اعتراض به قرار وثیقه بر اساس قانون

اعتراض به قرار وثیقه بر اساس قانون (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اعتراض به قرار وثیقه بر اساس قانون

اعتراض به قرار وثیقه بر اساس قانون

اعتراض به قرار وثیقه چگونه ممکن است؟ اعتراض به قرار وثیقه چه شرایط قانونی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به اعتراض به قرار وثیقه چیست؟ اعتراض به قرار وثیقه بر اساس کدام ماده قانونی است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اعتراض به قرار وثیقه چیست؟ اعتراض به قرار وثیقه در چه مهلت قانونی امکان پذیر است؟ کدام مرجع قانونی صلاحیت بررسی اعتراض به قرار وثیقه را دارد؟ نتیجه اعتراض به قرار وثیقه چیست؟

اعتراض به قرار وثیقه یکی از ابزارهای قانونی است که فرد متهم ( یا مجرم ) یا وکیل کیفری او می تواند از آن در موقعیت های مختلف استفاده کند. به طور کلی می توان گفت که اعتراض به قرار وثیقه به نوعی این امکان را در اختیار متهم قرار می دهد که بتواند نسبت به تعیین میزان وثیقه، نحوه اجرا و ضبط وثیقه و مهلت آن اعتراض کند تا اگر حقوقی از فرد ضایع شده باشد به واسطه این اعتراض بازنگری در قرار صادر شده ایجاد شود.

حال در ادامه می خواهیم بدانیم که برای اعتراض به قرار وثیقه باید چه کار کنیم و از چه روش هایی می توانیم این کار را انجام دهیم؟ همچنین هدف ما این است که بدانیم در چه صورتی اعتراض صورت گرفته موثر واقع می شود. توجه داشته باشید که اهمیت این موضوع در این است که نتیجه اعتراض به قرار وثیقه هر چه که باشد به عنوان رای قطعی در نظر گرفته می شود. بنابراین امکان اعتراض مجدد برای شما وجود نخواهد داشت. همین موضوع نشان می دهد که این مسئله تا چه اندازه می تواند حساس باشد.

اعتراض به قرار وثیقه و نگاه به چند مفهوم

اعتراض به قرار وثیقه از چند مفهوم اساسی و پایه ای تشکیل شده است. توجه به این نکات می تواند مسیر فهم ما از اعتراض به قرار وثیقه و شرایط قانونی آن را ساده تر کند. اولین مفهومی که در این جا می بینیم، مفهوم قرار است. بسیاری قرار را با حکم یا دستور برابر می دانند. اما باید گفت که هر کدام از این ها شرایط خاص و تعاریف قانونی خودشان را دارند.

به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که در قانون ایران دو نوع رای در نظر گرفته شده است که عبارتند از حکم و قرار. حکم به رای گفته می شود که در موضوعیت دعوی و قاطع باشد. بنابراین قرار به حالتی گفته می شود که یکی از این دو ویژگی را نداشته باشد. یکی دیگر از تفاوت های عمده این دو مفهوم این است که قرار توسط دادسرا و دادگاه های کیفری صادر می شود اما حکم تنها توسط دادگاه صادر می شود. بنابراین عملا می توان قرار را اینگونه تعریف کرد که قرار یک نوع ابزار قانونی برای دادسرا و دادگاه محسوب می شود که بتواند مسیر دعوی را کنترل کند.

مفهوم دیگری که در این جا وجود دارد، مسئله وثیقه است.وثیقه یک نوع تامین برای قانون محسوب می شود. بر اساس وثیقه قانون این اطمینان را ایجاد می کند که در صورت فرار متهم و یا بازنگشتن او به جلسات دادرسی امکان تامین خسارت زیان دیده وجود دارد. بنابراین تعیین وثیقه باید حداقل به میزان خسارت وارد شده باشد. تا بر اساس آن امکان تامین این خسارت وجود داشته باشد.

حال بر اساس این دو مفهوم اساسی و قانونی که عنوان کردیم می توانیم ساده تر و سریع تر مسئله اعتراض به قرار وثیقه را مورد بررسی قرار دهیم. یادتان باشد که اعتراض به قرار وثیقه یکی از مهمترین کارکردهای وکیل کیفری تهران یا شهرستان محسوب می شود.

اعتراض به قرار وثیقه چیست؟

اعتراض به قرار وثیقه بدین معنی است که متهم یا مجرم به قرار تعیین شده به عنوان وثیقه از جهات مختلف معترض باشد و نسبت به احقاق حقوق خود اقدام کند. این جهات عبارتند از تعیین میزان وثیقه و نحوه اجرا و ضبط وثیقه. بنابراین اولین عنوانی که معمولا مورد اعتراض قرار می گیرد، تعیین میزان وثیقه است.

همانطور که گفته شد میزان وثیقه تعیین شده باید حداقل برابر با خسارت وارد شده باشد. این خسارت بنا بر نظر کارشناسی مانند سازمان پزشکی قانونی صورت می گیرد. معمولا دادگاه برای این که بتواند مانع از فرار فرد متهم شود سعی می کند بیشتر از خسارت وارد شده را به عنوان وثیقه تعیین کند. اما قانون شرایط خاصی برای تعیین وثیقه در نظر گرفته است. از این رو وکیل متهم می تواند در خصوص میزان تعیین وثیقه و شرایط آن اعتراض داشته باشد.

به جز این در آیین دادرسی کیفری شرایط خاصی برای ضبط وثیقه در نظر گرفته شد. به طور مثال اگر متهم در زمان مشخص و تعیین شده خود را معرفی کرده باشد ولی همچنان اگر دادگاه این وثیقه را ضبط کرده باشد وکیل متهم می تواند نسبت به این موضوع اعتراض داشته باشد. این ها از مهمترین شرایط و انواع اعتراض به قرار وثیقه محسوب می شود.

اعتراض به قرار وثیقه بر اساس قانون (2)
اعتراض به قرار وثیقه بر اساس قانون (2)

اعتراض به قرار وثیقه و دیگر شرایط آن

اعتراض به قرار وثیقه شرایط قانونی مقرری دارد. اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا اعتراض به قرار وثیقه تنها طی مهلت زمان قانونی مشخص شده امکان پذیر است. در واقع می توان اینگونه بیان کرد که تنها اعتراض به قرار وثیقه در طی مدت زمان 10 روز بعد از صدور قرار امکان پذیر است. بنابراین شما تنها طی این مدت زمان قانونی امکان اعتراض به این قرار را خواهید داشت. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

نکته بعدی این است که اعتراض به قرار وثیقه توسط دادگاه کیفری دو مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع اگر این قرار توسط دادسرا صادر شده باشد و یا توسط دادگاه کیفری در صورت داشتن اعتراض، این اعتراض در دادگاه کیفری دو مورد بررسی قرار می گیرد. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که اساسا نتیجه این اعتراض قطعی بوده و دیگر امکان هیچ اعتراضی در آن وجود ندارد. همین موضوع باعث شده است که انتخاب و استفاده از یک وکیل مجرب و با تجربه اقدامی کاملا هوشمندانه و مهم باشد. زیرا شما تنها یک بار امکان استفاده از شانس اعتراض به قرار وثیقه را خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×