کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی

کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی

کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی بر اساس قانون

کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی چیست؟ کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی به چه معنی است؟ کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی چه کارکردی دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی چیست؟ کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی چه زمانی تشکیل می شود؟ تاثیر کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی چیست؟ چرا کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی تشکیل می شود؟ کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی متشکل از چه کسانی است؟ مهمترین نکات مربوط به کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی چیست؟ کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی توسط کدام نهاد تشکیل می شود؟ قانون کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی چیست؟ کارکرد کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی چیست؟

کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی یکی از مراحل بررسی دعوی مربوط به اشتباهات پزشکی است. در واقع این کمیسیون بر اساس اتفاق پیش آمده و بر اساس شرایط پزشکی و قوانین مربوط به این حوزه، دعوی را مورد بررسی قرار می دهد و نتیجه را به سازمان نظام پزشکی و همچنین دادسرا انتظامی پزشکی ارجاع می دهند. بنابراین می توان گفت که رای و نتیجه کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی می تواند تاثیر عمده ای در روند پرونده و رای صادر شده داشته باشد.

حال ما در ادامه می خواهیم بدانیم که کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی چه زمانی و چگونه تشکیل می شود؟ آیا تمامی دعاوی پزشکی نیاز به رای کمیسیون پزشکی دارد؟ در این کمیسیون چه کسانی حضور دارند و کدام یک از آن ها حق رای خواهند داشت؟ همچنین می خواهیم با روند یک دعوی مربوط به امور پزشکی در سیستم قضایی ایران به صورت کلی آشنا شویم. در ادامه با ما همراه باشید.

کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی و چند تعریف

کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی و کارکرد آن را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با چند مفهوم مهم و اساسی در این حوزه آشنا شویم. اولین مفهوم مهمی که در این بین وجود دارد مسئله قصور پزشکی است. در واقع می خواهیم بدانیم قصور پزشکی چیست و قانون چه نظری در این خصوص دارد.

اول این که باید بدانید از نظر لغوی قصور و تقصیر و خطای پزشکی هر کدام مفاهیم جداگانه ای در قانون محسوب می شود. به طور کلی قصور پزشکی بدین معنی است که پزشک بدون این که عمدی داشته باشد فعلی را که نباید انجام دهد انجام می دهد ( یا بر عکس ) به طور کلی قصور پزشکی ناشی از اهمال یا حواس پرتی است. به طور مثال جا گذاشتن یک وسیله پزشکی در بدن بیمار به عنوان قصور پزشکی شناخته می شود. اما تقصیر پزشکی حالتی است که عمد در کار باشد. به طور مثال پزشک با علم به رفتار خود و با هدف سلامتی بیماری تجویزی می کند. اما این تجویز موجب آسیب جسمی به بیمار می شود. در این صورت گفته می شود که تقصیر پزشکی رخ داده است.

از نظر قضایی قصور پزشکی جنبه کیفری ندارد، اما می توان برای تقصیر پزشکی جنبه کیفری در نظر گرفت. چرا که هر وکیل کیفری به خوبی می داند که یکی از فاکتورهای و ارکان های اصلی تحقق جرم اثبات عمدی بودن آن است. این از مهمترین نکاتی است که باید بدانید.

نکته دیگر در خصوص برگه برائتی است که از بیمار یا اولیای دم او گرفته می شود. بر اساس این برگه پزشک خود را از نتایج حاصل از عمل یا تجویز مبرا می کند. اما مسئله اینجاست که در صورتی این برائت کارایی دارد که افعال صورت گرفته یا ترک فعل های انجام شده بر خلاف اصول پزشکی و شرایط بیمار نبوده باشد. به طور مثال بیماری نیاز به یک دارو دارد با تجویز این دارو ممکن است حال بیمار بهبود پیدا نکند. از این رو پزشک نسبت به عدم بهبود بیمار مقصر شناخته نخواهد شد. این نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد.

کارکرد کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی

کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی از جنبه های مختلفی کارایی دارد. مهم ترین جنبه کارکردی که برای کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی باید به آن توجه داشته باشید این است که این کمیسیون موظف است تشخیص دهد اتفاق صورت گرفته بر اساس چه دلایل پزشکی بوده و آیا پزشک می توانسته کارکرد بهتری داشته باشد یا خیر؟

در کلام ساده تر کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی زمانی تشکیل می شود که اختلافی میان پزشک و بیمار ایجاد شود. بر این اساس پزشک معتقد است که اعمال صورت گرفته کامل و لازم بوده و هیچ کوتاهی در کار نبوده اما بیمار معتقد است که حالت صورت گرفته برخلاف آن چیزی است که باید اتفاق می افتاده است. در واقع نتایج حاصل نتیجه کوتاهی پزشک یا به صورت عمدی توسط وی صورت گرفته است.

در این حالت کمیسیون پزشکی برای قصور پزشکی تشکیل می شود. این کمیسیون با بررسی شرایط بیمار، موارد تجویزی و عمل های صورت گرفته تشخیص می دهد که پزشک در چه مواردی خطا کار است و در چه مواردی شرایط بیمار این حالت را ایجاد کرده است. در مواردی نیز ممکن است در صدی از خطا متعلق به بیمار باشد. این ها همه توسط این کمیسیون تشکیل می شود.

باید در نظر داشته باشید که پزشکی یک شغل حساس و البته تخصصی در جامعه و وابسته به سلامت افراد است. از این رو تمام دستورات و نتایج حاصل از آن باید توسط کمیسیون وارد در این حوزه مورد بررسی قرار بگیرد. از این رو این کمیسیون متشکل از دو نفر پزشک متخصص در آن حوزه، نماینده سازمان پزشکی قانونی، یک کارشناس متخصص در حوزه بیمار و رئیس شورای هماهنگی استان به عنوان رئیس کمیسیون خواهد بود.

هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که نتیجه این کمیسیون می تواند تاثیر مستقیم در تعیین جریمه ( دیه ) و یا احراز مجرمیت پزشک تاثیرگذار باشد. نتیجه این کمیسیون به صورت مستقیم به دادسرای انتظامی ارجاع داده می شود. تا بدین ترتیب دعوی پزشکی وارد مرحله قضایی شود. در صورتی که این کمیسیون تشخیص دهد اتفاق صورت گرفته بر اساس قصور پزشکی بوده، وی محکوم به پرداخت دیه به اندازه آسیب وارد شده خواهد بود. در غیر این صورت بر علیه وی اعلام جرم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×