عدم امکان حذف نام فرزند از شناسنامه

عدم امکان حذف نام فرزند از شناسنامه (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

عدم امکان حذف نام فرزند از شناسنامه

عدم امکان حذف نام فرزند از شناسنامه

امکان حذف نام فرزند از شناسنامه وجود دارد؟ برای به دست آوردن امکان حذف نام فرزند از شناسنامه باید چه کار کرد؟ مهمترین شرایط امکان حذف نام فرزند از شناسنامه چیست؟ امکان حذف نام فرزند از شناسنامه به چه موارد قانونی بستگی دارد؟ مهمترین مواد قانونی معتبر در خصوص امکان حذف نام فرزند از شناسنامه چیست؟ قانون در خصوص امکان حذف نام فرزند از شناسنامه چه نظری دارد؟ مرجع صالح بررسی امکان حذف نام فرزند از شناسنامه کدام نهاد است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص امکان حذف نام فرزند از شناسنامه چیست؟

بر اساس قانون امکان حذف نام فرزند از شناسنامه وجود ندارد. در کلام ساده تر رابطه والد و فرزند رابطه ای نیست که امکان جدایی و یا انکار آن وجود داشته باشد. از این رو تحت هیچ شرایط قانونی امکان حذف نام فرزند از شناسنامه وجود ندارد. بسیاری از کسانی که به دنبال امکان حذف نام فرزند از شناسنامه هستند اساسا می خواهند فرزند را از ارث محروم کنند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که بر اساس قانون این چنین امکانی به فرد داده نمی شود که بتواند به واسطه حذف نام فرزند خود عملا او را از ارث و تمام روابط خانوادگی خود محروم کند. در خصوص ارث باید به قوانین مربوط به این حوزه مانند موانع ارث و … مراجعه کرد. در چنین شرایطی استفاده از یک وکیل حقوقی مجرب می تواند بسیار کارساز باشد.

اما با وجود توضیح داده شده دعاوی بسیاری در خصوص امکان حذف نام فرزند از شناسنامه در دادگاه های ایران وجود دارد. یکی از عمده ترین علت هایی که همچنان احتمال طرح چنین دعاوی را در مراجع قضایی ایجاد می کند این است که قانون امکان پاک کردن نام همسر از شناسنامه را تحت شرایطی ایجاد کرده است. حال افراد با این تصور که می توان نام همسر را بعد از طلاق از شناسنامه پاک کرد، چرا نتوان نام فرزند یا فرزندانی را به هر دلیل از شناسنامه خارج نمود.

امکان حذف نام فرزند از شناسنامه و مقایسه آن با حذف نام همسر از شناسنامه

امکان حذف نام فرزند از شناسنامه هیچ ارتباطی از نظر قانون با امکان حذف نام همسر از شناسنامه ندارد. چرا که تفاوت همسر و فرزند یک تفاوت کاملا بنیادی است. رابطه زن و شوهری امکان جدایی و طلاق را دارد اما یک رابطه پدر فرزند یا مادر فرزندی این امکان را ندارد.

در کلام ساده تر هیچ مادر یا پدری نمی تواند فرزند خود را انکار کند و هیچ فرزندی نیز نمی تواند ادعا کند که هیچ پدر یا مادری ندارد. از این رو اساسا نمی توان امکان حذف نام فرزند از شناسنامه را با حذف نام همسر از شناسنامه برابر دانست. از طرف دیگر امکان حذف نام همسر از شناسنامه تنها در شرایط خاصی امکان پذیر است. یکی از مهمترین شرایط حذف نام همسر بعد از طلاق، ازدواج مجدد است.

در کلام ساده تر فرد با ازدواج مجدد و بنا به درخواست همسر دوم خود می تواند نسبت به حذف نام همسر قبلی اقدام کند. البته در کنار این مسئله، شرایط خاص دیگری نیز برای حذف نام همسر وجود دارد که اگر می خواهید از این شرایط و موارد قانونی مطلع شوید پیشنهاد ما این است که از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان در این خصوص راهنمایی بگیرد.

بنابراین یکی از مهمترین دلایلی که باعث می شود امکان حذف نام فرزند از شناسنامه بر خلاف نام همسر وجود نداشته باشد این است که رابطه فرزند  و والد یک رابطه انکار ناشدنی است. هیچ فرزندی نمی تواند از پدر و مادر خود دست بکشد و هیچ والدی نیز نمی تواند دست به این کار بزند. یکی دیگر از دلایلی که تصور امکان حذف نام فرزند از شناسنامه در بین آحاد جامعه ایجاد شده تکه کلام قدیمی در فرهنگ ایرانی است. در واقع از گذشته زمانی که والد از فرزند خود ناراحت می شود و یا می خواهد به نوعی او را تهدید کند از عنوان ” حذف نام فرزند از شناسنامه ” استفاده می کند. در حالی که این مفهوم هیچ پایه و استناد قانونی نداشته و ندارد.

عدم امکان حذف نام فرزند از شناسنامه (1)
عدم امکان حذف نام فرزند از شناسنامه (1)

امکان حذف نام فرزند از شناسنامه در یک حالت خاص

امکان حذف نام فرزند از شناسنامه یک امر غیر ممکن محسوب می شود. مگر این که والد بتواند ثابت کند که این فرزند از او نیست. به نوعی پدر با طرح دعوی لعان، فرزند را از خود نمی داند. حال اگر بتواند در دادگاه این مسئله را اثبات کند و یا از طریقی دیگر این موضوع را پیش ببرد، می تواند نسبت به پاک کردن نام وی از شناسنامه اقدام کند.

توجه داشته باشید در این حالت به این دلیل امکان حذف نام فرزند از شناسنامه داده می شود که اساسا ثابت می شود که فرزند برای این فرد نبوده و هیچ رابطه ای بر اساس قانون و شرع بین آن ها وجود ندارد. بر این اساسا امکان حذف نام فرزند از شناسنامه به وجود می آید.

البته نکته ای که وجود دارد این است که اساسا قانون در این خصوص بسیار سختگیرانه عمل می کند. بنابراین اگر در خصوص این مسئله به مشکل خورده اید و یا به دنبال راه حل درستی هستید پیشنهاد ما این است که حتما از یک وکیل مجرب در کنار خود استفاده کنید. در خصوص این نوع دعوی ها توجه داشته باشید که تجربه وکیل می تواند بسیار کارساز باشد. در کلام ساده تر این نوع دعوی ها پیچیدگی ها و سختگیری های خاص خودش را دارد. از این رو یک حرکت اشتباه یا یک تصمیم گیری نه چندان درست می تواند پرونده را تا ماه ها به تعویق بیاندازد. از طرف دیگر این نوع دعوی ها معمولا بر اساس قوانینی است که توسط شرع وضع شده است. از این رو بهتر این است که این وکیل با مفاهیم و قوانین شرعی نیز آگاه باشد. چرا که استفاده از چنین مفاهیمی در دادگاه شاید به عنوان قانون کارساز نباشد اما می تواند نظر قاضی را به خود جلب کند. یادتان باشد در دادگاه های ایران زمانی نظر قاضی جلب شود این خود قاضی است که مابقی کار را پیش می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×