح ارسال می دارد.

دادگاه تجدید نظر در صورتی که قرار مورد شکایت را مطابق با موازین قانونی تشخیص دهد، آن را تایید می کند. در غیر این صورت پس از نقض، پرونده را برای رسیدگی ماهوی به دادگاه صادرکننده قرار عودت می دهد.

عدم رعایت شرایط قانونی دادخواست و یا عدم رفع نقص آن در موعد مقرر قانونی در مرحله بدوی، موجب نقض رای در مرحله تجدید نظر نخواهد بود. در این موارد دادگاه تجدید نظر به دادخواست دهنده بدوی اخطار می کند که ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ نسبت به رفع نقص اقدام نماید. در صورت عدم اقدام و همچنین در صورتی که سمت دادخواست دهنده محرز نباشد دادگاه رای صادره را نقض و قرار رد دعوای بدوی را صادر می نماید.

جهات تجدید نظرخواهی پرونده های حقوقی

جهات درخواست شما توسط وکیل تجدید نظر خواهی به طور کامل ذکر می شود، از طرفی دیگر ادله و مدارکک مناسب با ان نیز ضمیمه دادخواست میشود. جهات درخواست تجدید نظر به قرار زیر است:

الف – ادعای عدم اعتبار مستندات دادگاه.

ب – ادعای فقدان شرایط قانونی شهادت شهود.

ج – ادعای عدم توجه قاضی به دلایل ابرازی.

د – ادعای عدم صلاحیت قاضی یا دادگاه صادر کننده رای.

ه- – ادعای مخالف بودن رای با موازین شرعی و یا مقررات قانونی.

دادگاه تجدید نظر خواهی

برای بسیاری از افراد این چالش ذهنی بوجود می آید که معمولا دادگاه و مراجع قضایی پس از دریافت دادخواست چه میکند و روند رسیدگی به این درخواست توسط دادگاه چگونه می باشد؟ در مفاد 354 الی 360 قانون آیین دادرسی مدنی صراحتا به این موارد اشاره شده است، به طور خلاصه چند مورد از آنها را بیان می کنیم:

قرار تحقیق و معاینه محل در دادگاه تجدید نظر توسط رئیس دادگاه یا به دستور او توسط یکی از مستشاران شعبه اجرا می شود و چنانچه محل اجرای قرار در شهر دیگر همان استان باشد دادگاه تجدید نظر می تواند اجرای قرار را از دادگاه محل درخواست نماید و در صورتی که محل اجرای قرار در حوزه قضایی استان دیگر باشد با اعطای نیابت قضایی به دادگاه محل، درخواست اجرای قرار را خواهد نمود.

چنانچه دادگاه تجدید نظر در رای بدوی غیر از اشتباهاتی از قبیل اعداد، ارقام، سهو قلم، مشخصات طرفین و یا از قلم افتادگی در آن قسمت از خواسته که به اثبات رسیده اشکال دیگری ملاحظه نکند ضمن اصلاح رأی آن را تایید خواهد کرد.

هرگاه دادگاه تجدید نظر، دادگاه بدوی را فاقد صلاحیت محلی یا ذاتی تشخیص دهد رای را نقض و پرونده را به مرجع صالح ارسال می دارد.

دادگاه تجدید نظر در صورتی که قرار مورد شکایت را مطابق با موازین قانونی تشخیص دهد، آن را تایید می کند. در غیر این صورت پس از نقض، پرونده را برای رسیدگی ماهوی به دادگاه صادرکننده قرار عودت می دهد.

در صورتی که دادگاه تجدید نظر قرار دادگاه بدوی را در مورد رد یا عدم استماع دعوا به جهت یادشده در قرار، موجه نداند ولی به جهات قانونی دیگر دعوا را مردود یا غیر قابل استماع تشخیص دهد، در نهایت قرار صادره را تایید خواهد کرد.

چنانچه دادگاه تجدید نظر ادعای تجدید نظرخواه را موجه تشخیص دهد، رای دادگاه بدوی را نقض و رای مقتضی صادر می نماید. در غیر این صورت با رد درخواست و تایید رای، پرونده را به دادگاه بدوی اعاده خواهد کرد.

رای دادگاه تجدید نظر نمی تواند مورد استفاده غیر طرفین تجدید نظر خواهی قرار گیرد، مگر در مواردی که رای صادره قابل تجزیه و تفکیک نباشد که در این صورت نسبت به اشخاص دیگر هم که مشمول رای بدوی بوده و تجدید نظرخواهی نکرده اند تسری خواهد داشت.

ادعای جدید در مرحله تجدید نظرخواهی

بسیاری از افراد با خود فکر می کنند که در مرحله تجدید نظر خواهی به هیچ عنوان نمی توانند ادعای جدیدی را بیان کنند، اما جالب است بدانید که دادگاه در شرایطی خاص ممکن است ادعای جدید در مرحله تجدید نظر خواهی را بپذیرد. برای آنکه بتوانید در این مرحله موفق شوید، شما باید حتما از وکیل تجدید نظر خواهی کمک بگیرید. بر اساس قانون کشور ما، ادعای جدید در مرحله تجدید نظر مسموع نخواهد بود ولی موارد زیر ادعای جدید محسوب نمی‌شود:

مطالبه قیمت محکوم به که عین آن، موضوع رای بدوی بوده و یا مطالبه عین مالی که قیمت آن در مرحله بدوی مورد حکم قرار گرفته است.

ادعای اجاره بهاء و مطالبه بقیه اقساط آن و اجرت‌المثل و دینی که موعد پرداخت آن در جریان رسیدگی بدوی، رسیده و سایر متفرعات از قبیل ضرر و زیان که در زمان جریان دعوا یا بعد از صدور رای بدوی به خواسته اصلی تعلق گرفته و مورد حکم واقع نشده یا موعد پرداخت آن بعد از صدور رای رسیده باشد.

تغییر عنوان خواسته از اجرت المسمی به اجرت المثل یا بالعکس.

چنانچه هریک از طرفین دعوا دادخواست تجدید نظر خود را مسترد نمایند، مرجع تجدید نظر، قرار ابطال دادخواست تجدید نظر را صادر می نماید. در مواردی که رای دادگاه تجدید نظر مبنی بر محکومیت خوانده باشد و خوانده یا وکیل او در هیچ یک از مراحل دادرسی حاضر نبوده و لایحه دفاعیه و یا اعتراضیه ای هم نداده باشند رای دادگاه تجدید نظر ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ واقعی به محکوم علیه یا وکیل او قابل اعتراض و رسیدگی در همان دادگاه تجدید نظر می باشد، رای صادره قطعی است.

تجدید نظرخواهی در قانون آیین دادرسی کیفری

قرار بازداشت موقت توسط قاضی دادگاه صادر و به تأیید رئیس حوزه قضائی محل یا معاون وی می‌رسد و قابل تجدید نظر خواهی در‌دادگاه تجدید نظر استان ظرف مدت ده روز می‌باشد. رسیدگی دادگاه تجدید نظر خارج از نوبت خواهد بود. در هر صورت ظرف مدت یک ماه باید‌وضعیت متهم روشن شود و چنانچه قاضی مربوطه ادامه بازداشت موقت متهم را لازم بداند به ترتیب یاد شده اقدام خواهد نمود.

در صورتی که قرار بازداشت توسط رئیس حوزه قضائی صادر شود و یا محل فاقد رئیس حوزه قضائی و معاون باشد با اعتراض متهم‌پرونده به دادگاه تجدید نظر ارسال خواهد شد.

‌درصورتیکه دادگاه تجدید نظر اعتراض متهم را وارد تشخیص دهد قرار بازداشت موقت را فسخ و پرونده به منظور اخذ تأمین مناسب دیگر به دادگاه‌صادر کننده قرار اعاده می‌گردد.

در امور کیفری، احاله پرونده از حوزه‌ای به حوزه دیگر یک استان به درخواست رئیس حوزه مبداء و موافقت شعبه اول دادگاه تجدید نظر‌همان استان و از حوزه یک استان به استان دیگر به درخواست رئیس حوزه قضایی و موافقت دیوان عالی کشور صورت می‌گیرد.

در صورت فسخ قرار توسط مرجع صادر کننده، یا نقض آن توسط مرجع تجدید نظر و یا صدور قرار منع پیگرد یا موقوفی تعقیب یا برائت‌متهم ، دادگاه بدوی مکلف است مراتب را بلافاصله به مراجع ذیربط اطلاع دهد.

تعدد جرم و تجدید نظر خواهی در جریان پرونده های کیفری

 هرگاه پس از صدور حکم ، معلوم گردد محکوم‌علیه دارای محکومیتهای قطعی دیگری بوده که مشمول مقررات تعدد جرم می‌باشند و‌در میزان مجازات قابل اجراء مؤثر است به شرح زیر اقدام می‌گردد:

‌الف – هرگاه احکام صادره از دادگاه‌های بدوی به لحاظ عدم تجدید نظر خواهی قطعی شده باشد پرونده به آخرین شعبه دادگاه بدوی صادر کننده‌حکم ارسال تا پس از نقض کلیه احکام با رعایت مقررات مربوط به تعدد جرم حکم واحد صادر نماید.

ب – در صورتی که حداقل یکی از احکام در دادگاه تجدید نظر استان صادر شده باشد پرونده‌ها به دادگاه تجدید نظر استان ارسال تا پس از نقض‌کلیه احکام با رعایت مقررات مربوط به تعدد جرم حکم واحد صادر نماید.

ج – در صورتی که حداقل یکی از احکام در دیوان عالی کشور مورد تایید قرار گرفته باشد، پرونده‌ها اعم از اینکه در دادگاه بدوی یا تجدید نظر‌باشد به دیوان عالی کشور ارسال می‌گردد تا احکام را نقض و جهت صدور حکم واحد به دادگاه بدوی صادر کننده

آخرین حکم ارجاع کند.

وکیل تجدید نظر خواهی برای آرای غیابی

براساس آمار و اطلاعات بدست آمده در سال های اخیر می توان گفت که یکی از مهم ترین کاربرد های تجدید نظر خواهی در مواردی می باشد که حکم دادگاه به صورت غیابی صادر شده است. در چنین مواردی افراد می توانند با مراجعه به وکیل تجدید نظر خواهی برای احقاق حقوق خود اقدام نمایند. به نکات قانونی زیر در رابطه با تجدید نظر خواهی ارای غیابی دقت کنید:

در کلیه جرائم مربوط به حقوق‌الناس و نظم عمومی که جنبه حق‌اللهی ندارند هرگاه متهم یا وکیل او در هیچ یک از جلسات دادگاه‌حاضر نشده و یا لایحه نفرستاده باشند دادگاه رای غیابی صادر می‌نماید، این رای پس از ابلاغ واقعی ظرف ده

روز قابل واخواهی در دادگاه صادر کننده‌رأی می‌باشد و پس از انقضای مهلت واخواهی برابر قانون تجدید نظر احکام دادگاه‌ها قابل تجدید نظر است.

آرای غیابی که ظرف مهلت مقرر از آن واخواهی نشده باشد، پس از انقضاء مدت واخواهی و تجدید نظر به اجراء گذارده خواهد شد.‌هرگاه رأی صادره ابلاغ قانونی شده باشد در هر حال محکوم علیه می‌تواند ظرف ده روز از تاریخ اطلاع از دادگاه صادرکننده رای تقاضای وا خواهی‌نماید. در این صورت دادگاه اجرای رای را به صورت موقت

متوقف و در صورت اقتضاء نسبت به اخذ تأمین یا تجدید نظر در تأمین قبلی اقدام می‌نماید.

دادگاه پس از رسیدن تقاضای واخواهی بلافاصله وارد رسیدگی می‌شود و دلايل و مدافعات محکوم‌علیه را بررسی، چنانچه موثر در‌رأی نباشد رای غیابی را تایید می‌نماید و در صورتی که مؤثر در رأی تشخیص دهد و یا بررسی مدارک و مدافعات مستلزم تحقیق بیشتر باشد با تعیین‌وقت رسیدگی طرفین را دعوت می‌نماید. در این صورت عدم حضور شاکی یا مدعی خصوصی مانع ادامه رسیدگی نخواهد بود.

موارد تجدید نظرخواهی برای احکام کیفری

 براساس قانون آیین دادرسی کیفری، آرای دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری قطعی است مگر در موارد ذیل که قابل درخواست تجدید نظر می‌باشد:

‌الف – جرائمی که مجازات قانونی آنها اعدام یا رجم است.

ب – جرائمی که به موجب قانون مشمول حد یا قصاص نفس و اطراف می‌باشد.

ج – ضبط اموال بیش از یک میلیون ریال و مصادره اموال.

‌د – جرائمی که طبق قانون مستلزم پرداخت دیه بیش از خمس دیه کامل است.

ه- جرائمی که حداکثر مجازات قانونی آن بیش از سه ماه حبس یا شلاق یا جزای نقدی بیش

از پانصد هزار ریال باشد.

‌و – محکومیت‌های انفصال از خدمت.

منظور از آرای قابل درخواست تجدید نظر در موارد فوق اعم از محکومیت، برائت، منع تعقیب یا موقوفی تعقیب است.  مرجع تجدید نظر آرای دادگاه‌های عمومی و انقلاب هر حوزه قضایی، دادگاه تجدید نظر همان استان است، مگر در موارد ذیل که مرجع‌تجدید نظر آنها دیوان عالی کشور خواهد بود:

جرائمی که مجازات قانونی آنها اعدام یا رجم باشد.

جرائمی که مجازات قانونی آنها قطع عضو، قصاص نفس یا اطراف باشد.

جرائمی که مجازات قانونی آنها حبس بیش از ده سال باشد.

مصادره اموال.

در مواردی که رای دادگاه راجع به جنبه کیفری و دعوای ضرر و زیان تواماً صادر شده چنانچه یکی از جنبه‌های مذکور قابل درخواست‌تجدید نظر باشد جنبه دیگر رأی نیز به تبع آن قابل درخواست تجدید نظر بوده و صلاحیت مرجع تجدید نظر نیز بر همین

مبنا خواهد بود.

عذر موجه برای عدم  اقدام به تجدید نظر خواهی در مهلت معین

یکی از مسائلی که بسیاری از افراد را دچار درگیری کرده است و برای حل آن به وکیل تجدید نظر مراجعه می کنند آن است که در چه مواردی می توانند در صورت عدم ارائه درخواست تجدید نظرخواهی در مهلت معین، مجددا برای ارائه این دادخواست به مراجع قانونی مراجعه کنند؟

 در صورتی که در مهلت مقرر دادخواست یا درخواست تجدید نظر به دادگاه صادر کننده حکم تقدیم نشده باشد، درخواست کننده با ذکر‌دلیل و بیان عذر خود تقاضای تجدید نظر را به دادگاه صادرکننده رای تقدیم می‌نماید. دادگاه مکلف است ابتداء به

عذر عنوان شده که موجب عدم‌درخواست تجدید نظر در مهلت مقرر بوده رسیدگی و در صورت موجه شناختن عذر نسبت به پذیرش درخواست یا دادخواست تجدید نظر اقدام نماید. در حالت کلی می توان گفت که موارد زیر عذر موجه محسوب می‌شود:

‌الف – ابتلاء به مرضی که مانع از حرکت است.

ب – در توقیف یا در سفر بودن.

ج – عدم امکان تردد و ارتباط به علت حوادث و بلایای غیرمترقبه.

هرگاه محکوم علیه مدعی عدم اطلاع از مفاد رأی شود که نتوانسته در مهلت مقرر درخواست تجدید نظر خود را تقدیم دارد ظرف یک‌هفته از تاریخ اطلاع، درخواست خود را به دادگاه صادرکننده رای تقدیم می‌کند، در صورت اثبات ادعا عذرم وجه محسوب

می‌گردد.

جوانب کیفری درخواست تجدید نظر خواهی

اشخاص زیر حق درخواست تجدید نظر دارند:

‌الف – محکوم علیه یا وکیل و نماینده قانونی او.

ب – شاکی خصوصی یا وکیل یا نماینده قانونی او.

ج – رئیس حوزه قضائی در خصوص جرایمی که به موجب قانون تعقیب آنها به عهده او گذارده شده است.

اگر درخواست تجدید نظر به استناد یکی از جهات مذکور در این ماده به عمل آمده باشد در صورت وجود جهات دیگر مرجع تجدید نظر‌می‌تواند به آن جهت هم رسیدگی نماید.

چنانچه تجدید نظر خواه مدعی اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مرحله تجدید نظر شود، دادگاه صادرکننده رای به این ادعا طبق‌مقررات رسیدگی خواهد نمود.

تجدید نظر خواه باید حسب مورد درخواست یا دادخواست خود را به دفتر دادگاه صادر کننده رای یا بازداشتگاهی که در آنجا توقیف‌است تسلیم نماید. دفتر دادگاه یا بازداشتگاه باید بلافاصله آن را ثبت و رسیدی مشتمل بر نام تجدید نظر خواه

و طرف دعوای او و تاریخ تسلیم و شماره‌ثبت به تقدیم کننده بدهد و همان شماره و تاریخ را در دادخواست یا درخواست تجدید نظر درج نماید. دفتر بازداشتگاه مکلف است پس از ثبت تقاضای‌تجدید نظر بلافاصله آن را به دادگاه صادرکننده رای ارسال دارد.

چنانچه درخواست یا دادخواست تجدید نظر مستقیماً به دادگاه تجدید نظر یا دیوان عالی کشور تقدیم گردد دفتر مرجع مذکور با قید تاریخ‌وصول آن را جهت اقدام لازم به دفتر دادگاه صادر کننده رای ارسال می‌کند.

هرگاه درخواست یا دادخواست تجدید نظر فاقد یکی از شرایط مقرر قانونی باشد مدیر دفتر ظرف 2 روز نقایص آن را به درخواست‌کننده‌یا تقدیم‌کننده دادخواست اخطار می‌نماید تا در مدت 10 روز از تاریخ ابلاغ نقایص مذکور را رفع نماید. در

صورتی که در مهلت مقرر رفع نقص به عمل‌نیاورد و یا درخواست و دادخواست تجدید نظر خود را خارج از مهلت مقرر قانونی به دفتر دادگاه یا به دفتر بازداشتگاه تسلیم نماید. دفتر موظف است‌آن را به نظر دادگاه برساند. دادگاه حسب مورد تصمیم مقتضی اتخاذ می‌نماید.

آرائی که در مرحله تجدید نظر صادر می‌شود به جز در خصوص رأی اصراری قابل درخواست تجدید نظر مجدد نمی‌باشد.

چنانچه رای توسط دادگاهی که صلاحیت ذاتی نداشته صادر شده باشد مرجع تجدید نظر آن را نقض و به مرجع صالح ارجاع می‌نماید و‌در صورتی که از دادگاهی که صلاحیت محلی نداشته صادر شود و هریک از طرفین دعوا در تجدید نظر خواهی خود به این موضوع ایراد نمایند، مرجع‌تجدید نظر آن را نقض و به دادگاه صالح ارجاع می‌نماید.

کیفیت رسیدگی در دادگاه‌های تجدید نظر استان

با توجه به قانون آیین دادرسی کیفری، پس از وصول پرونده به دادگاه تجدید نظر استان، در صورت تعدد شعب ابتداء توسط رئیس شعبه اول به یکی از شعب دادگاه‌تجدید نظر ارجاع می‌شود. شعبه مرجوع‌الیه به نوبت رسیدگی می‌نماید مگر در مواردی که به موجب قانون و یا به تشخیص رئیس شعبه اول دادگاه‌تجدید نظر رسیدگی خارج از نوبت ضروری باشد.

هرگاه دادگاه تجدید نظر تحقیقات انجام شده در مرحله بدوی را ناقص تشخیص دهد یا بررسی اظهارات و مدافعات طرفین و سایر‌دلایل ابرازی را مستلزم احضار اشخاص ذی ربط بداند با تعیین وقت آنان را احضار می‌نماید طرفین شکایت می‌توانند شخصاً حاضر شده و یا وکیل‌معرفی نمایند، درهرحال عدم حضور یا عدم معرفی وکیل مانع از رسیدگی نخواهد بود.

قرار تحقیق و معاینه محل در دادگاه تجدید نظر توسط رئیس دادگاه یا به دستور او توسط یکی از مستشاران شعبه اجراء می‌شود و‌چنانچه محل اجرای قرار در شهر دیگر همان استان باشد دادگاه تجدید نظر می‌تواند اجرای قرار را از دادگاه آن محل درخواست نماید و در صورتی که‌محل اجرای قرار در حوزه قضائی استان دیگری باشد با اعطای نیابت قضایی به دادگاه محل درخواست اجرای قرار را خواهد نمود.

 هرگاه دادگاه تجدید نظر استان حضور متهمی را که در حبس است لازم بداند دستور اعزام او را به مسؤول زندان یا بازداشتگاه صادر‌می‌نماید. چنانچه زندان یا بازداشتگاه در محل دیگری باشد متهم به دستور دادگاه موقتاً به نزدیکترین زندان تحویل داده خواهد شد.

در مواقعی که حکم صادره درخواست تجدید نظر شود و از متهم تأمین اخذ نشده باشد و یا متناسب با جرم و ضرر و زیان شاکی خصوصی‌نباشد دادگاه تجدید نظر با توجه به دلایل موجود می‌تواند تأمین متناسب اخذ نماید.

مقالات حقوقی:

لایحه واخواهی

نوشتن قرارداد توسط وکیل

تنظیم اظهارنامه

وکیل قتل

وکیل دیه

وکیل تنظیم قرارداد

تنظیم دادخواست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×