قصور پزشکی چیست؟

قصور پزشکی چیست؟ (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

قصور پزشکی چیست؟

قصور پزشکی چیست؟

قصور پزشکی به چه معنی است؟ شرایط اثبات قصور پزشکی چیست؟ چگونه می توان نسبت به قصور پزشکی شکایت کرد؟ آیا قصور پزشکی جنبه کیفری دارد؟ آیا قصور پزشکی تنها جنبه مدنی دارد؟ محل رسیدگی به قصور پزشکی کجاست؟ روش شکایت از قصور پزشکی چیست؟ کدام مرجع نسبت به قصور پزشکی رسیدگی می کند؟ مهمترین عوامل مربوط به قصور پزشکی کدام است؟ مجازات قصور پزشکی چیست؟ جریمه قصور پزشکی چیست؟ تعریف قصور پزشکی چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص قصور پزشکی چیست؟ نظر قانون در خصوص قصور پزشکی چیست؟ کدام مواد قانونی به قصور پزشکی پرداخته است؟تفاوت قصور پزشکی و تقصیر پزشکی چیست؟

قصور پزشکی یکی از رایج ترین اتفاقاتی است که در عالم پزشکی رخ می دهد. مسئله ای که وجود دارد این است که قصور پزشکی به تمامی اتفاقاتی گفته می شود که نتایج مطلوبی نداشته و ندارد. در واقع هر عملی که پزشک آن را به قصد بهتر شدن حال بیمار انجام دهد اما نتیجه ای نا مطلوب بدهد و یا این که کاری را که باید می کرده و بنا بر شرایطی انجام نداده ( فراموشی ) و ده ها حالت دیگر را قصور پزشکی می دانیم.

مسئله ای که وجود دارد این است که می خواهیم بدانیم که اساسا قصور پزشکی به چه معنا و مفهوم است؟ آیا این مسئله یک مفهوم کیفری محسوب می شود و یا این که باید در قانون مدنی مورد بررسی قرار بگیرد؟ همچنین آیا قصور با تقصیر پزشکی متفاوت است؟ هر کدام از موارد بیان شده چه شرایطی دارد و در چه صورتی جرم اثبات می شود؟ همه این ها سوالاتی است که می خواهیم در ادامه به آن ها بپردازیم. توجه داشته باشید که شناخت درست چارچوب قصور پزشکی می تواند کارکرد وکیل کیفری یا حقوقی در این حوزه بهتر و بیشتر به ما نشان دهد.

قصور پزشکی و معنای مفهومی آن

قصور پزشکی و تقصیر پزشکی از نظر قانونی دو مفهوم کاملا مجزا محسوب می شود ولی در عمل دو مفهوم هستند که بسیار به یکدیگر نزدیک می باشند. اما پیش از آن که بخواهیم به دو مفهوم قصور و تقصیر و تفاوت آن ها بپردازیم باید به یک سوال پاسخ دهیم که آیا در سایر مشاغل نیز چنین حساسیت های قانونی در خصوص قصور وجود دارد؟

مثلا آیا قصور سوپرمارکت یا قصور مکانیک یا قصور نانوا نیز در قانون مطرح شده است؟ واقعیت امر این است که خیر، چنین تعاریف و مفاهیمی تا جایی که می دانیم در قانون وجود ندارد و در عمل نیز کسی به دنبال چنین مفاهیمی نیست. اما مسئله ای که در خصوص قصور پزشکی، وجود دارد اهمیت شغلی پزشکی برای قانون است.

در واقع نکته اصلی اینجاست که پزشکی شغلی محسوب می شود که با جان انسان ها در ارتباط است. کوچک ترین تجویز، دستور و یا حرکت پزشک یا کادر درمان می تواند تهدید یا فرصتی برای سلامتی بیمار و انسان محسوب شود. به نوعی می توان گفت که جان بیمار در دستان پزشک است. از این رو این پزشک با توجه به این وظیفه خطیری که بر عهده گرفته باید در نظر داشته باشد که کوچک ترین اشتباهات او نیز ممکن است نقش یک جرم به خود بگیرد.

قصور پزشکی یا تقصیر پزشکی

در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که قصور به اعمالی گفته می شود که هیچ عمدی در آن وجود نداشته و ندارد. به طور مثال پزشک از روی بی مبالاتی ممکن است تجویزی را که باید انجام می داده از یاد ببرد در این صورت این عمل قصور پزشکی نامیده میشود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که در عنوان تقصیر عنصر تعمد وجود دارد. در واقع در مسئله تقصیر پزشک یا فرد نسبت به عملی که انجام می دهد و یا نمی دهد آگاهی دارد، اما این عمل نتیجه ای منفی و معکوس داشته است. در این صورت این عمل تحت عنوان تقصیر پزشکی شناخته می شود. این نکته تفاوتی است که باید در خصوص قصور پزشکی و تقصیر پزشکی به آن توجه داشت.

در واقع بر اساس این تعریف می توان قصور پزشکی را یک مسئله حقوقی و تقصیر پزشکی را یک مسئله کیفری قلمداد کرد. اما در قانون چنین تمایزی با این تعاریف مشخص وجود ندارد. از این رو در عمل نمی توان انتظار داشت در دادگاه های مربوطه نیز چنین حق تمایزی وجود داشته باشد.

قصور پزشکی چیست؟ (1)
قصور پزشکی چیست؟ (1)

مجازات قصور پزشکی

در صورتی که در محاکم قضایی مانند دادگاه حقوقی به کمک یک وکیل حقوقی اثبات شود که قصور پزشکی رخ داده، پزشک به میزان آسیب وارد شده باید دیه پرداخت کند. در واقع تنها مجازاتی که قانونگذار برای قصور پزشکی در نظر گرفته، پرداخت دیه برابر با آسیب وارد شده است.

اما در صورتی که تقصیر پزشکی اثبات شود، قانون علاوه بر پرداخت دیه می تواند فرد را توبیخ و درج در پرونده کند و یا این که از نظر اعتبار کاری و لغو شماره نظام پزشکی اقدام کند. البته این نوع عملگرها بیش از آن که در اختیار دادگاه های کیفری و حقوقی ایران باشد در اختیار سازمان نظام پزشکی است.

در واقع مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که سازمان نظام پزشکی به عنوان متولی اصلی امر پزشکی در کشور شناخته می شود. بنابراین این سازمان به عنوان مسئول جامعه پزشکی در صورت بروز قصور، تقصیر یا جرم در حوزه پزشکی می تواند با شکایت شاکی خصوصی و یا بدون شکایت وی به دعوی ورود کند و آن را مورد بررسی قرار دهد.

از این رو که اعتبار پزشکی توسط این سازمان بررسی و تایید می شود تمامی عملگرهای مربوط به اعتبار پزشکی نیز در اختیار این سازمان است. این مسئله ای ست که باعث شده سازمان نظام پزشکی از آن ها بتواند به عنوان مجازات و یا ابزاری برای کنترل در جامعه پزشکی استفاده کند.

بنابراین توجه داشته باشید که استفاده از مسیر شکایت نظام پزشکی یکی از رایج ترین راه ها برای مسئله قصور پزشکی است. البته پیش از هر اقدامی پیشنهاد می کنیم حتما از یک وکیل مجرب و با تجربه در این حوزه مشورت کنید. چرا که استفاده از مسیر درست می تواند هزینه های زمانی و اقتصادی شما را کمتر کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×