اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد

اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد

اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد بر اساس قانون

اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد چیست؟ شرایط اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد چیست؟ چه زمانی رای اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد صادر می شود؟ آیا اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد الزامی است؟ مجری اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد کدام نهاد است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد چیست؟ آیا امکان توقف اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد وجود دارد؟ کدام تخلفات منجر به اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد می شود؟ آیا امکان اعتراض به رای اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد وجود دارد؟

اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد یکی از مهمترین احکامی است که توسط این کمیسیون صادر میشود. در واقع این رای را می توان از احکام مهم و اساسی در بعد حقوقی دانست. بر اساس اختیاراتی که قانونگذار به کمیسیون ماده صد داده، می توان گفت که بر اساس تخلفاتی مانند تغییر کاربری غیر مجاز و … این کمیسیون می تواند نسبت به صدور حکم تخریب و اجرای آن توسط شهرداری اقدام کند.

اما سوال مهم و اساسی این است که چه زمانی اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد صادر انجام می شود؟ در کلام ساده تر در خصوص کدام دسته از تخلفات امکان صدور و اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد ایجاد می شود؟ همچنین می خواهیم بدانیم که آیا امکان اعتراض به این رای وجود دارد یا خیر؟ همچنین مجری اجرای این دستور کدام نهاد است؟ این ها مواردی است که در ادامه می خواهیم به آن ها بپردازیم. توجه داشته باشید که این دسته از دعاوی در حوزه وکیل حقوقی ملکی است و اولین سوالی که در این خصوص از این وکیل می شود این است که آیا می توان حکم تخریب را به جریمه نقدی تبدیل کند یا خیر؟ در ادامه با ما همراه باشید.

اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد و مفهوم آن

اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با برخی از مفاهیم مرتبط با این حکم آشنا شویم. در واقع اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که کمیسیون ماده صد چیست و چه جایگاه قانونی دارد؟ به طور کلی کمیسیون ماده صد بر خلاف تصور عموم، کمیسیون مستقل از شهرداری محسوب می شود که مکلف به بررسی تخلفات ساختمانی است.

در کلام ساده تر این کمیسیون مکلف است که تخلفات مربوط به ساختمان سازی در حوزه شهری و روستایی را مورد بررسی قرار دهد. از طرف دیگر قانون گذار مکلف کرده است هر ساختمان برای دریافت پایان کار و سند رسمی باید تاییدیه این کمیسیون را به دست بیاورد. از این رو عملا هر ساختمان سازی که در سطح شهر و روستا صورت می گیرد تحت بررسی این کمیسیون قرار می گیرد.

نکته ای که وجود دارد این است که کمیسیون ساختمان ساخته شده را از جنبه های مختلف فنی، ایمنی و قوانین مرتبط با شهرسازی مورد بررسی قرار می گیرد. ممکن است ساختمان تاییدیه یک نقشه را گرفته باشد اما در اجرا تغییراتی ایجاد کرده باشد که مجوز لازم را نداشته است. در چنین شرایطی این کمیسیون موظف است به این تخلف رسیدگی کند. نکته ای که باید بدانید این است که کارشناسان و نمایندگان شهرداری تنها به عنوان یکی از اعضا در این کمیسیون حضور دارند و شهرداری نمی تواند اعمال نفوذی خارج از وضعیت قانونی در روند آن داشته باشد.

نکته دیگر که باید بدانید این است که احکام صادر شده توسط این کمیسیون به چند دسته جریمه، تخریب و تعطیلی محدود می شود. بنابراین در صورت تخلف ساختمانی و اثبات آن، بهترین رایی که ممکن است توسط این کمیسیون صادر شود، جریمه است. نکته دیگر این است که امکان اعتراض به آرای صادر شده توسط این نهاد وجود دارد. با اعتراض به حکم بدوی طی ده روز، کمیسیون جدید با اعضای جدید تشکیل می شود که احتمالا رای بدوی را تایید می کنند. از این رو پیشنهاد ما این است که بعد از اتمام مهلت ده روزه از طریق دیوان عدالت اداری نسبت به اعتراض به رای صادر شده اقدام کنید. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. این ها مهمترین مفاهیمی است که باید در خصوص این کمیسیون و شرایط اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد بدانید.

اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد و شرایط آن

اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد به دو صورت ممکن است. در واقع در مرحله اول دستور اجرا به مالک یا پیمانکار داده می شود. بنابراین خود مالک ساختمان می تواند بر اساس دستوری که دارد، نسبت به تخریب ساختمان اقدام کند. در این صورت هیچ هزینه ای در خصوص تخریب ساختمان و شرایط دیگر آن پرداخت نخواهد کرد. اما در صورتی که مالک نسبت به این موضوعی اقدامی نکند، شهرداری به عنوان مجری اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد انتخاب شده و می تواند نسبت به اجرای این حکم اقدام کند.

حال سوال مهم دیگری که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند این است که در خصوص کدام دسته از تخلفات دستور اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد صادر می شود. به طور کلی توجه به قوانین و اجرای ان برای این کمیسیون اهمیت بسیاری دارد. برخی از این قوانین ضرورت و اولویت بالاتری دارد. به طور مثال هر ساختمان شهری باید دارای پارکینگ باشد. حال اگر پارکینگ ساخته شده غیر قابل استفاده باشد و یا به طور کلی پارکینگی برای ساختمان در نظر گرفته نشده باشد، این کمیسیون رای به تخریب ساختمان می دهد.

در صورتی که ساختمان به معابر شهری تجاوز کرده باشد، بدون پروانه نسبت به ساخت اقدام کرده باشد، ساختمان خارج از مجوز های داده شده ساخته شده باشد دستور اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده صد صادر می شود. همچنین اگر ساخت ساختمان باعث تغییر کاربری یک زمین به صورت غیر قانونی شده باشد نیز این رای صادر می شود. همچنین در خصوص موارد فنی و ایمنی نیز در برخی مواقع حکم تخریب توسط کمیسیون صادر خواهد شد. در صورت احراز تخلف مهندس ناظر نیز امکان صدور حکم تخریب وجود دارد. همه این موارد به خوبی نشان می دهد که در چه شرایطی امکان صدور و اجرای این حکم توسط کمیسیون وجود دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×