اعتراض زن به خرجی دادن شوهر به والدین

اعتراض زن به خرجی دادن شوهر به والدین (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اعتراض زن به خرجی دادن شوهر به والدین

اعتراض زن به خرجی دادن شوهر به والدین

خرجی دادن شوهر به والدین چه موارد قانونی دارد؟ آیا امکان اعتراض زن به خرجی دادن شوهر به والدین وجود دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص خرجی دادن شوهر به والدین چیست؟ آیا خرجی دادن شوهر به والدین قانونی است؟ میزان خرجی دادن شوهر به والدین باید چقدر باشد؟ آیا قانون در خصوص خرجی دادن شوهر به والدین حرفی زده است؟ آیا خرجی دادن شوهر به والدین جرم است؟ در چه صورتی امکان خرجی دادن شوهر به والدین وجود دارد؟ در چه صورتی امکان اعتراض به خرجی دادن شوهر به والدین وجود دارد؟

خرجی دادن شوهر به والدین یکی از مواردی است که قانون به آن پرداخته است. در واقع یکی از مهمترین دلایل اختلاف میان زن و شوهر، خرجی دادن شوهر به والدین است. از این رو سوالی که ایجاد می شود این است که آیا زن حق اعتراض نسبت به خرجی دادن شوهر به والدین دارد؟ و یا سوال بهتر این است که آیا خرجی دادن شوهر به والدین جنبه قانونی و رسمی دارد؟ به نوعی آیا مرد مکلف به خرجی دادن به والدین خود است و یا در این خصوص الزام قانونی ندارد؟ پاسخ به این دست از سوالات می تواند بسیار کارساز باشد.

پیش از این که بخواهیم به مسئله خرجی دادن شوهر به والدین از نظر قانونی نگاه کنیم بهتر است به این نکته اشاره کنیم که پدر و مادر از مهمترین عناصر اجتماعی محسوب می شوند. بنابراین وظیفه شرعی و عرفی هر فرزندی است که تا جایی که امکان دارد از پدر و مادر خود مراقبت کند. بنابراین تا جایی که امکان دارد سعی کنید در خصوص این دست از موارد از دعوی های حقوقی بپرهیزید. این نوع دعوی ها می تواند به سادگی شان خانوادگی و به خصوص شان پدر و مادر را بشکاند. با این حال در ادامه به مفهوم خرجی دادن شوهر به والدین از نظر قانونی نگاه خواهیم کرد.

خرجی دادن شوهر به والدین و افراد واجب النفقه

خرجی دادن شوهر به والدین را اگر بخواهیم از منظر قانونی مورد بررسی قرار دهیم می توانیم از مواد 1106 – 1195 و 1209 قانون مدنی شروع کنیم. در این مواد قانونی افراد واجب النفقه تعریف شده است. در کلام ساده تر در این مواد قانونی مشخص شده است که مرد در صورت داشتن تمکن باید خرجی یا نفقه کدام یک از افراد را پرداخت کند.

بسیاری از زنان که نسبت به خرجی دادن شوهر به والدین خود معترض هستند این تصور را دارند که تنها زن و فرزند حق گرفتن نفقه از مرد را دارند. اما در قانون مدنی به جز زوجه دائم و فرزند سه گروه دیگر به عنوان افراد واجب النفقه معرفی شده است. این سه گروه عبارتند از پدر و مادر، نوه ها و اجداد. بنابراین در صورتی که مرد تمکن و توانایی مالی کافی را داشته باشد از نظر قانونی مکلف به پرداخت نفقه به این دسته از افراد است.

بنابراین تا این جا دانستیم که خرجی دادن شوهر به والدین یک جنبه کاملا قانونی دارد و در صورتی که مرد تمکن کافی در این خصوص را داشته باشد ملزم به پرداخت این نفقه است. از این رو در این حالت امکان اعتراض زن به خرجی دادن شوهر به والدین وجود ندارد. اگر در این خصوص نیاز به راهنمایی بیشتری دارید می توانید از یک وکیل حقوقی متخصص و مجرب در این حوزه استفاده کنید.

اعتراض زن به خرجی دادن شوهر به والدین (4)
اعتراض زن به خرجی دادن شوهر به والدین (4)

خرجی دادن شوهر به والدین در صورت نداشتن تمکن کافی

خرجی دادن شوهر به والدین زمانی می تواند موجب اعتراض قانونی زن واقع شود که زن بتواند در دادگاه این مسئله را ثابت کند که مرد توانایی پرداخت نفقه را ندارد. در کلام ساده تر همانطور که در بالاتر بیان شد، مرد در شرایطی الزام قانونی بر پرداخت نفقه به گروه های گفته شده را دارد که تمکن مالی لازم را داشته باشد. حال سوال اینجاست در صورتی که تمکن مالی فرد به اندازه کافی نباشد و نتواند تمامی این گروه ها را پوشش بدهد تکلیف وی چیست؟

در این خصوص مبحثی به نام اولویت بندی ایجاد می شود. یک مرد در وهله اول موظف است که بتواند نفقه همسر ( زوجه دائم ) خود را بپردازد. سپس در مرتبه بعدی پرداخت نفقه فرزندان در اولویت است. بعد از آن پرداخت نفقه نوادگان و در نهایت پرداخت نفقه پدر و مادر و اجداد است که مورد بررسی قرار می گیرد.

بنابراین اگر بخواهیم اولویت بندی در این خصوص داشته باشیم اینگونه می توانیم بیان کنیم که به ترتیب پرداخت نفقه زن،فرزند، نوادگان، پدر و مادر و اجداد بر مرد واجب است. حال اگر مرد توانایی پرداخت نفقه برای همه این گروه ها را نداشته باشد باید این اولویت بندی را رعایت کند. در صورتی که این اولویت بندی از بین برود و یا توجهی به آن نشود امکان اعتراض برای زن یا سایر افراد ایجاد می شود.

به طور مثال خرجی دادن شوهر به والدین در حالتی است که زن از اولین نیازهای خود محروم است و خرجی مناسبی دریافت نمی کند. در این حالت زن می تواند نسبت به این بر هم خوردن اولویت ها و عدم دریافت نفقه به دادگاه شکایت کند. در این حالت زن می تواند به واسطه یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان نسبت به احقاق حقوق خود در خصوص دریافت نفقه مناسب اقدام کند.

اعتراض زن به خرجی دادن شوهر به والدین (2)
اعتراض زن به خرجی دادن شوهر به والدین (2)

خرجی دادن شوهر به والدین و تعریف نفقه

خرجی دادن شوهر به والدین یا به طور کلی مفهوم نفقه یک مفهوم عام در قانون محسوب می شود. در کلام ساده تر قانون عدد و رقم مشخصی برای پرداخت نفقه در نظر نگرفته است. از این رو همواره ابهاماتی در این خصوص وجود دارد. به طور مثال در خصوص پرداخت نفقه به همسر، گذشته و زندگی خانوادگی او در نظر گرفته می شود. اگر زن در زمان زندگی در خانه پدری از امکاناتی مانند مستخدم و … بهره مند بوده، حال وظیفه شوهر است که به عنوان نفقه این موارد را برای وی تامین کند. این نکته مهمی است که می تواند در خصوص اعتراض زن به خرجی دادن شوهر به والدین بسیار مهم و کارساز باشد. در واقع بر اساس این تعریف است که امکان اعتراض زن به خرجی دادن شوهر به والدین و یا عدم امکان آن مورد بررسی قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×